۵ کمپین تبلیغاتی موفق در دنیا، نکات مهم، اهداف و انواع کمیپن های تبلیغات

کمپین تبلیغاتی موفق

اگر به تازگی یک محصول جدید به سبد خرید مشتریان خود اضافه کرده‌اید. در این صورت باید خبر آن را به مشتریان خود به شکل ویژه‌ای بدهید تا مورد توجه قرار گیرد. کمپین تبلیغاتی یک راه مؤثر برای برقراری تعامل بین شما و مشتری است. از طرفی اگر احساس می‌کنید که برنامه‌های بازاریابی شما در مسیر نادرستی قرار گرفته است. پس باز هم با کمک نتایج کمپین و تعامل مخاطبان می‌توانید جان تازه‌ای به کسب‌وکارتان بخشید.

برای یک کمپین موفق ابتدا باید یک تیم حرفه‌‌‌ای داشته باشید تا شبانه‌‌روز درباره پیام کمپین و شناسایی مخاطب هدف تلاش کنند. برای اینکه بتوانید یک تیم حرفه‌ای را شناسایی کنید، در ادامه این مطلب از آژانس دیجیتال مارکتینگ دارت درباره کمپین تبلیغاتی، اهداف کمپین و انواع آن اطلاعاتی ارائه کرده‌ایم.

فهرست مطالب

کمپین تبلیغاتی چیست؟

کمپین تبلیغاتی انلاین

کمپین تبلیغاتی چیست؟ کمپین تبلیغاتی یک استراتژی بازاریابی هدفمند در دوره زمانی مشخص برای جذب مخاطب هدف و ترغیب او به خرید محصولات یا استفاده از خدمات یک کسب‌وکار است. در یک کمپین مجموعه برنامه‌های تبلیغاتی با یک هدف مشخص مثل فروش محصولات سبد سلامتی به مشتری پیش می‌رود. هیچ متخصصی نمی‌تواند به‌طور قطع نتیجه کمپین را مشخص کند، اما چشم‌انداز یک کمپین قابل پیش‌بینی است.

برای یک کمپین تبلیغاتی باید ۵ مورد توسط متخصص مشخص شده باشد: میزان سرمایه و بودجه، پیام کمپین، هدف، ارزیابی تأثیرگذاری تبلیغات و رسانه برای نمایش کمپین. فرد متخصص این موارد را بررسی کرده و با کمک آن کمپین را مدیریت می‌کند. بودجه کمپین ارتباط مستقیمی با کیفیت آن دارد، البته باید این بودجه را به صورت تخصصی و حرفه‌ای صرف اقدامات نتیجه‌بخش کرد.

 وگرنه چیزی که زیاد است شرکت تبلیغاتی است که بلدند چطور از مشتریان خود پول بگیرند. پس برای اجرای یک کمپین باید برنامه داشته باشید و با برنامه به فکر اجرای آن باشید. همچنین بدانید معیارهای کسب‌وکارتان چیست و باید در کمپین چه چیزی را برجسته کنید تا به نتیجه مطلوب برسید. یک متخصص خوب برای کمپین وقت خود را تلف نکرده و فقط برای مخاطبین هدف برنامه‌ریزی تبلیغاتی ارائه می‌دهد. به استفاده از این روش در زمان و هزینه صرفه‌جویی شده و می‌توان کمپین را به شکل بهتری مدیریت کرد.

تمام کمپین‌های تبلیغاتی یک بخش کال تو اکشن (دعوت به خرید) دارند. ترغیب مخاطب به استفاده از محصول یا خدمات نیز ترفندهای خاص خودش را دارد که از ویژگی‌های یک کمپین خوب است. در ادامه با بهترین کمپین‌های تبلیغاتی در دنیا آشنا خواهید شد.  

