مراحل تدوین تقویم محتوایی چیست؟ - دانلود نمونه تقویم محتوایی

اهمیت تقویم محتوایی

تقویم محتوایی چیست؟ تدوین تقویم محتوایی چگونه انجام می شود؟ شاید در نگاه اول تقویم محتوایی یا همان تقویم تولید محتوا مفهومی بسیار ساده و کم اهمیت در حوزه دیجیتال مارکتینگ به نظر برسد. اما از آنجایی که یکی از بزرگ ترین چالش ها برای هر کسب و کاری در فضای مجازی، مدیریت صحیح محتوا و انتشار آن است، داشتن تقویم محتوایی یکی از الزامات است. زیرا انتشار محتوا باید به صورت منظم، در تمامی کانال های فعال انجام شود تا به موفقیت کسب و کارها کمک کند. با ما همراه باشید تا در ادامه با ۱۱ مرحله مهم در تولید تقویم محتوایی، انواع مزایای تقویم محتوایی و ابزارهای مهم در تولید تقویم محتوایی آشنا شوید.

فهرست مطالب

تقویم محتوایی چیست؟

تقویم محتوایی

یکی از روش ­های مناسب برای مدیریت محتوا در سایت یا انواع شبکه های اجتماعی هر کسب و کار، تدوین تقویم محتوایی است. بنابراین تدوین تقویم محتوایی نیز مانند قیف فروش اهمیت زیادی در روند موفقیت هر کسب و کار آنلاینی دارد.

اگر می خواهید از اهمیت قیف فروش در کسب و کارها مطلع شوید، کلیک نمایید...

به شکل کلی تقویم محتوایی عبارتست از یک برنامه زمان­بندی شده برای تولید، ویرایش و انتشار محتوا در بسترها و کانال های مختلف مثل سایت، شبکه­ های اجتماعی، ویدئوسنترها و … .

تقویم تولید محتوا یا به اصطلاح Content Calender اشکال مختلفی دارد. به عنوان مثال تقویم محتوایی سوشال مدیا یا شبکه های اجتماعی شامل کانال های مورد نظر، تاریخ انتشار و مواردی از این قبیل است. اما برای اینستاگرام، به عنوان یک شبکه اجتماعی پرمخاطب، می توان یک نمونه تقویم محتوایی اینستاگرام به صورت مجزا نیز تدوین نمود که شامل اطلاعات دقیقی در مورد محتوای پست و استوری و زمان انتشار آن ها، به صورت تفکیک شده باشد.

البته می توان تقویم محتوا را به صورت مشترک برای تمامی بسترهای محتوایی تدوین کرد. جداسازی تدوین تقویم محتوایی هر پلتفرم بسته به هدف و نحوه تدوین استراتژی بازاریابی برای کسب و کارها می تواند صورت گیرد.

بخش­ های اصلی تقویم تولید محتوا

با یک جستجوی ساده در اینترنت و بررسی چند نمونه تقویم تولید محتوا به راحتی متوجه خواهید شد که هر تقویم محتوایی شامل بخش های مختلفی است. در ادامه برخی از مهم ترین بخش هایی که حین تدوین تقویم محتوایی باید مورد توجه قرار گیرند را معرفی می کنیم.

تاریخ نشر محتوا

در این بخش از تقویم تولید محتوا، تاریخ دقیق هر تسک تعیین شده ­­است. به عنوان مثال تاریخ تولید یک محتوا، ویرایش و انتشار آن در این بخش از تقویم تولید محتوا گنجانده می­ شود.

مسئول هر تسک

در این بخش باید نام فردی که وظیفه انجام هر تسک را دارد تعیین شود. به عنوان مثال شخصی که باید محتوا را تولید کند، فردی که باید آن را ویرایش کند و یا کسی که مسئول انتشار محتوا  در بستر مورد نظر است تعیین شود.

عنوان محتوا

در این بخش از تقویم محتوایی، عنوان محتوایی که قرار است توسط نویسنده محتوا تولید شود، درج می گردد. هر چند ممکن است برخی از مدیران، انتخاب عنوان محتوا را در اختیار نویسنده محتوا قرار دهند.

هشتگ ها یا کلمات کلیدی

یکی از مهم ترین بخش ها در هر استراتژی محتوا، بخش کلمات کلیدی یا هشتگ ها است که توسط تیم سئو یا سوشال مدیا برای جذب مخاطبین هدف انتخاب و هدف­گذاری می شوند.

