تفاوت های تبلیغات سازمانی و محصول چیست؟ + اهداف، مزایا و ویژگی ها

تفاوت های تبلیغات سازمانی و محصول

هر سال تعداد زیادی از کسب و کارهای بزرگ و کوچک تبلیغ انجام می دهند و از پلتفرم ها و ابزارهای مختلف برای نمایش بیشتر نام و پیام خود به مخاطب استفاده می کنند. با توجه به هزینه ای که اجرای کمپین تبلیغاتی روی دست شرکت ها می گذارد، بنابراین مدیران سازمان بی گدار به آب نخواهند زد.

به همین دلیل است که پای افراد یا تیم های مشاوره تبلیغاتی به کسب و کارها باز می شود تا از روی تجربه و دانش خود، بهترین استراتژی را برای سازمان تدوین کنند. معمولا یکی از سوالاتی که در مورد انواع تبلیغات توسط مشاوران پاسخ داده می شود، این است که: تبلیغات سازمانی یا تبلیغات محصول؟ کدام یک بهتر است؟ اجرای هر یک در چه زمانی مناسب تر خواهد بود؟ این پرسش ها، مواردی هستند که قصد داریم در این مطلب به آن ها پاسخ دهیم. لطفا تا پایان همراه ما باشید.

فهرست مطالب

تبلیغات سازمانی و تبلیغات محصول

قبل از ورود به بحث اصلی، ابتدا به این مسئله دقت داشته باشید که مقایسه تبلیغات سازمانی یا تبلیغات محصول برای رسیدن به برتری هر یک از آن ها در مقابل دیگری، کاملا اشتباه است. چراکه هر یک از این دو مورد، روش ها و استراتژی های تبلیغاتی خاصی هستند که در زمان خاص خود، باید اجرا شوند.

این دو استراتژی تبلیغاتی، نقاط مشترک و تفاوت هایی دارند. در ادامه مطلب، تعریف مختصری از هر یک خواهیم داشت و سپس، به بررسی شباهت ها و تفاوت های تبلیغات سازمانی یا تبلیغات محصول می پردازیم.

تبلیغات سازمانی چیست؟

تبلیغات سازمانی

تبلیغات سازمانی زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که یک کسب و کار بخواهد تمام محصولات و خدمات خود را در مقابل نگاه مخاطب قرار دهد. در این شیوه تبلیغاتی، تمرکز سازمان بیشتر روی برند است و تلاش می کند با جلب حواس مخاطب، به هدف خود دست یابد.

کسب و کارها از اجرای تبلیغات سازمانی چند هدف دارند. افزایش آگاهی از برند، رساندن پیام برند به گوش مخاطب و نمایش تصویری از برند، بخشی از این اهداف هستند. بنابراین، تمرکز تبلیغات سازمانی روی نمایش همه جانبه برند یک کسب و کار است.

اگر بخواهیم به صورت تخصصی تر به تبلیغات دیجیتال مارکتینگ سازمانی نگاه کنیم، باید این نکته را اضافه کنیم که پیش از اجرای این استراتژی برای تبلیغات، ابتدا باید کسب و کار مد نظر روی برند خود کار کرده باشد. اگر سازمانی بیانیه جایگاه برند، ماموریت و چشم انداز برند، پیام و قول برند و حتی در ملموس ترین حالت، سند هویت بصری خود را آماده نکرده باشد، نمی تواند ادعا کند که در مسیر برندسازی قدم برداشته است. در نتیجه، چیزی برای ارائه به مخاطب در قالب تبلیغات سازمانی استاندارد نخواهد داشت.

البته اجرای این استراتژی برای چنین کسب و کاری غیرممکن نیست. اما در صورت کامل نبودن مواردی که اشاره شد، احتمالا تبلیغات شرکت چندان برای مخاطب باورپذیر و در نتیجه، تاثیرگذار نخواهد بود.

ویژگی های تبلیغات سازمانی چیست؟

اولین ویژگی بارز این استراتژی تبلیغاتی، تمرکز آن روی برند است. معمولا متخصصان حوزه مدیریت کسب و کار و برندسازی روی این موضوع تاکید دارند که هزینه کردن برای ایجاد برند قدرتمند، در واقع، نوعی سرمایه گذاری است.

برند، تصویری از یک سازمان است که تا مدت ها در ذهن مخاطب باقی خواهد ماند و موجب انتقال حسی خاص به او می شود. پس اگر فعالیت درستی برای ساخت برند انجام شود، تصویر ساخته شده و حسی که منتقل می شود هم مثبت خواهد بود. با اجرای کمپین تبلیغات سازمانی یا شرکتی، این حس و تصویر مجدد در ذهن مخاطب تداعی می گردد و در نتیجه، انتقال پیام و اثرگذاری آن، افزایش چشمگیری خواهد داشت.

