ابزار مارکتینگ اتومیشن و ۵ ویژگی مهم - مارکتینگ اتومیشن برای فروشگاه های آنلاین

بهترین ابزار مارکتینگ اتومیشن

بر اساس آمار منتشر شده، حدود ۵۱ درصد از کسب و کارها در سطح دنیا، در حال استفاده از ابزار مارکتینگ اتومیشن هستند. برای این بیزینس ها، که معمولا در صنعت خود پیشرو هستند، دو امکان «حفظ مشتری» و «جلوگیری از ریزش مشتری» اهمیت بالایی دارد.

این پلتفرم ها، داده هایی را در اختیار تیم مارکتینگ قرار می دهند که با استفاده از آن ها، دستیابی به این دو هدف ساده تر خواهد بود. به همین دلیل است که سایر بیزینس های دنیا، در حال برنامه ریزی برای استفاده از این ابزار هستند.

نمونه ای از انواع پلتفرم مارکتینگ اتومیشن، وب انگیج است. سوال مهم در رابطه با این ابزار آن است که چرا وب انگیج بهترین سرویس مارکتینگ اتومیشن در فروشگاه های آنلاین است؟ چه ویژگی هایی موجب چنین امتیازی برای آن شده است؟ در ادامه به این سوالات پاسخ خواهیم داد.

فهرست مطالب

نسل جدید مارکتینگ اتومیشن در ایران

ابزار مارکتینگ اتومیشن

نسل جدید مارکتینگ یعنی مارکتینگ اتومیشن به کسب و کارها کمک می کند تا بتوانند حجم زیادی از فعالیت های مارکتینگی خود را اتوماتیک کنند. خودکارسازی فرایندهای مارکتینگ شاید برای کسب و کارهای کوچک، موضوع خیلی مهم و جذابی نباشد اما برای کسب و کارهای متوسط و به طور خاص، کسب و کارهای بزرگ، وجود سیستم های اتوماسین بازاریابی، کمک شایان توجهی است. اما هدف دارت به عنوان نماینده رسمی وب اینگیج چیست؟، یکی از بزرگ ترین ابزارهای مارکتینگ اتومیشن، قصد دارد تا دانش فنی افراد را نسبت به این موضوع افزایش دهد.

پذیرش مارکتینگ اتومیشن

موضوع مهمی که ذهن مدیران هر آژانس دیجیتال مارکتینگ و مدیران کسب و کار را مشغول کرده است میزان پذیرش مارکتینگ اتومیشن است. بسیاری از کسب و کارها فرایندهای مارکتینگی خود را طراحی کرده اند و نیروهای خاص خود را استخدام کرده و آموزش داده اند. اگر قرار باشد تغییری به این بزرگی برای کسب و کارها رخ دهد احتمال مواجهه با مقاومت در لایه های مختلف، وجود دارد. به همین دلیل است که خیلی از کسب و کارها هنوز تصمیم قطعی برای حضور در بازار اتوماسین بازاریابی نگرفته اند.

افزایش سریع حجم بازار مارکتینگ اتومیشن باعث شده که بسیاری از مدیران ترس خود را کنار گذاشته و به دنبال حضور در این بازار باشند. شرکت‌های پیشرو در این زمینه می توانند نسبت به رقبا تجارب بیشتری را کسب کنند. از طرفی حضور آژانس های دیجیتال مارکتینگ و اطلاع رسانی و آگاهی بخشی عمومی آن ها در زمینه دیجیتال مارکتینگ و مارکتینگ اتومیشن به عنوان یکی از راه های مارکتینگ می تواند تاثیرات زیادی روی پذیرش اتوماسین بازاریابی در کسب و کارها داشته باشد.

از طرف دیگر، اتفاقات این چند ساله و همه گیری ویروس کرونا باعث شد که بسیاری از مردم باور بیشتری به فعالیت های اتوماتیک و خودکار پیدا کنند. کسب و کارهای بزرگ نیز که با حجم بسیار بیشتری از سفارشات آنلاین روبرو بودند تصمیم‌ گرفتند که مواردی از فرایندهای خود را خودکار کنند و این مسئله باعث شد که بسیاری از کسب و کارها به سمت استفاده از فرایندهای خودکار حرکت کنند. در این مسیر، حضور ابزارهای مارکتینگ اتومیشن مانند وب اینگیج بسیار پررنگ بود.

در کشور ایران نیز با حضور آژانس های دیجیتال مارکتینگ پیشرو مانند دارت، خدمات مارکتینگ اتومیشن توانست در تعداد قابل توجهی از کسب و کارها پیاده سازی شود. این مسئله باعث پذیرش ساده تر استفاده از ابزارهای مارکتینگ اتومیشن در بین دیگر مدیران شد.