۵ کمپین تبلیغاتی موفق در دنیا

هر روز از کنار بیلبورد رد شده و توجهی به آن نمی‌کنید، چرا؟ چون هیچ جذابیتی نداشته و نکته کاربردی برای شما ندارد. درواقع خلاقیت و جذابیت در تبلیغات به‌خصوص تبلیغات دیجیتال بسیار مهم است و روح تبلیغات به‌حساب می‌آید. کمپین‌هایی در سرتاسر دنیا به وجود آمده‌‌اند که خلاقیت را چاشنی کاربردهای کمپین خود کرده‌اند و جزو معروف‌ترین کمپین‌های دنیا قرار گرفتند. در ادامه با ۵ کمپین موفق دنیا بیشتر آشنا خواهید شد.

نایک

کمپین تبلیغاتی نایک

یکی از کمپین‌های موفق دنیا، «فقط انجامش بده» نایک است. شرکت نایک این کمپین را در سال ۱۹۸۸ توسط ورزشکاران حرفه‌ای و آماتور شروع کرد. در یکی از تبلیغات تلویزیونی این کمپین از حضور دونده دوی ماراتن سابق ۸۰ ساله به نام والت استک بود. این ورزشکار سابق با وجود سن بالا هر روز صبح ۱۷ مایل می‌دوید. والت استک براساس پیام کمپین می‌گوید: «فقط انجامش بده»

پس از این تبلیغ نایک در تلویزیون چه اتفاقی افتاد؟ هزاران نفر در سرتاسر دنیا داستان‌های خود را درباره «فقط انجامش بده» از زندگی خود تعریف کردند. فردی که شغل خود را پس از ۱۰ سال رها و ضرر مالی متحمل شد، اما فقط انجامش داد و زندگی خود را تغییر داد.

اما این کمپین چطور موفق شد؟

شرکت نایک با شناخت مخاطب هدف بین آن‌ها زندگی کرد، عواطف آن‌ها را در نظر گرفت و با آن‌ها ارتباط قوی ایجاد کرد. ازاین‌رو توانست چنین نتیجه‌ای را برای خود بدست آورد. تعریف داستان‌هایی از زبان افراد مختلف درباره زندگی سالم، انگیزه و شادزیستی باعث شد تا افراد با آن هم‌ذات‌پنداری کرده و چنین کمپین موفقی شکل بگیرد.

پپسی

کمپین تبلیغاتی پپسی

کمپین تبلیغات پپسی یکی دیگر از نمونه‌های موفق در دنیای تبلیغات است. شرکت پپسی مصادف با Super Bowl (فینال فوتبال آمریکا) یک تبلیغ تلویزیونی را به نمایش درآورد که جایزه‌های مختلفی را کسب کرد. برطبق این تبلیغ فردی به رستوران رفته و درخواست کوکا کولا می‌کند و گارسون از او می‌پرسد: ـ پپسی خوبه؟ فرد در پاسخ می‌گوید: ـ بهتر از خوب است.

هدف اصلی این کمپین زیر سوال بردن کوکاکولا به‌عنوان تنها برند نوشابه در دنیا است. در واقع با این کمپین داستان همیشگی که کوکاکولا انتخاب اول مردم است، تحت‌تأثیر قرار گرفته و پپسی به عنوان یک رقیب حرفی برای گفتن دارد. این کمپین حمله‌ای به رقیب (کوکاکولا) محسوب شده و یکی از زیبایی‌های دنیای تبلیغات حرفه‌ای است.

حالا باید از خود بپرسیم دلیل موفقیت کمپین پپسی چه بود؟

دلیل موفقیت این برند آگاهی از خود، آگاهی از برند و در واقع برندسازی بود. با این کمپین حالا هر وقت که مشتری با این سوال مواجه شود که “پپسی خوبه؟” جواب این سوال را دانسته و پپسی را انتخاب خواهد کرد.

اگر بدانیم مشتریان در مورد محصول ما چطور فکر می‌کنند، می‌توانیم بهترین موقعیت تبلیغاتی را برای محصول رقم بزنیم.

