۵ نکته مهم در افزایش رضایت مشتریان با مارکتینگ اتومیشن

جلب رضایت مشتری

مشتری شما چقدر از برند و محصولتان رضایت دارد؟ چه سیاست‌هایی را برای رضایت مشتریان در شرکت خود تعریف کرده‌اید؟ آیا کارمندان خود را برای تعامل با مشتریان آموزش داده‌اید؟ از چه راه‌هایی می‌توانید به نظرات مشتریان دست یابید؟

در این مقاله می‌خواهیم به این سؤال‌ها پاسخ دهیم. اگر مهم‌ترین ارزش مشتری یعنی تولید محصول باکیفیت برایتان مهم باشد، جزو آن دسته از تولید‌کنندگان هستید که می‌خواهید کسب‌وکارتان پیشرفت کند. چراکه اعطای ارزش‌های بیشتر به مشتری یعنی افزایش اعتبار برند و در نهایت فروش بالا و برندسازی. پس در این مقاله با ما همراه باشید که با راه‌های افزایش رضایت مشتریان دست یابیم.

فهرست مطالب

رضایت مشتریان

افزایش رضایت مشتری

مشتری مدت‌ها است که از فروشگاه شما رفته، ولی هنوز شما را به‌خاطر دارد و برای خرید بعدی مستقیم به سراغ شما می‌آید. اگر اینطور باشد، پس شما یک فروشنده مورد رضایت او بوده‌اید و به‌عنوان فروشنده کارتان را با موفقیت انجام داده‌اید. این وفاداری مشتری نشان‌دهنده چیست؟ در واقع مشتری از شما رضایت داشته است. حالا اگر کم‌وکاستی هم داشتید، او چشم روی آن بسته و شما را برای بار دوم انتخاب کرده است.

رضایت مشتریان یک شاخص اندازه‌گیریِ میزان رضایت یا تلاش‌های بازاریابی برای ارائه خدمات و محصولات متنوع به مصرف‌کننده‌ها است. چقدر مشتری شما از محصول شما رضایت داشته است؟ هر چقدر این رضایت بیشتر باشد، شما می‌توانید روی آن مشتری به‌عنوان یک تبلیغ‌کننده سرمایه‌گذاری کنید.

هر چقدر رضایت مشتریان بالاتر باشد، فروش بالا رفته و آگاهی از برند نیز افزایش خواهد یافت؛ بنابراین اگر کسب‌وکار کوچک یا بزرگ باشید و بخواهید سرمایه کمی برای کمپین خود صرف کنید، می‌توانید با اندازه‌گیری شاخص رضایت مشتری آینده کسب‌وکارتان را پیش‌بینی کنید.

در واقع شما می‌توانید با اندازه‌گیری این شاخص پیش‌بینی کنید که برندتان قرار است که چقدر در دنیای کسب‌وکار دوام داشته باشد. همچنین اگر وضعیت خوبی نداشته باشید، می‌توانید روش‌های خود را تغییر یا بهبود بخشید.

مشتری به‌عنوان یک مصرف‌کننده از شما انتظاراتی دارد و ارزشی که به او ارائه می‌کنید، نشان‌دهنده اهمیت شما به این انتظارات است. هر چقدر در برآوردن این انتظارات موفق باشید، میزان رضایت مشتری نیز بالاتر خواهد رفت.

رضایت مشتری ارتباط نزدیکی با نحوه ارائه خدمات به او دارد. اگر مثلاً به‌عنوان یک فروشنده فروشگاه لوازم آرایشی بتوانید خدماتی را مختص خریداران لوازم آرایشی ارائه کنید، پس در جلب رضایت موفق‌تر خواهید بود.

فاکتورهای کلیدی در رضایت مشتریان با مارکتینگ اتومیشن

به‌عنوان یک فروشنده حتماً با خودتان می‌گویید:

«من به‌عنوان فروشنده باسابقه از سلایق، علایق و خواسته‌های مشتریان خود آگاه هستم.»

اگر این تصور را دارید، پس شما هیچ‌گاه یک در جلب رضایت مشتریان موفق نخواهید بود. چراکه هیچ‌کس نمی‌تواند از خواسته‌های مشتریان در دراز مدت اطلاع داشته باشد. پس باید بدانیم که در این مواقع چطور رضایت مشتری را جلب کنیم.

