۱۳ مرحله تدوین استراتژی بازاریابی آنلاین موفق - انواع استراتژی بازاریابی آنلاین

انواع استراتژی بازاریابی

تدوین استراتژی بازاریابی چگونه انجام می شود؟ فرقی نمی کند که یک شرکت بزرگ یا یک کسب و کار نوپا باشید؛ درحال حاضر، همه کسب و کارها به تدوین استراتژی فروش و بازاریابی کارآمد نیاز دارند. وجود آن به کسب و کارها کمک می کند تا آگاهی از برند ایجاد کنند و مخاطبان جدید را به سمت محصولات و خدمات خود هدایت نمایند. یک استراتژی بازاریابی اثرگذار، تمام جهات فرایند بازاریابی، از شناخت مخاطب هدف گرفته تا مدیریت تبلیغات و … را مورد توجه قرار می دهد.

اگر می خواهید با انواع استراتژی های بازاریابی و ابعاد گسترده آن بیشتر آشنا شوید، ادامه مطلب را از دست ندهید. در ادامه، سعی می کنیم به این سوال پاسخ دهیم که استراتژی بازاریابی چیست و چطور می توان آن را متناسب با یک کسب و کار تدوین کرد.

فهرست مطالب

استراتژی بازاریابی چیست؟

استراتژی بازاریابی

استراتژی بازاریابی یک برنامه بلندمدت برای دستیابی به اهداف کسب و کار از طریق درک نیازهای مشتریان و ایجاد مزیت رقابتی متمایز و پایدار است. این استراتژی ها، شامل ابعاد مختلفی از بازاریابی می شوند. در گام اول، به تعیین مخاطبان هدف و ویژگی های آن ها می پردازد.

این روند، تا تدوین برنامه بازاریابی که برای دستیابی به مشتریان بیشتر مفید است، ادامه پیدا خواهد کرد. تدوین استراتژی بازاریابی برای موفقیت هر کسب و کاری ضروری است. اما انواع استراتژی های بازاریابی چیست؟

انواع استراتژی بازاریابی آنلاین چیست؟

تعداد استراتژی های بازاریابی آنقدر زیاد است که هر کسب و کار بسته به هدف و نیازهای خود، می تواند آن ها را انتخاب کند. ما در این بخش از مقاله، همه آن ها را معرفی نمی کنیم؛ بلکه به سراغ استراتژی هایی می رویم بیشتر روی بازاریابی آنلاین و دیجیتال مارکتینگ تمرکز دارند. مواردی همچون SEO، بازاریابی محتوایی، SEM و … .

SEM

بازاریابی موتورهای جستجو یا SEM (Search Engine Marketing) در واقع نوعی بازاریابی اینترنتی، با استفاده از تبلیغات پولی است که برای افزایش رتبه سایت در صفحه نتایج موتورهای جستجو انجام می گیرد. قرار گرفتن در بین نتایج ابتدایی صفحه سرچ به صورت ارگانیک و به کمک SEO، فرآیند زمانبری است. بازاریابی موتورهای جستجو یا SEM این پروسه را کوتاه تر می کند.

این شیوه از بازاریابی برای کسب و کارهایی که در ابتدای راه هستند، گزینه مناسبی است. البته برای استفاده از آن، باید نکات فنی خاصی را در نظر گرفت و تا ضمن صرفه جویی در هزینه ها، بهترین نتایج حاصل شود.

sem

بازاریابی ویدیویی

یکی دیگر از انواع استراتژی های بازاریابی، بازاریابی ویدیویی یا ویدئو مارکتینگ است. استفاده از ویدئو به شما امکان می دهد تا با مخاطبان هدف ارتباط جذاب تری برقرار کنید و برند خود را به آن ها معرفی کنید. اما چرا باید از این شیوه کمک گرفت؟

محتوای ویدئویی طرفداران زیادی دارد؛ تعامل بیشتری می گیرد و شانس بالاتری برای Share و تبادل بین کاربران دارد. علاوه بر این، موجب افزایش ترافیک سایت شده و از طریق نگه داشتن کاربر روی صفحه سایت، برای بهبود رتبه هم اثر مثبتی دارد. نکته بعد، ویژگی های محتوای ویدئویی است. نوع ویدئو به هدف و بودجه کسب و کار بستگی دارد؛ از ویدئوهای کوتاه گرفته تا آموزشی، همه می توانند موضوع ویدئوهای یک شرکت باشند.