ویژگی دوم، که پیوستگی زیادی به مورد قبل دارد، نمایش تغییرات یک کسب و کار در سطح برند است. به طور مثال، اگر شرکتی ری برندینگ انجام دهد، ماموریت، چشم انداز یا پیامی جدید طراحی کند و حتی اقداماتی در جهت مسئولیت اجتماعی انجام دهد، همگی از طریق تبلیغات سازمانی قابل نمایش هستند.

برای مثال، اگر برند تولیدکننده موتورسیکلت به کمپین حمایت از هوای پاک بپیوندد و در این راستا، اقدام به تولید موتورهای برقی کند، از طریق تبلیغ سازمانی می تواند به اهداف زیر دست یابد:

  • نمایش برند به عنوان حامی محیط زیست و انجام مسئولیت اجتماعی
  • تبلیغ محصول برقی جدید شرکت
  • جلب توجه حامیان محیط زیست و هوای پاک برای خرید محصول

ویژگی بعد، تبلیغ تمام کالاها و خدمات یک شرکت در قالب استراتژی تبلیغات سازمانی است. به این صورت که با اجرای یک کمپین تبلیغاتی تکرار شدن نام برند، احتمال انتخاب شدن توسط افراد در زمان خرید افزایش می یابد. نتیجه نهایی آن، افزایش فروش تمام محصولات شرکت خواهد بود.

تبلیغات محصول چیست؟

تبلیغات محصول

اگر یک تولیدکننده یا ارائه دهنده خدمت بخواهد به صورت متمرکز، محصول یا سرویس خاصی را تبلیغ کند، از این استراتژی تبلیغاتی بهره می برد. معمولا این کار، برای معرفی محصول یا خدمت جدید و همچنین موارد پرفروش استفاده می شود.

ویژگی های تبلیغات محصول چیست؟

با توجه به اینکه در این استراتژی تبلیغاتی، تمرکز کمپین روی یک محصول یا خدمت است، بنابراین موجب افزایش فروش آن خواهد شد. محصول انتخاب شده برای کمپین، ممکن است پرفروش ترین یا جدیدترین محصول باشد.

مثلا اگر به تازگی کالایی طراحی و تولید شده و برای عرضه به بازار آماده باشد، ابتدا نیاز است تا به کمک این استراتژی، مخاطب هدف را با محصول جدید آشنا کرده و ویژگی ها، امکانات و حتی روش استفاده از آن را شرح داد. تمام این موارد، از طریق تبلیغات محصول برنامه ریزی شده، قابل اجرا خواهد بود.

همچنین این استراتژی برای ایام خاص سال و مناسبت ها بسیار کاربردی است. فرض کنید به مناسبت روز مادر، کسب و کارها بیشتر روی تبلیغ مواردی تمرکز می کنند که احتمالا برای مادران کارایی بیشتری خواهند داشت.

مورد بعد که اهمیت زیادی هم دارد، بولد کردن نقاط قوت و مزیت رقابتی یک محصول یا سرویس در مقایسه با موارد مشابه است. فرض کنید کالای شرکت X مزیت خاصی نسبت به تولیدات سایر شرکت ها و رقبا دارد. قیمت به صرفه، کیفیت عالی، دوام و ماندگاری بالا، نوآوری و خلاقانه بودن و … بخشی از نکات مهم برای خریدار هستند. با استفاده از تبلیغ محصول، می توان به طور خاص روی این ویژگی ها تمرکز کرد و مخاطب را برای خرید آن ترغیب نمود.

تا اینجا، به تعریف تبلیغات سازمانی یا تبلیغات محصول پرداختیم و ویژگی های هر یک را بررسی کردیم. در ادامه، قصد داریم این دو استراتژی رایج تبلیغاتی را با هم مقایسه کنیم.

تفاوت های تبلیغات سازمانی یا تبلیغات محصول چیست؟

طبق تعاریفی که از تبلیغات سازمانی یا تبلیغات محصول داشتیم، تا حدودی تفاوت این دو مشخص شد. اما اگر بخواهیم این موارد را در یک بخش خلاصه کنیم، می توان اینطور گفت که در تبلیغات سازمانی، ممکن است افزایش فروش، هدف نباشد.

در واقع، گاهی تبلیغات صرفا برای افزایش آگاهی از برند و رساندن پیام برند به گوش مخاطب انجام می ‎شود. اما در تبلیغ محصول این چنین نیست. زمانی که محصول خاصی تبلیغ می شود، نیاز خاصی از جامعه هدف را نشانه گرفته و قصد دارد با ارائه راه حل برای آن، فروش محصول را بالاتر ببرد. این نکته، احتمالا یکی از مهم ترین تفاوت های تبلیغات سازمانی یا تبلیغات محصول است.

مزایای تبلیغات سازمانی و تبلیغات محصول چیست؟

مزایای تبلیغات سازمانی و محصول

هر یک از دو استراتژی تبلیغات سازمانی یا تبلیغات محصول دارای مزیت های خاص خود هستند. نکات مثبت تبلیغات سازمانی بیشتر به جنبه برند باز می گردد. برای مثال، اگر کسب و کاری بخواهد روی افزایش آگاهی از برند خود کار کند، این استراتژی بهترین راهکار برای او خواهد بود. موضوع بعد، وفاداری مشتری به برند است.