مثال؛ در زمانی که کرونا در جهان همه‌گیر شده بود، باید روش جلب رضایت مشتری تغییر می‌کرد. کسب‌وکارهایی که با وجود این بیماری توانستند مشتری خود را حفظ کنند، پیشرفت زیادی در کار خود داشتند. این روزها با وجود شرایط اقتصادی باید خدمات و محصولات خود را متناسب با وضع زندگی مردم ارائه دهید تا بخشی از رضایت مصرف‌کننده را کسب کنید.

محققان بازاریابی توانسته‌اند فاکتورهایی کلیدی را در جلب رضایت مشتریان با ابزار مارکتینگ اتومیشن ارائه کنند که در پیش‌بینی رفتار مشتری و جلب رضایت او مؤثر باشد. در ادامه با این فاکتورها بیشتر آشنا می‌شوید.

ترسیم سفر مشتری

درک سفر مشتری، اولین قدم برای افزایش رضایت مشتری با کمک مارکتینگ اتومیشن است. شناسایی نقاط تماس مختلف مشتریان با کسب‌وکارتان یکی از ابزارهای اتومیشن مارکتینگ برای جلب رضایت مشتری است. وب‌سایت، رسانه‌های اجتماعی، ایمیل و خدمات مشتری از جمله این نقاط تماس هستند. وقتی با کمک این روش توانستید سفر مشتری خود را درک کنید، حالا وقت ایجاد کمپین‌هایی بازاریابی خودکار است. با این کمپین‌های خودکار می‌توانید تجربیات شخصی و مرتبط را در هر مرحله از سفر مشتری ارائه کنید.

اگر مشتری تجربیات خوبی را در این سفر کسب کند، پس خاطره خوبی با برند و محصولتان خواهد داشت. این تجربیات موفق حاصل از سفر مشتری در میزان رضایت مشتریان بسیار مؤثر خواهد بود.

ارائه محتوای مرتبط و ارزشمند

مخاطب و مشتری شما همیشه به دنبال محتوای مرتبط با خواسته‌های خودش هست. محتوایی که مرتبط و ارزشمند باشد و بابت آن هم از شما قدردانی نیز خواهند کرد. حالا اینجا اتومیشن مارکتینگ به کارتان خواهد آمد و درمی‌یابید که چطور با کمک بازاریابی خودکار به رضایت مشتریان دست یابید. شما می‌توانید با کمک بازاریابی خودکار ایمیل‌ها، پیام‌های متنی و اعلان‌های وب را بر اساس علایق و رفتارهای فردی مشتریان خود ارسال کنید.

برای مثال، می‌توانید ایمیلی برای پیشنهاد محصولات جدید به مشتریانی که اخیرا خرید کرده‌اند، ارسال کنید. همچنین می‌توانید مقالات آموزش استفاده از محصولات جدید را نیز به خریداران ارائه کنید.

این محتواهای مرتبط و ارزشمند، به مشتریان در انتخاب محصول یا خدمات کمک زیادی می‌کند. همچنین برای مشتریانی که به دنبال محتواهای ساده برای استفاده از محصولات هستند نیز بسیار مفید خواهد بود.

پشتیبانی به‌موقع و کارآمد

شرایطی را در نظر بگیرید که مشتری برای خرید محصول نیاز به ارتباط با شما دارد اما با هیچ یک از راه‌های ارتباطی موجود پاسخگوی او نبودید؛ آیا مشتری حق ندارد که از عدم پاسخگویی شما ناراضی باشد؟ هیچ‌چیزی برای یک مشتری بدتر از عدم پاسخگویی در هنگام نیاز نیست و علاوه بر رضایت؛ شما شانس خرید او را از خود نیز از دست خواهید داد.

حالا فرض کنید تیم پشتیباتی ۲۴ ساعته دارید اما دچار کمبود نیرو هستید یا توانایی لازم را ندارید. در این شرایط، اتومیشن مارکتینگ به کمکتان خواهد آمد. با استفاده از بازاریابی خودکار، می‌توانید به‌صورت آنی و کارآمد پاسخ مشتری را بدهید. برای مثال چت‌بات‌ها یک ابزار کارآمد برای این کار هستند که برای پاسخ به سؤالات متداول می‌توانید استفاده کنید. همچنین با استفاده از مارکتینگ اتومیشن می‌توانید هر مرحله از وضعیت سفارش را از طریق ایمیل ارسال کنید.