کوکاکولا

کمپین تبلیغاتی کوکاکولا یکی دیگر از نمونه‌های موفق در محبوبیت بین مردم بود. “با هر کسی که دوست دارید، تقسیم کنید” این شعار کمپین کوکاکولا در وسط تابستان داغ بود. این کمپین با نام Share a Coke مردم را به تقسیم کردن نوشابه خود با افراد مورد علاقه زندگی‌ تشویق می‌کرد. شرکت کوکاکولا جمله «با هر کسی که دوست داری، تقسیم کن» را روی بطری‌ها درج کرده بود و از مردم خواسته که جای خالی آن را با اسم شخص موردعلاقه‌ پر کنند. این کمپین بسیار استقبال شد و و به‌سرعت شبکه‌های اجتماعی از عکس‌ بطری نوشابه پر شد. حتی عده‌ای در میان این عکس‌ها دنبال اسم خودشان بودند.

آژانس تبلیغاتی آگیلوی، بزرگترین شرکت تبلیغاتی در جهان مسئول این انجام این کمپین بود و چنین تعاملی را بین کوکاکولا و مردم رقم زد. استفاده از تکنیک شخصی‌سازی و ارتباط مؤثر بین آدم‌ها دلیل پیروزی این کمپین در آن زمان بود. حالا کوکاکولا مشتری وفادار زیادی دارد که تعصب استفاده از محصولاتش را خواهند کشید.

کمپین Share a Coke در دهه هفتاد میلادی انجام گرفت اما هنوز پس از گذشت ۴ دهه این بطری را در شبکه‌های اجتماعی با نام‌های مختلف می‌بینیم. پس از همین موضوع به قدرت یک کمپین تبلیغاتی در جذب مخاطب هدف پی ‌می‌بریم.

اسنیکرز

کمپین تبلیغاتی اسنیکرز

«وقی گرسنه‌ای، خودت نیستی» پیام صریح کمپین تبلیغات اسنیکرز یک غوغای دیگر در دنیای تبلیغات به‌حساب می‌آید. اسم برند اسنیکرز که پرچم‌دار دنیای شکلات‌ها است زیاد به گوش‌تان خورده است. این برند با این کمپین می‌خواهد کیفیت محصول خود را به رخ بکشد. در آن زمان کمپین You’re not you when you’re hungryبه یک تبلیغ محبوب در تلویزیون تبدیل شد. این شرکت از این واقعیت که بعضی افراد وقتی گرسنه هستند، عصبی می‌شوند، استفاده و کمپین جذابی ایجاد کرد.

در این کمپین دو بازیگر معروف به نام استیو بوشمی و بتی وایت به‌خاطر گرسنگی رفتارهای غیرمعمول از خود نشان می‌دادند. بعد از مصرف یک گاز از شکلات اسنیکرز به حالت عادی بر‌گشتند.

دلیل موفقیت این کمپین استفاده از تبلیغ کمدی بود. این شرکت با استفاده از این تکنیک در کنار دیگر تکنیک های تولید محتوا برتر به این موفقیت بزرگ دست پیدا کرد. اسنیکرز خود را در ذهن مشتریان نجات‌بخش ثبت کرد. چراکه با اسنیکرز می‌توانید از عصبانیت و درگیری‌های روحی در امان بمانید.

اپل

کمپین تبلیغاتی «خلاقیت متوقف نمی‌شود» از دیگر نمونه‌ تبلیغات محبوب در بین مردم بود که کاربران زیادی را ترغیب به شرکت در آن کرد. این کمپین همزمان با کرونا که زمان قرنطینه مردم، شکل گرفت. در این زمان اپل اعلام کرد که «خلاقیت متوقف نمی‌شود» با این جمله می‌خواست به دیگران انگیزه حرکت بدهد. پس گوشی آیفون خود را بردارید و در همان حالت قرنطینه عکس و فیلم‌های جذاب تهیه و در این چالش شرکت کنید.

مردم زیادی در این چالش شرکت کردند و روزهای ملال‌انگیز قرنطینه را با خلاقیت به شب رساندند. می‌دانید چرا این کمپین موفق شد؟ چون در زمانبندی دقیق از سرگرمی درست استفاده شد. اپل در واقع از یک پاندمی خطرناک و همه‌گیر یک سرگرمی جذاب ایجاد کرد. گاهی می‌توان از سرو‌صداها و شرایط نامناسب یک ارزش مناسب ایجاد کرد. بعد آن را با خلاقیت درآمیخت و کاربر را با خود همراه کرد.