از آن جایی که جذب مشتریان جدید معمولا هزینه بیشتری نسبت به حفظ خریداران قبل دارد، به همین دلیل، شرکت ها ترجیح می دهند افراد را وفادار خود کنند. بخشی از برنامه هایی که در راستای دستیابی به این هدف اجرا می شود، شامل استراتژی تبلیغات سازمانی است.

البته این تبلیغات همیشه در جهت وفادارسازی نیستند. گاهی لازم است تا برنامه بازاریابی مدونی برای جذب مشتریان جدید انجام شود. استفاده از این استراتژی تبلیغاتی می تواند شما را به خواسته مورد نظر برساند و جذب سرنخ ها و مشتریان جدید را به همراه داشته باشد.

اما نحوه عمل تبلیغات محصول متفاوت است. این شیوه، روی یک محصول تمرکز دارد. بنابراین باید مخاطب هدف خاص و همچنین نیاز خاصی را در تبلیغات نشانه گیری کرد. در واقع کسب و کارها، محصولات خود را برای رفع نیاز خاصی از گروهی مشخص از مخاطبان هدف تولید می کنند. بنابراین با هدف قرار دادن این افراد و نیازی که دارند، می توانید محصول خود را به بهترین شکل تبلیغ کنید.

موضوع بعد، این است که تبلیغ محصول، منجر به افزایش فروش آن خواهد شد. به همین علت، شرکت ها باید ذخایر کافی از آن کالای به خصوص را داشته باشند تا پس از تبلیغ، بتوانند نیاز بازار را برطرف نمایند.

نکات مهم تبلیغات سازمانی و محصول چیست؟

به عنوان یک نکته کلی، باید سعی کنید در تبلیغات سازمانی و شرکتی روی محصولی خاص متمرکز نباشید و به توصیف برند خود بپردازید. اما در تبلیغات محصول، روی یک مورد خاص تمرکز می شود. البته نقطه مشترک هر دو استراتژی تبلیغاتی، این است که به نام برند و ذکر آن توجه ویژه ای می شود.

موضوع بعد، این است که در تبلیغ شرکتی، تکنیک هایی مثل روایتگری و داستان سرایی به کار گرفته خواهد شد. این موارد کمک می کند تا محتوای شما تاثیرگذاری بیشتری داشته باشد و مخاطب آن را بهتر به ذهن بسپارد. ماندگاری در ذهن مخاطب چیزی است که برند به آن نیاز دارد.

البته در تبلیغ محصول نیز می توان از این تکنیک های استفاده کرد؛ اما اثرگذاری آن در تبلیغ برند و سازمان موثرتر خواهد بود.

سوالات متداول در مورد تبلیغات سازمانی یا تبلیغات محصول

تبلیغات سازمانی چیست؟

زمانی که در اجرای تبلیغات، روی پیام، قول، چشم انداز، ماموریت و در یک کلام، برند یک سازمان تمرکز شود، تبلیغات از نوع سازمانی خواهند بود.

تبلیغات محصول چیست؟

اگر محصول یا خدمتی دارید که می تواند نیاز خاصی از گروه هدف را برآورده کند، با استفاده از تبلیغات محصول، ویژگی های آن را برای افراد مورد نظر شرح دهید و آن را تبلیغ کنید.

تبلیغات سازمانی یا تبلیغات محصول چه تفاوتی با هم دارند؟

تبلیغات محصول، روی یک محصول خاص متمرکز است؛ درحالی که تبلیغات سازمانی، کل برند یک مجموعه را تبلیغ می کند و می تواند منجر به افزایش فروش تمام محصولات آن شود.

جهت دریافت مشاوره در مورد تبلیغات سازمانی یا تبلیغات محصول، این فرم را تکمیل کنید.

و در پایان این که...

به طورکلی، تبلیغات سازمانی یا تبلیغات محصول دو استراتژی متفاوت هستند که متناسب با هدف یک کسب و کار و موقعیتی که در آن قرار دارد، مورد استفاده قرار می گیرند. در این مطلب، سعی کردیم به چیستی هر یک از این دو مورد و همچنین مزیت ها و نکات کاربرد هر یک بپردازیم.

با وجود توضیحات ارائه شده، همچنان نیاز است تا برای انتخاب بهترین استراتژی تبلیغاتی متناسب با اهداف یک کسب و کار، از تجربه و دانش مشاوران خبره استفاده کرد. اگر شما نیز قصد دارید از بین تبلیغات سازمانی یا تبلیغات محصول یکی را برای سازمان و محصول خود اجرا کنید، توصیه می کنیم با کارشناسان ما در تماس باشید. در پایان، امیدواریم این مطلب به سوالات شما پاسخ داده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیگر مقالات