برای جذب مخاطبین هدف باید تیم سئو با انجام تحلیل های درست، کلمات کلیدی مناسب که امکان جذب ترافیک مناسبی به سایت دارند را انتخاب کنند تا بتوان با بکارگیری تکنیک تولید محتوا به صورت هدفمند زمینه افزایش کلیک گوگل یا سایر موتورهای جستجو روی لینک سایت را فراهم کرد.

برای جذب مخاطبین از طریق اکسپلور در شبکه­ های اجتماعی مثل اینستاگرام هم انتخاب و استفاده از هشتگ ها بسیار مهم است.

اولویت هر تسک

در هر کاری قطعا اولویت برخی تسک ­ها مهم تر است. در یک تقویم تولید محتوا هم تعیین میزان اولویت اجرای تسک ­ها بسیار مهم است تا اعضای تیم بدانند کدام تسک ­ها باید را زودتر از سایر کارها انجام دهند.

بستر یا کانال انتشار محتوا

در این بخش کانالی که قرار است محتوا در آن منتشر شود نمایش داده ­می ­شود. به عنوان مثال یک محتوا می ­تواند در سایت و یا شبکه ­های اجتماعی مثل اینستاگرام، یوتیوب، لینکدین و … منتشر شود.

به این نکته توجه داشته باشید که لزومی بر استفاده از تمامی موارد فوق در همه انواع تقویم های محتوایی وجود ندارد. هر تقویم محتوایی بسته به نوع خود می تواند شامل برخی از این موارد باشد یا خیر. به عنوان مثال تدوین تقویم محتوایی سایت با سوشال مدیا می تواند متفاوت باشد.

نکات طراحی و تدوین تقویم محتوایی

نکته ای که وجود دارد این است که شما باید بدانید تدوین تقویم محتوایی بر چه اساسی انجام می شود و برای طراحی آن به چه نکاتی باید توجه نمود. انتخاب لیست عناوین، زمان انتشار، محل انتشار و … همگی در گرو برخی معیارها است که در ادامه به آن ها می پردازیم.

تدوین تقویم محتوا

شناخت مخاطب هدف و تدوین تقویم تولید محتوا

هدف اصلی و نهایی از تولید محتوا، جذب مخاطبان بیشتر و جلب رضایت آن ها است تا بتوان آن ها را برای انجام عملیات مورد نظر ترغیب کرد. به عنوان مثال مشتریان اغلب با مطالعه توضیحات یک محصول و همچنین محتوای تصویری آن، اقدام به خرید می کنند.

پس برای رسیدن به این هدف باید شناخت درستی از جنسیت مخاطب، سن، سلیقه و مواردی از این قبیل داشته ­باشید تا بدانید چه محتواهایی را در چه زمان هایی منتشر کنید که بتوانید تدوین تقویم محتوایی را انجام دهید.

کانال انتشار محتوا

یکی از مواردی که در تدوین و طراحی تقویم تولید محتوا باید در نظر داشت انتخاب کانال­ ها و بسترهای مناسب برای انتشار محتوا است تا بتوان بیشترین میزان جذب مخاطبین هدف را داشت.

به عنوان مثال برای کسب ­و کاری که در حوزه فروش آنلاین لباس زنانه فعالیت می کند ممکن است اینستاگرام انتخاب بهتری نسبت به سایت یا سایر شبکه های اجتماعی باشد.

یا کسب­ و کاری را در نظر بگیرید که در حوزه آموزش دوره ­های برنامه­ نویسی و دیجیتال مارکتینگ فعالیت می ­کند. برای چنین کسب و کارهایی استفاده از سایت نسبت به شبکه های اجتماعی اولویت دارد.

به هر حال برای تدوین تقویم محتوایی، باید لیست کانال­ های انتشار محتوای خود را تهیه کنید تا بر اساس آن بتوانید نوع و ترتیب انتشار محتوا را مشخص کنید.

تعیین اهداف مورد نظر برای ارزیابی عملکرد

یکی از مهم ترین مواردی که در نتیجه تدوین تقویم تولید محتوا به دست می آید، ارزیابی عملکرد تیم بر اساس اهداف مورد نظر است.

به عنوان مثال هدف کسب و کارها از تولید محتوای اینستاگرام می تواند افزایش فالوور، افزایش بازدید، افزایش فروش یا تعامل و … در یک بازه زمانی خاص باشد. پس از تعیین هدف تولید محتوا در اینستاگرام، می توان تدوین تقویم محتوایی آن را انجام داد. سپس با گذشت مدت زمان مورد نظر می توان ارزیابی کرد که هدف مورد نظر، محقق شده است یا خیر.

درج کامل بخش های تقویم محتوایی

در هنگام تدوین یک تقویم تولید محتوا باید بدانید که به چه بخش هایی نیاز است و اطلاعات مربوط به آن را داخل تقویم محتوایی نمایش دهید.