تبلیغات ویدیویی

بازاریابی نمایشی

بازاریابی نمایشی یا Cost Per Thousand (هزینه به ازای هر هزار بازدید) دسته دیگری از تبلیغات دیجیتال است. در این روش، طبق هزینه ای که پرداخت می شود، می توان نمایش قابل توجهی دریافت کرد. برای اجرای این شیوه از تبلیغات آنلاین، به ازای هر ۱۰۰۰ بار نمایش تبلیغ، باید هزینه مشخصی پرداخت کرد. در تبلیغات کلیکی در زمان کلیک روی لینک مورد نظر مبلغی از شارژ شما کم می شود؛ اما در این حالت، هزینه وقتی کسر می گردد که تبلیغ به مخاطب نمایش داده شود.

تبلیغات نمایشی

بازاریابی محتوایی

بازاریابی محتوایی یکی دیگر از استراتژی های بازاریابی است که بر ارائه محتواهای ارزشمند و مفید برای مخاطبان تمرکز دارد. هدف اصلی بازاریابی محتوایی، جذب و حفظ مخاطب، با ارائه محتواهای جذاب و اثربخش است.

این استراتژی به جای تبلیغات مستقیم، بر ارائه اطلاعات کاربردی به مخاطبان تمرکز دارد تا اعتماد آن ها را به کسب و کار جلب کرده و بالا ببرد. این موضوع، موجب می شود که یک سایت به منبع معتبری در حیطه کاری خود تبدیل شود و اعتبار آن نزد مخاطب بالا برود. زمانی که اعتبار کسب کنید، می توانید فروش بیشتری هم داشته باشید.

کانتنت مارکتینگ

بازاریابی ایمیلی

برای اجرای این شیوه، از ایمیل برای ارتباط با مخاطبان و ارسال پیام های تبلیغاتی استفاده می شود. در این روش، شما به طور مستقیم با مخاطبان خود در ارتباط هستید. علاوه بر این، ایمیل مارکتینگ مزیت های دیگری هم دارد. از جمله مزایای بازاریابی ایمیلی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هزینه های بسیار کمتر نسبت به روش های دیگر تبلیغاتی
  • ارسال اطلاعات دقیق به مشتریان مورد نظر
  • افزایش ترافیک وبسایت از طریق هدایت آن ها به صفحات فرود
  • جذب مشتریان جدید
  • ایجاد ارتباط مستقیم و بلندمدت با مشتریان
ایمیل مارکتینگ

SEO

سئو چیست؟ یکی از اصلی ترین استراتژی های بازاریابی دیجیتال، سئو است. SEO به بهبود رتبه سایت در صفحه نتایج سرچ و نمایش آن در نتایج اصلی موتورهای جستجو کمک می کند. این روش، شامل استفاده از کلمات کلیدی مرتبط، بهینه سازی محتوا و ساختار سایت، ایجاد بک لینک، بهبود سرعت بارگذاری صفحات و … است.

به طور کلی، سئو و بهینه سازی سایت در زمینه های on page، off page و تکنیکال اجرا می شود. پس از انجام این فرایند، سایت برای ایجاد تجربه کاربری بهتر آماده می شود. در این صورت، گوگل رتبه سایت را بالاتر می آورد. افزایش رتبه سایت در نتایج سرچ باعث افزایش اعتماد مخاطبان و بالا رفتن فروش و درآمد آنلاین می شود.

seo
به منظور استفاده از خدمات سئو، کلیک کنید.

بازاریابی سوشال مدیا

زمانی که از ظرفیت پلتفرم های مختلف شبکه های اجتماعی برای ارتباط با مخاطبان، انتشار محتوا و تبلیغات استفاده شود، در واقع در حال سوشال مدیا مارکتینگ هستیم. این رسانه ها شامل فیسبوک، اینستاگرام، توییتر و لینکدین می شود. هدف اصلی بازاریابی سوشال مدیا افزایش شناخت برند، جذب مخاطبان جدید، افزایش ترافیک و در آخر، فروش بالاتر است.

بازاریابی رسانه های اجتماعی برای ایجاد یک جامعه از مخاطبان هدف مفید است؛ به این دلیل که به شما کمک می کند تا مستقیما با مخاطبان خود ارتباط بگیرید. هرچه رابطه قوی تری با مشتریان خود داشته باشید، وفاداری مشتریان نیز به برند شما افزایش خواهد یافت.

تا اینجا، با برخی از کاربردی ترین استراتژی های بازاریابی دیجیتال آشنا شدیم. اما روش تدوین استراتژی بازاریابی چیست؟ چطور می توان به نتایج بهتری دست پیدا کرد؟

بازاریابی سوشال مدیا

مراحل تدوین استراتژی بازاریابی آنلاین موفق چیست؟

تدوین بازاریابی آنلاین به عنوان یکی از اصلی ترین روش های تبلیغات و فروش در دنیای مدرن، برای تعامل و ارتباط با مشتریان جدید و قدیمی بسیار موثر است. استفاده از این روش، امکان رسیدن به دسته های مختلفی از مشتریان و استفاده بهینه از منابع را به کسب و کارها می دهد. با توجه به اهمیت استراتژی بازاریابی آنلاین، مراحل تنظیم آن بسیار مهم است. پس بیایید تا با مراحل آن آشنا شویم.

