بازاریابی اومنی چنل چیست و چگونه کار می کند؟ | تفاوت اومنی چنل و مولتی چنل

omnichannel چیست

اومنی چنل چیست؟ حقیقت غیرقابل انکار این است که مشتری عاشق چشم و ابروی هیچ کسب و کاری نیست و در درجه اول، برای رفع نیاز خود خرید می کند! بنابراین اگر بخواهیم کالا یا خدمت خود را به او معرفی کنیم، یا در واقع بازاریابی انجام دهیم، باید نکاتی از محصول را بیان کنیم که به نیاز او مرتبط باشد. دراین صورت، می توان به دیده شدن توسط مخاطب و تبدیل او به خریدار امیدوار بود. از همین جا بود که اومنی چنل متولد شد. اما منظور از Omnichannel marketing چیست؟ این روش نوین بازاریابی چگونه اجرا می شود؟

فهرست مطالب

بازاریابی اومنی چنل چیست؟

بازاریابی اومنی چنل

برای تعریف بازاریابی اومنی چنل، می توان از واژه شناسی و معنای لغوی این کلمه کمک گرفت. اومنی چنل در زبان انگلیسی از دو قسمت Omni (به معنای همه یا تمام) و Channel (به معنای کانال) تشکیل شده است. از ترکیب این دو بخش، واژه اومنی چنل به وجود می آید که به معنای بازاریابی همه جانبه یا بازاریابی در همه کانال های تبلیغاتی مرتبط با کسب و کار است.

در این شیوه، همه کانال های بازاریابی برای رسیدن به هدف مورد نظر به کار گرفته می شوند. درواقع، هدف از اجرای اومنی چنل، رساندن یک پیام واحد به مخاطب هدف است. دستیابی به این هدف، مشروط بر رعایت یک نکته بسیار مهم است. زمانی که یک کسب و کار بخواهد پیام خاص خود را منتقل کند، ابتدا لازم است تمام کانال های بازاریابی خود را یکپارچه کند.

اگر بخواهیم این موضوع را با مثال روشن تر کنیم، می توان اینطور بیان کرد که کانال های بازاریابی همچون دهان هایی هستند که همگی باید یک صدای واحد (پیام کمپین تبلیغاتی) را فریاد بزنند. این همان چیزی است که اومنی چنل به دنبال آن است.

بازاریابی اومنی چنل یکی از شیوه های جدید بازاریابی محسوب می شود. این روش نسبت به مدل هایی که در گذشته وجود داشتند، همچون بازاریابی مولتی چنل، تمرکز بیشتری روی مخاطب و نیاز او دارد.

از اومنی چنل در نرم افزار اتوماسیون بازاریابی وب اینگیج نیز استفاده می شود. به این صورت که می توانید از بسترهای مختلف برای برقراری ارتباط با مشتریان خود استفاده کنید. اما نحوه عملکرد اومنی چنل چیست؟

اومنی چنل چگونه کار می کند؟

برای توضیح روند کار اومنی چنل، ابتدا یک کسب و کار بزرگ را تصور کنید. این بیزینس علاوه بر فعالیت در فضای دیجیتال، به صورت فیزیکی هم کار می کند و به مشتریان خود محصول یا خدمت ارائه می دهد؛ فروشگاه های زنجیره ای نمونه خوبی برای تعریف ما هستند.

اگر این کسب و کار بخواهد از اومنی چنل استفاده کند، قبل از هر چیز و همانند همه شیوه های بازاریابی، باید مخاطب خود را بشناسد. نتیجه این پژوهش، در قالب فایل پرسونای مخاطب قابل گردآوری است. یکی از نکات قابل توجه در مورد مخاطب، نیاز اوست. باید نیاز مخاطب را شناخت و راه های پاسخ به آن را درک کرد تا متناسب با این موارد، ویژگی های خاصی از محصول را برای معرفی در کمپین تبلیغاتی بولد کرد.

پس از شناخت مخاطب هدف، زمان تارگت کردن او فرا می رسد. برای این کار، باید متناسب با نیاز مخاطب، پیامی خاص طراحی شود؛ پیامی که بتواند روی نیاز مخاطب تمرکز کند و او را در مسیر یافتن پاسخ خواسته خود، راهنمایی کند.

پیام طراحی شده باید قابلیت اشتراک در همه کانال های بازاریابی را داشته باشد. گاهی پیامی که برای کمپین بازاریابی در نظر گرفته می شود، صرفا در برخی از کانال های تبلیغاتی قابل استفاده است. اما برای اجرای اومنی چنل، باید به وسعت اجرای کمپین و همه گیری آن دقت کرد و پیامی متناسب با این ویژگی طراحی نمود.

