بازاریابی درونگرا (inbound marketing) چیست؟ | ۴ مرحله اصلی اینباند مارکتینگ

بازاریابی درونگرا

بازاریابی درونگرا چیست؟ شاید نام بازاریابی درونگرا به گوش شما نیز رسیده باشد. امروزه روش های مختلفی برای انواع بازاریابی شناخته می شود که هر کدام با یک هدف انجام می شوند. علاوه بر شیوه های سنتی بازاریابی، روش های دیگری نیز با نام بازاریابی درونگرا و برونگرا وجود دارد. در ادامه این مطلب بیشتر با مباحث بازاریابی درونگرا و برونگرا آشنا خواهید شد.

فهرست مطالب

بازاریابی درونگرا یا inbound marketing چیست؟

اینباند مارکتینگ

بازاریابی درونگرا یا همان اینباند مارکتینگ با نام های مختلفی از جمله بازاریابی ربایشی نیز شناخته می شوند. این نوع از انواع بازاریابی به گونه ای انجام می شود که مخاطب در ابتدای آشنایی با برند شما فکر کند که خود درخواست ارائه محصولات و خدمات از سمت شما را دارد؛ نه اینکه انگار شما به سمت او رفته اید.

به طور کلی باید برقراری ارتباط به گونه ای باشد که مخاطب فکر کند، خود به سمت شما آمده است. در اصل اینباند مارکتینگ یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ مفصل برای جذب lead و تبدیل به مشتری دارد. این نوع از بازاریابی به صورت عمده برای کسب و کارهای آنلاین کاربرد دارد.

اگر بخواهیم تفاوت آن را با بازاریابی برونگرا به طور خلاصه بیان کنیم، باید بگوییم که در بازاریابی برونگرا ما با خلق محتوای جذاب توجه مخاطب را به کسب و کار خود جلب می کنیم. استراتژی بازاریابی درونگرا یکی از به صرفه ترین روش ها برای افزایش ترافیک سایت و یا افزایش مشتری محسوب می شود. اینباند مارکتینگ توسط بلاگ ها، شبکه های اجتماعی و یا دیگر روش های ارتباطی انجام می شود. در این روش می توانید از SEO نیز کمک بگیرید.

استراتژی بازاریابی درونگرا چیست؟

در ادامه این مطلب می خواهیم شما را با مدل های استراتژی درونگرا تا حدودی آشنا کنیم. آشنایی با این روند می تواند به شما کمک کند تا مخاطبان هدف خود را پیدا کنید. به کارگیری هر یک از استراتژی های زیر شما را یک قدم به اهدافتان نزدیک تر می کند و باعث رشد و توسعه کسب و کار شما می شود.

مرحله اول استراتژی بازاریابی درونگرا: جذب

یکی از مهم ترین اصول و اولین قدم هایی که در انواع بازاریابی باید رعایت شود، بکارگیری تکنیک تولید محتوا به صورت بهینه است. تولید محتوای بهینه و بروزرسانی آن در بازاریابی درونگرا از ارزش بالایی برخوردار است. فرقی نمی کند که کسب و کار شما به چه صورت است و یا شما در چه زمینه ای فعالیت می کنید. در اولین قدم باید به سراغ تولید محتوای جذاب بروید. این تولید محتوا باید در بسترهایی خاص از جمله پلتفرم های دیجیتالی باشد که مخاطبان زیادی هر روزه از آن ها بازدید می کنند. تولید یک محتوای جذاب و قرار دادن آن در جلوی چشم مخاطبان، به شما کمک می کند تا کسب و کار خود را توسعه ببخشید. در گام بعدی نیز تنها باید با استفاده از تکنیک های SEO به بهینه سازی محتوای تولید شده بپردازید. باید در همین ابتدای کار بگوییم که سئو می تواند زمان زیادی از شما بگیرد و این در صورتی است که سئو خود نیاز به دانش و مهارت کافی دارد. اما باید در نظر داشته باشید که این سئو است که باعث می شود محتوای شما از لحاظ نوشتاری، تعداد کلمات کلیدی، هماهنگی با الگوریتم های گوگل و … بی نقص باشد. با رعایت و استفاده از تکنیک های سئو شما می توانید در نتایج جستجوی گوگل به صفحات اول دستیابی پیدا کنید.

مرحله دوم استراتژی بازاریابی درونگرا: تبدیل

پس از اینکه مشتریان خود را جذب کردید، حال وقت برقراری ارتباط با آن ها و تبدیل به مشتری است. هدف از این ارتباط، برقراری یک تعامل مستمر بین شما و مشتری است. زیرا ما خواهان داشتن مشتریانی وفادار هستیم. اما شما تنها زمانی مشتریان وفادار خواهید داشت که به جای فروش و تبلیغات سازمانی یا تبلیغات محصول، به آن ها راه حل مشکلات را فروخته و یا ارائه کنید. بنابراین لازم است که وجه تمایز خود با رقبایتان را برایشان توضیح داده و با آن ها صحبت کنید.

