تفاوت تگ لاین و اسلوگان | بهترین شعارهای تبلیغاتی ۲۰۲۳

تفاوت تگ لاین و اسلوگان

تفاوت تگ لاین و اسلوگان چیست و چرا در دیجیتال مارکتینگ اهمیت دارند؟ شرکت ها اغلب از تگ لاین و اسلوگان برای برقراری ارتباط با مصرف کنندگان در مورد برند خود و ایجاد تصوری به یاد ماندنی استفاده می کنند. تگ لاین و اسلوگان هر دو جملات تبلیغاتی برای جذب مشتری هستند اما تفاوت هایی با هم دارند. درک نحوه تمایز بین این دو می تواند به شما کمک کند تا تجارت خود را به طور موثر در جهان تبلیغ کنید. در این مقاله توضیح می دهیم که تگ لاین و اسلوگان چیست، چرا اهمیت دارد و در چه فاکتورهایی باهم تفاوت دارند.

فهرست مطالب

تگ لاین و اسلوگان که ریشه در گذشته دارند!

اسلوگان و تگ لاین

اشتقاق اصطلاح “اسلوگان” از یک اصطلاح گالیک و ایرلندی به نام “Slogorn” است. اسلوگان در دوران قرون وسطی محبوبیت یافت. در آن زمان از اسلوگان ها به طور گسترده به عنوان رمز عبور برای تشخیص افراد در جنگ یا در شب استفاده می شد. از همین رو امروزه اسلوگان ها می تواند به بهبود محبوبیت یک برند برای مخاطب کمک کند و بر مزایای خدمات یا محصولی که به تصویر کشیده می شود تأکید دارد.
تفاوت اسلوگان و تگ لاین در این است که تگ لاین فرصت را برای هر برندی فراهم می کند تا خلاقیت خود را به نمایش بگذارد و تاثیر مثبتی بر روی مخاطب ایجاد کند. تصویر یک برند توسط سه عامل اصلی ایجاد می شود که عبارتند از نام، لوگو و تگ لاین.

یک Tagline می تواند دلیل وجودی خود و رسالت کلی شرکت را به مخاطب منتقل کند. Slogan به ارائه ایده در مورد آنچه هر شرکتی می تواند ارائه دهد کمک می کند. همچنین به یاد داشته باشید که ترکیباتی که در اسلوگان استفاده می شود از نوع توصیفی است. کمپین ها برای محصولات خاص را می توان از طریق اسلوگان بهبود بخشید. حال بپردازیم به شرح کاملی از تگ لاین و اسلوگان.

تگ لاین چیست؟

تگ لاین عبارت کوتاهی است که برای انتقال ارزش یک برند استفاده می شود. شرکت ها از نوشتن تگ لاین در کمپین های بازاریابی استفاده می کنند تا تأثیری ماندگار بر مصرف کنندگان ایجاد نمایند. تگ ها بدون اشاره به محصول یا خدماتی که ارائه می دهند درباره کل شرکت به مصرف کنندگان می گویند.

در اینجا چند نوع تگ لاین وجود دارد:

  • توصیفی: شعارهای توصیفی وعده، محصول یا خدمات برند را بیان می کنند.
  • خاص: محصولات شرکت را به روشی خلاقانه و به یاد ماندنی نشان می دهند.
  • تحریک آمیز: سوالاتی را مطرح می کند که مصرف کنندگان ترغیب شوند زندگی خود را بهبود بخشند.
  • امری: یک عمل مرتبط را می طلبند و معمولاً یک فعل را در عبارت شامل می شوند.
  • برتر: یک شرکت را به عنوان بهترین در صنعت یا بخش خود معرفی می کنند.

چرا تگ لاین مهم است؟

تگ لاین مهم است؛ زیرا توجه مصرف کنندگان را به خود جلب می کند. زمانی که مصرف کنندگان شعار کسب و کار شما را می شنوند، تصور روشنی از مزایای محصول شما به دست می آورند. تگ لاین ها با بیان مزیتی از محصول یا سرویس که نسبت به سایر محصولات مشابه دارد، به تمایز یک برند از دیگران کمک می کند.

همچنین برای تقویت ارزش های اصلی یک برند و هویت بخشیدن به مجموعه از تگ لاین استفاده می شود. با مشاهده تگ لاین، مصرف کنندگان به این درک می رسند که چه چیزی مطرح می شود و اینگونه بهتر تصمیم می گیرند که آیا می توانند با بیزنس مورد نظر ارتباط برقرار کرده و هنگام خواندن شعار رقابتی از آن حمایت کنند یا خیر.

نمونه هایی از تگ لاین های معروف

در اینجا چند نمونه از شعار برند های معروف  که اتفاقا جزو بهترین شعار تبلیغاتی ایرانی هم محسوب می شوند، آورده شده است:

  • هیچکس تنها نیست (همراه اول)
  • زیبا، جادار، مطمئن (امرسان)
  • سن ایچ و دیگر هیچ
  • بانک خوب سرمایه است.
  • و …

از دیگر نمونه شعارهای تبلیغاتی که می توان به عنوان تگ لاین استفاده کرد، عبارتند از:

  1. برای یک تولیدکننده تشک: بهتر بخوابید
  2. برای یک مجموعه تولیدکننده کتاب الکترونیکی: در حال حرکت بخوانید
  3. برای یک شرکت پازل سازی: گیج باشید
  4. برای یک شرکت کفش ورزشی: سریع تر بدوید
  5. برای یک شرکت خدمات چمن: برش سریع علف های هرز
  6. برای رستوران غذاهای دریایی: شبیه اقیانوس آرام باشید
  7.  و …

اسلوگان چیست؟

اسلوگان

اسلوگان عبارتی برای جلب توجه است که برای تبلیغ محصولات و خدمات خاصی از یک برند استفاده می شود (بر خلاف تگ لاین که برای معرفی کل برند بود) . شرکت ها از اسلوگان استفاده می کنند تا به مصرف کنندگان خود بگویند که می خواهند برند خود را با چه چیزی مرتبط کنند.

در اسلوگان ترکیبی از متقاعدسازی و توصیف برای جذب مشتری استفاده می شود (در حالی که تگ لاین ها بر آنچه یک شرکت ارائه می دهد تمرکز می کنند) . البته گاهی اسلوگان با استفاده کلمه تگ نیز استفاده می شود. اسلوگان با کلمه تگ اگر هدفمند انتخاب شود می تواند تاثیر چشمگیری داشته باشد.

انواع مختلف اسلوگان عبارتند از:

  • محصول خاص: به مصرف کنندگان بگویید که چه نوع محصولی را می فروشند.
  • مورد خاص: به مردم آموزش دهید که چگونه می توانند از محصول شرکت لذت ببرند.
  • دسته خاص: دسته بندی محصولات شرکت خود را به عنوان بهترین محصول ارائه شده مشخص کنید.
  • مصرف کننده خاص: بر روی نوع مصرف کننده ای که از محصول خود استفاده می کند تمرکز کنید.

چرا اسلوگان مهم است؟

بهترین شعار تبلیغاتی، شعاری است که به یاد ماندنی باشد و احساسات مثبتی را در مورد یک برند خاص منتقل کند. شعارهای تبلیغاتی ماندگار کمپین ها را برای محصولات خاص با هدف تضمین فروش بالا برای شرکت بهبود می بخشند. یک شعار و متن تبلیغات خلاقانه می تواند به ایجاد رابطه بین یک برند و مردم کمک کند و به مردم بگوید که شرکت چه چیزی را ارائه می دهد. همچنین از احساسات استفاده می شود تا امکان تصویرسازی برای آنچه که یک محصول یا خدمات می تواند در اختیار مصرف کنندگان قرار دهد، فراهم گردد. به عنوان مثال، یک شرکت تولید بالش می تواند شعار رقابتی بر اساس این ایده ایجاد کند که بالش های آن ها باعث می شود احساس کنید روی ابرها خوابیده اید.

چند نمونه از اسلوگان:

چند نمونه از شعارهای تبلیغاتی جالب که به عنوان اسلوگان می توان استفاده کرد عبارتند از:

  • شکلاتی که برای شما خوب است
  • شام مردانه
  • سعی کنید کل بسته را نخورید
  • درخشان ترین زباله های موجود
  • اخبار شهر شما در کف دست شماست
  • روز خوبی برای تناسب اندام است
  • اجازه دهید پوست شما مانند الماس بدرخشد
  • جرعه جرعه لبخند؛ نوشابه X.
  • عینک ما با شما خوب است
  • با تنیس شادتر باشید
  • نازک ترین کیف پول موجود

تفاوت تگ لاین و اسلوگان

تفاوت اسلوگان و تگ لاین

با وجود اینکه تگ لاین و اسلوگان از تکنیک های بازاریابی هستند و شرکت ها می توانند از آنها برای به جا گذاشتن تأثیر ماندگار بر مشتریان استفاده کنند، اما اهداف متفاوتی را دنبال می کنند.

اسلوگان با سرویس و محصول مرتبط است و نه فقط با مفهوم یک رویداد خاص. اگر اطلاعات مربوط به سرویس یا محصول تغییر کند، تگ لاین تغییر نمی کند. یک نکته دیگر درمورد تفاوت اسلوگان و تگ لاین این است که تگ لاین می تواند مطالب بازاریابی و تبلیغاتی را ترویج داده و همچنین به عنوان خط برچسب، تگ، امضا، پرداخت و مطالبات در مکان های مختلف شناخته می شود.

هدف شعار های تبلیغاتی جذاب ایرانی یا حتی خارجی، خلاصه کردن کل مفهوم، عملکرد، کار محصول یا برند با عبارت صوتی یا تصویری دراماتیک است. لحن شعار باید به اندازه ای قوی باشد که در حافظه مخاطب جایگاهی مرتبط با محصول ایجاد کند. این شعار در سازمان ها به عنوان نتیجه گیری و همچنین مقدمه ای برای مخاطبان عمل می کند.

تگ ها بیشتر در کنار لوگو وجود دارند و اغلب یکی از اولین چیزهایی هستند که مورد توجه مخاطب قرار می گیرند. اسلوگان همچنین می تواند به عنوان یک عبارت تکمیلی عمل کند. رایج ترین شکل چنین بیانی، تبلیغ برنامه های تلویزیونی یا هر فیلم سینمایی است.

Tagline می تواند به عنوان یک زیرنویس توضیحی عمل کند. یکی دیگر از موارد مربوط به تفاوت اسلوگان و تگ لاین این است که اسلوگان مانند بسته بندی سی دی یا دی وی دی موزیک و ویدئو، حاوی شعاری جدا از عنوان واقعی است. همچنین Tagline به عنوان یک پیام مفهومی به شکل فشرده عمل می کند و معمولاً به شکلی به یاد ماندنی نوشته می شود.

اسلوگان ها عباراتی مختصر هستند و ویژگی هایی برای جذب مخاطب دارند. همچنین در راستای ایجاد تصور در مورد یک برند نقش حیاتی دارند.

برخی دیگر از تفاوت های اساسی تگ لاین و اسلوگان را در ادامه شرح می دهیم.

تفاوت هدف تگ لاین و اسلوگان

از اسلوگان برای فروش یک کالا استفاده می شود و تگ ها آگاهی را در مورد برند کلی افزایش می دهند. برخلاف تگ لاین، اسلوگان به مشتری نمی گوید که یک مجموعه چه می کند. در عوض، جنبه خاصی از آن مجموعه را محدود می کند. به عنوان مثال، یک فروشگاه مواد غذایی ممکن است به جای این واقعیت که همه نوع غذا را می فروشد، شعاری درباره یک کالای خاص ایجاد کند.

مقایسه تعداد کلمه در تگ لاین و اسلوگان

خواندن هر دو عبارت سریع و آسان است، اما اسلوگان ها اغلب طولانی تر از تگ لاین ها هستند. تگ لاین ها معمولاً هفت کلمه یا کمتر هستند، در حالی که یک اسلوگان ۹ تا ۱۰ کلمه است.

تفاوت مدت زمان اجرا برای تگ لاین و اسلوگان

یکی دیگر از موارد مربوط به تفاوت تگ لاین و اسلوگان این است که اسلوگان معمولاً فقط برای یک محصول یا کمپین استفاده می شود و به اندازه تگ لاین دوام ندارد. اما تگ ها جاودانه بوده و به ندرت تغییر می کنند؛ زیرا نشان دهنده برند کلی هستند. شرکت ها زمانی که می خواهند روی موضوع یا ایده جدیدی تمرکز کنند شعارهای خود را تغییر می دهند.

تفاوت مراحل توسعه تگ لاین و اسلوگان

شرکت ها شعار خود را در مراحل اولیه برنامه ریزی استراتژی برند یا زمانی که یک شرکت در حال تغییر نام تجاری است ایجاد می کنند. با این حال، اسلوگان ها زمانی که شرکت ها در حال اجرای یک کمپین بازاریابی هستند، تکامل می یابند. زمانی که شرکت ها تصمیم می گیرند بر جنبه های مختلف محصول خود تمرکز کنند، اسلوگان را تغییر می دهند تا بر یک جزء تمرکز کنند. در همین حال، یک شعار ثابت باقی می ماند. این شعار عمدتاً در سرگرمی با جلوه دراماتیک استفاده می شود و از متن کوتاه تشکیل شده است. همچنین می تواند مطالب بازاریابی و تبلیغاتی را در زمینه خاصی ترویج کند.

در تفاوت اسلوگان و تگ لاین چه چیزی بیشتر از همه حائز اهمیت است؟

نوشتن اسلوگان و تگ لاین
  1. وظیفه اصلی تگ لاین بهبود روابط عمومی است در حالی که وظیفه اصلی اسلوگان تبلیغ و بازاریابی محصول برای مخاطب است.
  2. Tagline در مراحل اولیه توسعه نام تجاری ایجاد می شود، در حالی که هر زمان که یک مجموعه کمپین بازاریابی را اجرا می کند، می تواند اسلوگان آن را ایجاد کند.

جهت دریافت مشاوره در مورد تگ لاین و اسلوگان، این فرم را تکمیل کنید.

و در پایان این که...

شرکت ها از ابزارهای بازاریابی مختلفی استفاده می کنند تا اثری ماندگار در ذهن مخاطب به جا بگذارند. دو ابزار رایج بازاریابی تگ لاین ها و اسلوگان ها هستند. هر دو دارای متون سریع، مختصر و کوتاهی میباشند که به شکلی به یاد ماندنی نوشته شده اند، اما عملکردهای متفاوتی دارند. در تفاوت تگ لاین و اسلوگان میتوان به این مورد اشاره کرد که تگ لاین ها به طور کلی برای برند نوشته می شوند و با گذشت زمان تغییر نمی کنند، در حالی که اسلوگان ها را می توان در طول یک کمپین بازاریابی خاص نوشت و با گذشت زمان تغییرمیکند. بنابراین؛ دانش در مورد ابزارها و کاربرد مناسب می تواند باعث افزایش دسترسی و ارتقاء برند شود.

همانطور که قبلا ذکر شد، هر دو عنصر برند باید کوتاه و شیرین باشند، بنابراین باید اطمینان حاصل کنید که این عبارات نشان دهنده برند شما به عنوان یک تامین کننده است. هنگام ایجاد یک شعار به یاد داشته باشید که احساسات مصرف کننده هدف خود را جلب کنید و از کلمات قدرتمندی استفاده کنید که با مخاطبان شما ارتباط برقرار می کند. هنگامی که یک شعار درست می کنید، می تواند نام تجاری شما را برای مصرف کنندگان هدف به یاد ماندنی کند. گاهی اوقات کنجکاو کردن مخاطب هم بسیار جذاب است؛ مثلا شما شعارتان را طوری بسازید که مخاطب را ترغیب کند تا اطلاعات بیشتری را در مورد محصول یا برند شما به دست بیاورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خدمات دیگر دارت