جمع‌آوری بازخورد مشتری و عمل به آن

وقتی ندانید که نظر مشتریان درباره محصولتان چیست، پس چطور می‌خواهید رضایت او را جلب کنید؟ وقتی بازخورد مشتری را جمع‌آوری کرده و به آن‌ها رسیدگی کنید، یک ویژگی خوب برای خودتان ساخته‌اید. چراکه مشتریان همواره از توجه به نظرات و بازخوردهایشان، خوشحال می‌شوند.

حالا اتومیشن مارکتینگ در این بخش چطور موجب جلب رضایت و جذب مشتری می‌شود؟ ابزارهای اتومیشن امکان ارسال نظرسنجی، برای جمع‌آوری بازخورد مشتریان در مورد محصول، خدمات و تجربیاتشان را دارد. با استفاده از اطلاعات جمع‌آوری در نظرسنجی، می‌توانید از آن برای بهبود محصولات و خدمات خود و نیز ارائه تجربیات بهتر برای مشتریان استفاده کنید.

شخصی‌سازی کمپین های بازاریابی

اگر یک کمپین را شخصی‌سازی کنید، دیگر نیاز نیست نگران هدف‌گیری مخاطب باشید. چراکه این کمپین به طور مستقیم مخاطب خاص شما را هدف قرار می‌دهد. وقتی کمپین و محتوا را شخصی‌سازی می‌کنید، به مخاطب خود دسترسی داشته و شانس افزایش نرخ تبدیل را برای خود افزایش می‌دهید.

در واقع شخصی‌سازی کلید تجربیات مثبت مشتری است. شما با کمک مارکتینگ اتومیشن می‌توانید پیام‌های متنی، ایمیل و اعلان وب را متناسب با سلایق، سابقه خرید و خواسته‌های مشتری شخصی‌سازی کنید. اگر یک کمپین را به درستی شخصی‌سازی کنید، می‌توانید مطمئن باشید که مخاطب خاص شما فقط محتواهای مرتبط با نیازها و خواسته‌های خود را دریافت می‌کند.

معیارهای سنجش رضایت مشتریان چیست؟

رضایت مشتریان

اگر ندانید که مشتری شما تا چه میزان از خدمت یا محصول شما راضی است، پس چطور می‌خواهید برندتان را توسعه دهید؟ چراکه توسعه برند برپایه رضایت مشتریان است. اندازه‌گیری دقیق رضایت مشتریان کار راحتی نیست، اما جای نگرانی نیست! با کمک برخی معیارها، می‌توان این شاخص کلیدی عملکرد را اندازه‌گیری کرد و کسب‌وکارها را رونق بخشید. اگر می‌خواهید شاخص رضایت مشتریان را بسنجید و بهترین معیار را برای آن انتخاب کنید، پس در این قسمت با ما همراه باشید.

نظرسنجی رضایت مشتریان

یکی از ایده‌های مناسب برای نظرسنجی، بررسی میزان رضایت مشتریان است. با کمک این نظرسنجی‌‌ها می‌توانید یک‌سری موارد را بررسی کنید؛ کیفیت و کارایی محصول جدید، نحوه ارائه خدمات، زمان ارائه محصول و … همگی از طریق نظرسنجی‌های هوشمند و هدفمند قابل جمع‌آوری است. این نظرسنجی‌ها شامل سؤالات دسته‌بندی شده درباره محصول یا خدمات ارائه شده توسط کسب‌وکار ها است. برخی از این سؤالات عبارتند از:

  • آیا تابه‌حال از فروشگاه محصولی سفارش داده‌اید؟
  • عملکرد شرکت را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
  • تا چه اندازه از خدمات شرکت راضی هستید؟
  • آیا این شرکت را به دوستان خود توصیه می‌کنید؟ بله/خیر
  • آیا دفعات بعد هم از این شرکت خرید می‌کنید؟
  • آخرین بار از چه راهی اقدام به ثبت سفارش کردید؟
  • سه دلیل اصلی که از شرکت خرید نکرده‌اید؟
  • اگر نظرات دیگری درباره شرکت دارید، بنویسید.

