قیف فروش چیست؟ + مزایا | مراحل قیف فروش کدامند؟

معرفی قیف فروش

قیف فروش چیست؟ استفاده از قیف فروش در کسب و کار آنلاین شما می تواند بزرگترین و مهم ترین تغییر در کسب و کار شما باشد. چگونه از یک کسب و کار آنلاین خسته کننده به یک کسب و کار آنلاین سودآور تبدیل شویم. کمی به میزان رقابت موجود در صنعت خود فکر کنید. چه تعداد ممکن است محصولات و خدمات مشابه شما را ارائه دهند؟ ۱۰، ۲۰ … ۱۰۰؟ تنها چیزی که شما را از رقبایتان متمایز می‌کند، ارائه یک تجربه ۱۰۰% شخصی برای افرادی است که وارد وبلاگ شما می‌شوند. در بلاگ افزایش کلیک گوگل با فاکتورهای موثر در افزایش رتبه سایت آشنا شدید و در این بلاگ به بررسی اینکه قیف فروش چیست و چه مراحلی دارد، مزایا و اشتباهات رایج در ایجاد قیف فروش میپردازیم.

فهرست مطالب

مدل قیف فروش چیست؟

در پاسخ به این سوال که قیف فروش چیست باید بگوییم که قیف فروش مدلی است که نشان دهنده سفر مشتری از اولین تماس مشتری با شما تا خرید نهایی است. این به تیم فروش شما کمک می کند تا تعیین کند به دلیل رها شدن قیف، فرآیند فروش را کجا پیگیری یا تنظیم کند.

به طور معمول، قیف بازاریابی بر معرفی یک برند به مخاطبان مختلف متمرکز است. هدف آن جذب سرنخ هایی است که می توانند به سرعت به خریدار تبدیل شوند.

هدف از بهینه سازی قیف فروش چیست؟

چالش ما این است که حداکثر تعداد افراد را برای رسیدن به پایان قیف فروش، ترغیب کنیم . و برای این ما از یک استراتژی تقسیم بندی استفاده خواهیم کرد که افرادی که وارد وبلاگ ما می شوند را بر اساس علایق و نیازهایشان فیلتر می کند. سخت به نظر می رسد، درست است؟ هر فرد را بر اساس علایقش طبقه بندی کنید و برای هر کدام یک شبکه محتوای تخصصی ایجاد کنید. در واقع، جادوی قیف‌های فروش این است که می‌توانیم به لطف پاسخ‌دهندگان خودکار، آن‌ها را خودکار کنیم. وقتی وارد مراحل قیف های فروش می شویم، می بینید که با توجه به نیاز و زمان پیدا شدن هر فرد چه نوع محتوایی را باید برای او ارسال کنید.

۵ مرحله قیف فروش  در هر کسب و کار

مراحل قیف فروش

شخصی سازی کامل تجربه افراد به طوری که بتوانیم به آنها نشان دهیم که محصولات و خدمات ما همان چیزی است که آنها نیاز دارند. برای دستیابی به این هدف، کاری که ما انجام خواهیم داد این است که تا افراد را بر اساس علایقشان تقسیم کنیم. در فرآیند راه اندازی قیف فروش، نباید مشتری خود را فراموش کنید. همیشه باید  خود را جای آنها بگذارید و با چشمان آنها ببینید تجربه آنها با شما چگونه است. فقط کافیست  بفهمید مشتری چه می خواهد تا آن را ارائه دهید. به همین دلیل است که قیف فروش را می توان و باید از دید مشتری دید. سفر خریدار چیزی نیست جز تکامل ذهنیت خریدار از زمانی که متوجه می شود نیازی دارد تا زمانی که خرید کند.اگر درک کنید که هر مشتری در چه مرحله‌ای قرار دارد، فهمیدن  آنچه را که برای ادامه دادن به سمت خرید به آنها نیاز دارد آسان‌تر می‌شود. کل فرآیند بر اساس حل شک و تردیدهای احتمالی شما است. و حالا بله وارد مراحل قیف تبدیل می شویم. در ادامه با مراحل قیف فروش آشنا می‌شوید:

  • آگاهی: مشتری بالقوه ابتدا وجود یک محصول یا خدمات را کشف می کند.
  • علاقه: مشتری بالقوه به طور فعال به محصول یا خدمات مذکور ابراز علاقه می کند.
  • تصمیم: آنها کاملاً محصول را درک می کنند و می دانند که چه چیزی می تواند به آنها ارائه دهد، و خریدار تصمیم می گیرد که آن را می خواهد.
  • اقدام: در نهایت خرید انجام می شود و مشتری بالقوه مشتری می شود.

مرحله اول قیف فروش : آگاهی

 اولین و مهمترین گام در قیف فروش چیست؟ اولین قدم این است که مصرف کنندگان بالقوه را از برند و محصول خود آگاه کنید. هنگام ایجاد آگاهی در مصرف کنندگان بالقوه، راه های زیادی برای کشف وجود دارد. بسته به محصول یا خدماتی که تبلیغ می کنید، باید انتخاب کنید که کدام مسیر را طی کنید. پیگیری همه آنها به طور همزمان ممکن است عاقلانه ترین انتخاب نباشد و منجر به هزینه های زیادی شود. محصول و مخاطبان مورد نظر خود را بشناسید و بر اساس این اطلاعات تبلیغات متناسب با سلایق آنها قرار دهید.

