راهنمای تبلیغات متنی گوگل ادز (تبلیغات سرچ گوگل)

تبلیغات متنی گوگل

تابه‌حال فکر کرده‌اید که چگونه تبلیغ برخی از کسب و کارها، درست زمانی که به آن‌ها نیاز دارید ظاهر می‌شوند؟ راز این موضوع در قدرت تبلیغات متنی گوگل نهفته است. این نوع تبلیغات می‌تواند به شما کمک کند تا در زمان مناسب به مخاطبان هدف دسترسی پیدا کنید، ترافیک وبسایت خود را افزایش دهید و در نهایت فروش خود را بالا ببرید.

در این مقاله، ابتدا توضیح مختصری در مورد تبلیغات متنی گوگل ارائه می‌کنیم، سپس با بررسی دقیق اجزای تبلیغ متنی گوگل به همراه مثال، نکات مفیدی را در جهت ساختن موثرترین تبلیغ متنی گوگل آموزش می‌دهیم. در ادامه با روشن ساختن نحوه عملکرد و بایدها و نبایدهای تبلیغات سرچ گوگل، به شما کمک می‌کنیم تا از اشتباهات رایج پرهیز کنید. در آخر، با ارائه راهکارهایی برای ایجاد یک تبلیغ کارآمد و مؤثر و همچنین معرفی خدمات آژانس  دیجیتال مارکتینگ دارت در زمینه تبلیغات متنی گوگل، شما را در مسیر موفقیت در دنیای بازاریابی دیجیتال همراهی می‌کنیم.

فهرست مطالب

تبلیغات متنی گوگل چیست؟

همانطور که از نام آن پیداست، تبلیغات متنی گوگل (Google text ads) یا تبلیغات متنی جستجوی گوگل (Google search text ads)، تبلیغاتی مبتنی بر متن هستند که به‌طور شاخص در صفحات نتایج موتور جستجوی گوگل (Google Search Engine Results Pages: SERPs) و در سراسر شبکه گوگل، از جمله شبکه جستجو، گوگل پارتنر و شبکه نمایشی (Google display network)، نمایش داده می‌شوند. این تبلیغات به‌طور استراتژیک در کنار نتایج جستجوی ارگانیک ظاهر می‌شوند تا توجه کاربر را هنگام جستجوی عبارات مرتبط با محصولات یا خدمات شما جلب کنند.

چهار جزء کلیدی یک تبلیغ متنی گوگل

اجزای تبلیغات متنی گوگل

یک تبلیغ متنی گوگل دارای ۴ جزء اصلی است:

  • عنوان (Headline)
  • URL نمایشی (Display URL)
  • متن توضیحات (Description text)
  • مسیر (Path)

همچنین می‌توانید برخی از اجزای اختیاری مانند مسیر تبلیغ (ad path) و افزونه‌های تبلیغ (ad extensions) را نیز اضافه کنید.

عنوان تبلیغات متنی گوگل (Headline)

عنوان تبلیغ متنی شما از سه بخش تشکیل شده است که هر کدام می‌تواند حداکثر ۳۰ کاراکتر داشته باشد. این همان قسمتی است که شما در وهله اول محصول یا خدمات خود را به جستجوگران معرفی می‌کنید. سه بخش مجزای عنوان، با یک خط عمودی (“|”) از هم جدا می‌شوند و ممکن است بسته به دستگاهی که شخص هنگام مشاهده تبلیغ شما استفاده می‌کند (مثلاً کامپیوتر یا موبایل)، متفاوت نمایش داده شود.

در اینجا مثالی از یک تبلیغ با عنوان سه بخشی آورده شده است:

عنوان سه بخشی تبلیغات متنی

عنوان ممکن است بر اساس اندازه صفحه نمایش کاربر، در یک یا دو خط نمایش داده شود. به‌عنوان مثال، در اینجا نحوه نمایش یک عنوان بر روی صفحه نمایش موبایل آورده شده است:

تبلیغات متنی گوگل در موبایل

متن عنوان شما اغلب اولین چیزی است که توجه افراد را جلب می‌کند؛ بنابراین کلمات و عباراتی را انتخاب کنید که احتمال جستجوی آن‌ها توسط کاربران در گوگل وجود داشته باشد.

URL نمایشی تبلیغات متنی گوگل (Display URL)

URL نمایشی سبز رنگ، آدرس وبسایت شما را نشان می‌دهد. این آدرس ترکیبی از آدرس اصلی وبسایت و متنی است که به دلخواه در قسمت «Path» وارد کرده‌اید. این کار کمک می‌کند تا بینندگان تبلیغ، قبل از کلیک روی آن، بدانند به چه وب‌سایتی هدایت خواهند شد. URL نمایشی می‌تواند متفاوت از آدرسی باشد که کاربر به آن هدایت می‌شود.

