بازاریابی تعاملی یا اینتراکتیو مارکتینگ (interactive marketing) چیست؟

بازاریابی تعاملی

بازاریابی تعاملی یا interactive marketing در مقابل شیوه سنتی یا Traditional marketing قرار می گیرد. در شیوه سنتی، تبلیغاتچی ها و بازاریابان یک پیام مشخص را از سوی کسب و کار به سمت کاربران و مخاطبان هدف برند می فرستند و منتظر اکشن و فعالیت او می نشینند. اما این روش، یک اشکال اساسی دارد.

مخاطبان و مشتریان یک برند دوست دارند بخشی از داستان آن باشند. این موضوع، حتی در کسب و کارهای اینستاگرامی کوچک هم قابل مشاهده است. معمولا صفحاتی موفق تر هستند که با مخاطب خود ارتباط بهتری دارند، نظرات آن ها را منعکس می کنند و از آن در جهت بهبود محصول یا خدمت خود استفاده می کنند. این نکته در بازاریابی سنتی چندان مورد توجه قرار نمی گیرد و برنامه خاصی برای آن وجود ندارد.

اما روش جایگزین چیست؟ آژانس دیجیتال مارکتینگ یا مشاوران تبلیغاتی از چه استراتژی خاصی برای دستیابی به هدف تعامل دوسویه با مخاطب استفاده می کنند؟

فهرست مطالب

بازاریابی تعاملی چیست؟

بازاریابی تعاملی چیست

بازاریابی تعاملی (اینتراکتیو مارکتینگ) نوعی استراتژی بازاریابی است که سعی در ایجاد رابطه ای دوسویه بین مخاطب و کسب و کار دارد. در این شیوه، نظرات، انتخاب ها، انتقادات و تجربیات کاربر در رابطه با محصول، خدمت یا خود برند حائز اهمیت است.

در واقع، به جای محدود کردن ارتباط کسب و کار با مخاطب به یک مسیر یک طرفه، بازاریابی تعاملی آن را به راهی دوطرفه تبدیل می کند. در نتیجه، از تعامل کاربر برای درک نقاط ضعف و قوت محصول، برند یا کمپین تبلیغاتی استفاده می شود.

البته برای رصد دقیق تر نظرات کاربران و مخاطبان در این برنامه بازاریابی، باید از ابزارهای مختلفی استفاده کرد. ابزارهای بازاریابی ۳۶۰ درجه یا سوشال لیسنینگ مواردی هستند که کارایی بالایی برای مارکترها خواهند داشت. به کمک چنین ابزارهایی، متوجه می شوید که کاربران در مورد شما چه چیزهایی می گویند و بر اساس این داده ها، می توانید استراتژی های بعدی را تدوین کنید.

انواع بازاریابی تعاملی چیست؟

بازاریابی تعاملی خود به شیوه های مختلفی قابل اجرا است. از جمله آن ها، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده از تکنیک های روایتگری و استوری تلینگ برای درگیری حداکثری مخاطب با محتوای تبلیغاتی (دقت شود که در چنین محتواهایی، قهرمان داستان و شخصیت اصلی، باید خود مخاطب باشد. مردم تمایل چندانی به شنیدن داستان شما و اینکه چه قدر خوب هستید، ندارند!)
  • توزیع سریالی محتوا، به نحوی که مخاطب را برای ادامه مطالب یا تبلیغات مشتاق کند.
  • استفاده از سوال، کوییز، نظرسنجی، معما و برگزاری مسابقه در فعالیت های تبلیغاتی و بازاریابی
  • به کارگیری تصاویر، ویدئوها و محتوای بصری برای درگیرکردن بخش بزرگ تری از مخاطبان هدف
  • طراحی سرگرم کننده مسیر محتوای تبلیغاتی و بهره گیری از گیمیفیکیشن
  • استفاده از اتوماسیون بازاریابی جهت گردآوری داده های رفتاری کاربران و استفاده از آن در شخصی سازی فرایند بازاریابی

به طور کلی، هر روشی که بتواند به تعامل بیشتر مخاطب و مشتری با برند منجر شود، در بازاریابی تعاملی، کاربردی است. اینکه چه شیوه ای توسط یک کسب و کار انتخاب شود، به استراتژی ها و اهداف هر برند مربوط می شود.

۵ مزیت بازاریابی تعاملی چیست؟

با توجه به ماهیت استراتژی بازاریابی تعاملی، این شیوه دارای مزیت هایی است که می تواند به کسب و کار در مسیر رسیدن به اهداف خود کمک کند. در ادامه، ۵ مورد از نقاط قوت اینتراکتیو مارکتینگ را بررسی خواهیم کرد.

