تکنیک برتر تولید محتوا | انواع تکنیک های تولید محتوای جذاب ۲۰۲۳

تکنیک تولید محتوا

تکنیک های تولید محتوا به شما کمک می کنند تا با تولید محتوای خلاقانه و اثربخش، مخاطب هدف خود را تحت تاثیر قرار دهید. در این صورت می توانید امیدوار باشید که افراد بیشتری را با خود همراه کنید تا در نهایت اقدام مد نظر شما را انجام دهند.

در واقع با استفاده از تکنیک های تولید محتوا، مخاطب را در مسیری قرار می دهید که ضمن برطرف کردن نیازهایش، اقدام خاصی را انجام دهد (اقدامی که خود شما تعیین خواهید کرد) و به شما هم سود برساند. در این صورت، هزینه انجام شده برای تولید محتوا به کسب و کار برمی گردد (بازگشت سرمایه).

این تکنیک ها می توانند در قالب ها و فرمت های محتوایی مختلف استفاده شوند؛ از جمله محتوای متنی و بلاگ، ویدئو، اینفوگرافیک، محتوای صوتی و پادکست، فایل های آموزشی و … .

در این مقاله قصد داریم تا تکنیک های کارآمد تولید محتوا را بررسی کنیم و در نهایت از آن ها برای بهبود محتوای وبسایت استفاده کنیم. لطفا تا پایان همراه ما باشید.

فهرست مطالب

انواع تکنیک های تولید محتوا

قبل از شروع هر کاری، ابتدا چرایی آن را بررسی کنید. با این سوال که «چرا می خواهم این کار را انجام دهم؟» ریشه و اساس موضوع را به چالش بکشید.

این کار چه فایده ای دارد؟!

پاسخ هایی که به سوال چرایی می دهید، اهمیت کار مورد نظر را روشن می کند. وقتی دلایل و میزان اهمیت کاری را بدانید، تمام تلاش خود را برای رسیدن به بهترین نتیجه خواهید کرد. این نکته برای تولید محتوا هم صدق می کند.

با دانستن دلایل و اهمیت تولید محتوا، شما سعی می کنید از تمام تکنیک های تولید محتوا استفاده کنید تا نتیجه ایده آلی کسب کنید.

اما در مورد انواع تکنیک های تولید محتوا؛ می توان این تکنیک ها را به دو بخش کلی تقسیم کرد:

  • مواردی که در هر محتوایی باید رعایت شود.
  • نکاتی که در تولید محتوا بهتر است رعایت شود.

در ادامه این نکات را برای انواع محتوای متنی، ویدئویی و صوتی بررسی خواهیم کرد.

تکنیک های تولید محتوای متنی

تولید محتوای متنی

محتوای متنی ریشه همه انواع محتواها است. اگر قصد تولید محتوای ویدئویی یا پادکست را دارید، روش اصولی آن این است که قبل از شروع، سناریوی اصلی را بنویسید و مسیر خود را برای ضبط ویدئو یا پادکست مشخص کنید.

علاوه بر آن، خودِ محتوای متنی در شبکه های اجتماعی و بخصوص وبسایت، استفاده بسیاری دارد. همه این ها اهمیت توجه به تولید محتوای متنی اثربخش را نشان می دهد. برای رسیدن به محتوای متنی اثربخش، چند تکنیک را جدی بگیرید.

اولین تکنیکی که باید در مورد تولید محتوا در نظر داشته باشید، داشتن استراتژی محتوا است. بدون استراتژی، نمی توان متوجه شد که برای رسیدن به یک هدف مشخص چه اقداماتی باید انجام گیرد.

یکی از تکنیک های تولید محتوای متنی که باید رعایت شود، اصل کوتاه و ساده نویسی است. افراد علاقه چندانی به شنیدن پیام های پیچیده و گنگ ندارند. استقبال مخاطب از مطلبی که ساده تر باشد و بتواند پیام خود را به روشنی منتقل کند، بسیار بیشتر است.

همچنین بر اساس تجربیات منتشر شده از افراد صاحب نظر این حوزه، استفاده از جملات کوتاه و کاهش کاربرد انواع حروف ربط به درک بهتر مخاطب از محتوا کمک می کند.

یکی دیگر از تکنیک های الزامی، ویراستاری است.

فردی را در نظر بگیرید که می خواهد موضوع خاصی را ارائه دهد. تُپُق زدن و بیان غلط کلمات و عبارات، موجب پرت شدن حواس شنونده از محتوای اصلی و زیر سوال رفتن بارِ علمی ارائه می شود.

