انواع مدل های بازاریابی دیجیتال چیست؟ | معرفی ۵ نوع بازاریابی دیجیتال

مدل های بازاریابی دیجیتال

بازاریابی همیشه به دنبال راهی است تا مخاطبان و مشتریان بیشتری برای کسب و کار به همراه بیاورد. پس هرجا که مردم حضور دارند، بازاریابی کارایی دارد. از طرف دیگر، با گسترش اینترنت و استفاده روزمره مردم از آن، بازاریاب ها هم وارد این فضا شده اند. این شد که بازاریابی دیجیتال به عنوان شاخه ای از مارکتینگ، پا به عرصه گذاشت. اما مدل های بازاریابی دیجیتال متنوع هستند. موضوعی که باعث شده تا دست تیم های مارکتینگ برای انتخاب از بین راهکارهای مختلف، باز باشد.

در این مطلب، قصد داریم تا در مورد چیستی و چگونگی بازاریابی دیجیتال بیشتر صحبت کنیم. همچنین برخی از پرکاربردترین روش ها را بررسی خواهیم کرد. اگر به این موضوع علاقه دارید، یا نیاز به استفاده از مدل های بازاریابی دیجیتال در کسب و کار خود دارید، حتما تا پایان همراه ما باشید.

فهرست مطالب

بازاریابی دیجیتال چیست؟

بازاریابی دیجیتال

بازاریابی دیجیتال شامل همه فعالیت هایی است که با استفاده از ابزارهای دیجیتال و در بستری آنلاین صورت می گیرد. بر این اساس، آژانس بازاریابی دیجیتال شکل گرفت تا بتواند کارشناسان مختلف را دور هم جمع کند و خدمات لازم را به کسب و کارها ارائه دهد.

پایه و اساس این نوع بازاریابی، بر مبنای Inbound Marketing یا بازاریابی درونگرا است. این شیوه در مقابل Outbound Marketing (بازاریابی برونگرا) قرار می گیرد. برای تعریف این دو اصطلاح، بهتر است با یک مثال پیش برویم. بازاریابی برونگرا مثل فردی است که با یک بلندگو راه می رود و نام محصول یا برند را صدا می زند تا مردم را به سمت آن هدایت کند. اصطلاحا می گویند: «کسب و کار سر صحبت را باز می کند.»

اما در بازاریابی درونگرا، این مردم هستند که گفتگو را آغاز می کنند؛ مثل زمانی که با گذاشتن یک کامنت در اینستاگرام، قیمت محصولی را می پرسند. این سبک از بازاریابی، در مقایسه با شیوه های سنتی چندین مزیت دارد.

به عنوان مثال، به دلیل استفاده از ابزارهای دیجیتال، امکان جمع آوری داده های کاربران به صورت آنلاین و در لحظه وجود دارد. از آن جایی که کار بازاریابی به شناخت مخاطب هدف وابستگی زیادی دارد، این داده ها بسیار مفید خواهند بود.

مزیت دیگری که استفاده از ابزارهای دیجیتال دارد، امکان بررسی نتیجه فعالیت های انجام شده است. شما می توانید به طور دقیق آمار بازدیدکنندگان سایت یا سوشال مدیای خود را ببینید و با آنالیز آن، در جهت بهبود وضعیت تلاش کنید. در واقع می توان اینطور گفت که یکی از مهم ترین مزیت های بازاریابی دیجیتال، داده محور بودن فعالیت ها است. نتیجه آن، کاهش آزمون و خطا، صرفه جویی در هزینه ها و افزایش سرعت رسیدن به اهداف خواهد بود.

البته به دلیل تنوع مدل های بازاریابی دیجیتال، برای رسیدن به موفقیت در دیجیتال مارکتینگ نیاز است تا یک تیم از کارشناسان مختلف ایجاد شود. این نکته می تواند حقوق پرداختی را افزایش دهد؛ اما به دلیل تخصصی شدن فعالیت ها، نتیجه کار رشد چشمگیری خواهد داشت.

انواع مدل های بازاریابی دیجیتال

همانطور که گفتیم، مدل های بازاریابی دیجیتال تنوع زیادی دارد. هر کسب و کار متناسب با شرایط فعلی، بودجه، جنس مخاطبان هدف و مسائل این چنینی، می تواند از بین گزینه های موجود، بهترین ها را استفاده کند. برخی از مهم ترین مدل های بازاریابی دیجیتال عبارتند از:

  • بازاریابی سوشال مدیا (سوشال مدیا مارکتینگ)
  • بازاریابی دیجیتال محتوا (کانتنت مارکتینگ)
  • تبلیغات آنلاین
  • بازاریابی ویروسی
  • سئو (Search Engine Optimization)

بازاریابی سوشال مدیا

بازاریابی شبکه های اجتماعی

اگر به دنبال برقراری رابطه ای نزدیک با مخاطبان خود هستید، بازاریابی شبکه های اجتماعی گزینه مناسبی خواهد بود. این روزها، مردم بخش قابل توجهی از زمان فراغت خود را در شبکه های اجتماعی می گذرانند. از طرفی، تعداد نفرات استفاده کننده از این پلتفرم ها بسیار بالاست. همه این نکات، ظرفیت بالایی برای این رسانه های اجتماعی به وجود آورده است. استفاده از این ظرفیت برای بازاریابی، دستاوردهای مختلفی برای کسب و کار به همراه دارد. اما راه رسیدن به آن چیست؟

موفقیت در مدل های بازاریابی دیجیتال، راه و روش خاص خود را دارد. رمز موفقیت در بازاریابی سوشال، تولید محتوای وایرال است. این موضوع، به بازاریابی ویروسی کسب و کار هم کمک می کند. برای تولید چنین محتوایی، باید مخاطب هدف، رسانه ای که در آن فعالیت می کنید و نیاز کاربر را به خوبی بشناسید. مثلا در اینستاگرام مردم به دنبال سرگرمی و تا حدودی، فاصله گرفتن از دنیای واقعی هستند. پس تلاش کنید محتوای سرگرم کننده تولید کنید.

البته منظور از محتوای سرگرم کننده، الزاما مطالب خنده دار نیست. گاهی استفاده از استوری تلینگ و تکنیک های روایتگری در محتوا، می تواند مخاطب را سرگرم کند؛ به طوری که تا پایان، پیگیر مطلب باشد.

اما برای موفقیت در سوشال مدیا مارکتینگ، فقط موضوع یا کانسپت محتوا مطرح نیست. در این مسیر، باید پرسونای مخاطب را بشناسید، شبکه های اجتماعی هدف را انتخاب کنید، لحن محتوا را تعیین کنید و تقویم محتوایی مشخصی داشته باشید.

تمام نکاتی که گفته شدند، قبل از شروع کار باید نهایی شوند. پس از شروع، تمرکز خود را روی عملکرد و برقراری ارتباط بهتر با کاربران قرار دهید. ضمنا از آنالیز داده های مربوط به فعالیت ها غافل نشوید!

بازاریابی دیجیتال محتوا

بازاریابی محتوایی

محتوا پایه و اساس بسیاری از برنامه های بازاریابی دیجیتال است. اگر بخواهید بلاگ سایت را راه اندازی کنید، تبلیغات بنری و نمایشی داشته باشید یا از طریق سئو، خود را به رتبه های برتر گوگل برسانید، همگی به تولید محتوا نیاز دارند. در رابطه با محتوا، باید چند نکته را در نظر داشته باشید؛ از جمله:

  • هر تولید محتوایی، بازاریابی محتوایی نیست. تولید محتوا می تواند با اهداف مختلفی صورت بگیرد؛ اما هدف کانتنت مارکتینگ، بازاریابی از طریق محتواست.
  • محتوا به اعتمادسازی بین کسب و کار و مخاطب کمک می کند. حتما برای شما هم پیش آمده که برای رفع نیاز یا سوالی خاص، جستجو کنید. از بین موارد مختلف، سایت یا کسب و کاری که پاسخ دقیق تری ارائه کند، برای شما قابل اعتمادتر خواهد بود.
  • تولید محتوا همیشه به بلاگ سایت یا سوشال مدیا محدود نمی شود. دسته مهمی از محتواها، شعارهای کوتاه یا همان تگ لاین و اسلوگان هستند که در بنرهای تبلیغاتی یا لندینگ پیج ها نوشته می شوند. گروه بعد، مطالبی هستند که در متن ایمیل می آیند. این ها از کاربردهای دیگر محتوا هستند.
  • برای تولید محتواهای مختلف، نیاز مخاطب را در اولویت قرار دهید. همچنین برای برقراری ارتباط بهتر، پرسونای مخاطب را تدوین کنید. بعد از آن و برای نوشتن هر مطلب، پرسونا را در به صورت فردی تصور کنید که می خواهید با او حرف بزنید. حالا شروع به تولید محتوا کنید!

تبلیغات آنلاین

تبلیغات آنلاین

یکی دیگر از مدل های بازاریابی دیجیتال، تبلیغات آنلاین است. این روش تبلیغاتی برای کسب و کارهای کوچک هم کارایی دارد. در حالی که استفاده از تبلیغات به شیوه های سنتی معمولا هزینه زیادی دارد؛ اما استفاده از تبلیغات آنلاین به بودجه کمتری نیاز دارد. نکته مثبت بعد، هدفمندی هزینه ها است. به دلیل تارگت کردن دقیق تر مخاطب هدف، پولی که برای تبلیغ صرف می شود، نتایج بهتری به همراه دارد. البته این مدل، به چندین حالت قابل اجراست.

یکی از متداول ترین شیوه های تبلیغات آنلاین، سرویس تبلیغاتی گوگل یا گوگل ادز است. در این روش با تعیین کلمات کلیدی، محتوای تبلیغ فقط برای کاربرانی نمایش داده می شود که به آن نیاز دارند. البته استفاده از گوگل ادز برای کاربران ایرانی با محدودیت مواجه است. اما در صورت نیاز، می توانید از خدمات شرکت ها و پلتفرم هایی استفاده کنید که امکان دور زدن این محدودیت ها را دارند.

روش دوم برای انجام تبلیغات آنلاین، پوش نوتیفیکیشن است. این نوع تبلیغ، همچون یک پیامک، به دستگاه کاربران (دسکتاپ یا موبایل) ارسال می شود. تبلیغ پوش حاوی یک پیام تبلیغاتی است که ممکن است با تصویر همراه شود. البته در استفاده از پیام های پوش باید دقت داشت تا برای کاربر مزاحمت ایجاد نشود.

اما اگر محصول کسب و کار شما اپلیکیشن است، می توانید از تبلیغات نصب اپلیکیشن استفاده کنید. در این شیوه، پرداخت هزینه در ازای نصب کاربران انجام می شود. به همین دلیل، با نام Cost Per Install یا CPI هم شناخته می شود. به طور کلی، مزیت مهم اکثر روش های تبلیغ آنلاین، اقدام محور بودن آن هاست. یعنی هزینه زمانی از بودجه کم می شود که کاربر اقدام مورد نظر کسب و کار را انجام دهد. این موضوع، موجب مقرون به صرفه بودن تبلیغات آنلاین شده است.

بازاریابی ویروسی

وایرال مارکتینگ

بازاریابی ویروسی یا وایرال مارکتینگ (Viral Marketing) یکی از مدل های بازاریابی دیجیتال است که سعی می کند مخاطب را به گردش سریع تر پیام تبلیغاتی ترغیب کند. برای رسیدن به نتیجه دلخواه، باید تمرکز خود را روی محتوایی بگذارید که مخاطب به آن علاقه دارد و آن را با دوستان خود به اشتراک می گذارد. معمولا یکی از بهترین راه ها برای انجام بازاریابی ویروسی، استفاده از ظرفیت شبکه های اجتماعی است.

مزیت وایرال مارکتینگ، سرعت بالا و هزینه پایین آن است. کسب و کارهایی که نیاز دارند تا برند خود را بیشتر و بیشتر معرفی کنند، می توانند از این روش کمک بگیرند.

خدمات سئو

خدمات سئو

اما روش محبوب از بین همه مدل های بازاریابی دیجیتال، سئو است. معمولا کارفرمایان و صاحبان کسب و کار، تاکید زیادی روی رسیدن به رتبه های برتر در نتایج جستجو دارند. برای این هدف، سئو راه حل خوبی خواهد بود. البته باید در نظر داشته باشید که به نتیجه رسیدن فعالیت ها و خدمات سئو، زمانبر است. پس برای رسیدن به بهترین نتیجه، صبر و استراتژی درست اهمیت بالایی دارد.

بهترین پلتفرم برای انواع مدل های بازاریابی دیجیتال

با توجه به گستردگی مدل های بازاریابی دیجیتال، ایجاد کمپین های بازاریابی و تبلیغات ممکن است با دشواری هایی همراه باشد. برای رهایی از این موضوع، می توان از پلتفرم هایی که خدمات بازاریابی دیجیتال را ارائه می دهند، استفاده کرد.

پلتفرم بازاریابی دیجیتال دارت یکی از این ابزارهاست که دسته های مختلفی از استراتژی دیجیتال مارکتینگ را ارائه می کند. اگر صاحب کسب و کاری هستید که به دریافت این خدمات نیاز دارید، می توانید با کارشناسان ما در تیم دارت در تماس باشید.

سوالات متداول در مورد مدل های بازاریابی دیجیتال

منظور از مدل های بازاریابی دیجیتال چیست؟

این مدل ها، همه شیوه هایی هستند که در بازاریابی دیجیتال مورد استفاده قرار می گیرند؛ همچون سئو، کانتنت مارکتینگ، تبلیغات آنلاین و ... .

بهترین پلتفرم برای انواع مدل های بازاریابی دیجیتال چیست؟

پلتفرم های متعددی برای مدل های بازاریابی دیجیتال مختلف وجود دارد که برای انتخاب آن ها لازم است هدف خود از تبلیغات دیجیتال را مشخص کنید و بر اساس سوابق کار هر پلتفرم، بهترین را انتخاب کنید. یکی از این پلتفرم ها که برای استفاده از مدل های بازاریابی دیجیتال تجربه کافی دارد، مجموعه دارت است.

جهت دریافت مشاوره در مورد بهترین مدل بازاریابی دیجیتال، این فرم را تکمیل کنید.

و در پایان این که...

به دلیل گستردگی اینترنت و دسترسی بخش زیادی از مردم به پلتفرم های دیجیتال، مدل های بازاریابی دیجیتال ایجاد شکل گرفتند. در نتیجه، کسب و کارها توانستند از این ظرفیت برای بازاریابی محصول یا خدمت خود و همچنین برندسازی استفاده کنند. در این مطلب، سعی کردیم به معرفی پرطرفدارترین مدل ها بپردازیم. اگر در زمینه دیجیتال مارکتینگ نیاز به خدمتی خاص یا مشاوره دارید، می توانید از طریق راه های ارتباطی، با ما در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیگر مقالات