آموزش دسترسی دادن در گوگل آنالیتیکس​ (Google analytics) + صفر تا صد

آموزش دسترسی دادن در آنالیتیکس

ایجاد دسترسی در گوگل آنالیتیکس چالشی است که ممکن است بسیاری از کاربران با آن روبه رو شوند. اینکه کدام کاربران باید به گوگل آنالیتیکس دسترسی داشته باشند یا در صورت ایجاد دسترسی چه بخش هایی باید در اختیارشان قرار گیرد همگی از سوالاتی است که ممکن است مطرح باشد. به علاوه فردی که دسترسی خاصی برایش در گوگل آنالیتیکس ایجاد می گردد باید بداند که بسته به وظیفه خود، از هر بخش چگونه استفاده کند. چراکه داده های گوگل آنالیتیکس هر کسب و کار تقریبا باید محفوط بماند. از همین رو بهترین کار این است که هر فرد، بسته به دامنه وظایف خود دسترسی گوگل آنالیتیکس را داشته باشد. در ادامه می خواهیم در مورد نحوه ایجاد دسترسی در گوگل آنالیتیکس و مسائل مربوط به آن صحبت کنیم. برای شروع، اجازه دهید اضافه کردن کاربر به Google Analytics را بررسی کنیم و به اعمال سطوح دسترسی به نقش های درون و بیرون هر سازمان بپردازیم.

ایجاد دسترسی آنالیتیکس
فهرست مطالب

معرفی بخش های مختلف منوی ادمین در گوگل آنالیتیکس

اگر وارد محیط آنالیتیکس شوید در قسمت پایین سمت چپ صفحه گزینه ای با عنوان admin خواهید دید. اگر روی آن کلیک کنید با سه گزینه Account، Property و View رو به رو خواهید شد.

تنظیمات منوی Account

چنانچه فقط می خواهید آمارها را با شخص یا ارگان خاصی در میان بگذارید، می توانید از همین بخش، مسیر زیر را دنبال کنید:

Accounts > User Management > Add Permission for وارد کردن جیمیل در > Read & Analyze

حال نوع دسترسی که می خواهید به کاربر مورد نظر بدهید را مشخص کنید. Manage Users به شما کمک می کند تا کاربران را مدیریت کرده و در بخش edit برخی موارد را تغییر دهید.

Notify this user by Email را بزنید و پس از انتخاب گزینه add یک نوتیف برای کاربر مورد نظر ارسال خواهد شد.

همچنین در منوی Account با انتخاب گزینه Create New account می توانید برای ساخت حساب کاربری جدید اقدام کنید.

منوی Property

در منوی Property گزینه Create new property وجود دارد که برای اضافه کردن سایت یا اپلیکیشن جدیدی است که می خواهیم وقایع مربوط به آن ردیابی شود. با اضافه کردن سایت یا اپلیکیشن، یک کد جاوا اسکریپت ایجاد می شود که باید در سایت یا اپلیکیشن مورد نظر قرار دهیم. این کد جاوا اسکریپت به ما امکان ردیابی و گزارش گیری از وقایع را می دهد.

لازم به ذکر است که تعداد Property ها برای هر اکانت گوگل آنالیتیکس محدود است. این تعداد معادل ۵۰ سایت یا اپلیکیشن است.

منوی View

در قسمت View اگر روی User Management کلیک کنید، کاربری که اضافه کردید به گزارشات دسترسی خواهد داشت. به کمک Create New View می توانید آمارهای خاصی را با ترتیب زیر، به اشتراک بگذارید:

بخش های Reporting view name و Time Zone برای ایجاد نام و منطقه زمانی هستند و پس از تنظیم آنها، Create view را انتخاب نمایید.

حال از بخش فیلترها می توانید با انتخاب گزینه New Filter یک نام، برای فیلتر جدید خود انتخاب کرده و آن را روی Custom قرار دهید.

سپس مسیر زیر را دنبال کنید.

Include > Filter Field > Campaign Source

پس از انتخاب گزینه مورد نظر از Filter Pattern می توانید verify و سپس save را انتخاب کنید.

