انواع ابزارهای دیجتال مارکتینگ چیست؟ بهترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ ۲۰۲۳

ابزارهای دیجیتال مارکتینگ

ابزارهای دیجیتال مارکتینگ آنقدر زیاد هستند که در زمان انتخاب، هر کسی را سردرگم می کنند؛ از افراد تازه وارد گرفته تا کسانی که موی خود را در این مسیر سفید کرده اند. هر روز هم بر این تعداد افزوده می شود. یکی از دلایل تنوع بالا در ابزارهای بازاریابی دیجیتال، گستره فعالیت این حیطه از بازاریابی است.

دیجیتال مارکتینگ به شیوه های مختلف و از طریق کانال های گوناگون صورت می گیرد؛ از سایت و شبکه های اجتماعی گرفته تا انواع روش های تبلیغات آنلاین. از آن جایی که ماهیت اصلی بازاریابی دیجیتال، داده محور بودن آن است، بنابراین ابزارهای متعددی برای اندازه گیری دیتای هر بخش ایجاد شده است.

اما اگر می خواهید یک بار برای همیشه، ابزارهای درست حیطه خود را بشناسید و از سردرگمی خارج شوید، این مطلب را تا آخر مطالعه کنید.

فهرست مطالب

ابزارهای دیجیتال مارکتینگ چیست؟

ابزارهای دیجیتال مارکتینگ نمونه های آنلاینی هستند که در جمع آوری دیتا به کارشناسان بازاریابی دیجیتال کمک می کنند. این ابزارها در زمینه هایی همچون سئو، تبلیغات آنلاین، مدیریت شبکه های اجتماعی و … در دسترس هستند.

همانطور که گفتیم، مهم ترین خصوصیت دیجیتال مارکتینگ، اهمیت دادن آن به داده هاست. از این اطلاعات برای رسیدن به اهداف مختلفی استفاده می شود. افزایش نرخ بازگشت هزینه تبلیغات، کاهش هزینه جذب مشتری، حفظ مشتریان فعلی، افزایش ترافیک سایت یا اپلیکیشن، پایین آمدن نرخ پرش و بهبود نرخ تبدیل بعضی از این اهداف هستند.

برای رسیدن به تک تک این تارگت ها، باید اطلاعات را جمع آوری و آنالیز کرد؛ سپس نتایج آن را برای بهبود وضعیت مورد استفاده قرار داد. اینجاست که اهمیت استفاده از ابزار دیجیتال مارکتینگ بیشتر مشخص می شود. این ابزارها خود به دسته های مختلف تقسیم می شوند. در ادامه، بهترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ را مورد بررسی قرار می دهیم.

ابزارهای تحلیل و اندازه گیری

ابزار تحلیل و اندازه گیری

معمولا هدف نهایی بسیاری از کسب و کارهای آنلاین، هدایت کاربر به سایت است. در مسیر رسیدن به این هدف، چند نکته اهمیت بیشتری دارد. مثلا ممکن است مردم وارد سایت شوند و پس از ترغیب به خرید، محصولی را به سبد خرید اضافه کنند. اما پیش از پرداخت پول و نهایی کردن فرایند، صفحه را ببندند.

شما به عنوان صاحب یا مدیر و کارشناس مارکتینگ یک کسب و کار باید دلایل این اتفاق را متوجه شوید. درغیراین صورت، هر روز با این داستان مواجه خواهید شد. برای پیدا کردن ریشه های این موضوع، باید داده در اختیار داشته باشید. استخراج اطلاعات به ابزارهای خاص خود نیاز دارد.

در بین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ برای تحلیل و اندازه گیری دیتای سایت، نمونه های ارائه شده توسط گوگل (آنالیتیکس و سرچ کنسول) بهترین موارد هستند. در ادامه، به معرفی آن ها می پردازیم.

ابزارهای Google Analytics

اگر می خواهید بدانید که کاربران در سایت شما چه اقداماتی انجام داده اند، قطعا گوگل آنالیتیکس یکی از بهترین موارد است. این ابزار داده های سایت را با دقت بالا جمع آوری می کند و در اختیار شما قرار می دهد؛ آن هم رایگان! البته دسترسی آنالیتیکس تنها برای بررسی داده های سایت نیست. از آن می توانید برای رصدکردن کمپین های تبلیغاتی خود نیز استفاده کنید.

فرض کنید تبلیغات کلیکی اجرا کرده اید و از این طریق، کاربران را به سایت خود هدایت می کنید. برای بررسی تعداد کلیک روی لینک تبلیغاتی و فعالیتی که مردم انجام داده اند، می توانید گوگل آنالیتیکس را به کار بگیرید. در کنار همه این مزیت ها و کاربردها، رایگان بودن این ابزار باعث شده تا همه کسب و کارها، از شرکت های کوچک تا موارد بزرگ، بتوانند از آن استفاده کنند.

