ایمیل مارکتینگ چیست؟ ۵ تکنیک بازاریابی ایمیلی مهم که باید بدانید!

ایمیل مارکتینگ

پیش از شروع، سوال اصلی را همین ابتدا مطرح می کنیم: ایمیل مارکتینگ چیست؟ چرا این روزها به واسطه امکان استفاده از سایر ابزارهای بازاریابی دیجیتال، همچنان از این روش قدیمی استفاده می شود؟ چطور می توانیم در دستیابی به جامعه هدف در ایمیل مارکتینگ، موثر عمل کنیم؟ در پاسخ باید گفت که اگر دغدغه جذب جامعه آماری بالا را در ازای هزینه منطقی دارید، بازاریابی ایمیلی امکانی ویژه است.

ایمیل مارکتینگ به عنوان یکی از ابزارهای اصلی در دنیای دیجیتال، نقش مهمی را در استراتژی های تبلیغاتی و بازاریابی دیجیتال ایفا می کند. این ابزار، به هر آژانس دیجیتال مارکتینگ و کسب و کارها این امکان را می دهد که ارتباط مستقیم با مخاطبان خود برقرار کرده و اطلاعات، محصولات، خدمات، و پیام های متنوع را به آن ها ارسال کنند. با استفاده از ایمیل مارکتینگ، شرکت ها می توانند به طور موثر تبلیغات خود را شخصی سازی کنند تا با بهبود هدفمندی، بازخورد مشتریان بهبود پیدا کند. اما ویژگی مثبت Email marketing چیست؟

این تکنیک محبوب، امکان جذب و حفظ مخاطب، تجزیه و تحلیل دقیق داده ها و اندازه گیری کارایی کمپین های تبلیغاتی را فراهم می کند. ازاین رو، به بهره وری بالا و کاهش هزینه ها کمک می کند. در ادامه مطلب، قصد داریم تا به بررسی دقیق تر این موضوع بپردازیم. لطفا تا پایان همراه ما باشید.

فهرست مطالب

ایمیل مارکتینگ چیست؟

بازاریابی ایمیلی

ایمیل مارکتینگ از روش های قدیمی بازاریابی دیجیتال است که در آن، برای جذب مشتری، ترغیب و تبدیل کاربران به خرید یا اقدامی خاص، از ایمیل استفاده می شود.

همیشه یک شروع خوب نیاز به داستان خوب و البته پایان خوب نیاز به کارگردانی خوب دارد. مسیر در دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی ایمیلی هم در وضعیت مشابه است. شما باید بتوانید در درجه اول، استراتژی منطقی و هوشمندانه بچینید و از سوی دیگر، پیوند صحیحی بین داده محتوای ایمیل و توجه مخاطب برقرار کنید.

استفاده از ایمیل مارکتینگ در دنیای دیجیتال برای بهبود روابط مشتریان، افزایش فروش و ایجاد تبلیغات کارآمد اهمیت دارد. ایمیل مارکتینگ به شرکت ها این امکان را می دهد که روابط مشتریان خود را تقویت کنند. این موضوع، با استفاده از ایمیل های شخصی سازی شده قابل دستیابی است.

البته ایمیل مارکتینگ برای افزایش فروش هم بسیار موثر است. چون از طریق ارسال پیشنهادهای ویژه و تخفیف ها به مشتریان، می توان آن ها را ترغیب به خرید کرد. این کار در فروش های ویژه یا کمپین های فصلی بیشتر رایج است.

چرا بازاریابی ایمیلی مهم است؟

در رابطه با اهمیت ایمیل مارکتینگ، چند نکته اساسی وجود دارد که اهمیت آن را بالاتر می برد. در درجه اول، ایمیل مارکتینگ یک وسیله ارتباطی مستقیم و شخصی بین کسب و کار و مشتریان است. از طریق آن، این امکان برای کسب و کار فراهم می شود تا پیام ها و اطلاعات مهم را به طور مستقیم به مشتریان ارسال کنند. این گفتگوی نزدیک، باعث افزایش درک مشتریان از برند و محصولات خواهد شد.

استفاده از ایمیل به عنوان ابزار دیجیتال مارکتینگ، مزیت های مختلفی دارد. در ادامه، این نکات را بیشتر بررسی می کنیم. اگر قصد اجرای کمپین تبلیغاتی را دارید، اما هنوز ایمیل مارکتینگ را در برنامه های خود قرار نداده اید، حتما به این موارد دقت کنید!

مزایای ایمیل مارکتینگ چیست؟

مزیت های ایمیل مارکتینگ

تا اینجا، به طور جسته و گریخته برخی از مزیت های ایمیل مارکتینگ را بررسی کردیم. اما در ادامه، این نقاط قوت را دقیق تر بررسی می کنیم.

