بازاریابی عصبی چیست؟ | مهم ترین کاربردهای نورو مارکتینگ در تبلیغات

نورومارکتینگ چیست

نورو مارکتینگ (بازاریابی عصبی) چیست؟ بازاریابی از گذشته تا به الان شاخه های متفاوتی داشته است که برخی از آن ها جدید و برخی دیگر بسیار قدمت دارند. یکی از شاخه های جدید بازاریابی که به تازگی به میان آمده است، نورو مارکتینگ و یا همان بازاریابی عصبی نام دارد. در ادامه این مطلب از دارت بیشتر با نورو مارکتینگ آشنا خواهید شد.

فهرست مطالب

تاریخچه نورو مارکتینگ (بازاریابی عصبی)

بازاریابی عصبی

همانطور که در ابتدای این مقاله نیز بیان کردیم، بازاریابی عصبی، پایه یکی از جدیدترین روش های بازاریابی است. دلیل اصلی این امر دیرتر معرفی شدن این شاخه از بازاریابی نسبت به باقی روش ها است. این شاخه از بازاریابی برای اولین بار در سال ۲۰۰۲ توسط یکی از اساتید بازاریابی در کشور هلند مورد بررسی قرار گرفت و معرفی شد؛ اما اولین طرح ریزی آن در سال ۱۹۹۰ انجام شد.

نورومارکتینگ در ایران

این رشته از بازاریابی در ایران تنها چند سالی است که معرفی شده است اما باید بگوییم که در حال حاضر هیچ شرکت یا برندی از نورو مارکتینگ در برنامه بازاریابی خود به طور تخصصی استفاده نمی کند. همچنین باید در نظر داشته باشید که با رشد بیشتر کسب و کارها در سال های آینده مشاهده گر این امر خواهیم بود که از نورومارکتینگ در بازارهای تبلیغاتی و بازاریابی ایرانی هم استفاده می شود.

نورو مارکتینگ یا بازاریابی عصبی چیست؟

حال ممکن است برای شما این سوال پیش آمده باشد که نورو مارکتینگ چیست؟ نورو مارکتینگ با به کار گیری فناوری فناوری‌های EEG و FMI و تفسیر امواج مغزی به بیشتر شدن فروش شما کمک می کند.

همچنین باید بگوییم که تحلیل و بررسی داده ها به وجود یک کارشناس با تجربه نیازمند است. در ادامه این کار فروش بیشتر نیز اتفاق خواهد افتاد. به طور معمول دانشمندان و کارشناسان با به کار گیری جدیدترین تکنولوژی ها سعی می کنند که فروش شرکت ها را افزایش دهند و باعث رونق کسب و کار آن ها بشوند. ما در نورو مارکتینگ با استفاده از تکنولوژی عکس برداری مغزی سعی در درک و تحلیل تصمیمات مشتریان در مورد عوامل محرکه و اقدامات او داریم.

کاربرد نورو مارکتینگ در تبلیغات

نورومارکتینگ

در دنیای تکنولوژی و تبلیغات امروز می توانیم کاربردهای بسیار نورومارکتینگ را مشاهده کنیم. البته باید بگوییم که این کاربردها در تمامی موارد یکسان نیستند. برای مثال هدف برخی از شرکت ها در استفاده از نورو مارکتینگ بالا بردن میزان فروش و برخی دیگر ارائه خدمات بهتر است. اینکه از کدام کاربرد این تبلیغات استفاده می کنید به هدف شما از تبلیغات بستگی دارد. برخی از این کاربردهای بازاریابی عصبی عبارتند از:

  • استفاده از نتایج داده ها در تبلیغات
  • استفاده از نتایج داده ها در ارائه خدمات بهتر به مشتری
  • استفاده از نتایج داده ها در ایجاد تغییرات در ظاهر سایت و یا فروشگاه
  • استفاده از نتایج داده ها در تخفیف ها و روش قیمت دهی
  • استفاده از نتایج داده ها در ایجاد و طراحی بهتر محصولات و بسته بندی آن ها
  • استفاده از نتایج داده ها در تحقیقات بازار

۴ تاثیر مهم نورو مارکتینگ در تبلیغات گوگل

شرکت ها با هدف انتقال ارزش های اصلی برند و یا محصول به مخاطبان هدف خود سعی در ارائه خدمات دارند. در ادامه با ۵  تاثیر مهم نورو مارکتینگ در تبلیغات و سفارش کلیک گوگل آشنا خواهید شد.

جلب توجه

توجه کردن، گام اول تمامی مشتریان برای دریافت خدمات و یا خرید محصول از شرکت ها است. شما با استفاده از روش های مختلف می توانید توجه آن ها را به خود جلب کنید.