غلط املایی و جمله بندی های نادرست در محتوای متنی هم دقیقا چنین خاصیتی دارد. اگر قرار است خود را به عنوان صاحب نظر در حیطه کاری خود اثبات کنید، ویراستاری را جدی بگیرید.

تکنیک بعدی که می تواند به جذاب تر شدن محتوای متنی کمک کند، استفاده از آمار و ارقام است. معمولا در حین خواندن محتوای متنی، آمار و ارقام، چشم را به سمت خود می کشند.

جدای از این مورد، مردم دوست دارند در رابطه با موضوعی که مطالعه دارند، آمارهایی به ذهن بسپارند. اینگونه علاوه بر درک بهتر مطلب، می توانند آن را برای سایرین بازگو کنند؛ چیزی که معمولا برای بسیاری از ما خوشایند است.

تکنیک های تولید محتوای ویدئویی

تولید محتوای ویدیویی

ویدئو یکی از محبوب ترین قالب های محتوایی محسوب می شود. با وجود سرویس های اشتراک ویدئو همچون یوتیوب و آپارات، دسترسی به این نوع محتوا ساده تر هم شده است. علاوه بر آن، ریلز اینستاگرام و شبکه اجتماعی تیک تاک هم منابع خوبی برای محتوای ویدئویی سرگرم کننده هستند. همه این ها سهم بالای محتوای ویدئویی را در بازار تولید محتوا نشان می دهد.

اما برای تولید محتوای ویدئویی جذاب چه نکاتی را رعایت کنیم؟ از چه تکنیک هایی استفاده کنیم؟

احتمالا مهم ترین نکته ای که در تولید محتوای ویدئویی باید در نظر بگیرید، سناریونویسی است. در واقع پیش از شروع ضبط، هدف و مسیری را که به آن ختم می شود، مشخص کنید تا کار برای شما بهتر پیش برود.

نداشتن سناریو اشتباهاتِ حینِ ضبط را افزایش می دهد، تعداد برداشت ها بیشتر می شود و تولید محتوای ویدئویی را به کاری طاقت فرسا و وقت گیر تبدیل می کند.

و اما منظور از سناریونویسی…

برای نوشتن سناریو، موضوع کلی را مشخص کنید. سپس محتوای اصلی ویدئو را بنویسید. این کار می تواند با نوشتن کلیدواژه ها انجام شود. اگر تسلط کمتری بر موضوع دارید، بهتر است کل محتوای مورد نظر را بنویسید و سعی کنید با چند بار تکرار، آن را به ذهن بسپارید.

تکنیک بعدی که به افزایش کلیک و بازدید از ویدئو کمک می کند، استفاده از کاور جذاب است. در طراحی کاور ویدئو، از رنگ ها و تصاویر مناسب استفاده کنید و عنوانی انتخاب کنید که موضوع ویدئو را به وضوح بیان کند.

تکنیک های تولید محتوای صوتی

تولید محتوای صوتی

یکی دیگر از قالب های محتوایی که در این سال ها با استقبال روزافزونی مواجه بوده، پادکست و محتوای صوتی است. اگر قصد تولید محتوای صوتی و پادکست را دارید، تکنیک های زیر را به کار بگیرید.

مورد اول، نوشتن سناریو است. سناریونویسی برای تولید محتوای صوتی هم از اهمیت بالایی برخوردار است.

یکی دیگر از تکنیک های تولید محتوا برای پادکست، استفاده از بیان و لحن جذاب است. برخلاف محتوای ویدئویی، در محتوای صوتی چهره گوینده را نمی بینیم؛ تنها صدای او را می شنویم. به همین دلیل محتوای صوتی می تواند به سمت خسته کننده بودن پیش برود.

البته به کمک تکنیک های فن بیان، گویندگی جذاب و لحن مناسب می توانید محتوای صوتی خود را دلنشین کنید.

تکنیک بعدی که به شنیدنی شدن محتوای صوتی کمک زیادی می کند، رعایت اصل زمان بندی است. از آن جایی که محتوای صوتی صرفا حس شنوایی فرد را درگیر می کند و با محتوای بصری همراه نیست، می تواند فرد را دل زده و خسته کند.