هزینه پایین و بازدهی بالا: به عنوان یک روش محبوب در طول این سال ها، ایمیل مارکتینگ کمترین هزینه را در مقایسه با سایر مدل های بازاریابی دیجیتال دارد. ایجاد و ارسال ایمیل ها به تعداد بزرگی از مخاطبان با هزینه نسبتا پایین امکان پذیر است. این موضوع، به خصوص برای کسب و کارهای کوچک و متوسط اهمیت بیشتری دارد.

آنالیز تخصصی بر مبنای کلیک و استراتژی: علاوه بر هزینه مناسب، ایمیل مارکتینگ قابلیت اندازه گیری دقیق اطلاعات و آنالیز عملکرد کمپین ها را فراهم می کند. شما می توانید متوجه شوید که چه کسانی ایمیل های شما را باز کرده یا روی لینک ها کلیک کرده اند. این اطلاعات، نقش مهمی در بهینه سازی کمپین تبلیغاتی و رسیدن به نتایج بهتر خواهد داشت.

بازاریابی هدفمند: ایمیل مارکتینگ به شما این امکان را می دهد تا برنامه بازاریابی را به صورت هدفمندتری انجام دهید. با توجه به داده های جمع آوری شده از مشتریان و تحلیل آن ها، شما می توانید پیام های شخصی سازی شده را برای هر گروه از مخاطبان ارسال کنید. هر گروه از مخاطبان، نیازها و pain point خاص خود را دارند. با استفاده از همین اطلاعات، هدفمندی کار تبلیغاتی خود را افزایش دهید.

ارتباط مستقیم با مشتریان: ایمیل مارکتینگ به شما این امکان را می دهد که به طور مستقیم با مخاطبان و مشتریان خود ارتباط برقرار کنید. این ارتباط شخصی ترین روش برای ارسال پیام ها و اطلاعات به مشتریان است. شاید تا امروز، محتوای ایمیل هایی را دیده باشید که شما را به اسم صدا می زنند! این موضوع، از نظر احساسی، می تواند پیوند بیشتری بین مخاطب و کسب و کار برقرار کند.

زمان بندی دقیق: شما می توانید ایمیل های خود را در زمان مناسبی برای مخاطبان ارسال کنید. این موضوع به شما امکان می دهد تا بهبود قابل توجهی در نرخ باز شدن ایمیل ها و واکنش مخاطبان به پیام هایتان داشته باشید. برای رسیدن به این زمان بندی، باید پرسونای مخاطب هدف را در نظر بگیرید.

۵ تکنیک برتر ایمیل مارکتینگ چیست؟

تا اینجا، به این سوال پاسخ دادیم که ایمیل مارکتینگ چیست و چه مزیت هایی دارد. در ادامه، راه هایی را برای بهبود وضعیت ایمیل ها و افزایش اثربخشی کمپین بررسی می کنیم. این تکنیک ها، تنها چند مثال از روش های موثر در ایمیل مارکتینگ هستند.

سفارشی سازی محتوا

سفارشی سازی محتوای ایمیل ها بر اساس نیازها و ترجیحات مخاطبان یکی از مهم ترین تکنیک های ایمیل مارکتینگ است. با جمع آوری اطلاعات در مورد مخاطبان و ارائه محتوای متناسب با آنها، می توانید نرخ باز شدن و واکنش به ایمیل ها را بهبود دهید.

استفاده از Call to Action

به عنوان یکی از متداول ترین روش های بهره گیری حداکثری از محتوای تبلیغاتی ایمیل، استفاده از CTA (Call to Action) های مشتاقانه و جذاب در ایمیل های خود می تواند به مخاطبان انگیزه بدهد تا به عمل مشخصی مانند خرید یا ثبت نام اقدام کنند. CTA ها باید واضح، جذاب و ترغیب آمیز باشند.

بهینه سازی موبایل

این روزها کاربران موبایل به طور قابل توجهی افزایش داشته اند. بسیاری از مخاطبان ایمیل ها را از دستگاه های موبایل مشاهده می کنند. بنابراین، پیش از اجرای عمومی کمپین، مطمئن شوید که ایمیل های شما به درستی بر روی تلفن همراه نمایش داده می شوند و محل قرارگیری دکمه ها و متن CTA به خوبی قابل مشاهده باشد.

استفاده از ویدیو

ویدئوها می توانند محتوای شما را جذاب تر کنند و اطلاعات را به شکل تصویری ارائه دهند. اضافه کردن ویدئو به ایمیل ها، تعامل مخاطبان را با پیام شما بهبود می دهد. در واقع، وقتی کاربر چهره شما را می بیند و صحبت هایتان را گوش می دهد، راحت تر اعتماد می کند. این همان چیزی است که باعث بالا رفتن نرخ تبدیل خواهد شد.

ارسال خودکار ایمیل های مشارکتی به مشتریان

ایمیل های مشارکتی می تواند موجب افزایش ارتباط مشتریان و وفاداری آن ها شود. با استفاده از نرم افزار اتوماسیون بازاریابی، می توانید ایمیل های خود را بر اساس تعاملات، ویژگی ها و پرسونای مشتریان خود تنظیم و به طور خودکار ارسال کنید.

حتی پس از ارسال و اجرای کمپین ایمیلی، امکان جمع آوری داده ها برای بهبود کمپین های بعد وجود دارد. این امکانی است که مارکتینگ اتومیشن در اختیار کسب و کارها گذاشته است.

جهت بهره مندی از سرویس های مارکتینگ اتومیشن ایرانی کلیک کنید...

یک مثال موفق از بازاریابی ایمیل: ایمیل مارکتینگ در سال ۲۰۲۳

ایمیل مارکتینگ dropbox و airbnb

نظر بسیاری از کسانی که اعتقادی به ایمیل مارکتینگ ندارند، این است که احتمالا نتیجه خوبی دریافت نمی کند یا باعث ایجاد احساس مزاحمت برای کاربران می شود. حتی بعضی ها این روش را قدیمی می دانند. در صورتی که در دنیا، هنوز هم کمپین بازاریابی ایمیلی توسط مجموعه های بزرگ و برندهای معتبر اجرا می گردد.

Airbnb از استراتژی ایمیل مارکتینگ برای تشویق مشتریان به رزرو و اشتراک گذاری مکان های اجاره ای استفاده می کند. آن ها به مشتریان خود ایمیل های مخصوصی ارسال می کنند. در این پیام ها، مشتریان می توانند با دعوت از دوستان و خانواده خود، کد تخفیف دریافت کنند. این استراتژی به Airbnb کمک کرد که شبکه مشتریان خود را گسترش دهد و برند خود را به نفرات بیشتری معرفی کند.

البته به غیر از Airbnb، دراپ باکس هم از این استراتژی استفاده کرد. در واقع یکی از موفق ترین کمپین های ایمیل مارکتینگ توسط این برند اجرا شد. آن ها یک ایمیل با متن ساده را به همراه یک لینک دعوت به دانلود برای کاربران خود ارسال کردند.

پیشنهاد دراپ باکس هم شبیه به کسب و کار قبل بود؛ مخاطبان این ایمیل ها می توانستند با معرفی دوستان خود برای استفاده از دراپ باکس، فضای ذخیره سازی خود را افزایش دهند. این کمپین ساده و جذاب باعث افزایش تعداد و بالا رفتن وفاداری مشتریان نسبت به خدمات Dropbox شد.

سوالات متداول در مورد Email Marketing

مفهوم ایمیل مارکتینگ چیست؟

ایمیل مارکتینگ یک روش تبلیغاتی است که در آن پیام های تجاری و تبلیغاتی از طریق ایمیل به گروه های مخاطبان ارسال می شود.

چطور می توانیم ایمیل مارکتینگ را سفارشی سازی کنیم؟

ایمیل ها می توانند بر اساس نیازها، تاریخچه خرید، و ترجیحات مخاطبان سفارشی سازی شوند.

چطور ایمیل مارکتینگ را بهینه و تأثیرگذار انجام دهیم؟

طراحی ویدئو و محتوای قابل مشاهده بر روی تلفن همراه، فونت و اندازه متن مناسب برای موبایل، و اطمینان از قابلیت کلیک راحت بر روی لینک ها.

چطور از کال تو اکشن در ایمیل مارکتینگ استفاده کنیم؟

با استفاده از CTA (Call to Action) های جذاب و متناسب با هدف موردنظر، مشتریان را به انجام اقداماتی نظیر خرید با تخفیف، ثبت نام و اشتراک گذاری و دریافت تخفیف پله ای ترغیب کنید.

جهت دریافت مشاوره در مورد ایمیل مارکتینگ، این فرم را تکمیل کنید.

و در پایان این که...

اما پایان و نتیجه خوب ایمیل مارکتینگ چیست؟ سوالی که دیر یا زود ذهن شما را درگیر می کند. اجرای کمپین ایمیل مارکتینگ در شرایطی که آنالیز دقیقی از کسب و کار خود دارید، بهترین نتیجه را خواهد داشت. البته چند شرط وجود دارد که باید رعایت کنید.

برای مثال، می توانید یک صفحه لندینگ استاندارد و کال تو اکشن جذاب طراحی کنید؛ از یک تیم متخصص در این زمینه کمک بگیرید و مطمئن شوید که آن ها تجربه اجرای پروژه های ایمیل مارکتینگ را دارند. اگر به دریافت مشاوره در این زمینه نیاز دارید، می توانید با تیم ما در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیگر مقالات