مرحله اول: تعیین هدف ها

اولین مرحله در تدوین استراتژی بازاریابی، تعیین هدف های واقعی و قابل اندازه گیری است. تعیین اهداف به کسب و کارها کمک می کنند تا بتوانند به وضوح متوجه شوند که چه چیزی می خواهند. این کار، موجب می شود تا برنامه ریزی های مربوط به بازاریابی را در جهت دستیابی به این هدف ها انجام دهند. همچنین، اهداف باید با استراتژی های برند و چشم انداز و ماموریت آن هماهنگی داشته باشند.

مرحله دوم: تحلیل بازار

تحلیل بازار یکی از مراحل مهم در تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ است. این تحلیل، شامل شناخت دقیق از بازار هدف، مشتریان، رقبا، فرصت ها و تهدیدها است. انجام تحلیل بازار به برند ها کمک می کند تا وضعیت فعلی بازار را درک کنند و عواملی مانند تقاضا، رقابت و نیاز مخاطبان را بشناسند. پس از آن می توانند خدمات خود را متناسب با وضعیت، بهبود ببخشند.

مرحله سوم: تحلیل رقبا

با تحلیل رقبا می توان یک استراتژی قوی برای کسب و کار برنامه ریزی کرد؛ به طوری که منجر به ایجاد وجه تمایز با سایر فعالان صنعت شود. این تحلیل، شامل به دست آوردن شناخت از نقاط ضعف و قوت رقبا، استراتژی های بازاریابی آن ها، نحوه قیمت گذاری، تبلیغات و توزیع محصولات آن ها می شود. بنابراین، تحلیل رقبا یکی از مراحل حیاتی در تدوین استراتژی بازاریابی است که باید به آن توجه ویژه داشت.

مرحله چهارم: تعیین مخاطبان هدف

یکی از عوامل کلیدی موفقیت استراتژی بازاریابی، پیدا کردن مخاطب هدف برای تبلیغات و تولید محتوا بر اساس ویژگی های آن ها است. در حقیقت، شناخت ویژگی های مخاطب هدف در بازاریابی بسیار مهم است. باید توجه داشت که مخاطبان، صرفا خریداران محصول یا خدمات نیستند. در واقع، کاربرانی هستند که قبل از هر چیز، می خواهند با برند مورد علاقه خود ارتباط برقرار کنند؛ قبل از آنکه بخواهند چیزی بخرند.

مرحله پنجم: انتخاب پلتفرم های آنلاین

انتخاب پلتفرم های آنلاین گام بعدی تدوین استراتژی بازاریابی است. انتخاب صحیح پلتفرم های آنلاین می تواند در تحقق اهداف بازاریابی موثر باشد. باید به این نکته توجه کرد که مشتریان در کدام پلتفرم ها فعال هستند و چگونه ترجیح می دهند با کسب و کارها ارتباط برقرار کنند. این امر، باعث می شود تا تیم مارکتینگ، استراتژی بازاریابی مناسب را برای هر پلتفرم انتخاب کنند.

مرحله ششم: تدوین محتوا​

محتوا بخش مهمی از رسانه های هر برند است. از صفحه درباره ما، پست های بلاگ و صفحه محصولات سایت گرفته تا مطالبی که در شبکه های اجتماعی منتشر می شود. محتوا، بازدیدکنندگان را به مشتری تبدیل می کند و به حضور آنلاین کسب و کار در فضای دیجیتال، رسمیت می بخشد.

برای بهبود عملکرد در فرایند تدوین استراتژی محتوا به نکاتی از جمله بررسی محتواهای فعلی، شناسایی کمبودهای محتوایی و برنامه ریزی منسجم برای تولید محتوا دقت داشته باشید.

مرحله هفتم: تعیین بودجه

تعیین بودجه در تدوین استراتژی بازاریابی نیازمند بررسی دقیق و صحیح داده های موجود، شناخت بازار و همچنین درک دقیق از هدف های کسب و کار است. به علاوه، مدیریت صحیح هزینه ها و تحلیل و تحقیق بازدهی فعالیت های بازاریابی نیز برای تعیین بودجه بسیار مهم است.

مرحله هشتم: تعیین زمان مناسب

برای تعیین روز ها و زمان های مناسب، ابتدا باید به مخاطبان و مشتریان هدف خود توجه کنید. به عنوان مثال، اگر مخاطبان شما بیشتر دانشجویان یا جوانان هستند، ممکن است شب ها یا روزهای تعطیل هفته برای ارتباط با آن ها مناسب تر باشد. همچنین باید به منطقه جغرافیایی هم توجه کنید. اگر کاربران در کشور خاصی زندگی می کنند، باید به این تفاوت ساعت ها برای اجرای برنامه های بازاریابی خود دقت داشته باشید.