سرویس مارکتینگ اتومیشن

بازار مارکتینگ اتومیشن

از زمانی که بازاریابی دیجیتال به کسب و کارها راه پیدا کرد، اهمیت اطلاعات و دیتا هم بیشتر شد. بازاریابی سنتی چندان داده محور نبود؛ به همین دلیل، اندازه گیری موارد مختلف همچون جذب مشتری جدید، نرخ ریزش مشتری، ROI و … قابل انجام نبود. زمانی که امکان اندازه گیری شاخص ها به طور کمی وجود نداشته باشد، میزان موفقیت و شکست هم به طور دقیق قابل تعیین نخواهد بود.

اما با ورود پلتفرم های دیجیتال همچون ابزار مارکتینگ اتومیشن، اطلاعات به دقت قابل رصد هستند. همچنین می توان از این داده ها در جهت ایجاد تغییر در فعالیت های بازاریابی استفاده کرد تا میزان موفقیت کمپین ها بیشتر شود. اما نقش ابزار اتومیشن مارکتینگ در این پیشرفت چیست؟

مشتریان و مخاطبان حین استفاده از وبسایت ها یا اپلیکیشن های مختلف، الگوی رفتاری خاصی از خود نشان می دهند. به عنوان مثال، کاربر یکی از اپلیکیشن های سفارش غذا را در نظر بگیرید که به غذاهای ایتالیایی علاقه دارد. اما از کجا می توان به این علاقه پی برد؟

یکی از ساده ترین راه ها، استفاده از دیتای مربوط به سرچ فرد در بین رستوران ها و همچنین تاریخچه سفارشات او است. حالا که از علاقه مندی های مشتری اطلاعاتی به دست آمد، این امکان وجود دارد که با ارسال پیام های مختلف، از جمله sms، پوش نوتیفیکیشن، ایمیل و …، او را از آخرین تخفیف ها وجدیدترین پیشنهادات باخبر کنیم. نتیجه این کار، تکرار خرید توسط مشتری و حفظ او خواهد بود.

این مثال، تنها یکی از کاربردهای ابزار مارکتینگ اتومیشن برای بازاریابی دیجیتال است. با توجه به نتایج مثبتی که این روش در پی داشته است، بخش مهمی از کسب و کارهای دنیا و همچنین بیزینس های معروف ایرانی، از مارکتینگ اتومیشن ایرانی در برنامه های مارکتینگ خود استفاده می کنند. شاید بتوان گفت یکی از دلایل مهم توسعه چنین کسب و کارهایی، به کارگیری مارکتینگ اتومیشن است.

مشکلات احتمالی مارکتینگ اتومیشن

چرا اتومیشن مارکتینگ

مارکتینگ اتومیشن با همه خوبی ها شاید برای همه کسب و کارها مناسب نباشد. اگر کسب و کارها از نظر حجم مشتریان در دسته بندی کسب و کارهای کوچک یا متوسط رو‌ به پایین قرار بگیرند به احتمال زیاد مارکتینگ اتومیشن کمک چندانی به آن ها نخواهد کرد.

از طرف دیگر اگر دانش مناسب در مورد ساختار سیستم های مارکتینگ اتومیشن وجود نداشته باشد احتمال موفقیت کسب و کارها کاهش پیدا می کند. بنابراین بهتر است قبل از انتخاب مارکتینگ اتومیشن به عنوان یک راه حل برای دیجیتال مارکتینگ با افراد خبره در این حوزه صحبت کنید.

تغییر یا حذف یا ایجاد شغل‌ با حضور مارکتینگ اتومیشن

نگرش مثبت و منفی به مارکتینگ اتومیشن

هر زمان که یک تکنولوژی جدید وارد بازار می شود بسیاری از شغل ها تغییر می کنند و حتی ممکن است برخی از مشاغل از بین بروند. اما تکلیف افرادی که در این حوزه فعال بوده اند چه خواهد شد؟ آیا آن ها نیز با حذف مشاغل بیکار شده و دیگر نمی‌توانند کسب درآمد کنند؟

پاسخ این سوال شاید خیلی عمومی تر از مبحث مارکتینگ اتومیشن باشد. در بسیاری از موارد دیده شده که با حذف یک شغل، افراد نگران می شوند و نمی دانند که تکلیف آن ها بعد از حذف شغل چیست. اما افراد هوشمند به طور معمول سعی در بهبود مهارت های خود دارند و از تغییرات استقبال می کنند.

دارت به پشتوانه ارتباط مستقیمی که با وب اینگیج دارد، می تواند به عنوان یک راهنما اعلام کند که به زودی بسیاری از مشاغل دیجیتال مارکتینگ دستخوش تغییر خواهند شد.

