۱۰ راهکار بهینه سازی سرعت وبسایت - اهمیت افزایش سرعت سایت

روش های بهینه سازی سرعت سایت

بهینه سازی سرعت وب سایت چیست و چه اهمیتی دارد؟ یکی از مهم ترین مواردی که در زیر مجموعه سئو قرار می گیرد، بهینه سازی سرعت وب سایت است. عدم بارگیری سریع صفحات وب سایت، باعث می شود که تعداد زیادی از کاربران شما از دست بروند. طبق تحقیقات انجام شده اغلب کاربران بیشتر از ۳ ثانیه برای وارد شدن به یک وب سایت صبر نمی کنند. به همین دلیل پس از ۳ ثانیه خارج شده و سایت دیگری را جایگزین سایت شما می کنند. 

بنابراین افزایش سرعت لود صفحات وب سایت از اهمیت بالایی برخوردار است. امروزه راهکارهای زیادی برای افزایش سرعت سایت ها ارائه شده است. اگر شما هم قصد ارتقای سرعت سایت خود را دارید، با ما همراه باشید.

فهرست مطالب

بهینه سازی سرعت وب سایت

بهینه سازی سرعت وبسایت

سرعت لود یک وب سایت به مدت زمانی گفته می شود که کاربر بعد از کلیک روی لینک، منتظر می ماند تا سایت به طور کامل باز شود. با کاهش مدت زمان انتظار برای ورود به وب سایت، تا حد زیادی بهینه سازی انجام شده و پذیرای کاربران بیشتری است. 

بهینه سازی سرعت وب سایت از چه نظر مهم است؟

یکی از بدترین حس هایی که بسیاری از کاربران با آن مواجه می شوند حس انتظار است. انتظار برای بازدید از صفحات مختلف یک وب سایت! این واقعیت دارد که خیلی از کاربران صبور نیستند و برای بازدید از یک وب سایت نمی توانند وقت زیادی را تلف کنند.

اگر سرعت یک وب سایت بالا باشد، کاربران در مدت زمان کوتاه تری وارد سایت می شوند. این به ارتقای ترافیک سایت و نیز  بهبود رتبه سایت کمک می کند. به همین دلیل بهینه سازی سرعت وب سایت مقوله ای پر اهمیت در ارتقای سئو و بهینه سازی سایت است.

۱۰ روش بهینه سازی سرعت وب سایت

امروزه راهکارها و روش های مختلفی برای بهینه سازی سرعت وب سایت ارائه شده است که شما می توانید از آن ها استفاده کنید. مهم ترین و تاثیرگذارترین این راهکارها عبارتند از:

نصب افزونه کش

یکی از ساده ترین و بهترین راهکارهایی که برای افزایش سرعت وب سایت قابل استفاده است، بهره گیری از افزونه های کش است. اصلی ترین وظیفه ای که این افزونه ها دارند بهینه سازی تصاویر، فایل ها و کدهای موجود در یک وب سایت است. شما می توانید از پلاگین هایی همچون پلاگین WP Fastest Cache، پلاگین وردپرس سوپر کش (wp super cache) و پلاگین WP Rocket استفاده کنید و سرعت سایت خود را افزایش دهید.

بهینه سازی فایل ربات تکست

فایل های ربات تکست (Robots. txt) همواره مانند نقشه ای عمل می کنند که لینک و آدرس وب سایت شما را در اختیار گوگل قرار می دهند. هر گونه دستور العمل اشتباه و هر گونه خطایی که در این فایل وجود داشته باشد، باعث کاهش نرخ خزش موثر صفحات مختلف وب سایت شما خواهد شد. به همین دلیل مهم ترین راهکاری که برای بهینه سازی سرعت وب سایت می توان به کار گرفت، استفاده از فایل ربات تکست است.

شبکه cdn کلود فلر

سی دی ان ها نوعی سرور هستند که در چندین کشور مختلف فعال بوده و می توانند اطلاعاتی که در وب سایت شما وجود دارد را به منظور بهینه سازی سرعت وب سایت در وردپرس ذخیره و جا به جا کنند. برای مثال اگر هاست شما در کشور هلند باشد و کاربران شما در کشور آمریکا باشند، cdn کمک می کند که نزدیک ترین محتوای مطابق با درخواست کاربران پیدا شود. در واقع سی دی ان ها نه تنها موجب بهینه  سازی و افزایش سرعت وب سایت شما می شوند؛ بلکه مصرف پهنای باند را کاهش داده و سبب دسترسی همیشگی به محتوای یک وب سایت می شوند. به همین دلیل است که اهمیت زیادی پیدا کرده اند.