در مثال زیر، “www.writingclasses.com” که به رنگ سبز و درست زیر عنوان قرار دارد، URL نمایشی است؛ حتی اگر URL نهایی به شکل https://www.writingclasses.com/classes/index باشد.

یو آر ال نمایشی

متن توضیحات تبلیغات متنی گوگل (Description text)

از فیلدهای توضیحات برای برجسته کردن ارزش پیشنهادی خود (Value proposition) و ترغیب کاربران به کلیک بر روی تبلیغ استفاده کنید. یکی از روش‌های خوب این است که یک فراخوان عمل (Call-to-Action: CTA)، متناسب با آنچه می‌خواهید بازدیدکننده انجام دهد، درج کنید.

به‌عنوان مثال، Percolate (پلتفرم بازاریابی محتوایی) از هر دو فیلد توضیحات استفاده کرده است.

متن توضیحات تبلیغات متنی گوگل

مسیر تبلیغات متنی گوگل (Path)

تبلیغات متنی گوگل اجازه ایجاد دو مسیر (Path) اضافی را می‌دهد که در واقع افزونه‌هایی به URL نمایشی شما هستند. این مسیرهای اضافی تاثیری بر URL نمایشی نهایی شما نمی‌گذارند و روش خوبی برای درج کلمات کلیدی (Keywords) و یا فراخوان عمل (CTA) هستند. توجه داشته‌باشید که لزومی ندارد زبان متن موجود در Path، حتماً با زبان URL نمایشی یکسان باشد. مثلاً URL نمایشی به زبان انگلیسی است و متن Path می‌تواند فارسی باشد.

در اینجا نمایی کلی از محدودیت‌های کاراکتر برای اجزای مختلف در تبلیغات متنی در گوگل آورده شده است:

بخش مربوطه

تعداد کاراکتر مجاز

عنوان (Headline)

۳۰ کاراکتر

توضیحات متنی (Description)

۹۰ کاراکتر

مسیر (Path)

۱۵ کاراکتر

تبلیغات متنی گوگل چگونه کار می‌کند؟

تبلیغات متنی در گوگل به عنوان یکی از روش‌های تبلیغات دیجیتال بر اساس مدل پرداخت به ازای کلیک (Pay-per-Click: PPC) کار می‌کند. به این معنی که تبلیغ‌کنندگان فقط زمانی که کاربر بر روی تبلیغ آن‌ها کلیک کند هزینه پرداخت می‌کنند. هنگامی‌که یک کاربر در گوگل جستجویی انجام می‌دهد، موتور جستجو یک مزایده سریع (Quick auction) برگزار می‌کند تا مشخص کند کدام تبلیغات و به چه ترتیبی نمایش داده شوند.

این مزایده، عواملی مانند مرتبط بودن کلمات کلیدی، کیفیت تبلیغ و میزان پیشنهاد قیمت (Bid amount) را در نظر می‌گیرد. اگر تبلیغ شما در مزایده برنده شود و کاربر بر روی آن کلیک کند، آن‌ها به صفحه فرود تعیین‌شده، هدایت می‌شوند؛ جایی که می‌توانید علایق آن‌ها را به یک فروش، سرنخ (Lead) یا هر اقدامی که مدنظر دارید تبدیل کنید. این فرایند، تبلیغات متنی را به یک روش بسیار موثر برای هدایت ترافیک هدفمند به وبسایت شما تبدیل می‌کند.

چرا باید از تبلیغات متنی گوگل استفاده کرد؟

دیده شدن و دسترسی به مخاطب

تبلیغات متنی، به طرز فوق‌العاده‌ای باعث دیده شدن کسب‌وکارها می‌شود. با میلیون‌ها جستجویی که هر روز در گوگل انجام می‌شود، تبلیغ شما پتانسیل دسترسی به طیف گسترده‌ای از مخاطبان را خواهد داشت. دیده شدن بیشتر، می‌تواند منجر به افزایش ترافیک وبسایت، سرنخ‌ها و در نهایت تبدیل‌های بیشتر شود.

تبلیغات هدفمند

یکی از مزیت‌های مهم تبلیغات متنی گوگل، توانایی هدفگیری مخاطبان خاص است. شما می‌توانید تبلیغات خود را بر اساس عوامل مختلفی مانند کلمات کلیدی، مکان، جمعیت‌شناسی (Demographics) و حتی زمان و روز هدفمند کنید. این بدان معناست که تبلیغات شما بیشتر توسط افرادی که به محصولات یا خدمات شما علاقه‌مند هستند، دیده می‌شود و منجر به افزایش نرخ بازگشت سرمایه (Return-on-Investment: ROI) می‌گردد. 