نکات مهم در کمپین تبلیغاتی موفق

یک کمپین زمانی سودآور است که با برنامه دقیق به نتیجه برسد. در ادامه با مهم‌ترین نکات کمپین تبلیغاتی موفق آشنا خواهید شد.

مرحله ۱: هدف و بودجه خود را تعیین کنید

اگر بگوییم که پول بیشتر، کمپین موفق‌تر اشتباه گفته‌ایم. درواقع خلاقیت در تبلیغات می‌تواند میزان زیادی از سرمایه شما را برای کمپین حفظ کند. شما باید براساس بودجه‌ای که در دست دارید، تبلیغات کنید. برنامه‌ریزی برای این بودجه نیز سودآوری شما را بیشتر از قبل مشخص خواهد کرد. بودجه‌ بندی تبلیغات راه‌ و روش‌هایی دارد که باید آن‌ها را یاد بگیرید. بدون برنامه‌‌ریزی برای استراتژی‌های بازاریابی نمی‌توانید یک راه مشخص را دنبال کرده و به نتیجه مشخص برسید.

همچنین روش‌هایی از تبلیغات مانند تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی کم هزینه‌تر بوده و می‌توانید از این روش‌ها در کنار تبلیغات پولی، بهره ببرید.

مرحله ۲: مخاطبان هدف خود را شناسایی کنید

در این مرحله بعد از اینکه هدف و بودجه تبلیغات را مشخص کردید. حالا نوبت شناسایی مخاطب هدف‌ است. هر چه مخاطب هدف خود را با دقت بیشتری تعیین کنید، سودآوری شما از مشتریان بالقوه بیشتر خواهد بود.

حالا چطور بازار هدف را شناسایی کنیم؟ با بررسی ویژگی‌های روان‌شناختی و جمعیت‌شناسی افراد می‌توانید مخاطب هدف خود را بشناسید. همچنین باید جغرافیایی که مخاطب هدف‌تان در آن زندگی می‌کند را نیز مورد بررسی قرار دهید. چراکه بازاریابی B2B صنعت، اندازه شرکت، مکان و سایر عوامل کلیدی مرتبط با کمپین شما را نیز شامل شود. بنابراین هر چقدر درباره مخاطب هدف خود بدانید، موفقیت در کمپین امکان‌پذیرتر است.

یکی دیگر از راه‌هایی که به شناسایی بیشتر مخاطب هدف کمک می‌کند، شناسایی رسانه دلخواه مخاطب هدف‌ است. برای مثال شما یک شرکت B2C با محصولات سرگرمی برای زنان ۲۱ تا ۳۵ هستید. برای موفقیت در رسانه باید سراغ شبکه‌های اجتماعی بروید، چراکه زنان در این سنین بیشتر وقت خود را در این رسانه صرف می‌کنند. پس باید بابت راه های افزایش نرخ تعامل اینستاگرام آموزش لازم را متناسب با مخاطب هدف خود ببینید.

ولی اگر یک شرکت B2B محصولات قطعات خودرو هستید، رسانه موردنظر مخاطب هدف‌، مجله تجاری است.

مرحله ۳: پیام جذاب داشته باشید

پیام، بخش جذاب و سرگرم‌کننده در کمپین تبلیغاتی است. پیام کمپین براساس محصول یا خدمت یک کسب‌وکار و علاقه‌مندی مخاطب هدف شکل می‌گیرد. هر چقدر مخاطب هدف خود را بیشتر بشناسید، مخاطب بالقوه بیشتری را در نتیجه کمپین بدست خواهید آورد. پیام کمپین تبلیغاتی را می‌توان با شناسایی مشکل مخاطب هدف و راه‌های رفع آن تهیه کرد.