مرحله اول قیف فروش: آگاهی
مرحله دوم قیف فروش: علاقه

مرحله دوم قیف فروش: علاقه

پس از اینکه مشتریان شما از محصول شما آگاهی یافتند، برای ترغیب آنها به خرید محصول شما نیاز به قانع کردن بیشتری دارند. آنها فقط از محصول شما آگاه هستند، اما هنوز متقاعد نشده اند که بهترین محصول موجود در بازار است و به آن نیاز دارند. بعد از اینکه به آنها گفتید چیست، باید به آنها بگویید که چرا به آن نیاز دارند. اینجاست که محتوای باکیفیت نقش مهمی ایفا می کند. تبلیغات بسیار خوب شامل محتوای باکیفیت است که مشتریان را به خرید چیزی ترغیب می کند. وظیفه شما به عنوان یک شرکت این است که سرنخ های خود را آموزش دهید تا آنها را به خریداران احتمالی تبدیل کنید. شما باید در جمعیت هدف خود تمایل ایجاد کنید و قصد خریدار را درک کنید.

مرحله سوم قیف فروش: ارزیابی

 قبل از رسیدن به تصمیم نهایی، همه مشتریان میدان بازی را بررسی می کنند و به پیشنهادات رقبای شما نگاه می کنند. از آنجایی که مصرف کنندگان قصد دارند برای یک محصول پول خرج کنند، برای ارزیابی گزینه های خود به زمان نیاز دارند. آنها گزینه های خود را می سنجند و مقایسه می کنند و سپس به تصمیم می رسند. نظرات درباره  محصول به طور قابل توجهی جریان را به نفع شما تغییر می دهد.

مرحله سوم قیف فروش: ارزیابی
مرحله چهارم قیف فروش: تصمیم

مرحله چهارم قیف فروش : تصمیم

 در این مرحله از قیف فروش، مشتریان بالقوه تقریباً آماده هستند تا تصمیم خود را برای خرید محصول شما بگیرند و آماده هستند تا مشتری شما شوند. معمولاً این مرحله از فرآیند فروش به دلیل تردید و عدم اطمینان از سوی مشتریان طولانی می شود. در برخی موقعیت ها، شما به عنوان فروشنده کسب و کارتان می توانید با  پیشنهادهای ترغیب کننده و ویژه  آن ها را وادار به خرید کنید.

مرحله پنجم قیف فروش: اقدام

این مرحله نهایی قیف فروش است که در آن مشتریان شما خرید خود را انجام داده اند و شما محصول خود را به مشتریان خود تحویل خواهید داد. هنگامی که کل فروش موفقیت آمیز باشد، پرداخت خود را دریافت خواهید کرد. بسیاری به اشتباه تصور می کنند که این موضوع به اینجا ختم می شود، در حالی که این در واقع از حقیقت دور است. کسب و کارها باید برای داشتن مشتریان وفادار تلاش کنند. پیگیری سوالات و شکایات آنها به آنها نشان می دهد که شما واقعاً نگران رضایت آنها هستید. زمانی که بتوانید مشتریان را راضی نگه دارید آنها تصویر مثبتی از برند شما در ذهنشان خواهند داشت.

مرحله پنجم قیف فروش: اقدام

اشتباهات رایج قیف فروش

قبل از اینکه به بررسی اینکه مزایای قیف فروش چیست بپردازیم، بیایید نگاهی به اشتباهات و چالش های رایج در ایجاد یک قیف فروش بیاندازیم.

سرمایه گذاری نکردن روی فناوری مناسب

فناوری شما برای اثربخشی قیف فروش چیست؟ چرا که بسیار مهم است. مناسب ترین ابزار مدیریت قیف فروش را برای کسب و کار خود انتخاب کنید. مارکتینگ اتومیشن یک راهکار مناسب جهت مدیریت قیف فروش و افزایش کسب و کارهاست که نباید اهمیت آن را دست کم گرفت.

عدم پیگیری عملکرد

نظارت منظم به شما قدرت دهد تا عملکرد قیف را بهینه کنید. برای اطمینان از اینکه قیف به درستی کار می کند، معیارهای مربوطه را با استفاده از گزارش ها ردیابی کنید.

مدیریت ناکارآمد

ردیابی سرنخ، مسیریابی و مدیریت می تواند عملکرد قیف جستجوی فروش شما را بهبود بخشد. علاوه بر این، شما باید استراتژی های پرورش موثری را برای تبدیل سرنخ ها در قیف خود پیاده سازی کنید.

عدم هماهنگی فروش و بازاریابی

همسویی یکپارچه بین تیم فروش و بازاریابی شما می تواند یک مزیت بزرگ برای قیف شما باشد. تعریف واضحی از سرنخ ها برای هر دو تیم ایجاد کنید تا نرخ تبدیل خود را افزایش دهید.

آموزش ناکافی قیف فروش

نمایندگان فروش باید به درستی از جنبه های مختلف اینکه قیف فروش چیست مطلع و آموزش دیده باشند. تیم فروش خود را به گونه ای آموزش دهید که با هدایت سرنخ ها از طریق قیف به آنها کمک کند معاملات را سریعتر ببندند.

شروع نکردن با اهداف روشن

در نهایت، جدی‌ترین اشتباهی که باید در مورد قیف‌های فروش اجتناب کرد، تعیین انتظارات و اهداف است. هنگام ایجاد و اجرای قیف خود، اهداف نهایی شفاف را در ذهن داشته باشید.

مزایای قیف فروش

مزایای قیف فروش
  • افزایش بهره وری کسب و کار: با دانستن اینکه چه فرآیندهایی باید انجام دهید تا مشتریان بیشتری از فروشگاه شما خرید کنند، می توانید سرمایه گذاری خود را سودآورتر کنید و بهره وری بیشتری داشته باشید.
  • نیازهای مشتریان را بهتر بشناسید: با ایجاد قیف خواهید فهمید که رفتار مشتریان در هر مرحله چگونه است. با تجزیه و تحلیل اطلاعات می توان چیزهای زیادی در مورد نیازها و رایج ترین رفتارهای آنها کشف کرد که احتمالاً نمی دانستید.
  • دقت در ایجاد استراتژی بازاریابی: قیف فروش یک عامل بسیار تعیین کننده هنگام ایجاد استراتژی های بازاریابی دیجیتال جدید است. این به شما امکان می دهد استراتژی خود را دقیق تر کنید و رفتار مخاطبان خود را در هر کمپین درک کنید .

چگونه قیف فروش ایجاد کنیم؟

مراقبت از هر یک از مراحل قیف تبدیل در استراتژی بازاریابی خود بسیار مهم است. هنگامی که این مورد در نظر گرفته شد، می توانید به عمل بروید:

  • اهداف کسب و کار خود را مشخص کنید
  • آشنایی با اصول اولیه بازاریابی درونگرا
  • یک تیم بازاریابی آماده  برای هر یک از مراحل قیف فروش داشته باشید.

برای این کار همچنین می توانید با ابزارهایی به خودتان کمک کنید تا بتوانید به راحتی قیف خود را کار کنید، مانند:

Clickfunnel: نرم افزاری است که در سال ۲۰۱۵ برای توسعه قیف فروش آنلاین، پیاده سازی سیستمی برای تولید مخاطبین و تجارت الکترونیک ایجاد شده است.

LeadPages: نرم افزار تبدیل صفحات فرود (صفحه های فرود به زبان انگلیسی) و برنامه های کاربردی وب است که امکان رشد شرکت شما را از طریق ادغام ابزارهای مختلف مانند Google Analytics، Zoho، Shopify و موارد دیگر فراهم می کند.

HotJar: ابزاری بسیار کاربردی است که به شما امکان می دهد رفتار مخاطبان را در وب سایت خود مشاهده کنید. علاوه بر این، می‌توانید هر یک از بازدیدها، قیف‌های تبدیل، تجزیه و تحلیل داده‌ها، نظرسنجی‌ها و موارد دیگر را ضبط کنید.

HubSpot: یک CRM است که با متدولوژی Inbound Marketing ایجاد شده و به شما امکان می دهد  مخاطبان را جذب کرده و از طریق محصول خود آنها را به مشتری تبدیل کنید. به همین ترتیب، می توانید قیف فروش ایجاد کنید و تاثیر کمپین های خود را با نتایج دقیق اندازه گیری کنید.

و در پایان این که...

اگر می‌خواهید محصول یا خدمات خود را به مصرف کنندگان بفروشید، ابتدا باید مدل کسب و کار خود را تجزیه و تحلیل کنید. سپس یک قیف فروش طراحی کنید که نشان می دهد مشتریان شما چگونه از آگاهی از محصول شما به خرید واقعی آن می روند.

با پیروی از مراحلی که در این مقاله ذکر شد، بازگشت سرمایه (ROI) خود را به میزان قابل توجهی افزایش  دهید، در صورت انجام صحیح، آن را دوبرابر یا حتی سه برابر  کنید. با تبدیل سرنخ های بیشتر به مشتریان بالقوه و به نوبه خود مشتریان، از سرمایه اولیه خود سود بیشتری می برید.

در آژانس دیجیتال مارکتینگ دارت یک استراتژی بازاریابی آنلاین و قیف فروش بهینه تهیه میکنیم که بر اساس داده های و تجزیه تحلیل مشتریان است.در صورتی که در هر کدام از مراحل قیف فروش نیاز به کمک  دارید و یا اگر میخواهید  کسب و کار خود را در مسیر پیشرفت قرار دهید میتوانید با  مشاورین آزانس مارکتینگ دارت تماس بگیرید.‌

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیگر مقالات