 امتیاز رضایت مشتری (CSAT)

 امتیاز رضایت مشتری یکی دیگر از روش‌های سنجش مشتری است. در این روش مشتری با اعطای امتیاز و نمره‌دهی در یک بازه عددی میزان رضایت خود را از یک برند، محصول یا خدمت تعیین می‌کند. سعی کنید فرآیند امتیازدهی را برای مخاطب پیچیده نکنید؛ این بازه امتیازدهی می‌تواند از ۰ تا ۱۰۰، ۱ تا ۵، ۱ تا ۱۰ و … باشد. بسته به نوع تقسیم‌بندی امتیازها، می‌توانید مشخص کنید که کمترین و بیشترین امتیاز کدام است.

امتیاز تلاش مشتری (CES)

امتیاز تلاش مشتری (CES)، یکی از روش‌های بدون پرسش‌وپاسخ برای سنجش میزان رضایت مشتریان است. با کمک این روش دیگر سؤالی درباره میزان رضایت پرسیده نمی‌شود، بلکه درباره عملکرد و تلاش‌های انجام‌شده یک مجموعه برای ارائه خدمات یا محصول، نظرسنجی انجام می‌گیرد. معمولاً این نظرسنجی از تلاش بسیار کم تا تلاش بسیار زیاد استفاده می‌شود. یک نمونه امتیازدهی در نظرسنجی امتیاز تلاش مشتری (CES) را با هم ببینیم:

در نظرسنجی درباره شرکت X، مشتری باید یکی از موارد زیر را انتخاب کند:

  • کاملاً مخالف
  • مخالف
  • تا حدودی مخالف
  • نامطمئن
  • تا حدودی موافق
  • موافق
  • کاملاً موافق

امتیاز سلامت مشتری (CHS)

امتیاز سلامت مشتری (CHS)، یکی دیگر از شاخص‌های سنجش میزان رضایت مشتریان است. امتیاز سلامت مشتری بسیار مهم است و باید بدانید که آیا مشتری در شرایط استانداردی نسبت به برندتان قرار دارد یا خیر. به کمک این شاخص مشخص می‌شود که مشتریان تمایل به معاشرت و همراهی با برندتان را دارند یا در معرض ترک هستند. با کمک این شاخص حالا می‌توانید مشتریانی که احتمال ترکشان وجود دارد را پیدا کنید و اقداماتی را انجام دهید تا آن‌ها را نگه دارید. این شاخص جایی اهمیت پیدا می‌کند که باید مشتریان سالم را نیز در برگیرد. به کمک این شاخص، شما متوجه می‌شوید که چه تعداد مشتریان سالم دارید و با رفع چه نیازهایی می‌توانید آن‌ها را حفظ کنید.

معمولاً برای امتیاز سلامت مشتریان از این ورودی‌ها استفاده می‌شود:

  • محصول: مخاطبان چقدر از محصولات یا خدمات شما استفاده می‌کنند؟ / می‌خرند؟
  • وسعت استفاده از محصول / خدمت: چند کاربر با یک لایسنس، مجوز استفاده از این خدمات شرکت را دارند؟
  • مقدار استفاده: مشتریان از چه ویژگی یا خدماتی بیشتر استفاده می‌کنند؟
  • میزان رشد حساب: مشتری در هنگام خرید از شما چقدر هزینه می‌کند؟
  • دفعات تعامل مشتری با بخش خدمات شرکت: مشتری در هنگام خرید چقدر به تعامل با شما نیاز دارد؟

رضایت از خدمات مشتری (CSS)

رضایت از خدمات مشتری (CSS) به نظرسنجی درباره خدمات پس از فروش مربوط است. شما برای اینکه نظر مشتریان خود را درباره نحوه ارائه خدمات بدانید، می‌توانید از این نظرسنجی خدمات‌دهی استفاده کنید. نحوه دریافت این نظرسنجی به این شکل است که مشتری می‌تواند بلافاصله پس از دریافت خدمات به قسمت نظرسنجی متصل شود.