بهینه سازی سایز تصاویر

یکی دیگر از راهکارهایی که برای بهینه سازی سرعت وب سایت های گوناگون مورد استفاده قرار می گیرد، بهینه کردن تصاویر است. بهینه  سازی تصاویر می تواند مستقیماً بر روی افزایش سرعت سایت شما تاثیر بگذارد. بنابراین شما باید حجم تصاویری که در سایت بارگذاری کرده اید را کاهش دهید و سایز آن ها را کوچک کنید؛ به گونه ای که کیفیت آن ها کمتر نشود. بدین منظور می توانید از وب سایت های حرفه ای و قدرتمند کمک بگیرید یا برنامه هایی مثل فتوشاپ را مورد استفاده قرار دهید. اگر به تازگی وب سایت خود را راه اندازی کرده و هنوز تصاویر چندانی را روی آن قرار نداده اید، توصیه می کنیم که با استفاده از برنامه Optimizilla به فشرده سازی تصاویر وب سایت بپردازید.

در دام حلقه ریدایرکت نیفتید

افزایش ریدایرکت صفحات وب سایت موجب ایجاد حلقه ریدایرکت می شود که روی نتایج گوگل هم تاثیر می گذارد. این حلقه ها موجب کاهش لودینگ و در نتیجه کاهش سرعت سایت می شود. شما برای بهینه سازی سرعت وب سایت خود باید حواستان به حلقه های ریدایرکتی باشد. یک زنجیره ریدایرکت زمانی ایجاد می شود که لینک صفحه مورد نظر شما به صفحه دیگری اشاره کند. برای از بین بردن این زنجیره می توانید کوکی های سایت را بررسی کنید یا حافظه کش را پاک نمایید. لازم به ذکر است که این زنجیره ها با اختلالی که در خزش صفحات ایجاد می کنند، سرعت لود را کاهش داده و در نتیجه کاربران را از وب سایت دور می نمایند. بنابراین سریعا باید برطرف شوند.

ارتقا هاست سایت

یکی از بهترین و کارآمدترین تکنیک های بهینه سازی سرعت وب سایت استفاده از هاستینگ خوب است. کاربران با ورود به سایت شما و کلیک روی بخش خاص، نشان می دهند که درخواستی دارند. این درخواست به سرور ارسال و پس از تایید، اجرا می شود. در طول این فرآیند دیتابیس های یک وب سایت، درخواست را بررسی می کنند و آن را در اختیار سرور قرار می دهند. اگر هاستینگ وب سایت شما ضعیف باشد، فرآیند جلب درخواست و پاسخ دهی به آن بسیار آهسته صورت می گیرد. بنابراین ممکن است تجربه کاربری خوبی برای کاربران ایجاد نشود. کافی است شما برای بهینه سازی سرعت وب سایت خود از یک هاست مناسب و پرسرعت استفاده کنید تا به خوبی قادر به تجزیه و تحلیل اطلاعات باشد. در این صورت سرعت وب سایت ارتقا یافته و رتبه آن در گوگل بهتر می شود.

آپدیت وردپرس

سیستم های مدیریت محتوای وردپرس در بازه های زمانی مشخصی بروزرسانی می شوند و قابلیت های جدیدی را در اختیار کاربران قرار می دهند. اگر شما هم می خواهید مشکلات امنیتی وردپرس را از بین ببرید و از قابلیت های جدید آن استفاده کنید، چاره ای ندارید جز این که آن را بروزرسانی نمایید. با بروزرسانی وردپرس می توان به بهینه سازی سرعت وب سایت نیز پرداخت. در صورتی که نسبت به بروزرسانی به موقع سیستم های مدیریت محتوای وردپرس توجهی نداشته باشید، سرعت وب سایت شما کندتر می شود و ممکن است تجربه کاربری خوبی را ایجاد نکند.

تهیه هاست دانلود

روش دیگر برای بهینه سازی سرعت وب سایت این است که هاست دانلود تهیه کنید. هاست دانلود برای آن دسته از وب سایت هایی که ویدیوها، تصاویر و فایل های حجیم در سایت قرار داده اند، می تواند روشی ایده آل باشد. اگر شما مستقیما ویدیوها را با استفاده از هاست سایت آپلود نمایید، بدیهی است که سرعت وب سایت تحت تاثیر قرار می گیرد و کمتر می شود. در حالی که استفاده از هاست دانلود می تواند تاثیر شگفت انگیزی در افزایش سرعت لود فایل ها داشته باشد.

حذف پلاگین های اضافی در سایت

شما با حذف پلاگین های اضافی می توانید به بهینه سازی سرعت وب سایت خود بپردازید. پلاگین های اضافی، یک وب سایت را از منابع زیادی برخوردار کرده و سبب کاهش سرعت سایت می شوند. بنابراین پلاگین های اضافی را مشخص کرده و آن ها را حذف نمایید.

