تاثیر اختلالات اینترنت بر صنعت دیجیتال و تبلیغات آنلاین

تاثیر قطعی اینترنت بر تبلیغات آنلاین

در مقیاس جهانی، سهم تبلیغات دیجیتال از کل هزینه ای که در این صنعت انجام می شود، به بیش از ۵۵ درصد رسیده است. این موضوع، نشان دهنده تغییر میدان بازی است!

در گذشته بیشتر از شیوه های سنتی برای تبلیغات استفاده می شد که در عین هزینه بالا، بازخورد مناسبی نداشتند؛ درواقع نسبت هزینه انجام شده در برابر نتیجه حاصل چندین برابر بود. ضمنا نتیجه این تبلیغات چندان قابل اندازه گیری نبود. اما وضعیت برای تبلیغات دیجیتال چیست؟

در این شیوه، تقریبا همه چیز قابل اندازه گیری است! شما می توانید داده های مختلف را جمع آوری کنید و از آن ها برای رسیدن به نتایج بهتر استفاده کنید. تمام این موارد با ابزارهای دیجیتال قابل اجرا هستند. در این مطلب، قصد داریم در مورد تبلیغات دیجیتال و ابزارهای آن بیشتر صحبت کنیم و در ادامه، به بررسی کوتاهی از تاثیر اختلالات اینترنت بر آن بپردازیم. لطفا تا پایان همراه ما باشید.

فهرست مطالب

تاریخچه تبلیغات دیجیتال

تاریخچه تبلیغات دیجیتال

در نگاه اول، شاید بتوان پایه گذاری تبلیغات دیجیتال را زمانی دانست که اولین تبلیغات کلیکی از نوع بنری در سال ۱۹۹۳ اجرا شد. شاید اگر امروز این بنر را ببینید، برای تان مسخره باشد! محتوای این بنر، صرفا از شما می خواست تا در محل خاصی کلیک کنید. اما به هرحال، بسیاری از اتفاقات نو و تحولات بزرگ از چیزهایی ساده شروع شده اند؛ دقیقا مثل همین موضوع.

البته اگر بخواهیم دقیق تر به تاریخچه تبلیغات دیجیتال نگاه کنیم، درمی یابیم که شروع انواع تبلیغات دیجیتال، حدود ۲۰ سال زودتر اتفاق افتاده است. در سال ۱۹۷۸، از طریق شبکه ARPANET ایمیل هایی به صورت انبوه برای مردم ارسال شد. این گونه بود که اولین ایمیل مارکتینگ تاریخ به وقوع پیوست (هر چند نصفه ونیمه).

پس از آن بود که در سال ۹۳ میلادی بنر خاصی که از آن صحبت کردیم، اجرا شد. همچنین در سال ۱۹۹۴، اولین کمپین ایمیل مارکتینگ اجرا شد و کوکی ها نیز فعال شدند. این بازه، یکی از مهم ترین زمان ها در تاریخ تبلیغات دیجیتال جهان بود.

این فرایندها همچنان ادامه یافتند تا سال ۱۹۹۸ فرارسید. در این سال، غول تبلیغات دیجیتال جهان، گوگل، پابه عرصه وجود گذاشت. از این زمان به بعد، تقریبا هر سال شاهد نوآوری های خارق العاده ای در حوزه دیجیتال بودیم.

تبلیغات دیجیتال چیست؟

تبلیغات دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ چیست؟ تبلیغات دیجیتال مخاطب را با دقت بیشتری هدف می گیرد. این موضوع، احتمالا بزرگترین دستاورد تبلیغات دیجیتال است که می تواند افراد بیشتری را به مشتری تبدیل کند. در نتیجه، درآمد حاصل از اجرای کمپین نیز بالاتر می رود و نرخ بازگشت سرمایه یا ROI افزایش چشم گیری را تجربه خواهد کرد.

شاید اگر یک دهه (و حتی بیشتر) به عقب برگردیم و در بازارهای سنتی گشتی بزنیم، عبارت «بیا اینور بازار» به گوش مان می خورد! در آن زمان، کسی که از این اصطلاح استفاده می کرد، قصد داشت تا کسب وکار خود را تبلیغ کند. اما برای این منظور، همه افراد حاضر در بازار را مورد خطاب قرار می داد.