بالاترین سطح دسترسی در گوگل آنالیتیکس

پیش از دسترسی دادن در گوگل آنالیتیکس ابتدا باید با سطوح دسترسی در Google Analytics آشنا باشید. توجه داشته باشید که می توان دسترسی را در هر یک از این سطوح کنترل کرد.

یک حساب بالاترین سطح گروه بندی است که دارای چندین ویژگی و همچنین کد رهگیری است که در یک سایت خاص تنظیم می شود. داخل هر ویژگی نیز چندین نما می توانند داده ها را به طور متفاوتی برای ترافیک یک سایت فیلتر کنند.

هنگامی که در صفحه مدیریت کاربر قرار گرفتید، آدرس ایمیل شخص مورد نظر را وارد نمایید. توجه داشته باشید که این آدرس باید یک آدرس مرتبط با یک حساب Google باشد. لزوماً نیازی به آدرس جیمیل ندارید و اگر کسب و کار شما از Google Apps برای ایمیل استفاده می کند، می توانید از آدرس محل کار خود استفاده کنید.

مجوزهای دسترسی گوگل آنالیتیکس

هنگامی که کاربر را به Google Analytics اضافه می کنید، می توانید یکی از ۴ سطح دسترسی را برای او تعیین کنید. در ادامه این ۴ سطح را شرح می دهیم.

سطح دسترسی User Management

این سطح دسترسی، امکان کنترل برای افزودن یا حذف کاربران را فراهم می کند.

سطح دسترسی edit

این سطح دسترسی به کاربران اجازه می دهد تا تغییراتی در حساب ها ایجاد کنند؛ مانند افزودن ردیابی هدف و فیلترها به بازدیدها.

سطح دسترسی Collaborate

با این نوع دسترسی، کاربران می توانند داده های شخصی مانند داشبورد و حاشیه نویسی را ایجاد و ویرایش کرده و آن ها را با دیگران به اشتراک بگذارند. این سطح شامل قابلیت Read & Analyze می شود.

سطح دسترسی Read & Analyze

به کاربران این امکان را می دهد که گزارش ها را مشاهده نموده و داده ها را برای استفاده شخصی تغییر دهند.

توجه داشته باشید که دسترسی " User Management" را می توان به هر یک از سه سطح دیگر اضافه کرد.

مدیریت دسترسی به حساب های Google Analytics Client

نکته دیگری که در رابطه با آموزش دسترسی دادن در گوگل آنالیتیکس وجود دارد این است که مشتریان همواره باید به داده های Google Analytics خود دسترسی داشته باشند؛ حتی اگر ندانند Google Analytics چیست!

به عنوان یک آژانس دیجیتال مارکتینگ، می توانید به مشتریان خود آموزش دهید که چگونه حسابی را با ایمیل خود راه اندازی کنند. چراکه ممکن است مشتری بخواهد با تیم های مختلف همکاری کند. بنابراین باید به داده های Google Analytics خود دسترسی داشته باشد.

بهترین سطح دسترسی برای تیم گزارش/تحلیل

افرادی که مسئول مدیریت تجزیه و تحلیل و گزارش هستند، به دسترسی کامل در Google Analytics نیاز دارند. این افراد همچنین می توانند دسترسی بقیه اعضای تیم را کنترل کنند. در حالت ایده آل حداقل یک نفر باید دسترسی ویرایش و مدیریت کاربران را داشته باشد.

تیم گزارش

بهترین سطح دسترسی برای مشتری

همانطور که در بخش های قبل اشاره کردیم، مشتری یا شخص معرفی شده توسط او باید مالک حساب باشد، با دسترسی کامل به صورت پیش فرض. اما این بدان معنا نیست که همه مشتری هایی که با تیم شما کار می کنند باید دسترسی کامل داشته باشند.

به منظور ایجاد دسترسی برای مشتریان خود مطمئن شوید که این دسترسی برای فردی از گروه آن ها شکل می گیرد که دانشی در حد سطح دسترسی در گوگل آنالیتیکس دارد. بی تجربگی یا عدم برخورداری از دانش و مهارت کافی کار با آنالیتیکس می تواند موجب از دست رفتن همیشگی داده های مهم شود.