ابزارهای Google Search Console

ابزار مارکتینگ دیگری که در انواع مدل های بازاریابی دیجیتال و به خصوص سئو کاربرد حیاتی دارد، گوگل سرچ کنسول است. این ابزار به شما نشان می دهد که کاربران از طریق چه کلمات کلیدی و کدام کانال وارد سایت شما شده اند. همچنین کمک می کند مشکلات فنی و سئویی سایت خود را برطرف کنید تا رتبه هایتان بهبود یابد.

علاوه بر این موارد، نکاتی در مورد رتبه لینک ها در نتایج سرچ، لینک های دریافتی و خروجی، نرخ کلیک و پرش کاربران، مدت زمان سپری شده در هر صفحه و … به شما می دهد. این ابزار، که بازوی مهمی برای سئو و پرفورمنس مارکتینگ محسوب می شود، رایگان است.

برای کار با این ابزار، کافی است وارد آدرس سرچ کنسول شوید و نام دامنه مورد نظر را اضافه کنید. پس از آن، باید مالکیت خود بر این دامین را ثابت کنید. با طی کردن این مراحل، یک کد به شما داده می شود که با استفاده از آن، می توانید سرچ کنسول و سایت را بهم وصل کنید تا دریافت اطلاعات آغاز شود. پس از آن می توانید از سرچ کنسول استفاده کنید.

ابزارهای تبلیغات آنلاین

ابزار تبلیغات آنلاین

بخشی از فعالیت های انجام شده در دیجیتال مارکتینگ، استفاده از تبلیغات آنلاین است.کاربرد این شیوه تبلیغاتی به دلیل صرفه اقتصادی، بازدهی مناسب و بازاریابی داده محور، افزایش قابل توجهی داشته است. اما نکته مهم در استفاده از تبلیغات آنلاین، رصد و جمع آوری دیتا با استفاده از ابزارهای مناسب است.

به عنوان مثال، تبلیغات گوگل با گوگل ادز یکی از راه های اصلی تبلیغات دیجیتال در ایران و جهان است. برای تعریف، راه اندازی، اجرا و در نهایت، پایش و آنالیز یک کمپین تبلیغات دیجیتال، سرویس تبلیغاتی گوگل گزینه مناسبی خواهد بود. این سرویس کمک می کند تا تبلیغ با نهایت دقت به دست مخاطب هدف برسد. پس از آن، اطلاعاتی در مورد رفتار کاربر جمع آوری می کند. بنابراین، ابزار بسیار قدرتمند و کاملی به حساب می آید.

پوش نوتیفیکیشن نمونه دیگری از تبلیغات آنلاین است. در این نمونه، پیغام های تبلیغاتی به دسکتاپ یا موبایل کاربران ارسال می شود. همچون گوگل ادز، سرویس های ارائه کننده پوش نوتیفیکیشن هم ابزارهایی برای جمع آوری و آنالیز داده در اختیار قرار می دهند.

اگر اپلیکیشنی توسعه داده اید و قصد افزایش ترافیک ورودی به آن را دارید، از تبلیغات نصب اپلیکیشن استفاده کنید. این شیوه به نام Cost Per Install یا CPI هم شناخته می شود. در واقع، پرداخت هزینه در ازای نصب کاربران انجام می شود.

ابزارهای مدیریت محتوا

ابزار مدیریت محتوا

در بین ابزارهای مدیریت محتوا، وردپرس معروف ترین اسمی است که به چشم می خورد. از طریق این ابزار، که همچون اکثر موارد قبل رایگان است، می توانید محتوای سایت خود را مدیریت و منتشر کنید. برای مثال، این امکان وجود دارد تا برای نفرات مختلف تیم، دسترسی های متفاوتی تعریف شود. بر این اساس، اعضا می توانند نقش خود را به خوبی انجام دهند.

البته وردپرس امکانات بسیار بیشتری هم در اختیار می گذارد. بخشی از این قابلیت ها پولی هستند. برای استفاده از آن ها، باید قالب ها یا پلاگین های مختلف را خریداری کنید. همچنین می توانید به منظور تسریع روند درج محتوای وردپرس نسبت به سفارش تولید محتوا نیز اقدام کنید.

ابزارهای اتوماسیون بازاریابی

ابزار اتوماسیون بازاریابی

معمولا بخشی از فعالیت هایی که در بازاریابی صورت می گیرد، تکراری و ثابت است. به همین دلیل، انجام اتوماتیک آن ها می تواند به کاهش فرسایشی نیروی کار و افزایش سرعت انجام فعالیت ها منجر شود. برای رسیدن به این هدف، استفاده از مارکتینگ اتومیشن راه حل بسیار خوبی است.