این داستان واقعی، خلاصه ای از تبلیغات سنتی است. در این گونه تبلیغات، کسب وکار تلاش می کند تا با صرف هزینه، توجه افراد بیشتری را به سمت خود جلب کند. اما آیا همه آن ها مخاطب هدف او هستند؟ با اجرای چنین روش هایی، چند درصد از مخاطبان تبدیل به مشتری می شدند؟ این سوالات، اشکالات تبلیغات سنتی را بیشتر نمایان می کند.

البته ماجرا در تبلیغات دیجیتال به کل فرق دارد. در این گونه تبلیغات، نباید همه را مورد خطاب قرار دهید. درعوض، باید پیش از شروع کمپین تبلیغاتی، به دقت مخاطب هدف خود را مشخص کنید و اطلاعت او را گردآوری کنید. سپس می توانید از این داده ها برای تدوین استراتژی تبلیغات دیجیتال و بالابردن دقت تبلیغات خود استفاده کنید.

ابزارهایی در تبلیغات دیجیتال وجود دارند که می توانند به شما در رسیدن به این هدف کمک کنند. در ادامه، ضمن بررسی برخی از این ابزارها، عملکرد تبلیغات دیجیتال را زیر ذره بین خواهیم برد.

عملکرد تبلیغات دیجیتال

کارکرد تبلیغات آنلاین

تبلیغات دیجیتال به شیوه های مختلفی اجرا می شوند. هر یک از آن ها، عملکرد خاص خود را دارند. نکته بعد، هدف از اجرای تبلیغات دیجیتال است. کمپین دیجیتال می تواند جهت افزایش فروش، بالارفتن آگاهی برند، جذب لید و … انجام شود. همچنین این دسته از تبلیغات در اپلیکیشن، وبسایت، موبایل و … قابل نمایش هستند. اما تبلیغات دیجیتال شامل چه روش هایی است؟ عملکرد هر یک چگونه صورت می گیرد؟

تبلیغ در گوگل

سرویس تبلیغات در گوگل چند سال پس از تاسیس این شرکت تبلیغات دیجیتال راه اندازی شد. عملکردgoogle ads به این صورت است که با پرداخت هزینه از طرف تبلیغ دهنده، لینک تبلیغاتی او بالاتر از بقیه نتایج در صفحه SERP نمایش داده می شود.

البته این فرایند، چندان ساده هم نیست و باید نکات مختلفی را در آن رعایت کرد. مواردی همچون تعیین کلمه کلیدی برای کمپین تبلیغاتی، ارائه مبلغ پیشنهادی در ازای هر کلیک (BID)، امتیاز کیفی آگهی و … بخشی از نکات مهم در اجرای کمپین تبلیغاتی با گوگل ادز است.

کلمه کلیدی، راهی است که مخاطبان را به لینک تبلیغاتی وصل می کند. پس هرچه با دقت بیشتری انتخاب شود، مخاطبان هدف را با دقت بیشتری هدف می گیرد. برای انتخاب آن، از ابزارهای کیورد ریسرچ کمک بگیرید.

تبلیغات نمایشی یا Display ad

تعریف Display ad بیشتر شبیه توضیح واضحات است! تبلیغات نمایشی به آن دسته از تبلیغ گفته می شود که قابل دیدن است. این گروه، خود شامل چندین دسته مختلف از جمله تبلیغات همسان، تبلیغات بنری، ویدئویی و … می شود.

تبلیغات همسان Native Ad

یکی از راه های کسب درآمد سایت های پرمخاطب، اجاره دادن بخش های پربازدید صفحه سایت است. به این صورت که با استفاده از تصاویر و نوشته های تبلیغاتی (کپی رایتینگ)، توجه مخاطب را به یک لینک تبلیغاتی جلب می کنند.

حالا ترفندی که توسط مارکترها برای افزایش بازدید لینک ها اجرا شده، این است که به جای استفاده از بنرهایی که صرفا تبلیغاتی هستند، به تبلیغات همسان روی بیاورند. منظور از چنین تبلیغاتی، این است که محتوای تبلیغ همانند سایت پذیرنده طراحی می شود تا مخاطب بیشتر تحت تاثیر قرار بگیرد.

علاوه بر مواردی که تا اینجا بررسی شدند، روش های دیگری نیز در تبلیغات دیجیتال استفاده می شوند. از جمله آن ها می توان به تبلیغ در شبکه های اجتماعی، تبلیغ در اپلیکیشن ها، تبلیغات ویدئویی، تبلیغ بازگشتی یا ریتارگتینگ و … اشاره کرد.

