۵ استراتژی بازاریابی ویروسی چیست؟ (نمونه واقعی وایرال مارکتینگ در ایران و جهان)

بازاریابی ویروسی چیست

بازاریابی ویروسی چیست؟ بازاریاب ها و تیم های مارکتینگ به دنبال راهی هستند تا خدمات، محصولات یا برند یک کسب و کار بیشتر دیده شود. هر چه بازدیدها افزایش یابد، احتمال فروش هم بالاتر می رود. این دغدغه، موجب شکل گیری سبک خاصی از بازاریابی به نام «بازاریابی ویروسی» شد. این مدل، جنگ برای دیده شدن را تحت تاثیر قرار داد.

اما چرا ویروسی؟ اگر برای دانستن علت این نامگذاری و شیوه اجرای آن کنجکاو هستید، ادامه مطلب را از دست ندهید. در این مقاله، قصد داریم شما را با این سبک از بازاریابی بیشتر آشنا کنیم. توجه داشته باشید که به کارگیری این استراتژی، می تواند بازی را به نفع شما تغییر دهد.

فهرست مطالب

بازاریابی ویروسی چیست؟

بازاریابی ویروسی

بازاریابی ویروسی یکی از مدل ها و استراتژی های بازاریابی است که به بالا رفتن آمار دیده شدن محصول یا خدمت یک شرکت کمک می کند. منظور از این اسم گذاری، سرعت پخش شدن یک کار تبلیغاتی یا اقداماتی است که در جهت بازاریابی انجام می شود. بازاریابی ویروسی ترجمه واژه «وایرال مارکتینگ» است. این عبارت، از کلمه ویروس گرفته شده که نشان دهنده قدرت پخش و سرایت بالای آن است.

اگر بخواهیم واضح تر توضیح دهیم، محتوای تبلیغ، مثل ویروس است و کاربران و مخاطبان، همان افرادی هستند که آن را به دیگران انتقال می دهند. شاید در مورد تبلیغات دهان به دهان شنیده باشید. در تبلیغات ویروسی، اتفاقی مشابه با آن رخ می دهد؛ یعنی افراد یک تبلیغ را با دوستان و خانواده خود به اشتراک می گذارند. به همین دلیل، قدرت این سبک بازاریابی در جذب مخاطبان تازه و تبدیل آن ها به مشتری بسیار بالاست.

اما مزیت viral marketing چیست؟ یکی از مهم ترین مزیت های این روش، انتشار حداکثری تبلیغ بدون یک ریال هزینه است. چون این کار، به طور خودکار توسط کاربران انجام می شود. البته تدوین استراتژی ها و انجام برخی مراحل، هزینه های خاص خود را دارد.

تاریخچه بازاریابی ویروسی

بازاریابی ویروسی ریشه در سبک قدیمی تر، یعنی بازاریابی دهان به دهان دارد. در گذشته، اگر مردم از چیزی خوششان می آمد، به دیگران هم توصیه می کردند؛ چیزی که همین امروز هم انجام می شود. اما با ظهور اینترنت و توسعه شبکه های اجتماعی، که نقش مهمی در وایرال مارکتینگ دارند، بازاریابی و تبلیغات ویروسی گسترش پیدا کرد. اولین بار، یکی از اساتید دانشگاه کسب و کار هاروارد به نام « جفری رایپورت» در مقاله خود، از این سبک بازاریابی اسم برد. و در نهایت، کار به جایی رسید که وایرال مارکتینگ نقش تعیین کننده ای در رقابت بر سر دیده شدن پیدا کرد.