این روزها یکی از وجوه تمایز بین یک شرکت با شرکت دیگر ارائه خدمات ویژه به مشتریان است. هر چقدر شرکتتان خدمات خود را به شکلی خاص‌تر به مشتری ارائه دهد، برندتان طرفداران بیشتری خواهد داشت.

سؤالات CSS می‌تواند از طریق یکی از روش‌های زیر با مشتری به اشتراک گذاشته شود:

  • فرم نظرسنجی در وب
  • چت آنلاین
  • پاپ‌آپ
  • تلفن گویا
  • و …

این سؤالات کمک می‌کند تا بتوان خدمات مشتری را رتبه‌بندی کرد. همچنین می‌توانید میزان تعامل مشتری و نحوه پاسخگویی و مهارت کارشناسان خود را تعیین کنید.

نرخ ریزش مشتری (CCR)

نرخ ریزش مشتری (CCR) مربوط به مشتریانی است که دیگر از شما خرید نمی‌کنند. اگر بتوانید یک لیستی از این مشتریان پیدا کنید و یک نظرسنجی از آن‌ها داشته باشید، شاید بتوانید برشان گردانید. اینکه برخی از مشتریان برندتان را ترک کنند، یک امر اجتناب‌ناپذیر است.

اگر نرخ ریزش مشتری در وضعیت بسیار بدی باشد، می‌توانید دلایل آن را بررسی کنید و آن را بهبود بخشید. اگر با افزایش قیمت، نرخ ریزش افزایش پیدا کرده است، پس باید قیمت را به شکل سابق برگردانید. اگر شاخص CCR به بیش از ۳۰ درصد برسد، پس وضعیت ریزش مشتری بسیار بد است و باید به آن رسیدگی کنید.

یک نمونه محاسبه نرخ ریزش مشتری (CCR):

– فرض کنید شما در ابتدای کار ۳۰۰ مشتری داشتید و در آخر ماه به ۱۵۰ مشتری رسیده است. پس نرخ ریزش مشتری ۵۰% است.

می‌توانید از فرمول زیر برای محاسبه نرخ ریزش مشتری استفاده کنید:

نرخ ریزش = (کاربران در ابتدای دوره) ÷ (تعداد کاربران انتهای دوره – تعداد کاربران ابتدای دوره)

۰.۵ = ۳۰۰ ÷ (۱۵۰ – ۳۰۰)

۵ پیلار رضایت مشتریان

روش های افزایش رضایت مشتری

خدمات مشتری در واقع یک انتظار از سوی مشتری است. آنها انتظار دارند که به‌عنوان مشتری یک‌سری خدمات در کنار محصولات به آن‌ها ارائه شود. چراکه فقط تولیدکنندگان و شرکت‌های فروشنده می‌دانند چطور باید این محصولات را مصرف کنند. اگر ارزشی که برای مشتری ارائه می‌کنید با انتظارات او هماهنگ باشد، پس می‌توانید از مفهوم رضایت مشتریان استفاده کنید.

عواملی وجود دارد که بر رضایت و جذب مشتری تأثیرگذار است، از جمله: کیفیت محصول یا خدمات، محیط، قیمت، خدمات پس از فروش. در ادامه به برخی اقدامات مهم که برای جلب رضایت مشتری تاثیرگذار است، می‌پردازیم.

محصول (Product)

محصول (Product) یکی از عوامل و فاکتورهای تأثیرگذار در جلب رضایت مشتریان است. در واقع اگر کیفیت محصولتان بد باشد، هیچ‌گاه رضایت مشتری را نخواهید داشت. چرا مشتری به شما پول می‌دهد؟ در ازای خرید و محصولی که به او ارائه می‌دهید. کیفیت محصول اولین ارزشی است که قرار است به او بدهید. مشتری هم بر همین اساس قضاوت می‌کند و رضایت یا نارضایتی خود را به نحوی اعلام می‌کند.

به عنوان مثال، فرض کنید یک سالن زیبایی با بیشترین امکانات دارید و حتی از مشتریان خود با روی خوش پذیرایی می‌کنید. اما اگر بعد از پایان کار، کیفیت کار برای مشتری پایین باشد و تجربه تلخی از سالن شما کسب نماید، آیا با تمام خدماتی که داده‌اید، باز هم از شما راضی خواهد بود؟!