پیام کمپین به این شکل ایجاد می‌شود:

  • شناسایی مشکلات مخاطب هدف و رفع آن‌ها
  • معرفی محصول یا خدمات و معرفی مزایای آن در رفع مشکل مشتری
  • ایجاد اعتبار با ارائه رضایت مشتری، امتیاز مشتریان سابق از مصرف و دیگر روش‌های اعتبارسنجی

مرحله ۴: استراتژی رسانه خود را توسعه دهید

در این مرحله به این سوال پاسخ می‌دهید: حال که مخاطب هدف و پیام کمپین خود را مشخص کردم، چطور باید پیام را به مخاطب رساند؟ رسانه‌ها، راه ارتباطی با مخاطب برای دریافت پیام هستند. انتخاب رسانه معتبر به دلیل تنوع یکی از بحث‌های چالشی است. عوامل مختلفی در انتخاب رسانه نقش دارد، میزان بودجه یکی از این موارد است. شما هر چه هزینه بیشتری پرداخت کنید، کانال‌های بیشتری را در اختیار خواهید داشت. ولی تعداد کانال‌ها عامل اصلی موفقیت کمپین نیست، بلکه انتخاب کانال‌ معتبر مهم است.

تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی، به شرطی که تعامل را با کاربران حفظ شود، کمپین را به اصطلاح «توربو شارژ» می‌کند.

بازاریابی ایمیلی نیز یکی دیگر از رسانه‌ها برای ارائه پیام کمپین دیجیتال مارکتینگ است. این روش کم‌هزینه و پر بازده است. بنابراین انتخاب رسانه خوب با نوع کسب‌وکار، رفتار مخاطب هدف، محصول یا خدمت یک شرکت ارتباط دارد.

مرحله ۵: کمپین بازاریابی خود را اجرا کنید

آسان‌ترین بخش کمپین تبلیغاتی، مرحله اجرا است. البته برنامه‌ریزی دقیق شرط اجرای کمپین بدون دردسر خواهد بود. شما باید یک تیم برنامه‌ریزی برای هماهنگی و اجرای کمپین و یک مدیر مالی برای مدیریت بودجه داشته باشید.

مرحله ۶: نتایج خود را اندازه گیری و تجزیه و تحلیل کنید

آخرین مرحله تجزیه و تحلیل نتایج حاصل از داده‌های کمپین است. این نتایج می‌تواند به شما در اجرای کمپین‌های بعدی یاری کند. همچنین به شما نشان می‌دهد که کدام رسانه یا هدف در بازدهی کمپین نقش مهم‌تری دارد.

انواع کمپین تبلیغاتی چیست؟

کمپین‌های تبلیغاتی با استفاده از روش‌های مختلف بازاریابی تدوین می‌شوند. با برخی از این روش‌ها در ادامه آشنا خواهیم شد.

تبلیغات موتورهای جستجو (sem)

کمپین تبلیغات موتورهای جستجو (sem) یک استراتژی بازاریابی دیجیتال مارکتینگ است. ترکیب تبلیغات در گوگل و سئو منجر به تبلیغات sem است. این تبلیغات به نتایج جست‌وجو در گوگل بستگی دارد. اگر سایت شما در رتبه‌های برتر گوگل نباشد، پس چطور مخاطب‌ شما را بیابد؟ دو راه وجود دارد که به رتبه برتر گوگل دست یابید:

  • رعایت الگوریتم‌ گوگل
  • دریافت جایگاه گوگل از طریق پرداخت پول

بهینه سازی موتورهای جستجو(SEO )

سئو سایت حرفه ای یکی دیگر از روش بازاریابی در کمپین‌های تبلیغاتی است. کمپین سئو برنامه‌ریزی دقیق برای بهینه‌سازی موتورهای جست‌وجو (گوگل) و کسب رتبه‌های برتر نتایج گوگل است. این کمپین کمی زمان‌بر است ولی اگر به بار بنشیند، نتایج باورنکردنی را برای شما به ارمغان می‌آورد. پروسه این کمپین شامل تحقیقات کلمه کلیدی، بهینه‌سازی وبسایت، لینک سازی است.