پلتفرم های اتوماسیون بازاریابی کمک می کنند تا بخش قابل توجهی از امور تکراری توسط سیستم ها انجام شود. همچنین از طریق پلتفرم هایی مثل وب اینگیج امکان ارسال پیام های شخصی سازی شده نیز وجود دارد. این ابزارهای اتومیشن مارکتینگ برای اندازه گیری و رصد داده ها کمک زیادی می کنند.

ابزارهای مدیریت شبکه های اجتماعی

ابزار مدیریت سوشال

مدیریت شبکه های اجتماعی از حوزه هایی است که به ظاهر ساده می آید؛ اما گاهی یک مدیر سوشال مدیا باید چندین وظیفه را به طور همزمان پیش ببرد. مثلا باید برای محتوای شبکه های اجتماعی مختلف یک کسب و کار استراتژی تنظیم کند و اقدام به تدوین تقویم محتوایی نماید. پس از آن، با تیم محتوا هماهنگ شود تا ایده ها به حالت عملیاتی درآیند. در نهایت، طبق برنامه زمانی محتواها منتشر خواهند شد.

تنوع و گستره فعالیت ها، گاهی موجب سردرگمی افراد و از دست رفتن دیتای مخاطبان می شود. به همین دلیل، توصیه می شود از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ مرتبط همچون hootsuite یا نمونه های داخلی استفاده شود.

ابزارهای تبلیغات اجتماعی

ابزار تبلیغات اجتماعی

پیش تر از تبلیغات آنلاین صحبت کردیم. اما برای انجام این شیوه از تبلیغات، امکان استفاده از ظرفیت رسانه ها و شبکه های اجتماعی هم وجود دارد. علت استفاده از تبلیغ در سوشال مدیا، نزدیک تر بودن ارتباط با مخاطبان هدف و در نتیجه، ایجاد رابطه اثربخش با آن هاست.

بسیاری از کسب و کارها برای افزایش فروش، آگاهی از برند، هدایت ترافیک به وبسایت و مواردی از این دست از تبلیغات اجتماعی استفاده می کنند. در این زمینه هم ابزارهای دیجیتال مارکتینگ مختلفی وجود دارد تا با جمع آوری داده ها، کمپین تبلیغاتی هدفمندتر پیش بروند.

ابزارهای تحلیل کمپین ها

ابزار تحلیل کمپین ها

دسته دیگری از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ، آن هایی هستند که برای تحلیل کمپین ها استفاده می شوند. در نمونه های قبل، اشاره ای به گوگل آنالیتیکس داشتیم. ابزاری که معمولا داده های کمی و عددی را در اختیار می گذارد. اما ابزارهایی هم هستند که اطلاعات کیفی از رفتار کاربران گردآوری می کنند.

به عنوان مثال، هاتجر با استفاده از شیوه های مختلف، اطلاعات کاملی از نحوه رفتار کاربر تهیه می کند. از این داده ها، می توان نقاط ضعف و قوت کمپین تبلیغاتی را متوجه شد تا در موارد بعد، بهینه سازی انجام شود و نتایج بهبود یابند.

سوالات متداول در مورد ابزارهای دیجیتال مارکتینگ

ابزارهای دیجیتال مارکتینگ چیست؟

ابزارهای آنلاینی هستند که در رصد، جمع آوری و تحلیل داده ها به کارشناسان بازاریابی دیجیتال کمک می کنند.

بهترین ابزار برای تحلیل داده های سایت کدام است؟

گوگل سرچ کنسول، گوگل آنالیتیکس و هاتجر از بهترین نمونه ها هستند.

برای انجام اتوماتیک فعالیت های بازاریابی چه ابزاری وجود دارد؟

پلتفرم های اتوماسیون بازاریابی و وب اینگیج ابزارهای کاربردی این حوزه هستند.

جهت دریافت مشاوره در مورد ابزارهای دیجیتال مارکتینگ، این فرم را تکمیل کنید.

و در پایان این که...

با توجه به تنوع و تعداد بالای ابزارهای دیجیتال مارکتینگ، امکان سردرگمی برای هر مارکتری وجود دارد. راه حل این موضوع، شناخت بهترین ابزارهای مارکتینگ در هر حوزه است. مثلا کارشناس سئو یا سوشال مدیا مارکتینگ ابزارهای کار خود را بشناسند و با انتخاب بهترین موارد، به تسلط کافی برای استفاده از آن برسند.

در این مطلب، سعی کردیم تا به این سوال پاسخ دهیم که منظور از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ چیست و چطور کار می کنند. پس از آن، برای هر بخش از بازاریابی دیجیتال ابزارهایی معرفی کردیم. این ابزارها بیشتر برای اندازه گیری و تحلیل داده ها مفید هستند. امیدواریم پس از مطالعه این مقاله، بتوانید ابزار مورد نظر خود را انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیگر مقالات