ارتقا و به روز رسانی نسخه PHP

یکی از خسته کننده ترین کارهایی که برای ارتقای وب سایت می توان انجام داد، بروزرسانی جدیدترین نسخه PHP است. اما این روش می تواند بهترین و ایده آل ترین روش برای بهینه سازی سرعت وب سایت باشد. همواره در نسخه های بروزرسانی شده از php، اسکریپت ها ۳۰ درصد سریع تر اجرا می شوند و این سرعت ورود به صفحات را ارتقا می دهد.

مزایای بهبود سرعت سایت

بهینه سازی سرعت سایت

همیشه و همه جا افراد به دنبال این هستند که کارهای خود را به سرعت انجام دهند. این موضوع زمانی که کاربران از سایت های گوگل استفاده می کنند از اهمیت ویژه ای برخوردار می شود. همین امر سبب شده است که بسیاری از کسب و کارها به فکر بهینه سازی سرعت وب سایت خود بیفتند. برخی از مزایای افزایش سرعت سایت عبارتند از:

  • سئو: یکی از مهم ترین دلایلی که اهمیت سرعت سایت را تا حد زیادی افزایش می دهد تاثیر آن بر سئو وب سایت است. سئو وب سایت باعث می شود که موتورهای جستجوگر گوگل یک سایت را خوب تشخیص دهند و آن را در صفحات اول نمایش دهند. تا زمانی که سرعت لود یک وب سایت در سطح قابل قبولی نباشد، این سایت از لحاظ سئو رتبه مطلوبی کسب نکرده و کاربران خود را از دست می دهد. به علاوه اگر سایتی با وضعیت سئوی مطلوب، سرعت لود پایینی داشته باشد و آن را بهینه نکند، پس از مدتی از لیست نتایج گوگل خارج می شود.
  • تجربه کاربری: بر اساس تجربه ای که تا به امروز به دست آمده است، سرعت، رابطه مستقیمی با افزایش کلیک و بازدید از یک وب سایت دارد. اگر کاربران چند ثانیه بعد از کلیک روی لینک یک وب سایت وارد آن شوند، مسلماً از آن راضی بوده و مجدداً به آن سر می زنند. در مقابل اگر کاربران انتظار زیادی برای ورود به یک وب سایت بکشند، ممکن است مجدداً به آن وب سایت مراجعه نکنند. در نتیجه تجربه کاربری آن ها خوب نیست و این سبب کاهش ترافیک وب سایت خواهد شد. شما می توانید برای بهبود و ارتقای سرعت سایت خود و بهتر کردن تجربه کاربری از وب دیزاین کمک بگیرید.
  • تبلیغات گوگل: اهمیت سرعت سایت در تبلیغات گوگل ادز چیست؟ بهینه سازی سرعت وب سایت سبب می شود که یک وب سایت در تبلیغات، نتایج بهتری دریافت کند. برای مثال اگر در تبلیغات گوگل ادز خود را اجرا کنید، باید سرعت سایت خود را نیر بهبود ببخشید تا بازدهی قابل قبولی داشته باشد.

سوالات متداول در مورد بهینه سازی سرعت وب سایت

میزان لود پس از بهینه سازی سرعت وب سایت چقدر باید باشد؟

طبق تحقیقات انجام شده این سرعت در دسکتاپ تا ۲ ثانیه و در گوشی ۳ ثانیه است. سرعت لود بیشتر از این بازه، موجب از دست دادن بسیاری از کاربران می شود.

آیا استفاده از جاوا اسکرپیت تاثیری در بهینه سازی سرعت سایت دارد؟

اگر این فایل در انتهای متن و مطلب قرار بگیرد، احتمال دارد سرعت سایت شما بیشتر شود.

مزایای بهبود سرعت سایت چیست؟

با ارتقای سرعت وب سایت می توانید از مزایایی همچون ایجاد تجربه کاربری خوب، سایتی مناسب از لحاظ سئو و کاهش نرخ پرش از سایت بهره ببرید.

جهت دریافت مشاوره در مورد بهینه سازی سرعت وب سایت، فرم مربوطه را تکمیل کنید.

و در پایان این که...

ما در این مطلب در مورد بهینه سازی سرعت وب سایت صحبت کردیم. با توجه به این که سرعت در سئو، تجربه کاربری و حتی بهبود لندینگ تبلیغات گوگل تاثیر دارد، بهینه کردن آن اهمیت زیادی دارد. شما به کمک راهکارهایی همچون ارتقای هاست، تهیه هاست دانلود، آپدیت وردپرس، استفاده از پلاگین های کاربردی، حذف پلاگین های اضافی و … می توانید به راحتی سرعت سایت خود را بهینه کنید. اگر سوال یا ابهامی در این زمینه دارید، آن را با کارشناسان ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خدمات دیگر دارت