البته برخی از این موارد به دلایل مختلف، برای کسب وکارهای ایرانی با محدودیت مواجه اند. مهم ترین ابزار، گوگل ادز یا همان سرویس تبلیغاتی گوگل است. در این سرویس، امکان پرداخت ریالی توسط افراد ایرانی وجود ندارد. به جای آن، باید از شرکت هایی کمک گرفت که توانایی پرداخت های بین المللی را دارند. با وجود این مشکلات، همچنان google ads یکی از بهترین ابزارهای تبلیغات دیجیتال محسوب می شود.

نمونه دیگری از این محدودیت ها، در استفاده از ابزارهای تبلیغاتی درون شبکه های اجتماعی دیده می شود. البته بیزینس های ایرانی از راه حل های جایگزین همچون اینفلوئنسر مارکتینگ استفاده می کنند.

تاثیرات قطعی اینترنت بر کسب و کارهای آنلاین چیست؟

قطعی اینترنت بر کسب و کارهای آنلاین نیز تاثیرات زیادی گذاشته است. به نحوی که اغلب آن ها با افت ۲۰ درصد و بیشتر در فروش، تماس، جذب مخاطب، بازدید سایت و اپلیکیشن خود مواجه شده اند. از جمله این کسب و کارها می توان به سامانه نوبت دهی پزشکی آنلاین بقراط اشاره کرد که به گفته خودشان کاهش ۵۰ درصدی در فروش را تجربه کرده اند.

کسب و کارهای مشابه بقراط یا فعال درحوزه های دیگر نیز هر یک به نوبه خود افت چشمگیری در بعدهای مختلفی را تجربه کرده اند. به نحوی که حتی برخی از آن ها ناچار به تعدیل نیروی انسانی خود شدند.

تاثیر اختلالات اینترنت درانواع تبلیغات دیجیتال چیست؟

تاثیر قطعی اینترنت در فضای دیجیتال

اختلالات اینترنت و محدودیت هایی که برای برخی از شبکه های اجتماعی و سرویس های بین المللی اعمال شده، آسیب های بزرگی به صنعت تبلیغات دیجیتال کشور وارد کرده است. شاید بتوان گفت بی اعتمادی، مهم ترین مشکلی است که برای حوزه دیجیتال ایجاد شده است.

بیزینس با کسی شوخی ندارد! افرادی که اداره کسب وکاری را برعهده دارند، همواره در تلاش هستند تا مطمئن ترین روش ها را برای پیشبرد امور خود انتخاب کنند. تبلیغات و مارکتینگ بخشی از تصمیمات اساسی یک مدیر برای بیزینس هستند.

معمولا کسب وکارها تبلیغ در رسانه هایی را ترجیح می دهند که از علاوه بر تعداد مخاطبان بالا، از اعتبار مناسبی برخوردار باشد. همچنین روند اجرای تبلیغ به گونه ای پیش برود که اتفاقات مختلف، موجب نابودی بودجه تبلیغاتی نشود.

اما هر زمان که اختلالی در شرایط اینترنت کشور رخ می دهد، جوی مبنی بر عدم اعتماد به فضای دیجیتال در میان صاحبان کسب وکار به راه می افتد که ریشه در مبهم بودن آینده حوزه دیجیتال کشور دارد. این موضوع، خساراتی را هم برای خود کسب وکار و هم برای ناشران، مجریان و آژانس های تبلیغات دیجیتال کشور به بار می آورد.

به عنوان مثال، طبق بررسی های صورت گرفته از اختلالات سال ۱۴۰۱، تبلیغ دهندگان در فضای دیجیتال حدود ۳۱% کاهش یافتند. این در حالی است که میزان کمپین های گوگل ادز اجرا شده حدود ۹۵ درصد، و تعداد بازدید از پوش نوتیفیکیشن ها حدود ۵۰ درصد کاهش داشتند.

بنابراین اختلالات اینترنتی، محدودیت های جدید و مسائلی از این دست، می توانند تاثیر بسزایی در کوچک تر شدن اقتصاد دیجیتال کشور در حوزه تبلیغات داشته باشند؛ به طوری که سهم ۱۰ درصدی این بخش از تبلیغات را با کاهش روبه رو کنند.

کاهش سرمایه گذاری در تبلیغات آنلاین

در ابتدای بروز اختلالات اینترنت در کشور، بسیاری از کسب و کارهای اینترنتی به حالت تعلیق درآمدند و همین امر، بسیاری از سرمایه گذاران و کاربرانی که قصد همکاری با این مجموعه ها را داشتند را منصرف کرد. از همین رو دنیای تبلیغات، با افت شدید تبلیغات آنلاین مواجه شدیم.