بازاریابی ویروسی در ایران

تبلیغات ویروسی در ایران

مردم ایران، مثل بسیاری از کشورهای جهان، بخشی از زمان خود را به شبکه های اجتماعی اختصاص می دهند. این موضوع، باعث شد تا برندها و کسب و کارهای ریز و درشت دست به کار شوند و برای تولید محتوای با کیفیت و تبلیغات ویروسی تلاش کنند. نمونه های زیادی هم در این مورد وجود دارد که در ادامه بررسی می کنیم. البته تنها دلیل استفاده از این روش، حضور پرشمار مخاطبان در پلتفرم های دیجیتال نیست. حالا سوال اینجاست: سایر دلایل استفاده از وایرال مارکتینگ چیست؟

یکی از مهم ترین دلایل کسب و کارها برای استفاده از این مدل، هزینه آن است. تیم های مارکتینگ و تبلیغات سعی می کنند به جای پرداخت هزینه های گزاف تبلیغاتی، روی تولید محتوای ویروسی تمرکز کنند. این کار باعث افزایش اشتراک گذاری آن بین مردم می شود. این موضوع، باورپذیری تبلیغات را هم افزایش می دهد و افراد بیشتری به آن اعتماد می کنند.

البته یک نکته را از یاد نبرید! مردم علاقه چندانی به دیدن و اشتراک گذاری تبلیغ برندها ندارند. در این صورت، چطور می توان بازاریابی ویروسی موفقی داشت؟

۵ استراتژی بازاریابی ویروسی چیست؟

برای موفقیت در وایرال مارکتینگ، نکات زیادی وجود دارد. اما به طور خلاصه، می توان تمام این موارد را در ۵ استراتژی خلاصه کرد. در ادامه آن ها را بررسی می کنیم.

تکنیک بازاریابی ویروسی شماره ۱: مخاطبان و کانال های مناسب را هدف قرار دهید

در تبلیغات ویروسی، قصد داریم تا محتوا توسط افراد بیشتری به اشتراک گذاشته شود. اما برای شروع این جریان، نیاز است تا مخاطبان هدف اصلی را هدف بگیریم. دقیقا مثل ویروسی که برای ایجاد یک پاندمی مثل کرونا، ابتدا افراد آسیب پذیر را درگیر می کند تا بتواند به همه دنیا سرایت کند.

برای هدف گیری دقیق تر مخاطبان هدف، ابزارهای مختلفی وجود دارد. یکی از مهم ترین آن ها، تبلیغات گوگل ادز است. سرویس تبلیغاتی گوگل به شما کمک می کند تا با تعیین کلمات کلیدی، به دقت مخاطبان هدف را تارگت کنید. بعد از آن که مخاطبان هدف اصلی درگیر شدند، می توانند بقیه را هم وارد این بازی کنند. البته با توجه به تحریم بودن این ابزار، می توانید از خدمات دارت در این زمینه استفاده کنید.

مورد بعد، تبلیغات پوش نوتیفیکیشن است. از طریق این ابزار، امکان ارسال پیام های تبلیغاتی هدفمند به موبایل یا دسکتاپ مخاطبان ایجاد می شود. نمونه دیگری از تبلیغات دیجیتال با قابلیت هدفگیری مخاطبان هدف، تبلیغات افزایش نصب اپلیکیشن است. از این امکان بیشتر برای تشویق کاربران به نصب اپلیکیشن استفاده می شود.

تکنیک بازاریابی ویروسی شماره ۲: ایجاد ویدئو

تکنیک دیگری که کمک زیادی به وایرال شدن تبلیغ می کند، استفاده از ویدئو است. کاربران شبکه های اجتماعی پر کاربر، بیشتر به دیدن ویدئو علاقه دارند. این نکته، از رفتار کاربران در اینستاگرام، یوتیوب و تیک تاک مشخص می شود. به همین دلیل، کسب و کارها سرمایه گذاری بیشتری برای تولید محتوای ویدئویی انجام می دهند. نمونه های آن را حتما دیده اید.

مثلا ممکن است در یک برهه زمانی مشخص، ویدئوهایی با حضور اینفلوئنسرهای یک حوزه خاص منتشر شود. این در حالی است که همگی و به صورت هدف دار، در حال استفاده از محصولی با برند تبلیغ کننده هستند. چنین محتوایی، نه تنها برای کاربر جذابیت دارد، بلکه او را به اشتراک گذاری ویدئوی تبلیغاتی و استفاده از محصول ترغیب می کند. این یعنی یک تیر و چند نشان!