خط‌مشی‌ها / سیاست‌ها (Policies)

خط‌مشی / سیاست (Policies) یک شرکت در واقع تعیین‌کننده رضایت یا عدم رضایت مشتریان است. سیاست‌های غلط یک شرکت است که آن را به یک فروشگاه متروکه برای خرید تبدیل می‌کند. شما به‌عنوان یک مدیر شرکت باید سیاست‌هایی را در راستای جلب رضایت مشتری پایه‌ریزی کنید تا به موفقیت در کسب‌وکار برسید.

نیروی انسانی (People)

وارد یک رستوران با فضای بسیار زیبا و دلنشین شده‌اید، همه چیز عالی بود. کیفیت غذا و قیمت آن بسیار مناسب بود. ولی ناگهان یکی از کارمندان نمکدان را روی میز پرت می‌کند و با عصبانیت از شما دور می‌شود! آیا باز هم به آن رستوران برمی‌گردید؟

نیروی انسانی از عوامل موثر در جلب رضایت مشتری است. تعداد کارمندان، اهمیت زیادی ندارد. بلکه این مهم است که همین تعداد نیروهایی که دارید چگونه با تعاملات خود برندتان را در ذهن مخاطب جا بیندازد.

یکی از عوامل رشد موشکی شرکت Zappos، تعهد کارکنان آن به خدمات مشتریان بود. شما نه‌تنها باید رضایت مشتری را به‌عنوان یک استراتژی تعریف کنید، بلکه باید با اختیار دادن به افراد خود باید آن را اجرا کنید.

فرایندها (Processes)

فرایندها مراحل قابل اجرایی هستند که استراتژی رضایت مشتری را به واقعیت تبدیل می‌کنند. بررسی رضایت مشتری در مقیاس بزرگ، کمی دشوار و چالش برانگیز است. آخرین چیزی که می‌خواهید این باشد که در برابر قول‌هایتان، از شما حمایت کنند. در غیر این صورت ممکن است با شکست مواجه بشوید.

پیش‌قدم بودن / کنشگری (Proactivity)

فعال بودن، چابکی برای برداشتن گام‌ها، دریافت تغییرات در ساختار کسب‌وکارتان و همچنین اختیار به کارمندان که بتوانند در حوزه اختیاری خودشان مشتریان را در موارد منحصربه‌فرد خوشحال کنند، برای جلب رضایت مشتریان است. این پیش‌قدمی شامل توسعه محصول مطابق با نیازهای مشتری است. برای مثال اگر شما به کارمندان خود در فروشگاه اجازه تخفیف تا سقف مشخصی بدهید، می‌توانید مشتری را از نظر روانی نسبت به قیمت خود خوش‌بین نگهدارید.

سؤالات متداول در مورد رضایت مشتری

عوامل موثر بر جلب رضایت مشتریان چیست؟

کیفیت محصول، سیاست‌ها، نیروی انسانی، فرایندها، پیش‌قدم بودن و کنشگری

فاکتورهای کلیدی در رضایت مشتریان با مارکتینگ اتومیشن کدام‌اند؟

ترسیم سفر مشتری
ایجاد محتوای مرتبط و ارزشمند
پشتیبانی به‌موقع و کارآمد برای مشتریان
جمع‌آوری بازخورد مشتریان و رفع مشکلات آنها
شخصی‌سازی کمپین‌های بازاریابی

جهت دریافت مشاوره در مورد جلب رضایت مشتری، فرم مربوطه را تکمیل کنید.

و در پایان این که...

اگر شما به‌عنوان صاحب یک کسب‌وکار بخواهید مشتری خود را راضی نگه‌دارید، پس نیمی از راه را رفته‌اید. چراکه شما نسبت به ارزش‌های او بی‌توجه نبوده‌اید. در این مقاله سعی کردیم به بخش‌های مختلف رضایت مشتریان بپردازیم؛ اینکه اگر بخواهید رضایت مشتریان را جلب کنید باید به یک‌سری فاکتورها توجه کنید، به معیارهایی که تعیین‌کننده رضایت مشتریان است توجه کنید و یکسری راهکار برای جلب رضایت مشتریان داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *