۱۰ نکته مهم استراتژی دیجیتال مارکتینگ موفق | بهترین استراتژی بازاریابی دیجیتال چیست؟

استراتژی بازاریابی دیجیتال

استراتژی دیجیتال مارکتینگ چیست؟ تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که چرا فلان کسب و کار دیجیتال موفق می شود و بازار را در دست می گیرد؛ اما نمونه های مشابه شکست می خورند یا به اندازه آن، موفق نمی شوند؟ احتمالا در بین جواب های شما، مواردی مثل شانس، سخت کوشی و صدالبته خلاقیت وجود داشته باشد. اما به جایگاه استراتژی دیجیتال مارکتینگ دقت کرده اید؟

در این مطلب، به طور مفصل به معرفی انواع استراتژی های بازاریابی دیجیتال و نقش آن در موفقیت کسب و کارهای بزرگ ایران و جهان خواهیم پرداخت. اگر به این موضوع علاقه دارید، حتما تا پایان همراه ما باشید.

فهرست مطالب

استراتژی دیجیتال مارکتینگ چیست؟

بدون اضافه گویی، به سراغ اصل مطلب می رویم. استراتژی دیجیتال مارکتینگ به مجموعه ای از برنامه ها گفته می شود که به کسب و کارها در مسیر رسیدن به اهدافشان کمک می کنند. در این برنامه، نحوه رسیدن به اهداف و ابزارهایی که در این مسیر نیاز داریم، مشخص می شوند. همچنین، اهدافی که در برنامه بازاریابی دنبال می کنیم، چکش کاری می شوند تا همسویی آن ها با چشم انداز کسب و کار بیشتر شود.

به عنوان مثال، در حین تعیین استراتژی بازاریابی، مشخص می شود که از چه کانال ها و ابزارهایی برای جلب توجه کاربران، افزایش ترافیک یا بالا بردن فروش استفاده شود. همچنین از یاد نبرید که در تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ، نحوه استفاده از این ابزارها و همچنین نقش های لازم برای پیاده سازی این برنامه تعریف خواهد شد.

مراحل تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ

مراحل تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ

پس از آشنایی با تعریف استراتژی دیجیتال مارکتینگ، نوبت پاسخ به این سوال است: مراحل طراحی استراتژی دیجیتال مارکتینگ چیست؟ با مطالعه مراحل زیر، خیلی سریع پاسخ این سوال را متوجه می شوید!

  • هدف کسب و کار از اجرای برنامه بازاریابی دیجیتال و منابعی را که برای دستیابی به این اهداف در اختیار دارید، مشخص کنید.
  • ابزارهای موجود که شما را به این اهداف می رساند، بشناسید.
  • ویژگی ها و نیازهای مخاطبان یا مشتریان خود را با تدوین سند پرسونای مخاطب یا مشتری تعریف کنید.
  • برای الگوبرداری از نقاط قوت و عبرت گرفتن از نقاط منفی رقبا، آن ها را به دقت رصد و آنالیز کنید.
  • همچون یک تیم فوتبال (یا هر ورزش گروهی دیگری که دوست دارید!)، نقش هر یک از اعضا در اجرای برنامه بازاریابی مشخص کنید.
  • براساس عملکرد رقبا و همچنین نیازسنجی انجام شده از مشتریان یا مخاطبان، کانال های بازاریابی و رسانه های مناسب (owned، earned یا paid media) را انتخاب کرده و برای بهبود عملکرد کسب و کارتان در هر یک از آن ها، برنامه بریزید.
  • در رسانه های مختلف، اقدام به تولید محتوا کنید و برای مخاطب خود ارزش خلق کنید.
  • از استراتژیتبلیغات دیجیتال برای دیده شدن بیشتر این محتوا بهره ببرید.
  • سعی کنید به کمک بازاریابی محتوایی، کاربرانی را که به مخاطب شما تبدیل شده اند، به مرحله فروش برسانید.
  • ارتباط خود را با مشتریان حفظ کنید تا به مشتری وفادار شما تبدیل شوند.

۱۰ نکته در استراتژی دیجیتال موفق چیست؟

فرض کنید ما تمام مراحل بالا را در برنامه خود قرار داده ایم و استراتژی های دیجیتال مارکتینگ را طبق همین اصول تدوین کرده ایم. اما این پایان ماجرا نیست. هیچوقت از رسیدن به نتیجه های بهتر ناامید نشوید! پس برای دقیق تر شدن برنامه بازاریابی و رفع اشکالات جزئی در استراتژی دیجیتال مارکتینگ، این ۱۰ نکته را هم اعمال کنید:

  1. برای هدف گذاری، از اهداف SMART استفاده کنید. دراین صورت، می توانید برای هر هدف، زمان بندی تعیین کنید، آن را اندازه بگیرید و میزان موفقیت خود را بسنجید.
  2. سنگینی بار را از روی دوش نیروی انسانی بردارید! بهترین ابزارها را بشناسید و آن را در اختیار متخصصان مربوط قرار دهید تا ضمن افزایش سرعت، نتیجه تدوین و اجرای استراتژی دیجیتال مارکتینگ هم بهبود یابد.
  3. در حین تهیه سند پرسونای مخاطب، به نیازها و نقاط درد یا Pain Point آن ها دقت داشته باشید تا فعالیت های بازاریابی و تبلیغاتی موثرتری اجرا کنید.
  4. پس از بررسی رقبا، سعی کنید نقاط قوت آن ها را بهبود دهید و از عملکردهایی که باعث ایجاد نقاط منفی در استراتژی آن ها شده، دوری کنید.
  5. پس از تعیین نقش افراد و تعیین وظایف محوله، سعی کنید برای وظایف هر فرد KPI مشخص کنید. استفاده از این شاخص، موجب می شود تا به جای تمرکز روی هدف نهایی، مسیر طی شده مورد ارزیابی قرار گیرد.
  6. سعی کنید برای فعالیت های رسانه ای، روی owned media وقت، هزینه و انرژی بیشتری صرف کنید. این نوع رسانه بهترین بازدهی را برای شما خواهد داشت. البته این به معنای بی فایده بودن سایر انواع رسانه ها نیست؛ بلکه هر یک در جای خود کارآمد هستند.
  7. منظور از تولید محتوا، تهیه چند پست اینستاگرام، ویدئوی یوتیوب یا بلاگ پست نیست. منظور از آن، خلق ارزش است. این ارزش، می تواند متن نوشته روی یکی از دکمه های سایت شما باشد! منظور از واژه «ارزش» چیزی است که مخاطب به آن نیاز دارد و نیاز یا پرسشی را برطرف می کند.
  8. در حین تولید محتوا، حتما از قیف فروش یا قیف بازاریابی کمک بگیرید و محتوایی تولید کنید که بتواند کاربر شما را، به یک مرحله جلوتر پیش ببرد تا در نهایت، به خرید منجر شود.
  9. استراتژی دیجیتال مارکتینگ خود دارای انواعی است؛ مثل استراتژی های زودبازده یا دیربازده. برای تدوین برنامه بازاریابی دیجیتال خود، از ترکیب آن ها استفاده کنید.

انواع استراتژی های بازاریابی دیجیتال

انواع استراتژی دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ خود از چندین استراتژی مختلف تشکیل شده است. کسب و کارها متناسب با بودجه، مخاطب هدف، اهداف و … می توانند از ترکیب این استراتژی ها استفاده کنند. اما انواع استراتژی دیجیتال چیست؟

شاید پایه و اساس همه فعالیت هایی که در زمینه بازاریابی دیجیتال انجام می شود، محتوا است. بازاریابی محتوایی بر اساس تکنیک تولید محتوا، مخاطب را با کسب و کار شما آشنا می کند، اطلاعات و انگیزه لازم را به او می دهد و در نهایت او را برای تصمیم گیری نهایی ترغیب می کند. از ابزار محتوا برای بهبود اثربخشی سایر استراتژی ها همچون سئو، تبلیغات کلیکی، ایمیل مارکتینگ و … نیز استفاده می شود.

استراتژی بعد، بازاریابی موتورهای جستجو یا Search Engine Marketing (SEM) است. در این شیوه، از موتورهای جستجو برای نمایش لینک وبسایت در میان نتایج برتر استفاده می شود. این استراتژی خود به دو حالت کوتاه مدت (مثل تبلیغات کلیکی و گوگل ادز) یا بلندمدت (همچون SEO) قابل تقسیم است.

علاوه بر موارد ذکرشده، بازاریابی ایمیلی، ویدئومارکتینگ، بازاریابی شبکه های اجتماعی و روابط عمومی بخش های دیگری از استراتژی دیجیتال مارکتینگ محسوب می شوند.

مزایای استراتژی بازاریابی دیجیتال چیست؟

قبل از هرچیز و هرکس، خود شما باید بدانید که می خواهید چه کار کنید. پیش از شروع، برای خودتان مشخص کنید که می خواهید از کجا به کجا برسید و در این مسیر، چگونه عمل خواهید کرد. استراتژی (در هر موضوعی) این امکان را برای شما فراهم می کند. در واقع به کمک استراتژی، هدف و نحوه دستیابی به آن را می دانید و همه چیز، طبق نظم پیش خواهد رفت!

نکته بعد، عملکرد منطقی و حساب شده در تک تک مراحل کار است. بدون استراتژی، ممکن است به دلیل مشکلات ناگهانی و اتفاقات روزمره، هیجانی شوید و از روی احساس، تصمیمی غلط بگیرید. اما با وجود استراتژی، حتی در شرایط پیش بینی نشده، عقلانی و چهارچوب مند رفتار و تصمیم گیری خواهید کرد.

و نکته پایانی که بسیار مهم است! استراتژی همه فعالیت های مارکتینگی و تبلیغاتی یک کسب و کار را در جهت چشم انداز آن یکپارچه می کند. این موضوع، در ساخت برند هم کمک کننده است.

آینده دیجیتال مارکتینگ در ایران

دیجیتال مارکتینگ نه تنها در ایران، بلکه در جهان با استقبال زیادی مواجه شده و به یکی از شیوه های برتر بازاریابی تبدیل شده است. شرکت های بزرگ جهان از این روش برای کار مارکتینگ خود بهره می برند. حتی برخی از غول های تکنولوژی برای ساخت ابزارهای جدید دیجیتال مارکتینگ، در این حوزه سرمایه گذاری کرده اند.

در ایران جوانان زیادی از این حیطه کاری استقبال کردند و آن را به عنوان شغل خود انتخاب کردند. اما به دلیل محدودیت های داخلی و خارجی مختلفی که ایجاد شده، آینده دیجیتال مارکتینگ در ایران به روشنی کشورهای پیشرو جهان نیست. هرچند با تلاش متخصصان جوان، همچنان روزنه های امید باقی است.

استراتژی دیجیتال مارکتینگ B2B و B2C

برای کسانی که کار مطالعه در زمینه بازاریابی را شروع می کنند، احتمالا دو موضوع B2B و B2C جز مفاهیم اولیه ای هستند که با آن مواجه خواهند شد. اما تفاوت این دو در استراتژی بازاریابی دیجیتال چیست؟

منظور از B2B، بازاریابی Business to Business است. در واقع، یک کسب و کار باید محصول یا خدمتی را به سایر کسب و کارها عرضه کند. در مقابل، منظور از B2C دسته ای از فعالیت های بازاریابی است که مشتری نهایی آن، افراد هستند. بنابراین اولین نقطه تفاوت این دو، مشتری نهایی فعالیت های مارکتینگی است. اما تفاوت دوم، انگیزه خرید است. بیشتر افراد در خریدهای خود احساسی عمل می کنند؛ درحالی که سازمان ها برخوردی منطقی با این موضوع دارند.