برای پیشگیری از چنین نتیجه ای، سعی کنید پیام اصلی محتوا را به شکلی ساده و در کوتاه ترین زمان منتقل کنید. البته رعایت اصل اختصار نباید به اصل محتوا آسیب بزند. اگر مجبور به تولید محتوای صوتی طولانی هستید، با فن بیان خود از خسته شدن مخاطب جلوگیری کنید.

تا اینجا، تکنیک های تولید محتوا برای قالب های متنی، ویدئویی و صوتی را بررسی کردیم. در ادامه قصد داریم ۱۰ تکنیک تولید محتوای جذاب برای وبسایت را بررسی کنیم. لطفا در ادامه همراه ما باشید.

۱۰ تکنیک تولید محتوای جذاب برای وبسایت

سایت، هسته مرکزی محتوای یک کسب و کار است. محتوای تولید شده برای شبکه های اجتماعی باید ترافیک را به سمت سایت هدایت کنند. به همین دلیل سایت اهمیت بالایی دارد؛ محتوای آن هم به همین شکل.

به همین دلیل قسمت جداگانه ای را برای بررسی تکنیک های تولید محتوا برای وبسایت اختصاص دادیم؛ مواردی که با رعایت آن ها می توانید محتوای اثربخشی برای وبسایت خود تولید کنید.

شناخت نیاز مخاطب

پایه و اساس تولید هر محتوایی، پاسخگویی به سوالات مخاطب و رفع نیاز های اوست. البته این بیشتر به محتوایی مربوط می شود که برای کسب و کارها تولید می شود.

یکی از بهترین کارهایی که برای شناخت نیاز مخاطب می توان انجام داد، بررسی بخش نظرات و پرسش و پاسخ مقالاتی است که موضوعی شبیه به مطلب ما دارند. معمولا مخاطبان در این قسمت، سوالات خود را مطرح می کنند؛ بخصوص سوالاتی که محتوای منتشر شده نتوانسته پاسخ کاملی برای آن داشته باشد.

ابزار بعدی برای شناخت نیاز مخاطب، خودِ گوگل است. وقتی در حال وارد کردن سوال خود در قسمت سرچ هستید، گوگل مواردی که قبلا توسط افراد سرچ شده است را به شما نمایش می دهد. علاوه بر آن، در صفحه نتایج سرچ گوگل یا SERP هم سوالات مشابه قابل مشاهده هستند.

شناخت رقبا و یافتن نقاط ضعف و قوت آن ها

فرض کنید در محیطی شلوغ، قصد صدا زدن فردی را دارید. در اینجا شنیده شدن صدای شما توسط مخاطب مهم ترین چیز است.

در تولید محتوا هم چنین فضایی داریم. همه کسب و کارها در حال تولید محتوا هستند و مخاطب را در محیطی شلوغ قرار داده اند. برای آن که بتوانید صدای خود را به گوش او برسانید، باید متمایز باشید.

می توان این تمایز را با بررسی رقبا به دست آورد؛ به این صورت که:

  • نقاط ضعف و قوت آن ها را بشناسید.
  • در جایی که رقیب از خود ضعف نشان می دهد، شما قدرتمند ظاهر شوید (مثلا اگر در محتوای رقبا کمبودی وجود دارد، شما آن را برطرف کنید تا مخاطب متوجه تمایز شما شود).
  • سعی کنید از مواردی که به رشد رقیب کمک کرده، الگو بگیرید (روی موضوعاتی که مخاطب همیشگی دارد، به شکل خلاقانه و اثربخش کار کنید).
مطلب پیشنهادی برای مطالعه:

ارائه خدمات رایگان (دانلود پی دی اف رایگان)

یکی دیگر از تکنیک های تولید محتوا برای وبسایت، ارائه بخشی از خدمات به صورت رایگان است؛ البته نه هر خدمتی!

برای این کار، خدماتی را در نظر بگیرید که دغدغه بخش قابل توجهی از مخاطبان شماست؛ مثلا مشاوره رایگان، محتوای آموزشی رایگان (ویدئو، فایل و …)، بخش کوچکی از خدمات اصلی، بخشی از محتوا که برای اعضای ویژه آماده شده و … .

ارائه خدمات رایگان از چند نظر برای شما مفید خواهد بود؛ از جمله:

  • هدایت ترافیک از کانال های مختلف به سایت
  • جمع آوری لید
  • جلب اعتماد مخاطب

تهیه پادکست

معمولا محتوای سایت از نوع مقالات متنی با حدود ۱۵۰۰ – ۱۰۰۰ کلمه است؛ این در صورتی است که محتوای جامع یا Mega content بسیار طولانی تر خواهد بود. بنابراین ممکن است مخاطب از مطالعه این حجم از کلمات و جملات منصرف شود.