تکنیک بازاریابی ویروسی شماره ۳: محصول یا خدمات ارزشمند را به صورت رایگان ارائه دهید

در قسمت های قبل، جمله ای گفتیم که همیشه باید جلوی چشم هر مارکتری باشد! مخاطب علاقه ای به دیدن شما و شنیدن داستانتان ندارد. البته این نکته تا زمانی صدق می کند که هنوز وفادار شما نشده باشد. برای رسیدن به این مرحله، سعی کنید با ارائه محصول یا خدمت ارزشمند به صورت رایگان، مردم را به گروه طرفداران خود اضافه کنید.

حتی می توان با تکنیک های تولید محتوا، محتوایی کاربردی و مفید برای مخاطبان و کاربران ایجاد کرد. این موضوع، آدم ها را به صحبت کردن در مورد شما و اشتراک محتوای تان ترغیب می کند. نتیجه آن، اجرایی شدن برنامه بازاریابی ویروسی است.

تکنیک بازاریابی ویروسی شماره ۴: ایجاد جذابیت عاطفی

یکی دیگر از تکنیک های بازاریابی ویروسی، استفاده از جذابیت های احساسی است. در این روش، با درگیر کردن احساسات مخاطبان، آن ها برای اشتراک گذاری محتوای تبلیغاتی ترغیب می شوند. تا جایی که کارشناسان معتقدند که بازاریابی ویروسی یک فرایند ۱۰۰% احساسی است.

تجربه و البته آمار نشان داده که چنین محتواهایی، می توانند به سرعت وایرال شوند و اعداد و ارقام عجیبی را از نظر بازدید و تعامل ثبت کنند. البته این به شرطی است که اصل صداقت در محتوا رعایت شود. اگر مخاطب متوجه شود که بازیچه احساسی یک برند یا کسب و کار شده، نتیجه کاملا برعکس خواهد شد.

تکنیک بازاریابی ویروسی شماره ۵: پیش بینی نشده باشید

در آخر، به پنجمین تکنیک می رسیم. برای وایرال شدن، پیش بینی نشده باشید. گاهی در شبکه های اجتماعی یا تبلیغات آنلاین، مطالبی را می بینیم که همه در حال کپی از بقیه هستند. قطعا استفاده از موج های ایجاد شده و متناسب با شخصیت و هویت برند، کمک کننده است. اما در بازاریابی ویروسی، همیشه نباید منتظر ایجاد موج بود.

گاهی نیاز است تا با ارائه ایده های خلاقانه، جریان سازی کرد؛ به طوری که بقیه روی آن موج سواری کنند. نمونه چنین حرکت هایی، در ایکس (توییتر سابق) به خوبی جواب می دهد. یک نفر مطلبی را عنوان می کند و بقیه با ری توییت کردن، به وایرال شدن مطلب اولیه کمک می کنند. شاید عملکرد برندهایی مثل فیروز و رامک در ایکس، مثال های خوبی از این ماجرا باشد.

انواع بازاریابی ویروسی

اگر بخواهیم بازاریابی ویروسی را بر اساس انواع آن دسته بندی کنیم، به دو گروه می رسیم:

  • ارگانیک: کسب و کارها و برندها برای وایرال شدن، اقدام خاصی نمی کنند. صرفا ممکن است استانداردها و تکنیک های گفته شده را رعایت کرده باشند. حتی ممکن است متناسب با اخبار و حوادث روز و بدون برنامه ریزی قبلی، مطلبی منتشر شود و به سرعت انتشار یابد.
  • کنترل شده: در این حالت، علاوه بر استانداردها و تکنیک های پایه، برنامه ریزی و هدف گذاری هم انجام می شود. نمونه آن، در همکاری برندها با اینفلوئنسرها (مثلا در حوزه زیبایی) قابل مشاهده است.