برانگیختن احساسات

در گام بعدی شما باید سعی در برانگیختن احساسات مشتری داشته باشید. تحقیقات انجام شده نشان داده است که پس از جلب توجه، این درگیر شدن احساسات است که باعث ایجاد انگیزه عاطفی در فرد برای ثبت سفارش و خرید می شود.

افزایش شناخت

گام سوم در بازاریابی عصبی پردازش شناختی محسوب می شود. این مرحله باعث می شود که میزان خواست و میل مصرف کننده نسبت به محصول را پیش بینی کنیم.

به خاطر سپاری

در آخر نیز فرد تصمیم می گیرد که آیا باز هم قصد استفاده از محصول و یا خدمات ارائه شده را دارد یا خیر. این نیز تنها زمانی اتفاق می افتد که شما در خاطر مشتری مانده باشید.

تکنیک های بازاریابی عصبی چیست؟

نورو مارکتینگ

همانطور که می دانید تمامی شاخه های بازاریابی تکنیک های خاص خود را برای جذب مشتری بیشتر دارند که استفاده و به کار گیری هر یک از این استراتژی ها می تواند بسیار تاثیر گذار باشد.

نورو مارکتینگ نیز همانند دیگر روش های بازاریابی، تکنیک های خاصی دارد که به شما در ایجاد تبلیغاتتان می تواند بسیار کمک کند. برخی از این تکنیک های بازاریابی عصبی عبارتند از:

  • به کارگیری حواس ۵ گانه
  • بررسی حالت های مختلف صورت مشتریان و نوع عکس العمل آن ها
  • تحلیل و بررسی فعالیت های عصبی مغز مشتریان
  • بررسی و مشاهده دقیق رفتار مشتریان با استفاده از رد گیری چشمی
  • تحلیل داده ها و اطلاعات به دست آمده با استفاده از مباحث روان شناسی.

چند مثال از بازاریابی عصبی

تعداد شرکت هایی که از تکنیک های بازاریابی عصبی و نورو مارکتینگ استفاده کرده اند و نتایج چشم گیری گرفته اند، بسیار زیاد است. علاقه مندان به این مبحث می توانند در ادامه برخی از نتایج این بازاریابی را مشاهده کنند. برخی از نتایج نمونه های موفق بازاریابی عصبی به شرح زیر است:

  1. به کارگیری رنگ و یا صدای مناسب در فروش و ارائه خدمات برای افزایش موفقیت کسب و کار
  2. القای حس کمبود کالا به مشتری در ایجاد اضطراب برای خرید و تصمیم گیری سریع تر
  3. قرار دادن پاداش های کوچک و کارآمد برای تاثیرگذاری بیشتر بر روی مشتری
  4. تنظیم درست قیمت بازار

سوالات متداول در مورد نورومارکتینگ

بازاریابی عصبی چیست؟

"بازاریابی عصبی" به معنای اندازه گیری سیگنال های فیزیولوژیکی و عصبی است که برای به دست آوردن بینش در مورد انگیزه ها، ترجیحات و تصمیمات مشتریان است. همچنین بازاریابی عصبی می تواند به اطلاع رسانی تبلیغات خلاقانه، توسعه محصول، قیمت گذاری و سایر زمینه های بازاریابی کمک کند.

کدام کمپانی ها از بازاریابی عصبی استفاده می کنند؟

شرکت های بزرگی مانند گوگل، مایکروسافت، دیزنی، هیوندای و کوکاکولا از امکانات بازاریابی عصبی آگاه هستند و از آن استفاده می کنند، بسیاری از شرکت های جدید یا کوچک تر نیز این نوع مطالعات را انجام می دهند تا بیشتر اطلاعاتی در این باره کسب کنند.

جهت دریافت مشاوره در مورد نورو مارکتینگ، این فرم را تکمیل کنید.

و در پایان این که...

در این مطلب سعی داشتیم که شما را به طور کامل با بازاریابی عصبی آشنا کنیم. همان طور که گفتیم این روش از بازاریابی می تواند تاثیرات چشم گیری بر روی کسب و کارها بگذارد که در آینده ای نزدیک مشاهده گر پیشرفت بیشتر آن خواهیم بود. به طور کلی شاید فکر کنید که استفاده از این تکنیک ها برای کمپانی ها و شرکت های کوچک مقرون به صرفه نیست و یا تاثیرگذاری کمی دارد. اما باید بگوییم که حتی شرکت های کوچک هم باید تکنیک های این شیوه از مارکتینگ را بررسی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیگر مقالات