به طور کلی یک تقویم محتوایی شامل موارد زیر است:

  • تاریخ تحویل، ویرایش و انتشار محتوا
  • هشتگ ها یا کلمات کلیدی مورد استفاده در محتوا
  • مسئول تولید محتوا، ویرایش و انتشار محتوا
  • موضوع محتوا یا عنوان آن
  • کانال انتشار محتوا

علاوه بر مواردی که در لیست بالا بیان کردیم یک تقویم محتوایی می­ تواند موارد دیگری مثل لینک منابع محتوا و یا مواردی از این قبیل باشد.

بعد از اینکه با در نظر گرفتن موارد بالا اقدام به تدوین یک تقویم تولید محتوا کردید می ­توانید تیم خود را تشکیل دهید و با تعیین حوزه مسئولیت ­ها ، تسک ­ها را اعضای تیم خود محول کنید تا آن ها کار تولید محتوا را شروع کنند.

نمونه تقویم محتوا

گفتیم که تدوین تقویم محتوایی می تواند به صورت مجزا برای هر پلتفرم انتشار محتوا انجام شود و یا یک تقویم کلی برای آن در نظر گرفته شود.

در این بخش دو نمونه تقویم محتوایی، یک تقویم محتوایی کلی و یک نمونه تقویم محتوا اینستاگرام برایتان قرار داده ایم که با کلیک روی لینک هر کدام، قابل مشاهده می شوند.

نمونه تقویم محتوا

تقویم محتوای اینستاگرام زیر شامل بخش های تاریخ، عنوان پست، نوع محتوا (تک اسلایدی، چند اسلایدی، ویدئو یا استوری) ، هشتگ ها، فرد انجام دهنده و وضعیت انجام پذیری آن می باشد. دقت کنید که نوع محتوا بر اساس استراتژی دیجیتال مارکتینگ هر کسب و کار متغیر است و در فایل زیر تنها به انواع محتوایی اینستاگرام اشاره کردیم. همچنین از این فایل می توان برای سایر سوشال مدیاها نیز استفاده کرد.

تقویم محتوایی اینستاگرام

۲ مزیت طلایی تدوین تقویم محتوایی

مزیت های تقویم محتوایی

تدوین تقویم محتوایی و استفاده از آن برای کسب­ و کارهایی که به صورت اینترنتی هم فعالیت دارند مزایای زیادی دارد که از جمله مهم ترین آن ها می ­توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده بهینه از زمان
  • داشتن محتوای آماده برای زمان های خاص
  • انتشار منظم محتوا
  • بروز بودن سایت یا شبکه های اجتماعی
  • افزایش جذب مخاطب
  • افزایش رتبه سایت و بهبود سئو
  • افزایش بازدید از پلتفرم های انتشار محتوا
  • امکان ارزیابی عملکرد

۴ ابزار کاربردی برای تدوین تقویم محتوایی

ساده­ ترین ابزار برای تدوین تقویم محتوایی و نمایش آن به همه اعضای تیم استفاده از یک تابلو وایتبورد و کاغذهای رنگی برای نمایش هر محتوا است به طوری که می­توانید روی هر یک از این کاغذهای رنگی، یکی از محتواها به همراه اطلاعات مورد نظر خود را بنویسید و آن را روی دیوار یا تابلو وایتبورد بچسبانید.

استفاده از کاغذهای رنگی و وایتبورد برای نمایش تقویم محتوایی ساده­ترین روش ممکن است که  باعث جذابیت محیط کار برای اعضای تیم شود ولی اگر قرار نباشد اعضای تیم به صورت حضوری کار کنند و تیم به صورت دورکاری فعالیت کند امکان استفاده از این روش وجود ندارد.

با استفاده از برخی ابزارهای مارکتینگ اتومیشن هم می­توانید اقدام به تدوین تقویم محتوایی کنید که از جمله این ابزارها می­توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • Trello
  • Asana
  • Airtable
  • Zenkit

در ادامه در مورد هر یک از این ابزارهای مدیریت تقویم تولید محتوا به صورت مجزا توضیحاتی را بیان می­کنیم.

Trello پرکابردترین ابزار تدوین تقویم محتوایی

یکی از ساده ­ترین و پرکاربردترین ابزارها برای مدیریت پروژه­ های تیمی و تدوین تقویم محتوایی Trello است که با استفاده از آن می­ توان به راحتی تسک ها و وظایف را بین اعضای مختلف تیم تقسیم کرد.