حالا که پیام براساس نیاز مخاطب شکل گرفت، آماده انتشار از طریق کانال های بازاریابی است. تابلوهای تبلیغاتی فروشگاه، بنرهای سایت، شعار تبلیغاتی مورد استفاده در شبکه های اجتماعی، پیام های ارسال شده در اپلیکیشن و … همگی باید یک کلام واحد را منتقل کنند. این فرایند، توضیح مختصری از اومنی چنل یا بازاریابی همه جانبه بود. در ادامه با یک مثال عینی و به صورت عمیق تر، بازاریابی اومنی چنل را بررسی خواهیم کرد.

مثالی از بازاریابی اومنی چنل به زبان ساده

برای توضیح بیشتر در مورد اومنی چنل، یکی از جذاب ترین کمپانی های جهان را انتخاب کردیم؛ ردبول. این کمپانی اتریشی که تولیدکننده نوشیدنی های انرژی زا است، شعار خاصی دارد تحت عنوان «به تو دو بال برای پرواز می دهد».

معمولا افرادی به سراغ مصرف نوشیدنی های انرژی زا می روند که دچار خستگی یا افت توان بدنی شده اند یا برای انجام فعالیت خاص، به انرژی بسیار بیشتری نیاز دارند. اینجاست که ردبول با شعار جذاب خود وارد می شود. اما نقش اومنی چنل در این ماجرا چیست؟

معمولا هرجایی که صحبت از آدرنالین، هیجان، شور و انرژی باشد، حتما نامی از ردبول را خواهیم دید؛ از مسابقات فرمول یک و دوچرخه سواری BMX گرفته تا سایر فعالیت های پرهیجان. در واقع، از این طریق ردبول سعی دارد خود را در ذهن مخاطب به عنوان برند پرانرژی و حامی هیجان معرفی کند. دراین صورت، هر زمان که فرد در چنین موقعیتی قرار بگیرد، حتما ردبول را به عنوان انتخاب اول در ذهن دارد.

البته این موضوع به تبلیغات فیزیکی محدود نمی شود. ردبول سعی دارد تا در وبسایت خود و از طریق استوری تلینگ، مخاطبان بیشتری را با شعار خود درگیر کند. بنابراین، از همه کانال های بازاریابی و تبلیغاتی خود جهت معرفی راه حلی برای نیاز مخاطبان (که محصولات ردبول هستند) استفاده می کند.

تفاوت بازاریابی اومنی چنل و مولتی چنل چیست؟

اومنی چنل

مهم ترین تفاوت این دو شیوه بازاریابی، تارگت و هدف آن هاست. همانطور که تاکید داشتیم، اومنی چنل روی نیاز مخاطب تمرکز دارد. در واقع سعی می کند تا با شناسایی نیاز مخاطب، راه حل های موجود را به او معرفی کند و از این طریق، به معرفی محصول خود بپردازد.

یعنی فعالیت بازاریابی طوری انجام می شود که مشتری پاسخ نیاز خود را بشناسد و در ذهن خود ثبت کند تا در زمان نیاز، از آن به عنوان اولویت اول خود استفاده کند. اما تمرکز بازاریابی مولتی چنل، روی معرفی مستقیم محصول یا برند است و نیاز مخاطب، در اولویت بعد قرار می گیرد.

موضوع بعد، قابلیت شخصی سازی است. به واسطه ابزارهایی که در اومنی چنل مورد استفاده قرار می گیرد، این شیوه بازاریابی قابلیت سفاشی سازی بیشتری دارد. این ویژگی به مخاطب و مشتری هم کمک می کند تا محتوا و محصولی را ببیند که واقعا نیاز دارد؛ نکته ای که در مولتی چنل کمتر در نظر گرفته می شود.

تفاوت بعد، در نحوه عملکرد اومنی چنل و مولتی چنل است. اومنی چنل سعی می کند رفتار مخاطب را طوری جهت دهی کند که برای رفع نیاز خود، کسب و کار یا محصول مورد نظر را انتخاب کند. بنابراین متناسب با تغییرات رفتاری مخاطب، امکان آپدیت دارد. اما بازاریابی مولتی چنل براساس اسنادی که در ابتدای کمپین تبلیغاتی تدوین می شود، تا پایان ثابت خواهد بود.

مزایای مهم Omnichannel marketing چیست؟

معمولا اگر شیوه یا فرایند جدیدی معرفی می شود، در جهت بهبود یا تکامل موارد قبلی است؛ این موضوع در مورد اومنی چنل و مولتی چنل نیز صدق می کند. اما بازاریابی اومنی چنل چه مزیت هایی نسبت به شیوه قدیمی تر یعنی مولتی چنل دارد؟