تبدیل محتوای مقالات سایت به پادکست و محتوای صوتی و قرار دادن آن در کنار محتوای متنی می تواند به وجه تمایز شما با رقبایتان تبدیل شود و به جذابیت محتوای سایت شما اضافه کند.

تهیه کلیپ ویدئویی کوتاه

صفحات سایت خود را از نوشته های طولانی پُر نکنید! اگر قرار است درباره موضوعی خاص تولید محتوا انجام دهید، سعی کنید قالب های محتوایی مختلف را با هم ترکیب کنید.

مثلا در یک مقاله، بخشی از محتوا را در قالب ویدئوهای کوتاه بیان کنید. در این صورت، حواس مختلف مخاطب را درگیر می کنید و در نتیجه، او دیرتر خسته می شود و اثربخشی محتوا افزایش می یابد.

معمولا قرار دادن یک محتوا در ابتدای صفحه و با هدف توضیح درباره کلیت موضوع بسیار کمک کننده خواهد بود.

استفاده از اینفوگرافیک

همانطور که در ابتدای این مطلب هم اشاره شد، آمار و ارقام جذابیت خاصی برای مخاطب دارد. اگر این دست اطلاعات با طراحی های گرافیکی همراه شود، اثربخشی آن دوچندان خواهد بود.

یکی دیگر از تکنیک های تولید محتوا برای وبسایت، استفاده از اینفوگرافیک است. با استفاده از این نوع محتوا، می توانید اطلاعات موجود پیرامون موضوعی خاص را با آمار و ارقام ترکیب کنید و در قالب تصاویری جذاب، به دست مخاطب برسانید.

تیتربندی های جذاب

در زمان مطالعه مطالب بلاگ و سایر انواع محتوای متنی، معمولا چشم، قسمت های خاص را زودتر دنبال می کند؛ مواردی همچون اعداد و البته تیترها.

نوشتن تیتر به مخاطب کمک می کند تا به سرعت از محتوای بلاگ اطلاع یابد و بعد تصمیم بگیرد که به خواندن آن ادامه دهد یا نه.

به همین دلیل توصیه می شود در تیترنویسی به جذابیت و اثربخشی دقت بیشتری شود. البته نباید با تیترهای جذابی که با محتوای بعد از خود ارتباطی ندارند، مخاطب را گول زد.

بهترین کار برای تیترنویسی آن است که سوالات مخاطب را به عنوان تیتر خود انتخاب کنید؛ در واقع تیترهای سوالی که به زبان مخاطب نزدیک باشند، بسیار اثربخش خواهند بود.

نتیجه و مقدمه جذاب و منحصر به فرد

اگر برای خرید کتاب به کتاب فروشی مراجعه کنید، با کتاب هایی مواجه می شوید که به نظر نام جالبی دارند. ممکن است کمی آن ها را بالا و پایین کنید و حتی عناوین فصل های مختلف را بخوانید. اما در نهایت برای رسیدن به بهترین شناخت، به جلد پشتی و گزیده ای که روی آن نوشته، رجوع خواهید کرد.

در خواندن مطالب بلاگ هم چنین فرایندی وجود دارد. معمولا مقدمه است که مخاطب را با محتوای کلی مطلب آشنا می کند. پس بهتر است در نوشتن مقدمه دقت کنید و خلاصه مفیدی از بلاگ در آن بنویسید.

قسمت بعدی، نتیجه گیری است. نوشتن یک نتیجه گیری کارآمد و مفید می تواند نقطه پایان جذابی بر نوشته شما باشد. در این قسمت هم باید خلاصه ای از مطلب بنویسید.

شاید برای شما سوال پیش بیاید که: اگر مقدمه و نتیجه گیری خلاصه مطلب اند، پس چرا باید دو بار یک مطلب مشابه را نوشت؟

تفاوت این دو قسمت، در کاربردشان است. در مقدمه خلاصه ای می نویسیم تا مخاطب را به شناخت کلی برسانیم و انگیزه لازم را برای مطالعه ادامه مطلب در او ایجاد کنیم.

در نتیجه گیری اما مدل خلاصه کردن به صورت جمع بندی است؛ به طوری که مخاطب بتواند تمام آن چه را که خوانده است، در چند پاراگراف مرور کند.

استفاده از بولت پوینت ها

یکی دیگر از تکنیک های تولید محتوا، استفاده از بولت پوینت هاست. به کمک بولت پوینت می توان فهرست هایی از محتوا ایجاد کرد؛ به نحوی که خواندن آن ساده تر و سریع تر است و به انتقال پیام کمک می کند.

نمونه هایی از کاربرد بولت پوینت را در همین مطلب می توانید ببینید. معمولا این نوع دسته بندی محتوا از طریق علامت هایی مثل دایره، مربع و تیک قابل تشخیص هستند.

استوری تلینگ

استوری تلینگ یا داستان سرایی یکی از روش های نسبتا جدید در بازاریابی محتوایی محسوب می شود. در این شیوه که جز بهترین تکنیک های تولید محتوا هم هست، شیوه ای روایی و داستان گونه برای انتقال پیام استفاده می شود.

از مزیت های استوری تلینگ، اثربخشی و ماندگاری بیشتر پیام در ذهن مخاطب است. از استوری تلینگ می توان برای تولید محتوای برند (محتوایی که برای برندسازی تولید می شود) استفاده بیشتری کرد.

یکی از رمزهای موفقیت استوری تلینگ، قهرمان پروری در داستان است. البته باید به این نکته دقت داشت که قهرمان داستان، ما و کسب و کارمان نیستیم. در واقع قهرمان اصلی مخاطب است و کسب و کار ما در نقش حامی کنار او قرار می گیرد تا در نهایت به موفقیت و پیروزی برسد.

سوالات متداول در مورد تکنیک های تولید محتوا

چطور یک استوری تلینگ یا داستان سرایی موفق داشته باشیم؟

یکی از رمزهای موفقیت استوری تلینگ، قهرمان پروری در داستان است. البته باید به این نکته دقت داشت که قهرمان داستان، ما و کسب و کارمان نیستیم. در واقع قهرمان اصلی مخاطب است و کسب و کار ما در نقش حامی کنار او قرار می گیرد تا در نهایت به موفقیت و پیروزی برسد.

چطور می توان از طریق محتوای سایت لید جمع آوری کرد؟

یکی از مفیدترین روش ها، ارائه محتوا یا خدمت رایگان در ازای ثبت نام در سایت است. علاوه بر جمع آوری لید، این کار می تواند به هدایت ترافیک به وبسایت و جلب اعتماد مخاطب هم کمک کند.

چگونه نیاز مخاطب را بفهمیم و بر اساس آن تولید محتوا کنیم؟

یکی از بهترین کارهایی که برای شناخت نیاز مخاطب می توان انجام داد، بررسی بخش نظرات و پرسش و پاسخ مقالاتی است که موضوعی شبیه به مطلب ما دارند. معمولا مخاطبان در این قسمت سوالات خود را مطرح می کنند؛ بخصوص سوالاتی که محتوای منتشر شده نتوانسته پاسخ کاملی برای آن داشته باشد. ابزار بعدی برای شناخت نیاز مخاطب، خودِ گوگل است. وقتی در حال وارد کردن سوال خود در قسمت سرچ هستید، گوگل مواردی که قبلا توسط افراد سرچ شده است را به شما نمایش می دهد. علاوه بر آن، در صفحه نتایج سرچ گوگل یا SERP هم سوالات مشابه قابل مشاهده هستند.

جهت دریافت مشاوره در مورد تکنیک های تولید محتوا، این فرم را تکمیل کنید.

و در پایان این که...

تکنیک های تولید محتوا کم نیستند؛ اتفاقا روش های بسیاری برای تولید محتوای اثربخش وجود دارد. به عنوان یک دسته بندی کلی، می توان این تکنیک ها را در دو دسته قرار داد؛ مواردی که باید باشند و مواردی که بهتر است باشند.

برای مثال، در یک محتوای متنی، ویراستاری و ساده نویسی جز بایدها و استفاده از آمار و ارقام جز مواردی هستند که بهتر است باشند.

در این مطلب تکنیک های تولید محتوا برای قالب های محتوایی مختلف و با تمرکز بر محتوای سایت را بررسی کردیم. از مهم ترینِ این موارد می توان به شناخت نیاز مخاطب، بررسی رقبا، استوری تلینگ و … اشاره کرد.

امیدواریم این مطلب برای شما مفید باشد. همچنین می توانید سوالات خود را در قسمت نظرات مطرح کنید تا کارشناسان ما به آن پاسخ دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خدمات دیگر دارت