مزایا و چالش های بازارایابی داده محور | آموزش بازاریابی داده محور Data Driven

بازاریابی data driven

بازاریابی داده محور یکی از مدل های جدید اتریبیوشن مارکتینگ است. به واسطه استراتژی بازاریابی داده محور شما می توانید اطلاعات کاملفی در مورد رفتارهای مختلف کاربران کسب کرده و متناسب با آن کمپین های بازاریابی و تبلیغاتی خود را اجرا نمایید. در واقع تمامی کاربران توقع دارند که شما از نیازمندی ها و علایق آن ها آگاه باشید و متناسب با آن برایشان ایمیل، پیام یا تبلیغ ارسال نمایید. اگر این اقدامات در راستای نیاز کاربر نباشد، انگار کار بیهوده ای انجام داده اید. اما چگونه می توان به اطلاعات رفتاری کاربر دسترسی داشت؟ آیا بازاریابی داده محور تنها برای مجموعه های بزرگ کارایی دارد یا بیزنس های متوسط و کوچک هم می توانند از آن استفاده کنند؟ با ما همراه باشید تا متوجه شوید که data driven چیست و چه مزایایی دارد.

فهرست مطالب

بازاریابی داده محور چیست؟

بازاریابی داده محور را می توان اینطور توصیف کرد که یک فرآیند کامل برنامه ریزی و بازاریابی در اتریبیوشن مارکتینگ است که بر اساس اطلاعات موثق از کاربران اجرا می شود. این فرآیند شامل تمامی مراحل تدوین استراتژی و ساخت و مدیریت کمپین های بازاریابی می شود. منظور از اطلاعات موثق کاربران چیست؟ سن، شغل، جنسیت، علایق، نیازها، موقعیت مکانی و … .

در بازاریابی داده محور از این اطلاعات استفاده می شود تا بتوان نیازها و خواسته های کاربران را پیشبینی کرد و بر اساس آن اقدام به تدوین استراتژی و اجرای کمپین بازاریابی نمود. اما چرا؟ زیرا در این صورت شما می توانید کمپین های خود را برای گروهی خاص از کاربران شخصی سازی کنید؛ به نحوی که احتمال تبدیل آن ها به مشتری افزایش پیدا کند.

به عنوان مثال اگر خاطرتان باشد، دیجی کالا کمپینی تحت عنوان ۱۵ سال فراموش نشدنی اجرا کرد. در این کمپین گزارش کاملی از تمام فعالیت های کاربران در این مدت ۱۵ ساله ارائه کرد اعم از زمان ورود به دیجی کالا، میزان خرید، میزان تخفیف و مواردی از این قبیل. این کمپین با استفاده از بازاریابی داده محور اجرا شد.

بازاریابی داده محور چگونه به کسب و کارها کمک می کند؟

بازاریابی داده محور برای کسب و کارهای مختلف

بازاریابی داده محور برای کسب و کارهایی که می خواهند مسیر رشد خود را بهبود ببخشند عملکرد بسیار موثری دارد که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم:

  • برخی کسب و کارها همواره برایشان این سوال مطرح است که با وجود هزینه های زیادی که صرف تبلیغات می کنند چرا مشتری زیادی ندارند؟ دلیل هدفگیری مخاطبان اشتباه است. با بازاریابی داده محور می توان مخاطبان درستی که احتمال مشتری بودنشان بیشتر است را مورد هدف قرار داد و ارتباط لازم با آن ها را ایجاد کرد.
  • کمک دیگر بازاریابی داده محور به کسب و کارها افزایش ۵ تا ۸ برابری نرخ بازگشت سرمایه (ROI) است. دلیل آن هم امکان شخصی سازی کمپین های بازاریابی در این مدل است.
  • هرچه اطلاعات دقیق تری از کاربران داشته باشید، کمپین های شخصی سازی شده بهتر و هدفمندتری طراحی خواهید کرد و در نتیجه مخاطبان بیشتری را به خود جذب می کنید. بازاریابی داده محور با شخصی سازی کمپین ها برای کسب و کارها امکان افزایش مشتریان را فراهم می سازد.
  • صاحبان کسب و کار به کمک بازاریابی داده محور می توانند الگوی رفتاری کاربران را به شکلی دقیق بررسی کنند و از این طریق متوجه شوند که کدام کانال بازاریابی نزد آن ها محبوب تر است. بر این اساس می توانند نرخ تبدیل خود را افزایش دهند.
  • کسب و کارها به واسطه بازاریابی داده محور می توانند محتوایی که به مخاطبین خود ارائه می کنند را مدیریت نمایند. بازاریابی داده محور به شما کمک می کند که متوجه شوید چه نوع محتوایی کاربر را بیشتر به خود درگیر می کند (کوتاه یا بلند، متنی یا بصری، طنز یا جدی و …) و بر اساس آن اقدام به تدوین استراتژی محتوا نمایید.

تفاوت بازاریابی سنتی و بازاریابی داده محور چیست؟

بازاریابی سنتی و داده محور در عین نقاط مشترکی که با هم دارند تفاوت های اساسی هم دارند. هدف مشترک بازاریابی سنتی و بازاریابی داده محور جذب مخاطب هدف برای هر کسب و کاری است. همچنین اطلاع رسانی در مورد محصولات جدید و ترغیب کاربران به خرید از دیگر اهداف مشترک بازاریابی داده محور و سنتی است.

اما تفاوت هایی برای این دو روش بازاریابی وجود دارد که به شرح زیر است:

  • بازاریابی سنتی از کانال های آفلاین (مانند تلویزیون، بیلبورد و …) برای تبلیغ و ترغیب کاربران استفاده می کند. در حالی که بازاریابی داده محور تعیین می کند کدام کانال برای تبلیغ مناسب تر است؛ آنلاین یا آفلاین.
  • بازاریابی سنتی نسبت به بازاریابی داده محور هزینه بیشتر، سود و بازدهی کمتری دارد.
  • بازاریابی سنتی بر اساس آزمون و خطا و تجربه های قبلی اجرا می شود. در حالی که بازاریابی داده محور بر اساس دیتای جمع آوری شده از رفتار کاربر عمل می کند.

۱۰ مزیت بازاریابی داده محور چیست؟

تا کنون احتمالا با مزایای بازاریابی Data driven آشنا شده باشید اما بد نیست به طور مشخص به آن ها اشاره کنیم:

  • ارائه تبلیغات مرتبط
  • هدفگیری مخاطبان هدف
  • شخصی سازی کمپین ها
  • امکان انتخاب بهترین کانال تبلیغ
  • صرفه اقتصادی
  • شناخت کاربران
  • بهینه سازی تجربه مشتریان
  • افزایش نرخ ROI
  • افزایش نرخ تبدیل مشتری
  • تولید محصولات جدید و کاربردی

چالش های بازاریابی داده محور

چالش های بازاریابی داده محور

در بازاریابی داده محور ممکن است با چالش های مواجه شوید که برای پیشگیری از آن ها باید با مشکلات احتمالی این مدل بازاریابی و راه حل ها آشنا شوید.

جمع آوری داده های مفید

در بازاریابی داده محور انبوه عظیمی از داده ها در اختیار شما قرار دارد که مزایا و معایب خاص خود را دارد. با مزایا در بخش های قبل آشنا شدیم. اما در مورد معایب آن باید بگوییم که استخراج داده های مفید از میان حجم زیاد اطلاعات، عمل سخت و زمانبری است. از همین رو بسیار از بازاریابان مزایای این روش را نادیده گرفته و از بازاریابی سنتی استفاده می کنند. اما آیا این مشکل ثابت و بدون راه حل است؟

قطعا خیر. برای حل این مشکل می توانید از ابزارهای تجزیه و تحلیل سایت مانند آنالیتیکس، سرچ کنسول، تگ منیجر و … استفاده کنید. همچنین استفاده از دیتای CRM ها، پلتفرم های تبلیغاتی و شبکه های اجتماعی می تواند برای حل این مشکل کارآمد باشد.

مدیریت و بروزرسانی داده ها

در دنیای بازاریابی امروز سرعت تغییر و تحولات به نحوی افزایش پیدا کرده است که نمی توان به داده های یک یا دو ماه اخیر هم متکی شد. از همین رو داده ها باید به صورت مداوم آپدیت شوند. همین بروزرسانی در بازاریابی داده محور، چالش برانگیز است.

اما راه حل چیست؟ برای حل این مشکل می توانید از داشبوردهای بازاریابی استفاده کنید. داشبوردهای بازاریابی ابزاری برای گزارش دهی است که KPI ها را بر اساس داده های آپدیت شده به صورت قابل درکی نمایش می دهند. در واقع این ابزارها داده ها را از منابع مختلف جمع آوری می کنند و همه را به صورت یکجا و مصور نمایش می دهند. از همین رو دسترسی به آن ها و مدیریت این اطلاعات بسیار راحت تر می شود.

شیوه استفاده از داده ها

در بازاریابی داده محور علاوه بر جمع آوری داده ها باید بتوانید مراحل تجزیه و تحلیل، همگام سازی و ادغام داده ها را نیز انجام دهید. اما سپری کردن تمامی این مراحل کار بسیار سخت و چالش برانگیزی است. برای حل این مشکل هم راه حلی وجود دارد؛ روش علمی.

رویکرد روش علمی چیست؟ مراحل کار در این روش به این صورت است:

  1. طراحی سوال و تعیین اهداف
  2. تحقیق و جستجوی کافی و جمع آوری دیتا
  3. ایجاد فرضیه
  4. تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده
  5. آنالیز داده ها
  6. نتیجه گیری

نمونه های موفق بازاریابی داده محور

سوالات متداول در مورد بازاریابی داده محور

بازاریابی data driven چیست؟

یک مدل بازاریابی جدید است که بر اساس الگوهای رفتاری مشتریان یک فرآیند کامل بازاریابی و برنامه ریزی را اجرایی می سازد.

مزایای بازاریابی داده محور چیست؟

این روش بازاریابی از لحاظ اقتصادی به صرفه است، امکان شخصی سازی کمپین ها را فراهم می کند، امکان هدف گیری مخاطبان درست را ایجاد می کند، به ارائه محتوای مرتبط، افزایش نرخ تبدیل و ROI کمک می کند و ... .

جهت دریافت مشاوره در مورد بازاریابی داده محور (Data Driven) این فرم را تکمیل کنید.

و در پایان این که...

با توجه به مطالب فوق متوجه شدیم که بازاریابی داده محور علاوه بر مزایای متعددی که دارد، چالش هایی را نیز به دنبال دارد که برای حل آن ها نیاز به نیروهای متخصص و باتجربه در این زمینه دارید. بنابراین  با آموزش بازاریابی داده محور به نیروهای با استعداد می توانید سود کسب و کار خود را به شکل قابل توجهی افزایش دهید و علاوه بر آن تعداد مشتریان خود را بهبود ببخشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خدمات دیگر دارت