افزایش تعامل مشتریان

«هیچ ماست بندی نمی گوید ماست من ترش است!» این ضرب المثل قدیمی نکته مهمی را به کسب و کارها گوشزد می کند؛ برای ارزیابی محصول، خدمت یا برند خود، کسی که باید نظر بدهد، شما نیستید! بهترین منبع برای به دست آوردن اطلاعاتی در مورد یک برند یا آن چه برای ارائه دارد، نظر کاربران، مشتریان و مخاطبان آن است. برای دستیابی به چنین هدفی، استفاده از بازاریابی تعاملی گزینه مناسبی خواهد بود.

اینتراکتیو مارکتینگ راه را برای تعامل مشتریان باز می کند. همچنین با استفاده از ابزارهای موجود، این امکان وجود دارد تا با رصد تعاملات بین برند و مخاطب، نظر افراد را در مورد برند یا محصول آن جویا شد. در نظر داشته باشید نزدیک ترین نظرات به واقعیت، همان هایی هستند که از مخاطبان خود جمع آوری می کنید. نظراتی که از درون کسب و کار جمع می شوند، به احتمال زیاد، با خطا و جهت گیری همراه هستند.

یکی از ابزارهایی که به مارکترها کمک می کند تا نظرات کاربران خود را رصد کنند و تعامل بهتری با افراد داشته باشند، وب انگیج است. با استفاده از این ابزار، امکان رصد افراد، تعامل با مشتری و اقدام در جهت حفظ آن ها به سادگی امکان پذیر است.

افزایش تعامل با مشتری

افزایش آگاهی از برند

بازاریابی تعاملی بستر افزایش آگاهی از برند را فراهم می کند؛ اما چگونه؟

فعالیت های تبلیغاتی و مارکتینگی از طریق رسانه ها و کانال های گوناگون انجام می شود. دسته ای از این رسانه ها، همچون برخی از شبکه های اجتماعی، امکان تعامل نزدیک تر با مخاطب را ایجاد می کنند. گاهی برخی از امکانات چنین پلتفرم هایی همچون هشتگ، الگوریتم ها و شیوه نمایش مطالب می تواند به کسب و کارها کمک کند تا توسط افراد بیشتری دیده شوند.

به عنوان مثال، زمانی که گیف ها یا ویدئوهای تعاملی در توییتر یکی از کسب و کارها منتشر شود، با هر نظری که مخاطب ثبت کند، افراد بیشتری قادرند تا این محتوا را ببینند و با تبلیغ کسب و کار ارتباط بگیرند. در نتیجه، افزایش آگاهی از برند از مهم ترین دستاوردهای بازاریابی تعاملی است.

آگاهی از برند

افزایش وفاداری مشتری

اگر به دنبال این هستید که مخاطبان خود را به مشتری و سپس، به مشتری وفادار برند تبدیل کنید، استفاده از اینتراکتیو مارکتینگ راه حل مناسبی است. زمانی که مخاطبان و مشتریان یک کسب و کار حس کنند که برای برند مورد علاقه خود مهم هستند و نظرات و خواسته هایشان دیده و شنیده می شود، ارتباط بهتر و عمیق تری با بیزینس برقرار می کنند.

این ارتباط، می تواند به وفاداری مشتری، قرار گرفتن در اولویت افراد حین انتخاب، انجام خریدهای بعد و حتی بازاریابی دهان به دهان منجر شود.

افزایش وفاداری مشتریان

سفارشی سازی

اگر کسب و کارها و برندها به دنبال بیان داستان و روایت خود هستند، باید بتوانند آن را با سلیقه مخاطبان و مشتریان خود هماهنگ کنند. همچنین اگر محصولی دارند و به دنبال بهبود و ارتقا آن هستند یا می خواهند محصول یا خدمتی جدید به بازار عرضه کنند، باز هم باید به خواست و سلیقه مشتری نزدیک باشد.

استفاده از بازاریابی تعاملی به برندها این امکان را می دهد تا با شنیدن نظر مخاطبان و مشتریان خود، به سمتی حرکت کنند که آن ها راضی تر باشند. به نوعی، بازاریابی اینتراکتیو به سفارشی سازی محصول یا خدمت در جهت خواست مخاطبان و مشتریان کمک می کند.

سفارشی سازی

افزایش فروش

همه کسب و کارها به دنبال افزایش فروش هستند. یکی از مهم ترین مزیت های بازاریابی تعاملی، افزایش فروش است. در واقع، ارتباط بهتر با افراد، شخصی سازی بیشتر محصول یا خدمت بر اساس نیاز کاربران، وفادارسازی مشتریان، آگاهی از برند و تمام نکات مثبت این نوع بازاریابی، به بالا رفتن فروش منجر خواهد شد.