پوش نوتیفیکیشن

پوش نوتیفیکیشن یک ابزار تبلیغات دیجیتالی است که از طریق مرورگر یا برنامه‌های مختلف قابل نمایش است. این پیام‌ها به صورت پوش است، یعنی قابلیت درج عکس، متن و لینک است. کاربر هر زمان که بخواهد می‌تواند روی آن کلیک کرده و وارد سایت آگهی دهنده شود.

نصب اپلیکیشن

کمپین نصب اپلیکیشن بستگی به تعداد نصب آن برنامه از طریق تبلیغات دارد. هر چقدر با تبلیغات تعداد نصب اپلیکیشن بالا برود شما باید به ازای آن مبلغی را پرداخت کنید. شرط موفقیت در تبلیغات اپلیکیشن این است که بیننده تبلیغ را دیده و از طریق همان تبلیغ اقدام به نصب و ثبت‌نام در برنامه کند.

ایمیل مارکتینگ

کمپین ایمیل مارکتینک یکی دیگر از نمونه‌هایی پرکاربرد بین کمپین‌ها است. در این نوع کمپین از ابزارهای مختلف ایمیلی برای جذب مخاطب استفاده می‌کنند. همچنین می‌توان به کمک ایمیل مارکتینگ مخاطبین هدف را به مشتریان بالقوه تبدیل کرده و از طریق ابزارهای مختلف ایمیل آن‌ها را حفظ کرد.

ویدیو مارکتینگ

کمپین ویدیو مارکتینگ شامل یک ویدیوی جذاب با هدفمندی جذب مخاطب و ترغیب آن به استفاده از محصولات یا برندسازی است. این کمپین شامل مراحل مختلفی است: برنامه ریزی، انتخاب هدف، تعیین پرسونای مخاطب، بودجه، کانال رسانه انتشار ویدیو و آنالیز کمپین.

اهداف کمپین های تبلیغاتی چیست؟

از کمپین تبلیغاتی برای تعامل با مخاطب، اطلاع‌رسانی و ترغیب مخاطب به همراهی با کمپین استفاده می‌شود. بنظرتان هدف اجرای کمپین‌ها فقط فروش محصول یا خدمات است؟ بالطبع این‌گونه نیست و موارد دیگری نیز جزو اهداف کمپین به‌حساب می‌آید. در ادامه با دیگر اهداف کمپین آشنا خواهید شد.

اطلاع به مخاطبان

اصلی‌ترین هدف یک کمپین اطلاع‌رسانی به مخاطبان است. ولی اطلاع‌رسانی درباره چه چیزی؟ اطلاع به مخاطبان می‌تواند شامل معرفی محصول، تغییر هویت برند، تبلیغات و یا هر خبر دیگری باشد.

قانع کردن مخاطبان

یکی از نتایج مهم در کمپین تبلیغاتی قانع کردن مخاطبان است. شما باید بتوانید با روش‌های مختلف به جلب اعتماد مشتری بپردازید و به او بگویید: «من مشکل تو را میدانم و راه‌حل ویژه‌ای برای حل آن دارم». برای این کار قبل از هر چیز باید بدانید مشتری را در مورد چه چیزی می‌خواهید متقاعد کنید. زیرا نمی‌توان یک محصول را برای مشکلات مختلف تجویز کرد. حتی ممکن است بعد از یک سال، مشکل تغییر کرده باشد. بنابراین ابتدا باید مخاطبان خود را بشناسید تا بتوانید آن‌ها را به خرید محصول یا مشارکت در کمپین قانع کنید.

افزایش آگاهی از برند

هر چقدر مخاطب هدف را بیشتر بشناسد، احتمال خرید محصول‌ نیز بالا می‌رود. برای این کار می‌توانید کمپین آگاهی از برند ایجاد کرده و در پلتفرم‌هایی که مخاطبان بیشتر در آنجا فعالیت دارند، منتشر کنید. شبکه‌های اجتماعی یکی از این پلتفرم‌ها است که برای برنامه‌ریزی محتوایی در آن باید به استراتژی محتوا تسلط پیدا کنید.