نحوه کار با trello چیست؟ در Trello می ­توان یک یا چند بورد تعریف کرد و اعضای تیم را به بورد یا همان بخش مورد نظر اضافه و تسک ­ها را بین اعضای تیم تقسیم کرد.

در این ابزار حتی می­ توان چندین بورد محتوایی ایجاد کرد که هر یک برای مدیریت یک تیم مورد استفاده قرار گیرد.

بعد از این­که تسک ­ها بین اعضای تیم تقسیم شد می ­توان با استفاده از تگ ها میزان اولویت هر تسک را تعیین کرد. اعضای تیم و یا مدیران هم می ­توانند فایل های مورد نظر خود را در داخل card مربوط به هر تسک آپلود کنند.

برای استفاده از Trello می ­توان از سایت، نسخه­ های اندروید و یا نسخه ios این ابزار استفاده کرد.

نکته ­ای که وجود دارد این است که Trello هم نسخه رایگان و هم پولی دارد. برای استفاده کامل و بدون محدودیت از امکانات این ابزار باید نسخه پولی آن را تهیه کنید. هر چند معمولا نسخه رایگان آن بسیاری از نیازهای یک تیم را برطرف می کند.

trello

Airtable ابزار پیچیده تولید تقویم محتوا

airtable چیست؟ یکی دیگر از ابزارهای مدیریت و تدوین تقویم محتوایی است که نسبت به سایر ابزارهای مدیرت پروژه پیچیده­ تر است و معمولا کمتر از آن استفاده می­ شود. پس اگر نام آن به گوشتان آشنا است، بدانید که اشتباه نکرده اید.

ایرتیبل

Asana ابزار مدیریت و تولید تقویم محتوا

یکی دیگر از ابزارهای مدیریت پروژه و تدوین تقویم محتوایی نرم افزار آسانا است که با استفاده از آن می ­توان به راحتی یک تیم را مدیریت کرد و تسک ها را بین اعضای تیم تقسیم کرد.

با استفاده از این ابزار می ­توان به راحتی فایل­ های مربوط به هر تسک را آپلود کرد و برای ارسال فایل ­ها و اطلاعات دیگر نیازی نیست آن­ ها را از طریق ایمیل ارسال کرد.

به علاوه این نرم افزار شامل یک بخش گفتگو یا Discussion است که با استفاده از آن اعضای تیم می ­توانند با یکدیگر گفتگو کنند و برای تبادل اطلاعات نیازی به ابزار دیگری ندارند.

آسانا هم مثل ترلو شامل نسخه رایگان و پولی است که برای استفاده از همه امکانات آن باید نسخه پولی را تهیه کنید.

آسانا

Zenkit ابزار رایگان و پولی

یکی دیگر از ابزارهای مدیریت پروژه و تقویم تولید محتوا Zenkit است که با استفاده از آن می­ توان تسک ­ها را بین اعضای تیم تقسیم کرد.

این ابزار نیز شامل دو نسخه رایگان و پولی است که برای استفاده از همه امکانات، باید نسخه پولی آن را تهیه کرد.

زنکیت

سوالات متداول در مورد تدوین تقویم محتوایی

تقویم محتوا چیست؟

تقویم محتوایی به برنامه ای مدون گفته می شود که جهت درج انواع فرمت محتوا در سایت یا شبکه های اجتماعی طرح می گردد.

برای ساخت تقویم محتوایی چه بخش هایی لازم است؟

در تقویم محتوا اطلاعاتی نظیر تاریخ درج محتوا، موضوع آن، محل انتشار، نیرو یا نیروهای انسانی درگیر و مواردی از این قبیل درج می شود.

تقویم محتوایی اینستاگرام چیست و شامل چه بخش هایی می شود؟

تقویم تولید محتوا اینستاگرام معمولا شامل تاریخ انتشار هر پست، نوع محتوای آن (پست یا استوری) ، قالب محتوایی (ویدئو، پست اسلایدی یا تصویر ثابت) و هشتگ ها می باشد.

جهت دریافت مشاوره در مورد تدوین تقویم محتوایی، این فرم را تکمیل کنید.

و در پایان این که...

در این نوشتار سعی کردیم به اهمیت تدوین تقویم محتوایی و مزایایی که برای کسب و کارها دارد، صحبت کنیم. داشتن تقویم محتوایی برای تمامی بیزنس های فعال در فضای دیجیتال، الزامی است. در واقع بدون تدوین تقویم محتوایی تمام اقداماتی که انجام می شود، بی برنامه بوده و قابل پیگیری و ارزیابی عملکرد نیستند. بنابراین ابتدا اولویت فعالیت محتوایی خود را شناسایی نموده و سپس با توجه آن، تقویم محتوایی خود را طراحی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیگر مقالات