مقرون‌ به‌ صرفه بودن

تبلیغات متنی گوگل بر اساس مدل پرداخت به ازای کلیک (PPC) عمل می‌کنند، به این معنی که شما فقط زمانی که کسی بر روی تبلیغ شما کلیک می‌کند، هزینه پرداخت می‌کنید. این سیستم باعث می‌شود که تبلیغات سرچ گوگل مقرون به صرفه باشد؛ به‌خصوص برای کسب‌وکارهای کوچک یا آن‌هایی که بودجه بازاریابی محدودی دارند.

نتایج قابل اندازه‌گیری

با تبلیغات سرچ گوگل، می‌توانید معیارهای مختلفی را برای درک عملکرد تبلیغات خود پیگیری کنید. این داده‌ها دربردارنده مواردی مانند کلیک‌ها، تاثیرات، تبدیل‌ها و موارد دیگر است. دسترسی به این اطلاعات شما را قادر می‌سازد که تصمیمات آگاهانه‌ای در مورد کمپین‌های تبلیغاتی خود بگیرید و در صورت نیاز تغییراتی در استراتژی‌های خود ایجاد کنید.

انعطاف‌پذیری

تبلیغات متنی گوگل بسیار انعطاف‌پذیر است. می‌توانید به‌راحتی متن تبلیغ، کلمات کلیدی و پیشنهادهای خود را در هر زمانی تغییر دهید. این قابلیت به شما امکان می‌دهد به‌سرعت به تغییرات بازار یا کسب‌وکار خود پاسخ دهید و مطمئن شوید که تبلیغات شما مؤثر و مرتبط باقی می‌ماند.

بایدها و نبایدهای تبلیغات متنی گوگل

هنگامی‌که متن تبلیغ را برای کمپین تبلیغاتی خود می‌نویسید، باید بدانید که چه مواردی را درج و از چه مواردی اجتناب کنید تا مخاطب جذب تبلیغ شما شود.

مواردی که باید در تبلیغات متنی درج شود

در اینجا برخی از عناصر مهم برای درج در متن تبلیغات سرچ گوگل شما آورده شده است:

ویژگی‌های کلیدی محصول

متن تبلیغات متنی گوگل باید ویژگی‌های کلیدی محصول یا خدمات را به‌طور واضح نشان دهد. این ویژگی‌ها هستند که محصول شما را از رقبا متمایز می‌کنند؛ مانند یک طراحی منحصربه‌فرد، کیفیت برتر، فناوری نوآورانه یا خدمات عالی به مشتریان و … . حتماً بر ویژگی‌هایی تمرکز کنید که بیشترین ارتباط را با مخاطبان هدف شما داشته و همسو با نیازها و ترجیحات آن‌ها هستند.

غلبه بر نگرانی‌های مشتری

هر مشتری، نگرانی‌های بالقوه‌ای دارد که ممکن است مانع خرید شود. متن تبلیغات متنی گوگل باید مستقیماً به این نگرانی‌ها بپردازد و پاسخ‌های روشن و قانع‌کننده‌ای را ارائه دهد. این پاسخ‌ها می‌تواند شامل ارائه اطلاعات جهت مطمئن بودن محصول، ارائه ضمانت بازگشت وجه یا برجسته کردن نظرات مثبت مشتریان باشد. با پرداختن فعالانه به نگرانی‌های بالقوه، می‌توانید تبدیل‌ها را افزایش دهید.

فراخوان عمل (CTA) جذاب و واضح

هر تبلیغ متنی گوگل باید شامل یک فراخوان عمل (CTA) واضح و جذاب باشد. CTA چیزی است که کاربر را به انجام اقدام مورد نظر، مثل خرید، ثبت‌نام در خبرنامه یا دانلود یک راهنما، ترغیب می‌کند. CTA شما باید عملی و مختصر باشد و باعث شود کاربر فوراً اقدام مورد نظر را انجام دهد. نمونه‌هایی از CTA های موثر عبارتند از "همین الان بخرید"، "امروز ثبت‌نام کنید" یا "راهنمای رایگان خود را دانلود کنید".

مواردی که نباید درج شود

گوگل الزامات سخت‌گیرانه‌ای در مورد نوع محتوایی که نباید در متن تبلیغ خود درج کنید دارد. برخی از رایج‌ترین آن‌ها، خطاهای ویرایشی، علائم تجاری و محتوای نامناسب/جنسی هستند.