مرحله نهم: تدوین برنامه بازاریابی

تدوین یک برنامه یکی از سخت ترین قدم ها در بین مراحل تدوین استراتژی بازاریابی است. برنامه بازاریابی در واقع سندی است که تمام فعالیت های مارکتینگی را همراه با جزئیات در خود جای می دهد. این برنامه، فعالیت افراد دخیل در کار بازاریابی یک کسب و کار را نظم می دهد، وظایف هر فرد را مشخص می کند و نحوه اجرای کار مارکتینگ را به طور دقیق مشخص می کند.

مرحله دهم: اجرا و انتشار تبلیغات

اجرا و انتشار تبلیغات می تواند به کسب وکارها کمک کند تا محصول یا خدمات خود را به مشتریان هدف معرفی کنند. برای این کار، لازم است از روش های جدید مانند بازاریابی محتوا و رسانه های اجتماعی استفاده کنید تا به مخاطبان خود دسترسی داشته باشید. در نهایت، اجرا و انتشار تبلیغات در تدوین استراتژی بازاریابی کمک می کند تا کمپین های تبلیغاتی خود را در بهترین کانال ها و به بهترین شکل اجرا کنید.

مرحله یازدهم: مدیریت تبلیغات

مدیریت تبلیغات شامل برنامه ریزی، طراحی، اجرا و انتشار تبلیغات مختلف است که با هدف افزایش فروش و شناخت برند انجام می شود. این فعالیت ها، نیازمند دقت و توجه به جزئیات بوده و باید با استراتژی های بازاریابی هماهنگ شده باشند.

البته پس از اجرای تبلیغ، کار تمام نشده است. در این زمان، باید داده های حاصل از ابزارهای مختلف را زیر نظر گرفت. از طریق آنالیز این اطلاعات، می توان تغییراتی در کار بازاریابی و تبلیغات ایجاد کرد تا نتایج بهتری حاصل شود.

مرحله دوازدهم: اندازه گیری و ارزیابی

اندازه گیری و ارزیابی عملکرد باعث می شود تا بتوانید به طور دقیق تر اثربخشی تبلیغات خود را ارزیابی کنید و از نتایج آن ها، برای بهبود تدوین استراتژی بازاریابی خود بهره ببرید. برای اندازه گیری عملکرد، می توانید از معیارهای مختلفی مانند میزان فروش، ترافیک وب سایت، آگاهی از برند و … استفاده کنید. این اطلاعات به شما کمک می کند تا بتوانید به طور دقیق تر نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کنید و استراتژی بازاریابی خود را بهبود دهید.

مرحله سیزدهم: بهبود مستمر

بهبود مستمر در تدوین استراتژی بازاریابی اهمیت دارد؛ چون با تغییرات در بازار و رفتار مشتریان، استراتژی بازاریابی نیاز به اصلاح و بهبود خواهد داشت. ارزیابی عملکرد تبلیغات در گوگل و استراتژی بازاریابی به شما کمک می کند تا بتوانید به طور مداوم به تغییرات بازار و نیازهای مشتریان پاسخ دهید و استراتژی های خود را بهینه سازی کنید.

سوالات متداول در مورد تدوین استراتژی بازاریابی

چرا تدوین استراتژی بازاریابی آنلاین مهم است؟

استفاده از استراتژی بازاریابی آنلاین موجب دسترسی به یک بازار جهانی، با هزینه کمتر، همراه با اندازه گیری دقیق داده و ارتباط مستقیم با مشتریان می شود.

برای تدوین استراتژی بازاریابی آنلاین از کجا شروع کنیم؟

برای شروع، کار را با هدف گذاری، تحلیل بازار و رقبا و شناخت مخاطب هدف شروع کنید.

جهت دریافت مشاوره در مورد تدوین استراتژی بازاریابی، این فرم را تکمیل کنید.

و در پایان این که...

با تغییرات سریع دنیای دیجیتال، بازاریابی هم مثل بسیاری از فعالیت های دیگر تغییر کرده و شکل تازه ای به خود گرفته است. بنابراین، به استراتژی بازاریابی تازه ای برای موفقیت در این عرصه نیاز داریم. در این مطلب، در مورد بازاریابی دیجیتال، انواع استراتژی ها و مراحل تدوین آن صحبت کردیم. با این وجود، اگر برای راه اندازی یا بهبود وضعیت بازاریابی دیجیتال خود، به مشورت نیاز دارید، می توانید با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیگر مقالات