مثال های موفق در بازاریابی ویروسی ایران و جهان

نمونه بازاریابی ویروسی ایرانی و خارجی

شاید یکی از بهترین و خاطره انگیزترین تبلیغات ویروسی ایران، به سس مایونز دلپذیر مربوط می شود. این تبلیغ قدیمی، شعاری داشت که می گفت: «می خوام سالاد درست کنم». این جمله، سر زبان بزرگ و کوچک افتاده بود و همه آن را تکرار می کردند. این همان چیزی است که در بازاریابی ویروسی به دنبال آن هستیم.

اما برای نمونه خارجی چنین حرکت هایی، می توان به چالش سطل آب یخ اشاره کرد. این کار، یک فعالیت اجتماعی و برای معرفی بیشتر بیماری ALS بود. در این چالش، بسیاری از افراد مشهور خارجی و حتی ایرانی شرکت کردند. این گونه بود که شناخت جامعه از این بیماری افزایش پیدا کرد.

مراحل پیاده سازی وایرال مارکتینگ چیست؟

برای اجرای یک کمپین تبلیغاتی ویروسی، قبل از هر چیز و مثل سایر انواع تبلیغ و فعالیتی مارکتینگی، باید هدف را شناسایی کرد. در این مسیر، اهدافی مثل افزایش فالوور شبکه اجتماعی، بالا رفتن ترافیک سایت و اپلیکیشن، برندسازی و ترویج آن، ایجاد مشتری وفادار و … وجود دارد.

پس از تعیین هدف، به سراغ شناخت مخاطب می رویم؛ همان افرادی که به وایرال شدن محتوای ما کمک می کنند. برای تدوین پرسونای مخاطب، به داده هایی همچون اطلاعات دموگرافیک، ویژگی های رفتاری، چالش ها، ترس ها و مواردی از این دست نیاز داریم.

در قدم بعد، کانال های نشر پیام تبلیغاتی انتخاب می شوند. این کار، بر اساس هدف و شناختی که از مخاطب به دست آمده، انجام می شود. وقتی همه زیرساخت ها آماده شد، به سراغ طراحی پیام اصلی و محتوای کمپین می رویم. پس از آن، در زمان و موقعیت مناسب، این محتوا منتشر می شود؛ اما هنوز کار تمام نشده است.

بخش جدانشدنی از انواع مدل های بازاریابی دیجیتال، جمع آوری داده و آنالیز آن هاست. از این طریق، هم امکان بهبود کمپین فعلی ایجاد می شود و هم برنامه ریزی بهتری برای موارد بعد انجام می گیرد.

سوالات متداول در مورد بازاریابی ویروسی

بازاریابی ویروسی چیست؟

شیوه ای از بازاریابی است که در آن، کاربران با محتوای تبلیغ درگیر شده و آن را با دوستان خود به اشتراک می گذارند. بنابراین، سرعت انتشار محتوا در این روش بسیار بالاست.

بازاریابی ویروسی چند نوع است؟

این مدل به دو صورت ارگانیک و کنترل شده اجرا می شود.

برای تولید محتوای وایرال، به چه چیزهایی دقت کنیم؟

برای این کار، باید متناسب با شناخت مخاطب و هدف تبلیغ، افراد را با ایده های نو تحت تاثیر قرار داد. به طورکلی، محتواهایی وایرال می شوند که احساسات مختلف کاربر را قلقلک می دهند.

جهت دریافت مشاوره در مورد بازاریابی ویروسی، این فرم را تکمیل کنید.

و در پایان این که...

به طورکلی، بازاریابی ویروسی یکی از استراتژی های بازاریابی است که به کسب و کارها کمک می کند تا با کمترین هزینه، محتوای تبلیغاتی خود را به دست نفرات بیشتری برسانند. در این مدل، مردم و مخاطبان نقش اصلی را ایفا می کنند و موجب نشر تبلیغ می شوند. از آن جایی که این سبک ریشه در بازاریابی دهان به دهان دارد، در جلب اعتماد کاربران هم نقش بسزایی دارد. اگر به اجرای بازاریابی ویروسی علاقه دارید، اما با راه ورسم آن آشنا نیستید، می توانید با کارشناسان ما در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیگر مقالات