در حوزه مارکتینگ اتومیشن نقش های خاصی مثل بررسی و رصد مخاطب هدف و دسته بندی دستی آن ممکن است به زودی حذف شود. چرا که شناسایی و دسته بندی مخاطبان هدف با استفاده از ابزارهای مارکتینگ اتومیشن ساده تر و به‌ صرفه تر است. اما با حذف این مشاغل، افراد چه کاری را می توانند انتخاب کنند؟ تا به امروز هر چقدر سیستم ها و ربات ها پیشرفت کرده اند، باز هم برای مدیریت دقیق نیاز به هوش انسانی دارند. سیستم های مارکتینگ اتومیشن نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

فرض کنید یک کسب و کار بزرگ هستید و در هر سن و سالی مخاطب و مشتری دارید. اگر بخواهید مشتریان خود را به روش سنتی دسته‌بندی کنید، به‌ احتمال‌ زیاد از افرادی برای این کار استفاده می‌کنید. اما با استفاده از مارکتینگ اتومیشن نیازی به این نیروها ندارید. سیستم به صورت خودکار برای شما دسته بندی مخاطبان را بر اساس پارامترهای متنوع انجام می دهد.

در واقع افراد دسته بندی شده اند. حال این هوش انسانی است که مشخص می کند برای هر دسته بندی چه پیامی ارسال شود. کسب و کارها به این افراد توانمند نیاز دارند. (بسیاری از کسب و کارهایی که دارت برای آن ها سیستم های مارکتینگ اتومیشن را پیاده سازی کرده‌ است همچنان به دنبال نیرویی هستند که بتواند سناریوهای مناسبی برای مارکتینگ اتومیشن ارائه دهد.) در واقع اگرچه بخشی از کارها در بحث دیجیتال مارکتینگ اتومیشن حذف شده اند اما مشاغل جدیدی شکل گرفته اند که شما می توانید با ارتقا خود در آن ها مشغول به کار شوید.

ویژگی های ابزار مارکتینگ اتومیشن

ابزار مارکتینگ اتومیشن با جمع آوری اطلاعات از مشتریان بالقوه، افرادی که خرید خود را تکمیل کرده اند و مخاطبان موجود کار می کند. این اطلاعات می تواند شامل صفحاتی باشد که افراد در وبسایت شما بازدید کرده اند؛ یا مواردی که به سبد خرید خود اضافه کرده یا خرید را نهایی کرده اند . همچنین اطلاعاتی در مورد باز کردن ایمیل های ارسالی، نحوه تعامل با رسانه های اجتماعی کسب و کار و … هم می تواند در بین داده های گردآوری شده باشد.

با استفاده از این داده ها، ابزار مارکتینگ اتومیشن، فرایند بازاریابی را بر اساس پروفایل مشتری شکل می دهد و مخاطبان شما را به گروه های مختلفی تقسیم می کند. سپس تیم بازاریابی می تواند بر اساس داده ها و دسته بندی موجود، برای هر گروه از کاربران، محتوا و پیام شخصی ایجاد کند.

این ابزارها، انجام بازاریابی انبوه و نحوه ارتباط با مشتریان را بهبود می دهند و کمک می کنند تا تجربه کاربری بهتر شود. از سیستم های مارکتینگ اتومیشن در بخش های مختلف بازاریابی یک کسب و کار استفاده می شود؛ از مدیریت سیستم های فروش، پشتیبانی و خدمات مشتریان گرفته تا برگزاری رویدادهای تخفیف ویژه، تبلیغات دیجیتال و … .

بر اساس همین ویژگی ها و کاربردهایی که بررسی کردیم، ۶۳ درصد از کسب و کارها انتظار دارند که در عرض شش ماه پس از پیاده سازی این روش، مزایای مارکتینگ اتومیشن را از جمله نرخ تبدیل بالاتر، افزایش بهره وری کارکنان، حفظ مشتری بهتر و … را ببینند. اگر ما هم به دنبال برآورده شدن این انتظار هستید، باید نمونه های مختلف ابزارهای اتوماسیون بازاریابی را بشناسید. در ادامه، چند مورد از آن ها را بررسی خواهیم کرد.

ایمیل اتومیشن

ابزار مارکتینگ اتومیشن در بازاریابی ایمیلی نقش بسیار مهمی دارد و فرایندهای ارسال ایمیل را بهبود می دهد. نتیجه استفاده از آن در ایمیل مارکتینگ چیست؟ افزایش بازدهی و اثربخشی کمپین های ایمیلی کسب و کارها نتیجه استفاده از مارکتینگ اتومیشن است. استفاده از مارکتینگ اتومیشن در بازاریابی ایمیلی، به شما کمک می کند تا ایمیل هایی را بر اساس رفتار و ویژگی های کاربران تنظیم کنید. همچنین از نظر زمان بندی ارسال ایمیل ها، می توانید برنامه ریزی دقیقی داشته باشید.

نکته بعد، جمع آوری داده ها در مورد عملکرد کمپین ایمیل مارکتینگ است. این ابزارها به شما اطلاعات دقیقی در مورد عملکرد ایمیل های ارسالی می دهند. از نتایج آن، برای طراحی کمپین های دیجیتال بعد استفاده کنید. در این مسیر، تلاش کنید ویژگی ها و نیازهای مشتریان را به دقت تشخیص دهید و ایمیل هایی ارسال کنید که واقعا برای آن ها مفید و کاربردی باشد.

مسیر مشتری

منظور از مسیر مشتری، همان نقشه مسیر سفر مشتری، از لحظه اولین آشنایی با کسب و کار تا ارتباطات نزدیک تر و خرید است. این مسیر باعث می شود تا مشتری را از مرحله آگاهی تا مرحله تبدیل و حفظ، هدایت کنید.

در مرحله اول این مسیر، مشتریان از کسب و کار شما آگاه می شوند و از طریق کانال ها و نقاط تماس مختلف مانند وبسایت، رسانه های اجتماعی، تبلیغات، یا مقالات بلاگ به شما متصل می شوند. در مرحله بعد، مشتریان با کسب و کار، تعامل بیشتری برقرار می کنند. این تعامل می تواند شامل اشتراک گذاری مطالب، ثبت نام در خبرنامه، تعامل در رسانه های اجتماعی یا مشارکت در وبینارها باشد.

در کلِ این مرحله، ابزار مارکتینگ اتومیشن کمک می کند تا با جمع آوری داده های لازم، ارتباطات طولانی تر و صمیمانه تری با مشتریان برقرار کنید. ارسال ایمیل های ارتباطی، محتوای ارزشمند و پیشنهادهای شخصی سازی شده می تواند به تعامل بهتر با مشتریان کمک کند.

در مرحله آخر، مخاطبان شما به مشتریان واقعی تبدیل می شوند. این تبدیل، ممکن است شامل خرید محصول یا خدمات شما، انجام یک اقدام خاص یا فعالیت مشخصی باشد.

پس از تبدیل مخاطب به مشتری، اهمیت حفظ آن ها برای تبدیل به مشتریان وفادار بسیار بالاست. با استفاده از ابزار مارکتینگ اتومیشن، ارتباطات مداوم تری با مشتریان برقرار کنید و برای آن ها پیام های هدفمند ارسال کنید. در این پیام ها، پیشنهادات خاص تری ارائه دهید و خدمات پس از فروش خود را معرفی کنید. این موضوع، کمک می کند تا مشتری حس خاص بودن برای کسب و کار را دریافت کند.

وقتی فرد حس مهم بودن داشته باشد، ممکن است به تبلیغ کسب و کار شما بپردازد. دراین صورت، افراد می توانند محصولات یا خدمات شما را به دیگران معرفی کنند و به بازاریابی دهان به دهان بپردازند.

استفاده از ابزار مارکتینگ اتومیشن در مسیر مشتری باعث می شود تا مراحل مختلف ارتباط با مشتری را بهبود دهید و مشتریان را مرحله به مرحله هدایت کنید تا در نهایت، به اهداف تجاری خود برسید.

زمانبندی کردن

یکی دیگر از مزیت ها و کاربردهای اتوماسیون بازاریابی، زمانبندی است. این موضوع موجب بهینه سازی وقت، تلاش و منابع شما می شود. برای روشن تر شدن این موضوع، بیایید تا یک مثال را بررسی کنیم.

فرض کنید شما یک فروشگاه آنلاین دارید و می خواهید به مشتریانتان محصول جدیدی را معرفی کنید. برای این کار، قصد دارید از بازاریابی ایمیلی استفاده کنید. ابزار مارکتینگ اتومیشن زمانبندی ایمیل های معرفی محصول را بهینه می کند تا ارسال ایمیل ها برای هر گروه از مخاطبان، متناسب با زمان احتمالی چک کردن ایمیل هایشان تنظیم شود. در نتیجه، احتمال باز شدن ایمیل ها توسط کاربران و مخاطبان هدف، افزایش می یابد.

ریتارگتینگ

ریتارگتینگ چیست؟ ریتارگتینگ به عنوان یکی دیگر از کاربردهای مارکتینگ اتومیشن در تبلیغات آنلاین شناخته می شود. تبلیغات و بازاریابی بازگشتی به کاربرانی که قبلا وبسایت شما را دیده اند و به محصولات یا خدمات شما علاقمند بوده اند، پیام هایی هدفمند ارسال می کند. هدف از این کار، این است که افراد به اقدام نهایی و خرید ترغیب شوند.

ابزارهای مارکتینگ اتومیشن به ایجاد کمپین های ریتارگتینگ کمک می کنند. این کمپین ها، شامل پیام هایی است که به شیوه های مختلف و از کانال های گوناگون همچون ایمیل یا تبلیغات نمایشی آنلاین، برای کاربر ارسال می شوند. اتوماسیون بازاریابی به شما کمک می کند تا افراد هدف را برای این کار شناسایی کنید.

بعد از ارسال پیام های ریتارگتینگ، می توانید با استفاده از ابزار مارکتینگ اتومیشن عملکرد کمپین را زیر نظر بگیرید. ممکن است ببینید چه تعداد از افراد به سبد خرید بازگشته و تراکنش های جدیدی انجام داده اند. با تحلیل داده ها و عملکرد کمپین ها، می توانید تغییرات لازم را در روند ریتارگتینگ خود ایجاد کنید. این اصلاحات ممکن است شامل تغییر متن پیام ها، تنظیمات زمانبندی یا استفاده از محتوای متنوع تر باشد.

بهینه سازی و توصیه ها

فرض کنید یک کسب و کار آنلاین دارید و از تبلیغات گوگل ادز برای جلب ترافیک و مشتریان استفاده می کنید. در این شرایط، می خواهید از اتوماسیون بازاریابی برای بهینه سازی کمپین تبلیغاتی تان بهره ببرید. ابتدا باید داده های مرتبط با کمپین های تبلیغاتی خود را جمع آوری کنید. این داده ها می تواند شامل تعداد کلیک ها، نرخ کلیک به نمایش (CTR)، نرخ تبدیل، هزینه های تبلیغاتی و هزینه هر کلیک (CPC) باشد.

ابزار مارکتینگ اتومیشن در فرایند جمع آوری، دسته بندی و تجزیه و تحلیل داده ها به شما کمک می کند. از این طریق، می توانید نقاط ضعف و قوت کمپین های خود را شناسایی کنید. پس از آن، برای بهینه سازی کمپین برنامه ریزی کنید. مثلا تعیین کنید که کدام معیارها (مثلا افزایش CTR یا کاهش CPC) برای شما اهمیت و اولویت دارد و برای بهینه سازی آن، برنامه بریزید.

حالا اگر قصد دارید از مارکتینگ اتومیشن برای بهینه سازی فعالیت های تبلیغاتی و بازاریابی خود استفاده کنید، بهتر است به چند نکته دقت کنید. در ادامه، این موارد را بیشتر بررسی خواهیم کرد.

اهداف خود را مشخص کنید: برای استفاده بهتر از ابزار مارکتینگ اتومیشن، اهداف خود را مشخص کرده و راه رسیدن به آن ها را تعیین کنید. اولین نکته در استفاده از اتومیشن مارکتینگ این است که ابتدا باید اهداف خود را مشخص کنید. این هدف ها ممکن است شامل افزایش تعداد مشتریان، افزایش فروش، کاهش هزینه ها، افزایش نرخ تبدیل، بهبود رضایت مشتریان یا هر هدف خاص دیگری باشد.

با توجه به اهداف و نیازهای خود، ابزار مارکتینگ اتومیشن مناسب را انتخاب کنید. این ابزار باید از ویژگی ها و قابلیت های مورد نیاز شما پشتیبانی کند. زمانی که چنین ابزاری را پیدا کردید، به سراغ اجرای کمپین و فعالیت های عملیاتی بروید.

پیام خود را ایجاد کنید: برای ایجاد پیام موثر، باید مخاطبان خود را به دقت بشناسید. تعیین نیازها، ترجیحات، مشکلات و علایق آن ها اهمیت بالایی دارد. قبل از هر چیز، پیام تبلیغاتی و هدف آن را مشخص کنید. آیا می خواهید مخاطبان را به خرید از خودتان ترغیب کنید یا هدف شما، تعامل بیشتر با مخاطبان است؟ آیا می خواهید در پیام خود، اطلاعات بیشتری ارائه دهید یا اقدام خاصی را از کاربر انتظار دارید؟

زمانی که پیام تبلیغاتی و هدف آن را مشخص کردید، به سراغ کانال ها و قالب های مختلف برای انتشار بروید. تصاویر و ویدئوها می توانند جذابیت بیشتری به پیام تبلیغ بدهند. از تصاویر با کیفیت و مرتبط با پیام تبلیغاتی استفاده کنید.

زمانی که همه این مراحل را طی کردید، دقیقا می دانید که از تبلیغ و کمپین خود چه انتظاری دارید. بنابراین، می تواند کار مانیتورینگ، دسته بندی و آنالیز داده ها را با استفاده از ابزارهای مارکتینگ اتومیشن شروع کنید. با کمک این اطلاعات، چیزی که در عمل به دست آمده را با انتظارات خود مقایسه کنید تا گپ های موجود را بشناسید.

ابزار مناسب را انتخاب کنید: انتخاب ابزار مناسب برای مارکتینگ اتومیشن یکی از مهم ترین قدم ها در استفاده از این تکنولوژی است. در ابتدا باید نیازهای خود را به دقت مشخص کنید. این نیازها، ممکن است شامل ایجاد و مدیریت کمپین های ایمیلی، تبلیغات آنلاین، مدیریت روابط مشتری (CRM)، و … باشد.

البته در کنار قابلیت ها و امکانات اتوماسیون بازاریابی، به بودجه مورد نیاز هم دقت داشته باشید. باید این موضوع را بررسی کنید که چه مقدار منابع مالی برای چنین ابزاری در دسترس دارید. زمانی که برای این دو نکته به جمع بندی رسیدید، تحقیق کرده و ابزارهای مختلف مارکتینگ اتومیشن را با هم مقایسه کنید.

بررسی و مقایسه ویژگی ها، قیمت، پشتیبانی و تجربه کاربری می تواند به شما کمک کند تا ابزار مناسب را انتخاب کنید. با توجه به نیازهای خود، باید ویژگی های موجود در ابزار را ارزیابی کنید. برای مثال، آیا نیاز به ایجاد کمپین های ایمیل اتوماتیک دارید؟ آیا ابزار از تحلیل داده ها پشتیبانی می کند؟

برخی از ابزارهای مارکتینگ اتومیشن نسخه های رایگان یا نمایشی ارائه می دهند. از این فرصت استفاده کنید تا ابزار را به صورت عملی تست کنید و مشخص کنید که آیا به نیازهای شما پاسخ می دهد یا خیر.

چرا وب انگیج بهترین سرویس مارکتینگ اتومیشن در فروشگاه های آنلاین است؟

به چند دلیل می توان وب انگیج را به عنوان بهترین سرویس مارکتینگ اتومیشن در فروشگاه آنلاین دانست. دسته بندی مشتریان جهت شخصی سازی بازاریابی و بهبود تعامل با آن ها، بخشی از مزیت های این ابزار مارکتینگ اتومیشن است. در ادامه، هر یک از این موارد و نکات بیشتر را دقیق تر بررسی خواهیم کرد.

تعامل با مشتری

با توجه به تغییر سبک زندگی و علایق مردم، شکل و شمایل بازاریابی و تبلیغات نیز تغییر کرده است. مثلا دیگر نمی توان انتظار داشت که در یک تبلیغ، مزیت های محصول «X» بیان شود و مخاطب را دعوت به خرید و استفاده از آن کرد.

شاید دانستن نقاط قوت یک کالا یا خدمت برای مخاطب جذاب باشد؛ اما قطعا به اندازه ای نیست که بتواند او را برای خرید مجاب کند. در چنین شرایطی، افراد معمولا دوست دارند با کسب و کار ارتباط بیشتری بگیرند، گشتی در صفحات سایت یا اپلیکیشن او بزنند، برخی موارد را به دسته علاقه مندی ها اضافه کند و در نهایت، پس از مقایسه چندین محصول و مطالعه نظر کاربران دیگر، اقدام به خرید کند.

در چنین فرایندی، مخاطب یا مشتری رد پایی از خود به جا می گذارد؛ آثاری که با رصد آن ها، می توان اطلاعات خوبی در مورد فرد به دست آورد. از این داده ها، برای طراحی پاسخ های احتمالی مشتری در هر بخش، قراردادن آن ها در مسیر او و در مجموع، ایجاد یک تعامل دوسویه و مفید بین مشتری و کسب و کار استفاده می شود.

یکی از مزیت های وب انگیج، ایجاد بستری برای رصد اطلاعات رفتاری کاربران و بهبود تعامل مشتری است.

سگمنتیشن کاربران

نباید برای همه یک نسخه پیچید؛ اصلا نمی شود چنین کاری کرد. انسان ها، ویژگی ها، اخلاقیات و شخصیت متفاوتی دارند؛ به همین دلیل، نیازهای متفاوتی نیز دارند. بنابراین برای رفع مشکل آن ها و پاسخ به نیازشان، باید راه حل به خصوصی پیدا کرد.

به طورکلی، در علم بازاریابی، به دسته بندی افراد براساس برخی ویژگی های مشترک توجه ویژه ای می شود. این کار با هدف ارائه راهکارهای بهتر جهت رفع نیاز انجام می گیرد. یکی از مزیت های بازاریابی دیجیتال، فراهم کردن ابزارهای لازم برای دسته بندی و سگمنتیشن دقیق تر مشتریان و کاربران است که در وب اینگیج، به ۳ صورت سگمنتیشن زنده مشتریان، سگمنتیشن استاتیک مشتریان و تقسیم بندی RFM انجام می شود.

به عنوان مثال، با استفاده از  وب انگیج، می توان اطلاعات کاربرانی را که در سایت ثبت نام کرده اند، گردآوری کرد و براساس معیارهای مشترک، دسته بندی نمود. همچنین گاهی این دسته ها، با اطلاعات رفتاری کاربر و عملکردی که در سایت یا اپلیکیشن داشته است، کامل تر می شود.

اما این دسته بندی ها به چه کاری می آید؟ در ادامه یک نمونه از آن را مرور می کنیم.

شخصی سازی

آن چیزی را به مشتری نشان دهید که به آن علاقه یا نیاز مبرم دارد. خودتان را به جای کاربری فرض کنید که در روزهای اخیر برای پیداکردن و اجاره آپارتمان، در حال جستجو و بررسی در سایت یا اپلیکیشن است. ناگهان پیام هایی از سایت یا اپ میزبان با مضمون تخفیف خرید لوازم خانگی دریافت می کند.

این پیام های نامرتبط از طریق ابزار مارکتینگ اتومیشن قابل شخصی سازی است. در واقع این پلتفرم ها به تیم مارکتینگ کمک می کنند تا از طریق داده های کاربر و همچنین دسته بندی هایی که از طریق این اطلاعات انجام شده است، پیام هایی خاص هر گروه طراحی کنند. نتیجه آن، کاهش اثر منفی و آزاردهنده فعالیت های بازاریابی،  افزایش اثرگذاری پیام و ترغیب مشتری به خرید یا تکرار آن خواهد بود.

طراحی سفر مشتری

از زمانی که کاربر، اولین پیام ها را از سوی کسب و کار دریافت میکند تا زمانی که وارد سایت یا اپلیکیشن شما می شود، اطلاعات بیشتری کسب می کند و در نهایت برای خرید از شما مجاب می شود، مسیر مشخصی را طی می کند. این مسیر پس از خرید هم ادامه می یابد تا زمانی که او به کسب و کار شما حس وفاداری پیدا می کند و خریدهای بعد را انجام می دهد.

معمولا چنین مسیری را با عنوان سفر مشتری می شناسند؛ سفری که از قبل بخش های مختلف آن قابل طراحی است تا کاربر را به سمت هدف مورد نظر ما، سوق دهد.

با استفاده از وب انگیج، می توانید رفتار کاربران خود را رصد کنید و براساس داده های به دست آمده، پیام هایی را جهت ترغیب سایر کاربران که رفتاری مشابه دارند، طراحی کنید. علاوه بر پیام، طراحی سفر مشتری نیز قابلیت اجرایی دارد.

به عنوان مثال، وقتی با استفاده از اطلاعات پلتفرم مارکتینگ اتومیشن متوجه اشکالی در مسیر سفر مشتریان خود می شوید، می توانید با ایجاد تغییراتی در این سفر، روند تبدیل کاربر به مشتری را بهبود دهید. نتیجه تمام این فعالیت ها، بهبود نرخ تبدیل، جذب و حفظ مشتری و بالارفتن ROI یا نرخ بازگشت سرمایه خواهد بود.

حفظ مشتری

کمپین های بازاریابی و تبلیغاتی که توسط کسب و کارها اجرا می شود، همیشه با هدف جذب مشتریان جدید نیست. گاهی این فعالیت ها در جهت حفظ مشتریان قبلی و تشویق آن ها به تکرار خرید انجام می گردد. اما چرا باید چنین کاری انجام داد؟

معمولا کاربر دوست ندارد که به او، صرفا به چشم یک مشتری نگاه شود. به همین دلیل، کسب و کارها تلاش می کنند تا پس از خرید، باز هم مشتری خود را رها نکنند و با او در ارتباط باشند. این کار، علاوه بر حفظ مشتری، به وفادارشدن او هم کمک می کند.

یکی از منافع کسب و کارها از چنین کاری، کاهش هزینه های مارکتینگی است. چراکه جذب مشتری جدید هزینه بیشتری نسبت به حفظ مشتریان قبل خواهد داشت. برای رسیدن به این هدف، باز هم استفاده از نرم افزار اتوماسیون بازاریابی وب انگیج توصیه می گردد.

برای کار با این ابزار، اطلاعات مربوط به کاربران را استخراج کرده و به صورت شخصی سازی شده، پیام های بعدی را برای فرد ارسال می کنند. این فرایند، به حفظ ارتباط میان کسب و کار و مشتریان فعلی منجر خواهد شد. این ارتباط می تواند به تکرار خرید توسط افراد، وفادارسازی آن ها و بازاریابی دهان به دهان منجر شود.

چرا مارکتینگ اتومیشن، چرا دارت؟

دیدگاه دارت به مارکتینگ اتومیشن

شاید سوال ذهنی بسیاری از مدیران کسب و کارها این باشد که چرا باید از مارکتینگ اتومیشن استفاده کرد؟ وجود یک ابزار مارکتینگ اتومیشن به کسب و کارهای بزرگ کمک خواهد کرد تا به راحتی هزینه های مارکتینگ خود را کاهش دهند.

هدفمند شدن فرآیندهای دیجیتال مارکتینگ به کسب و کارها کمک می کند که بدون دلیل هزینه نکنند. وقتی سیستم های مارکتینگ اتومیشن نصب و راه اندازی می شوند داده های کسب و کار در آن ها وارد شده و توسط افراد خبره تبدیل به سناریوهای جذاب می شوند. به این ترتیب به جای اینکه شما یک پیامک یا ایمیل عمومی را برای تعداد زیادی از کاربران ارسال کنید، می توانید برای هر دسته از مشتریان خود یک سناریو خاص در نظر بگیرید و پیام های شخصی سازی شده را برای آن ها ارسال کنید.

دارت همواره سعی بر این دارد که با استفاده از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ پیشرو باشد. حضور دارت در نمایشگاه های بین المللی موجب شد تا مدیران آژانس دیجیتال دارت به این نتیجه برسند که آینده در اختیار مارکتینگ اتومیشن خواهد بود. از همین رو برای حضور پرقدرت در این بازار، دارت مذاکرات خود را با وب اینگیج انجام داد و با همکاری های اولیه و اثبات توانمندی خود توانست به عنوان نماینده رسمی وب‌اینگیج در ایران مطرح شود. از آن پس تا به امروز، دارت توانسته به تعداد قابل توجهی از کسب و کارها خدمات مربوط به اتوماسین بازاریابی دیجیتال را ارائه دهد. ما امروز با تجربه بالا در این زمینه آماده خدمت رسانی به کسب و کارهای ایرانی هستیم.

سوالات متداول در مورد ابزار مارکتینگ اتومیشن

مزیت های ابزار وب انگیج برای فروشگاه های آنلاین چیست؟

تعامل با مشتری، سگمنتیشن کاربران، شخصی سازی، طراحی سفر مشتری و حفظ مشتری از مزیت های این ابزار است.

نحوه عمل ابزار مارکتینگ اتومیشن چیست؟

این ابزارها با جمع آوری داده از رفتار مشتری در سایت یا اپلیکیشن کسب و کار، آن ها را در اختیار تیم مارکتینگ می گذارد تا با آنالیز آن ها، به نتایج عملیاتی برسند.

منظور از شخصی سازی با کمک ابزار مارکتینگ اتومیشن چیست؟

با توجه به داده های مربوط به رفتار کاربران، می توان پیام هایی متناسب با نیاز و رفتار آن ها طراحی و ارسال کرد.

جهت دریافت مشاوره در مورد ابزار مارکتینگ اتومیشن، این فرم را تکمیل کنید.

و در پایان این که...

ابزار مارکتینگ اتومیشن یکی از امکانات بازاریابی دیجیتال است که امکان شخصی سازی هرچه بیشتر پیام های ارسالی برای کاربر را فراهم می کند. این موضوع، می تواند به بهبود اثرگذاری پیام های کسب و کار، جذب مشتریان بیشتر، حفظ مشتریان قبل، بهبود سفر مشتری و بالارفتن نرخ بازگشت سرمایه منجر شود.

به غیراز موارد ذکرشده، پلتفرم مارکتینگ اتومیشن به تسریع فرایندهای مختلف نیز کمک می کند. درواقع، نه تنها سرعت کارهای مارکتینگی بیشتر می شود، بلکه دقت و تاثیر آن ها نیز بالاتر خواهد رفت.

در این مطلب به بررسی مزیت های ابزار اتومیشن مارکتینگ وب انگیج پرداختیم و دلایل برتری آن نسبت به سایر ابزارهای مشابه برای فروشگاه های آنلاین را بررسی کردیم. امیدواریم این مطلب، پاسخگوی سوالات شما باشد. همچنین اگر به مشاوره در زمینه استفاده از این ابزار نیاز دارید، می توانید با کارشناسان ما در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیگر مقالات