  1. اولین مورد، توجه به نیاز و رفتار مشتری و استخراج داده های قابل اتکا از این موارد است. در واقع اومنی چنل سعی می کند تا با توجه به نیاز کاربر و راه حل های قبلی او، محصول جدید را به عنوان راهکار نوین معرفی کند.
  2. با توجه به استخراج پرسونای مخاطب و دسته بندی دقیق آن ها براساس نیازها و ویژگی هایی که دارند، بنابراین امکان ارسال پیام های شخصی سازی شده در اومنی چنل افزایش می یابد. همچنین این امکان وجود دارد تا با دقیق ترشدن مخاطبان هدف، بازاریابی برای گروه های کوچک تر انجام شود؛ البته با دقت بالاتر.
  3. با توجه به شخصی سازی بازاریابی و پیام مورد استفاده در کمپین های تبلیغاتی، احتمال تبدیل مخاطب به مشتری افزایش می یابد؛ موضوعی که به بالارفتن نرخ تبدیل و نرخ بازگشت سرمایه (ROI) کمک می کند.
  4. داده محوربودن بازاریابی اومنی چنل کمک می کند تا از هر کمپین، اطلاعات مفیدی استخراج شود و برای اجرای بازاریابی در سایر گروه ها مورد استفاده قرار گیرد.
  5. اومنی چنل، برخلاف مولتی چنل، تمرکز خود را به بازاریابی از طریق تبلیغات محیطی و تلویزیونی معطوف نمی کند و استفاده از ابزارهای دیجیتال را هم در دستور کار دارد. به همین دلیل، هزینه بازاریابی کاهش چشمگیری خواهد داشت و در عوض، نتیجه قابل توجهی به دست خواهد آمد.

تاثیر بازاریابی اومنی چنل در تبلیغات دیجیتال

اومنی چنل و دیجیتال مارکیتنگ

در بازاریابی دیجیتال، داده ها نقش قابل توجهی دارند. از ابزارهای مختلفی برای استخراج و پردازش اطلاعات استفاده می شود تا به کمک آن ها، کمپین های تبلیغاتی دقیق تر و بازاریابی موثرتری اجرا شود. اومنی چنل با بهره گیری از این قابلیت ها، به تیم مارکتینگ کسب و کارها کمک می کند تا از مزیت های این شیوه بازاریابی بهره ببرند.

همچنین با رصد و پایش نیاز کاربران، این امکان وجود دارد تا در فرایند بازاریابی و تبلیغات دیجیتال، ویژگی هایی از محصول بولد شود که با نیاز مخاطب و راه حل آن ارتباط نزدیکی دارد. نتیجه آن، افزایش میزان فروش، نرخ تبدیل، نرخ بازگشت سرمایه و سایر نکات مثبت خواهد بود.

سوالات متداول در مورد اومنی چنل

اومنی چنل چیست؟

منظور از اومنی چنل، بازاریابی همه جانبه یا بازاریابی است. در این شیوه، همه کانال های بازاریابی یک کسب و کار برای رسیدن به هدف مورد نظر به کار گرفته می شوند.

هدف از اجرای اومنی چنل چیست؟

هدف از اجرای اومنی چنل، رساندن یک پیام واحد از طریق کانال های یکپارچه به مخاطب هدف است.

مهم ترین تفاوت بازاریابی اومنی چنل و مولتی چنل چیست؟

مهم ترین تفاوت این دو شیوه بازاریابی، تارگت و هدف آن ها است. اومنی چنل روی نیاز مخاطب تمرکز دارد و سعی دارد متناسب با آن، راه حلی ارائه کند. اما تمرکز بازاریابی مولتی چنل، روی معرفی مستقیم محصول یا برند است و نیاز مخاطب، در اولویت بعد قرار می گیرد.

جهت دریافت مشاوره در مورد اومنی چنل، این فرم را تکمیل کنید.

و در پایان این که...

اومنی چنل به عنوان شیوه ای نوین در بازاریابی، روی نیاز مخاطب و راه حل های موجود برای آن تمرکز دارد. ازاین رو، در این شیوه سعی می شود تا با در نظرگرفتن این نکته، روی ویژگی های مشخصی از محصول یا کسب و کار مانور داده شود. در این صورت، نام بیزینس به عنوان راه حلی در ذهن مخاطب نقش خواهد بست و به نوعی، به برندسازی نیز کمک خواهد کرد.

یکی از مزیت های مهم استفاده از این شیوه بازاریابی، داده محور بودن آن است. در واقع با گردآوری اطلاعات پرسونای مخاطب، می توان افراد را به دسته های مختلف تقسیم کرد و برای هر گروه، فعالیت بازاریابی و تبلیغاتی خاصی را آغاز کرد. این گونه، نتایج حاصل پیشرفت چشمگیری خواهند داشت و فروش کسب و کار رشد محسوسی را تجربه می کند.

در این مطلب سعی کردیم در مورد اومنی چنل و تفاوت آن با مولتی چنل صحبت کنیم. امیدواریم برای شما مفید واقع شود. همچنین اگر سوالی در این مورد دارید، حتما در قسمت نظرات مطرح کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیگر مقالات