بازاریابی شبکه های اجتماعی

فهرست مطالب

جذابیت‌های تبلیغات سوشال مدیا

استفاده از سوشیال مدیا یا شبکه‌اجتماعی از راه‌های جلب و جذب بازدیدکنندگان بیشتر یک برند به حساب می‌آید. راهبرد سوشیال مدیا تولید محتوای خاص و سالم است که در محیط وب به اشتراک گذاشته می‌شود تا عموم مردم به‌ویژه مخاطبان، از این محتوا استفاده کنند.

با این نگاه، به خاطر جذابیت محتواهای به اشتراک‌گذاشته شده درسوشیال مدیا، هر میزان که لایک و بازدیدکننده بیشتری بدست آورند، این استقبال سبب نمایش پررنگ‌تر برند شما خواهد شد و از نظر بازدیدکنندگان از ارزش زیادی برخوردار خواهد بود.

رایگان بودن و دسترسی آسان برای انجام فعالیت‌های مرتبط با بازاریابی، دو ویژگی و خصوصیت منحصر به فرد سوشیال مدیا محسوب می‌شود و این موضوع باعث محبوبیت زیاد این شبکه‌اجتماعی در میان کسب‌وکارها شده است.

خصوصیت رایگان بودن و دسترسی آسان باعث خواهد شد که مخاطبان بیشتری جذب شود درنتیجه لایک و کامنت شما نیز روبه افزایش خواهد گذاشت. جذابیت پست‌ها نیز منجر به انتشار آن میان کاربران خواهد شد و منتهی به بالارفتن رتبه سایت شما در موتورهای جست‌وجو خواهد شد.

در حال حاضر شماری سوشیال مدیاهای موفق در این زمینه وجود دارند که فیس‌بوک، اینستاگرام، توییتر و پینترست از جمله این پلتفرم‌ها محسوب می‌شوند.

امکان تبلیغات در کدام شبکه اجتماعی وجود دارد؟

در حال حاضر امکان تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی بزرگ و معروف جهانی مانند فیس‎بوک، اینستاگرام، تلگرام، توییتر و لینکدین وجود دارد. آژانس دیجیتال مارکتینگ دارت با استفاده از متخصصان خود کارهای تبلیغاتی مشتریان  و مخاطبان را در شبکه‌های اجتماعی اینستاگرام، فیس‌بوک و تلگرام انجام می‌دهد.

شیوه تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی مسئله مهم و تاثیرگذاری به حساب می‌آید از این‌رو کسب‌وکارهای زیادی درصدد هستند که برای گسترش فعالیت خود از این پیام‌رسان‌ها برای تبلیغات استفاده کنند. 

باتوجه به اینکه شبکه اجتماعی اینستاگرام متعلق به فیس‌بوک است شما در همان ابتدا قادر خواهید بود انتخاب کنید که آیا مایل به انتشار این تبلیغات علاوه بر فیس‌بوک در اینستاگرام هم هستید یا خیر؟ چنان‌چه کمپین تبلیغاتی شما از نظر حد و اندازه و نوع محتوا با شبکه اجتماعی اینستاگرام مناسب باشد به تشخیص فیس‌بوک در اینستاگرام نمایش داده می‌شود.

شیوه پرداخت هزینه در شبکه‌های اجتماعی به ازای  پرداخت برای هر کلیک است بنابراین تا موقعی که روی تبلیغات شما کلیک نشده باشد، نیازی به پرداخت هزینه برای تبلیغات نیست.

البته تبلیغات شبکه اجتماعی اینستاگرام به تبلیغات خود اینستاگرام محدود نمی‌شود. در ایران و بسیاری از کشورها، اینفلوئنسرها و بلاگرهای زیادی وجود دارند که کسب‌وکارها می‌توانند در صفحات آن‌ها تبلیغات خود را نمایش دهند.

دارت طبق تجربه چند ساله اخیر و همکاری با برندهای متنوع و اینفلوئنسرها، توانسته نتایج مناسبی را برای کسب‌وکارها در زمینه‌های متنوع تبلیغات، جذب مشتری و فروش کسب کند.

برای تبلیغات در اینستاگرام، ابتدا باید یک کمپین تبلیغاتی را تعریف کنید و بعداز این مرحله، بخش‌های تبلیغاتی مورد نیاز را مشخص خواهید کرد.

شبکه اجتماعی تلگرام نیز قابلیت وامکانات زیادی برای تبلیغات مخاطبان فراهم کرده است. تبلیغات بازدیدی تلگرام، تبلیغات ساعتی در تلگرام، تبلیغات گسترده در تلگرام، طراحی و ساخت ربات تلگرام و تبلیغات کلیکی تلگرم از جمله این تبلیغات محسوب می‌شود.

تبلیغات در پیام‌رسان تلگرام را می‌توان یکی از شیوه‌های موثر بازاریابی برای انواع و اقسام کسب‌وکارها به شمار آورد. در این شیوه برخلاف خیلی از تبلیغات، شما به دنبال مشتری می‌روید و منتظر آمدن او نمی‌مانید و این روش یک بازاریابی موثر به حساب می‌آید.

سهم استفاده کسب‌وکارها از سوشیال مدیا

شرکت رسانه اجتماعی اگزمینر(Social Examiner) دربخش بازاریابی شبکه‌های اجتماعی با انجام یک مطالعه اعلام کرد که درمطالعه انجام‌شده روی ۳۷۰۰ بازاریاب از سراسر جهان، مشخص گردید که اکنون ۹۶ درصد از بازاریاب‌ها از شیوه بازیابی نوین( بازاریابی شبکه‌های اجتماعی) بهره می‌برند. از مجموع این افراد ۹۲ درصد گفته‌اند که برای توسعه کسب‌وکار به  بازاریابی شبکه‌های اجتماعی نیاز است. نکته مهم این است که این میزان در این سال‌ها به طور دائم روبه رشد بوده است.

همچنین آماری وب‌سایت Hoot suite منتشر کرد که ازمیزان بهره‌گیری و همچنین تاثیر رسانه‌ها روی کاربران از پلتفرم‌های اجتماعی در سال ۲۰۲۰ حکایت می‌کند.

براساس این آمار، تبلیغات در پیام‌رسان‌های اجتماعی روی ۹۷ درصد از کاربران دیجیتالی تاثیرات زیادی داشته است زیرا همین ۹۷ درصد به عنوان مشتریان اینترنتی کسب‎وکارها محسوب می‌شوند.

در این آمار همچنین آمده است که ۸۴ درصد از کاربران فقط افرادی بوده‌اند که از اینترنت برای ورود و استفاده از پیام‌رسان‌های اجتماعی بهره گرفته‌اند.

برپایه این آمار، ۵۰ درصد از جمعیت سراسر جهان از شبکه‌های اجتماعی بهره می‌برند، یعنی این میزان تقریبا ۳.۸ بیلیون نفر در جهان را شامل می‌شود که رشد ۹.۲ درصدی در مقایسه با  سال ۲۰۱۹ را نشان می‌دهد.

نکته مهم این است که در حال حاضر بیشترین سهم استفاده از این شبکه‌ها با میزان ۸۴ درصد متعلق به قاره آمریکا و آسیا است.

مزیت‌های تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی

تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی یا همان سوشال مدیا مزایای مختلفی به همراه دارد که استفاده از این پلتفرم‌ها برای کارهای تبلیغاتی، تاثیرات مثبتی در کسب‌وکارها ایجاد می‌کند.

تبدیل شدن به کسب‌وکار اجتماعی، ایجاد روابط پایدار، فراگیرشدن کسب‌وکار و کاهش هزینه‌ها از مزیت‌های این نوع تبلیغات محسوب می‌شود.

تبلیغات در این شبکه‌ها زمانی اهمیت پیدا می‌کند که براساس آمار هر کاربر اینترنت تقریبا دو ساعت و ۲۴ دقیقه به صورت روزانه وقت خود را پای شبکه‌های اجتماعی می‌گذراد. براساس آمار وزارت ارتباطات ایران، کاربران ایرانی روزانه یک ساعت و ۴ دقیقه از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند.

این آمارها باعث‌ شده که بازاریان نوین، تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی را به خیلی از کسب‌وکارها توصیه کنند. امروزه در ایران از پیام‌رسان‌هایی مثل اینستاگرام، لینکدین، واتس‌اپ، تلگرام و فیس‌بوک برای تبلیغات استفاده می‌شود.

تبلیغات هدفمند در سوشال مدیا

با گسترش اینترنت و فراگیر‌شدن شبکه‌های اجتماعی، روش تبلیغات هم با تغییرات گسترده روبه‌رو شد و بخش زیادی از تبلیغات به سوی این پیام‌رسان‌ها منتقل شد.

اکنون یکی ازمهم‌ترین شیوه‌های بازاریابی آنلاین، تبلیغات به کمک سوشال مدیا است. با بکارگیری این شیوه مزایای مختلفی برای تبلیغ‌دهنده‌ها فراهم آمد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها افزایش ترافیک وب‌سایت مربوطه است که به دنبال آن افزایش رتبه سایت مذکور در موتورهای جست‌وجو را به همراه خواهد داشت.

نکته پایانی اینکه دارت با بررسی دقیق تبلیغات دیجیتال در شبکه‌های اجتماعی تحلیل دقیقی از بازدهی تبلیغات شما ارائه می‌دهد. در واقع مزیت تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی توسط آژانس دیجیتال مارکتینگ دارت این است که شما به عنوان برند تبلیغ‌دهنده متوجه خواهید شد که چقدر هزینه کرده‌اید و کدام صفحات بازدهی بهتری داشته‌اند.

خدمات دیگر دارت