اما به مرور با تدوین راهکارهای جایگزین این مشکل رو به بهبودی رفت و درصد قابل توجهی از ضررهای ناشی از آن دوران، جبران شد. به هر حال دنیای تبلیغات انتها ندارد؛ هرجا دری بسته شود در دیگری گشوده خواهد شد.

کاهش درآمد ناشران و نمایش دهندگان تبلیغات

کاهش درآمد ناشران تبلیغات آنلاین

تبعات کاهش تبلیغات آنلاین، دامنگیر ناشران و نمایش دهندگان تبلیغات آنلاین نیز شد. هرچه میزان تقاضا برای تبلیغات اینترنتی کمتر شود، دارندگان بسترهای مناسب برای این تبلیغات (مانند توسعه دهندگان اپلیکیشن و سایت) تبلیغات کمتری را نشر داده و به تبع آن، درآمد کمتری کسب خواهند کرد.

در این میان شاید افرادی که کمتر ضرر کرده اند، ناشرانی باشند که بستر لازم برای پذیرش تبلیغات غیر ایرانی را نیز در اختیار داشته اند.

بهترین پلتفرم تبلیغات دیجیتال ایران چیست؟

همان طور که گفته شد، برخی از ابزارهای تبلیغات دیجیتال در ایران با محدودیت مواجه هستند. در چنین شرایطی باید از خدمات شرکت هایی استفاده کرد که تجربه لازم در این زمینه را دارند.

علاوه بر آن، برخی از شرکت های ایرانی با طراحی و فراهم کردن پلتفرم های تخصصی، ابزارهای مختلف تبلیغات دیجیتال را در اختیار کسب وکارها قرار داده اند و امکان بهره مندی از این شیوه تبلیغاتی را ساده تر کرده اند. یکی از آن ها، پلتفرم تبلیغات دیجیتال دارت است.

با استفاده از پلتفرم دارت شما به ابزارهای مختلفی دسترسی خواهید داشت که امکان شخصی سازی تبلیغات را جهت هدف گیری دقیق تر مخاطبان، فراهم می کند. نتیجه آن، تاثیرگذاری بیشتر تبلیغ و افزایش فروش (یا سایر اهدافی که از تبلیغ انتظار می رود) خواهد بود.

سوالات متداول در مورد اومنی چنل

مهم ترین دستاورد تبلیغات دیجیتال برای کسب و کار چیست؟

مهم تری مزیت تبلیغات دیجیتال این است که مخاطب را با دقت بیشتری هدف می گیرد.

اختلالات اینترنتی چگونه بر صنعت تبلیغات دیجیتال تاثیر می گذارد؟

وقوع این اختلالات، تبلیغ دهنده، ناشر و آژانس های تبلیغاتی را نسبت به آینده فضای دیجیتال مردد می کند.

تبلیغات دیجیتال به چند شیوه قابل اجراست؟

تبلیغات نمایشی، ریتارگتینگ، ویدئویی، همسان، داخل اپلیکیشن، شبکه های اجتماعی و گوگل ادز برخی از روش های مورد استفاده در تبلیغات دیجیتال هستند.

جهت دریافت مشاوره در مورد بهبود کسب و کار خود پس از اختلالات اینترنت، این فرم را تکمیل کنید.

و در پایان این که...

تبلیغات دیجیتال، با وجود همه نکات مثبتی که دارد و پیشرفت هایی که در سالیان اخیر تجربه کرده است، اما همچنان در کشور ما پس از تبلیغات تلویزیونی و محیطی، رتبه سوم را به خود اختصاص داده است. البته با وجود مشکلاتی همچون اختلالات اینترنتی، گاهی فضای بی اعتمادی علیه این بستر شکل می گیرد و همین سهم کوچک را نیز به خطر می اندازد.

البته فعالان این حوزه، اعم از آژانس های تبلیغات دیجیتال همواره در تلاش اند تا با ارائه خدمات مناسب، اعتماد کسب وکارها را جلب کنند. نمونه ای از آن ها، پلتفرم دارت است که ابزار های متنوعی را در اختیار کسب وکارها می گذارد تا در جهت بهبود تبلیغات خود استفاده کنند. اگر شما به استفاده از این پلتفرم و ابزارهای آن نیاز دارید، می توانید برای کسب اطلاعت بیشتر، با کارشناسان ما در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیگر مقالات