بازاریابی B2B و B2C تفاوت های دیگری هم دارند؛ اما این دو موضوع، مهم ترین آن ها هستند. پس در طراحی استراتژی دیجیتال مارکتینگ باید این دو نکته را در نظر باشید. شاید سوال بعدی شما این باشد: روش بهینه کردن فعالیت های بازاریابی دیجیتال برای این دو استراتژی چیست؟

قبل از هر چیز، شما باید تغییراتی در پرسونای مخاطب یا مشتری خود ایجاد کنید. یکی از مهم ترین تغییرات، در نیازها، نقاط درد، روش متقاعدسازی و در نهایت، تصمیم گیری است. اینکه مشتری نهایی شما فرد یا کسب و کار باشد، تغییراتی اساسی در هر یک از این موارد ایجاد خواهد کرد.

سپس متناسب با ویژگی های مشتری نهایی خود، تصمیم بگیرید که کدام یک از استراتژی های بازاریابی دیجیتال برای شما مناسب تر است و انتخاب کدام کانال ها، برای انتقال پیام موثرتر خواهد بود.

بودجه مناسب استراتژی دیجیتال مارکتینگ چقدر است؟

به قول متخصصان سئو، بستگی دارد! برای پاسخ به این سوال، این نکته را در نظر داشته باشید که عوامل مختلفی در تعیین بودجه استراتژی دیجیتال مارکتینگ موثر هستند. روش ها و ابزارهایی که استفاده می کنید، زمان و نحوه اجرا، نوع کسب و کار و هدفی را که از تبلیغات دارد، همگی در تعیین این بودجه موثر هستند.

به طور مثال، ممکن است با توجه به نیاز شناسایی شده، یک کسب و کار به سئو، بازاریابی ایمیلی، بازاریابی محتوایی و تبلیغات کلیکی نیاز داشته باشد. استخدام کارشناس مربوط به هر حوزه و اجرای آن هزینه های خاص خودش را دارد. حالا هرچه قدر کسب و کار بزرگ تر باشد و جامعه هدف گسترده تری داشته باشد، هزینه اجرایش افزایش خواهد یافت. بنابراین کار تعیین بودجه استراتژی دیجیتال مارکتینگ چندان ساده نیست!

سوالات متداول در مورد استراتژی دیجیتال مارکتینگ

منظور از استراتژی بازاریابی دیجیتال چیست؟

به مجموعه ای از برنامه ها گفته می شود که به کسب کارها در مسیر رسیدن به اهداف شان در حوزه بازاریابی دیجیتال کمک می کنند.

انواع استراتژی دیجیتال مارکتینگ چیست؟

بازاریابی محتوایی، ایمیلی، موتورهای جست وجو، شبکه های اجتماعی و ... نمونه هایی از این استراتژی ها هستند.

انواع رسانه های مورد استفاده در دیجیتال مارکتینگ کدام موارد است؟

owned، earned یا paid media از انواع این رسانه ها هستند.

جهت دریافت مشاوره در مورد استراتژی دیجیتال مارکتینگ، این فرم را تکمیل کنید.

و در پایان این که...

به طورکلی، بازاریابی دیجیتال همچون سایر روش های بازاریابی، به استراتژی خاص خود نیاز دارد. استراتژی دیجیتال مارکتینگ خود به انواع مختلفی تقسیم می شود. از جمله آن ها می توان به بازاریابی محتوایی، ایمیلی، سوشال مدیا مارکتینگ و … اشاره کرد.

در این مطلب، سعی کردیم تا تعریفی مختصر از استراتژی بازاریابی دیجیتال داشته باشیم و پس از آن، نکاتی را برای بهبود آن ارائه کردیم. امیدواریم نکات ارائه شده، پاسخگوی سوالات شما باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیگر مقالات