افزایش میزان فروش

نکات مهم بهبود بازاریابی تعاملی چیست؟

حالا که با چند شیوه از روش های اینتراکتیو مارکتینگ آشنا شدید و مزیت های این نوع بازاریابی را درک کردید، احتمالا به استفاده از آن در کسب و کار خود ترغیب شده اید. اما پیش از شروع، بیایید تا نکاتی برای داشتن بازاریابی تعاملی بهتر را مرور کنیم.

تمرکز در روانشناختی بازاریابی

برای آن که درک بهتری از رفتارها، اخلاقیات، ذهنیت و نگرش مخاطبان و مشتریان خود داشته باشید، باید روی روانشناختی بازاریابی متمرکز شوید.  هر چه اطلاعات بیشتری در رابطه با موارد گفته شده داشته باشید، قادر خواهید بود تا از نظر فکری، با مخاطب خود در یک راستا قرار بگیرید.

نتیجه نزدیکی فکری با مخاطب، رسیدن به بازاریابی اینتراکتیو با اثربخشی بیشتر است. هدف ما در این نوع بازاریابی، تعامل بیشتر با کاربران و مشتریان است و داشتن عقاید و تفکرات مشترک با افراد که از روانشناختی بازاریابی سرچشمه می گیرد، برند را به هدف خود می رساند.

محتوای بصری

به واسطه ایجاد و توسعه شبکه های اجتماعی، مخاطبان حوصله یا علاقه کمتری به مطالعه مطالب طولانی دارند و دوست دارند با زحمت کمتر، محتوای مورد نظر خود را به دست بیاورند. در نتیجه، استفاده از محتوای بصری اعم از عکس، گیف، ویدئو، موشن، اینفوگرافی و … نظر مخاطبان را جلب می کند. بنابراین، بازاریابی تعاملی که با چنین محتواهایی اجرا شود، بیشتر مورد توجه قرار می گیرد و موفق تر خواهد بود.

تشویق به مشارکت مشتری

محتواهایی که برای استفاده در یک کمپین بازاریابی تعاملی آماده می شوند، باید از نظر استانداردهای تولید محتوا کامل باشند. یکی از پارامترهای یک محتوای اصولی، پیام روشن و پس از آن، دعوت به اقدام است.

Call to action یا فراخوانی به اقدام یکی از تکنیک های تولید محتوا است که معمولا در قسمت پایانی هر محتوا قرار می گیرد. نقش CTA در محتوا، تشویق افراد به دنبال کردن اقدامی است که برای آن محتوای خاص در نظر گرفته شده است. به عنوان مثال، اگر محتوایی برای نمایش محصول جدید تولید می شود، باید مشتریان را به دیدن آن و مشارکت در زمینه نقد و بررسی دعوت کند.

سوالات متداول در مورد بازاریابی تعاملی

بازاریابی تعاملی چیست؟

شیوه ای از بازاریابی که زمینه ارتباط دوسویه بین کسب و کار و مشتری را فراهم می کند.

بازاریابی اینتراکتیو چه مزیت هایی دارد؟

افزایش فروش، وفاداری مشتریان، انتقال حس ارزشمندی به مشتریان، افزای آگاهی برند و ... بخشی از مزیت های این مدل است.

انواع روش های اینتراکتیو مارکتینگ چیست؟

داستان سرایی و روایتگری، استفاده از تصاویر، ویدئو و محتوای بصری، محتواهای تعاملی همچون سوالات و چالش ها و ... نمونه هایی از بازاریابی تعاملی هستند.

جهت دریافت مشاوره در مورد بازاریابی تعاملی، این فرم را تکمیل کنید.

و در پایان این که...

بازاریابی تعاملی یا اینتراکتیو مارکتینگ نمونه ای از شیوه های نوین بازاریابی است. در این روش، سعی می شود تا در فعالیت های بازاریابی و تبلیغاتی ارتباطی دوسویه بین برند و مخاطب شکل بگیرد. در واقع بازاریابی اینتراکتیو از نظر نحوه ارتباط با مشتری یا مخاطب با بازاریابی سنتی یا Traditional marketing متفاوت است.

در مدل سنتی، ارتباط صرفا از سمت برند با افراد شکل می گیرد و راهکاری برای گوش دادن به نظرات و صحبت های مردم در نظر گرفته نمی شود. اما در بازاریابی تعاملی که چنین امکانی وجود دارد، مخاطب و مشتری حس می کند که برای برند ارزشمند است و وفاداری بیشتری به آن پیدا می کند.

در این مطلب، سعی کردیم تا به این سوال پاسخ دهیم که بازاریابی تعاملی چیست و چطور می توان آن را بهتر اجرا کرد. اگر در رابطه با این شیوه بازاریابی ابهامی دارید، حتما سوال خود را در قسمت نظرات ثبت کنید تا توسط کارشناسان ما پاسخ داده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیگر مقالات