مرحله سوم استراتژی بازاریابی درونگرا: خرید

تا این مرحله شما تمام تلاش خود را برای تبدیل مخاطبان به مشتری انجام داده اید. در این مرحله پس از برقراری ارتباط مخاطبان شما تصمیم به بهره گیری از کسب و کار شما می گیرند. برای افزایش تعداد آن ها می توانید از سرویس های زیر استفاده کنید:

  • سرویس ایمیل litmus
  • Workflows

مرحله چهارم استراتژی بازاریابی درونگرا: رضایت مشتری

در این مرحله از بازاریابی درونگرا باید به سراغ جلب رضایت مشتری بروید. یکی از مهم ترین مراحل در بازاریابی درونگرا، جلب رضایت مشتری محسوب می شود که خدمات پس از فروش یکی از موارد آن است. موفقیت بزرگ شما زمانی کسب می شود که بتوانید تجربه یک خرید مثبت را در ذهن مشتریان خود قرار دهید. مواردی که می توانید رعایت کنید عبارتند از:

  • توجه به عکس العمل های مشتریان پس از دریافت خدمات.
  • ارائه محتوای هوشمند به مشتریان وفادار و قدیمی.

مزایای بازاریابی درونگرا چیست؟

مزیت های بازاریابی ربایشی

امیدواریم که تا اینجا به خوبی با بازاریابی درونگرا و برونگرا آشنا شده باشید. در ادامه نیز قصد داریم برخی از مزایای اینباند مارکتینگ را بیان کنیم. برخی از آن ها عبارتند از:

بودجه مناسب

یکی از اصلی ترین مواردی که افراد و کسب و کارها در زمان تدوین برنامه بازاریابی به آن توجه می کنند، میزان هزینه نوع بازاریابی است. انواع بازاریابی می توانند هزینه های مختلفی داشته باشند. به طور کلی بازاریابی درونگرا با وجود بازدهی بالاتری که نسبت به بازاریابی برونگرا دارد، اما بسیار مقرون به صرفه تر می باشد.

هدفمند بودن

اینباند مارکتینگ از همان ابتدا با یک استراتژی مشخص و یک هدف اصلی در پی جذب مشتری و افزایش لید شروع به فعالیت می کند. در این روش دیگر نیازی نیست که کل جامعه را در نظر بگیرید. بلکه تنها افرادی که پتانسیل تبدیل دارند را می توانید هدف قرار داده و روی آن ها کار کنید. این امر سبب محقق شدن اهداف و افزایش هر چه بیشتر بازدهی می شود.

روشی تاثیرگذار

در انتخاب بازاریابی درونگرا فرقی نمی کند که چه کسب و کاری دارید و یا در چه زمینه ای فعالیت می کنید. در هر صورت این روش از بازاریابی درونگرا برای کسب و کار شما می تواند بسیار کارآمد باشد.

قابل اندازه گیری

یکی از مزایای بازاریابی ربایشی این است که شما در هر مرحله از بازاریابی خود امکان اندازه گیری، تجزیه و تحلیل رفتار مخاطبان خود را دارید. این امر به شما کمک می کند که بتوانید عملکرد خود را در هر مرحله بهبود ببخشید.

افزایش اعتماد

برای اینکه بتوانید رتبه بهتری در موتور جستجوی گوگل بگیرید، لازم است که اعتماد مخاطبین را جلب کنید. این جلب اعتماد می تواند از طریق تولید محتوای ارزشمند بر اساس یک استراتژی محتوا نیز انجام شود.

سوالات متداول در مورد بازاریابی درونگرا

بازاریابی درونگرا چیست؟

بازاریابی درونگرا یک استراتژی هدفمند برای ایجاد محتوای خوب و متناسب با نیازهای مخاطب است که در انتها سعی در جذب مشتری دارد.

یک مثال برای اینباند مارکتینگ چیست؟

بازاریابی محتوا می تواند از طریق موتورهای جستجو شروع شود. برای مثال یک پست وبلاگ ماهرانه در مورد محصول مورد علاقه یک مخاطب، می تواند بسیار تاثیرگذارتر از یک تبلیغات بنری باشد.

جهت دریافت مشاوره در مورد بازاریابی درونگرا، این فرم را تکمیل کنید.

و در پایان این که...

در این مقاله از دارت با بازاریابی درونگرا آشنا شدید. حال دریافتید که استفاده از بازاریابی ربایشی می تواند در مقایسه با دیگر روش ها و استراتژی ها، بهتر عمل کند و شما را به اهدافتان نزدیک تر کند. بازاریابی درونگرا بدون ایجاد هیچ مزاحمتی برای مخاطبان باعث پیشرفت شما می شود. این در صورتی است که در انتها سبب رضایت دو طرفه نیز می شود. ما به شما پیشنهاد می کنیم که از این استراتژی برای رونق بخشیدن به کسب و کار خود استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیگر مقالات