برانگیختن کنجکاوی مخاطبان

برای برانگیختن علاقه و کنجکاوی مخاطبان باید مزایایی محصول خود را به شکل حرفه‌ایی به مشتری نشان دهید. با انتخاب دقیق رسانه و شناسایی مشکلات مخاطب هدف می‌توانید مخاطب را به برند علاقه‌مند سازید.

تسریع در تصمیم گیری مخاطبان

اگر مشتری برای خرید زمان بیشتری نیاز دارد، به این معنا است که هنوز به سودمندی محصول اطمینان ندارد. برای همین به زمان بیشتری برای خرید نیاز دارد و این احتمال خرید را پایین می‌آورد. در این زمان پیام کمپین به کمک می‌آید. هر چقدر این پیام کامل‌تر باشد، زمان انتخاب مشتری را نیز پایین و ریسک خرید را بالا می‌برد.

پیشی گرفتن از رقبا

آخرین هدف کمپین تبلیغاتی تمایز از رقبا است. امروز با استفاده از اینترنت و تبلیغات دیجیتالی می‌توان در صدر گوگل قرار گرفت. بنابراین نمی‌توان به همان روش‌های سابق بازاریابی فیزیکی موفق شد و برای پیشی گرفتن از رقبا باید همراه تکنولوژی جلو رفت. شما باید کمپین‌های موفق در بسترهایی مختلف اینترنتی یا غیر از آن را تجربه کنید تا بین رقبا موفق شوید.

ساختار کمپین تبلیغاتی باید چگونه باشد؟

اگر مخاطب هدف یک محصول را شناسایی نکنیم، اطلاع از ساختار یک کمپین بی‌نتیجه است. بنابراین باید ابتدا با مزایای محصول و چگونگی رفع نیاز مخاطب هدف آشنایی داشته باشید و بعد ساختار بچینید.

در ادامه با رایج‌ترین ساختار امروزی کمپین آشنا شوید:

تهیه بریف

باید گزارشی کامل از تمام مراحل کمپین در دست داشته باشید. این گزارش حاوی اطلاعات نوع کسب‌وکار، محصول یا خدمت و رقبا است.

رویکرد گروهی

جمع‌آوری اطلاعات از مخاطبین هدف شامل: اطلاعات دموگرافیک، جغرافیایی، جغرافیایی، اجتماعی، اقتصادی و منافع مصرف‌کننده.

تجزیه و تحلیل SWOT

یکی دیگر از ساختارهای کمپین تبلیغاتی تجزیه و تحلیل SWOT است. چند بار کلمه SWOT به گوش‌تان خورده است؟ در واقع در حین چیدن استراتژی بازاریابی کمپین می‌توان از این تجزیه و تحلیل برای شناسایی نقاط قوت، ضعف و فرصت‌های بازار استفاده کرد.

ارتباط

ممکن است چالش‌های احتمالی زیادی برای رساندن پیام به مشتری هدف به وجود بیاید که باید آن را برای مقابله با مشکلات در حین اجرای کمپین بشناسید. این چالش‌های ارتباطی شامل موارد مختلفی است:

  • عدم انتخاب رسانه مناسب
  • استفاده از لحن نامناسب برای بیان پیام
  • ناتوانی در تشخیص درست معیارهای کمپین

اهداف تبلیغات

تعیین هدف کمپین تبلیغاتی از مهم‌ترین موارد ساختار است. هیچ دو کمپین مشابهی را نمی‌توانید با یک هدف مشترک پیدا کنید. بنابراین از همان ابتدا بدانید که کمپین باید بر چه موارد متمرکز شود. اگر هدف‌تان مشخص باشد به این موارد دست می‌یابید:

  • دستیابی به مشتریان جدید
  • افزایش برندسازی
  • کسب یک جایگاه جدید در بازار

استراتژی خلاقانه

در این قسمت بعد از اینکه هدف و مخاطب هدف را شناسایی شد، حالا وقت تعیین استراتژی بازاریابی خلاقانه است. در این مرحله باید یک تیم تشکیل داده و تکنیک‌ خلاقانه بازاریابی را برای رسیدن به اهداف کمپین بررسی کنید.

اجرای کمپین تبلیغاتی در دارت

برای اجرای یک کمپین تبلیغاتی باید تیم متخصص بچینید. هزینه این افراد متخصص چقدر خواهد شد؟ از طرفی باید بودجه خود را صرف نتیجه‌دهی کمپین کنید و نمی‌توانید یک هزینه سرسام‌آور دیگر اضافه کنید. حالا اگر خودتان یک کمپین را برنامه‌ریزی کنید و هزینه صرف کنید، چه می‌شود؟ بنابراین باید اجرا و ایده‌پردازی کمپین خود را به افراد با تجربه و متخصص بسپارید.

آژانس دیجیتال مارکتینگ دارت با بهره‌گیری افراد متخصص در ایده‌پردازی و اجرای کمپین به شما در جذب مخاطب هدف و نتیجه‌بخشی کمپین کمک می‌کند. تحقیقات تخصصی درباره محصول‌، مخاطب هدف و انتخاب کانال رسانه از ویژگی‌های کمپین دارت است. آژانس دارت برای رونق‌بخشی به کسب‌وکارتان به ارائه خدمات مختلف پرداخته است:

  • بررسی و تحلیل مشتریان، رقبا و بازار کسب‌وکارها: (مشاوره، بررسی و تحلیل، تدوین گزارش) 
  • طراحی، تدوین و انتشار طرح‌های گرافیکی و محتوای متنی: (طراحی کمپین، تولید محتوا، طراحی گرافیکی، سئو سایت، وب اینگیج، طراحی وب) 
  • نمایش تبلیغات شما در انواع رسانه‌های دیجیتال (پوش نوتیفیکشن، نصب اپلیکیشن، گوگل ادز، تبلیغات کلیکی، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی)

سوالات متداول در مورد کمپین تبلیغاتی

انواع کمپین تبلیغاتی کدامند؟

کمپین بازاریابی موتور جست‌وجو (SEM)، SEO، پوش نوتیفیکیش، نصب اپلیکیشن، ایمیل مارکتینگ، ویدیو مارکتینگ

چطور در کمپین مخاطب را قانع کنم تا از در مسیری کمپین قدم بردارد؟

ابتدا باید در کمپین مشکل مخاطب را شناسایی و بعد راه‌حلی برای آن ارائه کرد. با این روش مخاطب می‌داند که به فکر او بودید و با کمپین و برندتان همراه خواهد شد.

رسانه چه نقشی در کمپین دارد؟

وقتی هدف و مخاطب هدف در کمپین مشخص شد، حالا وقت آن است تا پیام را به گوش مردم برسانیم و از رسانه (شبکه‌های اجتماعی یا وبسایت) استفاده ‌کنیم.

جهت دریافت مشاوره در مورد کمپین تبلیغاتی، این فرم را تکمیل کنید.

و در پایان این که...

اگر بخواهیم برنامه تبلیغاتی یک کسب‌وکار را به قسمت‌های مختلف تقسیم کنیم، کمپین تبلیغاتی اصلی‌ترین بخش را خواهد داشت. چراکه با راه‌اندازی یک کمپین به شناسایی موارد مختلفی دست می‌یابیم:

  • شناسایی مخاطب هدف
  • هدف یک کسب‌وکار
  • آگاهی از برند
  • آشنایی با مزایای محصول یا خدمات یک برند
  • کانال‌های رسانه‌ معتبر و مناسب برای مخاطب هدف

در این مقاله دارت درباره کمپین تبلیغاتی، انواع کمپین و اهداف آن، اطلاعاتی ارائه دادیم. برطبق آن یک کمپین بدون شناخت جامعه هدف موفق نخواهد بود و در مرحله اول باید آن را مشخص کند. مخاطب هدف زمانی به محصول و خدمت شما اعتماد می‌کند که پیام درستی از کمپین دریافت کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیگر مقالات