مشتریان

بهترین سطح دسترسی برای تیم تبلیغات

تیم تبلیغات و SEO نیز نیاز به دسترسی و تجزیه و تحلیل مکرر آنالیتیکس دارند تا بتوانند نتایج اقدامات خود را ارزیابی کنند. از آنجایی که ممکن است نیاز به ویرایش حساب ها نیز داشته باشند (مانند پیوند دادن Google Ads یا Webmaster Tools) بنابراین به دسترسی سطح ویرایش نیاز دارند.

تیم تبلیغات

بهترین سطح دسترسی برای توسعه دهندگان وب

توسعه دهندگان وب یا همان تیم طراحی سایت، ممکن است بخواهند داده های فنی را برای تصمیم گیری در ساخت یا اصلاح وبسایت ها تجزیه و تحلیل کنند. این افراد باید بتوانند داده های مورد نیاز خود را با دسترسی Read & Analyze یا Collaborate بدست آورند. این سطح دسترسی ممکن است برای بخش های دیگر مانند تیم محتوا، بخش طراحی یا کارکنان روابط عمومی نیز مناسب باشد.

تیم طراحی سایت

اگر یکی از اعضا تیم را ترک کند چه اتفاقی می افتد؟

فرض کنید یک نفر کنترل کاملی بر تمام حساب های گوگل آنالیتیکس دارد. از قضا این شخص با جیمیل شخصی خود به تمامی حساب ها دسترسی داشته و ممکن است برای سایر همکاران تنها سطح دسترسی Read and analyze را فعال کرده باشد. حال اگر به هر دلیلی قصد جدا شدن از مجموعه مورد نظر را داشته باشد، چه می شود؟

بنابراین از همان ابتدا باید دقت کنید که دسترسی کامل تنها محدود به یک نفر نباشد و همچنین از ایمیل های شخصی برای چنین اقداماتی نیز انجام نگیرد.

راه دیگر برای جلوگیری از وقوع چنین موقعیت هایی، استفاده از ایمیلی برای ورود به سیستم گوگل، مستقل از آدرس ایمیل هر فرد است. سپس، از مشتریان خود بخواهید که به این حساب دسترسی مدیریت کاربر را بدهند.

توصیه می شود برای ایجاد دسترسی گوگل آنالیتیکس از حساب های غیرشخصی استفاده کنید. ترغیب کارمندان برای استفاده از حساب های کاری، کنترل بهتری بر داده های وبسایت مشتریان ایجاد می کند. هنگامی که یک کارمند برنامه های خود را برای ترک مجموعه اعلام می کند، باید مطمئن شوید که دسترسی را از همه حساب ها حذف کرده اید.

نکاتی که در مورد دسترسی به گوگل آنالیتیکس باید بدانید

باید فرآیندی را برای تعیین اینکه چه کسی به Google Analytics دسترسی دارد ایجاد کنید. این کار تضمین می کند که افراد مناسبی قادر به مشاهده داده ها هستند و در عین حال از ویرایش افراد غیرمجاز جلوگیری می کند.

بسته به اندازه سازمان، نقش کارمندان و سطح درک مشتریان، ممکن است تصمیم بگیرید که سطوح دسترسی چگونه باشند. فقط توجه کنید که چه کسی دسترسی دارد، چه کسی می تواند کاربران را اضافه یا حذف کند و چه کسی امکان ویرایش اطلاعات را دارد؛ زیرا این کار امکان محافظت از داده های مشتری را فراهم می کند. همچنین از اشتباهات ویرایشی جلوگیری کرده و دسترسی ثابت به حساب ها را حتی زمانی که گردش کارکارکنان وجود دارد، تضمین می کند.

جهت دریافت مشاوره در مورد گوگل آنالیتیکس و نحوه ایجاد دسترسی در آن، این فرم را تکمیل کنید.

و در پایان این که...

با توجه به تمام مطالبی که گفته شد، گوگل آنالیتیکس ابزاری برای بررسی و تجزیه و تحلیل وضعیت سایت ها است که اطلاعات آن برای هر کسب و کایری تقریبا محرمانه است. از همین رو ایجاد دسترسی در آن برای هر فرد با هر تخصصی درست نیست. بهترین راه این است که افراد متخصص و مسلط به کار با آنالیتیکس، دسترسی های لازم را داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خدمات دیگر دارت