نمونه‌هایی از تبلیغات متنی گوگل و دلیل موفقیت آن‌ها

حالا که با تبلیغات متنی گوگل و چگونگی کارکرد آن تا حدی آشنا شدیم، نگاهی به دو نمونه موفق از تبلیغ متنی گوگل بیندازیم:

Freelancer: این تبلیغ متنی از سایت Freelancer فقط ۲ عنوان را در بر می‌گیرد، اما از توضیحات مفصل برای بیان آنچه کاربران می‌توانند از این پلتفرم انتظار داشته‌باشند، استفاده می‌کند. آن‌ها همچنین با استفاده از افزونه‌های پیوند سایت، گزینه‌های ناوبری متفاوتی را به کاربران ارائه می‌دهند. هر کاربر با کلیک بر روی گزینه دلخواه، می‌تواند به بخش مورد نظر خود وارد شود.

نمونه تبلیغات متنی گوگل برند freelancer

Dyson: این تبلیغ Dyson به مخاطبان یادآوری می‌کند که روز مادر نزدیک است و از افزونه پیوند سایت برای جلب توجه به بخش‌هایی از فروشگاه آنلاین خود که می‌توان کالاهای هدیه را پیدا کرد، استفاده می‌کند. در واقع تبلیغات سرچ گوگل زمانی نتیجه بهتری دارد که با زمینه جستجوی کاربر هماهنگ باشد. با روش‌های مختلفی می‌توان ارتباط تبلیغات را با مخاطبان قوی‌تر کرد. مثلاً از طریق هدف‌گیری مکانی یا تنظیم متن تبلیغ بر اساس فصول یا مناسبت‌های تقویمی خاص.

نمونه تبلیغات متنی گوگل برند dyson

بهترین روش‌ها برای ایجاد تبلیغات متنی جذاب در گوگل

مخاطبان خود را بشناسید

قبل از شروع به نوشتن متن تبلیغ، درک اینکه مخاطبان شما چه کسانی هستند، بسیار مهم است. نیازهای آن‌ها چیست؟ سعی در حل چه مشکلاتی دارند؟ از چه زبانی استفاده می‌کنند؟ هرچه بینش بیشتری در مورد مخاطبان خود داشته باشید، می‌توانید بهتر تبلیغات خود را برای برقراری ارتباط با آن‌ها تنظیم کنید.

از کلمات کلیدی مرتبط استفاده کنید

کلمات کلیدی ستون فقرات تبلیغات متنی شما هستند! این کلمات تعیین می‌کنند که تبلیغات شما کجا و چه زمانی نمایش داده شود. حتماً از کلمات کلیدی مرتبط با محصول یا خدمات خود استفاده کنید؛ چرا که کاربران احتمالاً در هنگام جستجو از همان کلمات استفاده می‌کنند. با انجام تحقیقات کامل در مورد کلمات کلیدی می‌توانید عباراتی که بیشتر مورد جستجو قرار می‌گیرند و در عین حال، رقابت بر سر آن‌ها کم است را شناسایی کنید. ابزارهایی مانند Google Keyword Planner می‌توانند در این مسیر به شما کمک کند.

متن تبلیغ را شفاف و جذاب بنویسید

شما فقط چند ثانیه فرصت دارید تا توجه کاربر را در فضای آنلاین جلب کنید. بنابراین، متن تبلیغ شما باید به‌طور شفاف محصول/خدمات شما و دلیل ارزشمندی آن را بیان کند. همچنین متن تبلیغ باید شامل یک فراخوان عمل (CTA) قوی و جذاب باشد که کاربران را به کلیک بر روی تبلیغ شما ترغیب کند. متن تبلیغ باید حتماً مختصر و متمرکز باشد.

تبلیغ را برای نمایش در موبایل بهینه‌سازی کنید

زمانی که تبلیغ خود را ایجاد می‌کنید، پیش‌نمایشی برای هر دو قالب دسکتاپ و موبایل ایجاد می‌شود. بنابراین باید تبلیغ خود را برای هر دو حالت بهینه‌سازی کنید. یکی از روش‌های بهینه‌سازی، انتخاب افزونه‌های مناسب بر اساس قالب است. به‌عنوان مثال، تبلیغ کمپانی Percolate ممکن است به دلیل بهینه‌سازی خاص برای هر قالب، در کامپیوتر، دسکتاپ و موبایل کمی متفاوت به نظر برسد. توجه کنید که در نسخه دسکتاپ افزونه sitelink چطور نمایش داده می‌شود:

افزونه سایت لینک در تبلیغات متنی گوگل دسکتاپ

اما در نسخه موبایل، از افزونه‌های تماس سریع استفاده شده است تا کاربران تشویق به تماس شوند:

افزونه تماس در تبلیغات متنی گوگل موبایلی

تست A/B

آزمایش با تغییر پارامترهای مختلف تبلیغ به شما کمک می‌کند تا بهترین ترکیب جذب‌کننده مخاطبان را پیدا کنید. پیشنهاد می‌کنیم با دو تبلیغ در هر گروه تبلیغی شروع کنید و عناوین گوناگون را آزمایش کنید؛ زیرا عناوین تاثیرگذارترین بخش متن تبلیغ شما هستند. اجازه دهید یک آزمون حداقل برای مدت دو هفته یا تا هر مدتی که داده‌های کافی جمع‌آوری شوند، اجرا شود.

صفحه فرود اختصاصی در نظر بگیرید

هدایت مشتریان بالقوه به یک صفحه فرود مرتبط، پس از کلیک بر روی تبلیغ شما، بسیار مهم است؛ زیرا تبدیل (Conversion) در آنجا اتفاق خواهد افتاد. اطمینان حاصل کنید که صفحه فرود شما به‌طور یکپارچه با متن تبلیغ هماهنگ است و یک تجربه کاربری مثبت ایجاد می‌کند.

برای مثال، توجه کنید که صفحه فرود Periscope Data چقدر با تبلیغ آن‌ها مطابقت دارد:

هماهنگی تبلیغات متنی گوگل و لندینگ

راه‌اندازی تبلیغات متنی گوگل توسط آژانس دارت

تبلیغات گوگل از طریق سرویس گوگل ادز اجرا می‌شود و متاسفانه در برخی کشورها، از جمله ایران، محدودیت‌هایی دارد. با این وجود بسیاری از کسب‌وکارهای ایرانی از این سرویس استفاده می‌کنند. زیرا مجموعه‌هایی در داخل کشور وجود دارند که می‌توانند فرایند ایجاد تبلیغات در گوگل ادز را ممکن و آسان کنند. آژانس دیجیتال مارکتینگ دارت یکی از همین مجموعه‌ها است. متخصصان مدیریت و بهینه‌سازی اکانت اختصاصی گوگل در دارت به شما کمک می‌کنند از بودجه تبلیغات خود حداکثر استفاده را ببرید. علاوه بر خدمات ساخت اکانت اختصاصی گوگل ادز، می‌توانید برای شارژ و مدیریت اکانت خود نیز از طریق ما اقدام کنید.

سوالات متداول در مورد تبلیغات متنی گوگل

تبلیغات متنی گوگل چیست؟

تبلیغات متنی گوگل، تبلیغات کوتاهی هستند که در نتایج جستجوی گوگل و وب‌سایت‌های همکار نمایش داده می‌شوند. این تبلیغات بر اساس کلمات کلیدی جستجوی کاربر نمایش داده شده و به تبلیغ‌کنندگان این امکان را می‌دهند تا به مخاطبان هدف خود دسترسی پیدا کنند.

چرا باید از تبلیغات متنی گوگل استفاده کنیم؟

تبلیغات متنی گوگل به شما امکان می‌دهد تا درست در زمان مناسب، مقابل مخاطبان هدف خود قرار بگیرید. این امر باعث افزایش بازدید وبسایت، جذب مشتریان جدید و در نهایت رشد کسب‌و‌کارتان می‌شود.

آژانس دیجیتال مارکتینگ دارت چه خدماتی در ارتباط با تبلیغات متنی گوگل ارائه می‌دهد؟

تیم تخصصی دارت، از ابتدای مسیر تبلیغات متنی در گوگل همراه شماست تا زمانی که کمپین اجرا شود. حتی برای بهینه‌سازی تبلیغات متنی خود نیز می‌توانید از دارت کمک بگیرید.

جهت دریافت مشاوره برای تبلیغات متنی گوگل، این فرم را تکمیل کنید.

و در پایان این که...

تبلیغات متنی گوگل یک سلاح قدرتمند در زرادخانه بازاریابی دیجیتال هستند! این تبلیغات یک راه مقرون به صرفه و انعطاف‌پذیر برای کسب‌وکارها فراهم می‌کند تا به مخاطبان هدف خود دسترسی پیدا کنند، ترافیک وبسایت را بالا ببرند و در نهایت تبدیل‌ها را افزایش دهند. با درک چگونگی کارکرد و استفاده موثر از تبلیغات سرچ گوگل، کسب‌و‌کارها می‌توانند از قدرت شبکه گسترده گوگل برای رشد حضور آنلاین و دستیابی به اهداف بازاریابی خود بهره ببرند.

منبع: megadigital.ai

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *