SWOT چیست و چه نقشی در بازاریابی آنلاین دارد؟ | مزایای تحلیل SWOT

SWOT چیست

swot چیست؟ هر کسب و کار از درون نقاط قوت و ضعفی دارد و از بیرون، با تهدیدها و فرصت هایی مواجه می شود. استفاده صحیح از این موارد، می تواند به پایداری آن یا بهبود شرایط منجر شود. ابزارهای مختلفی برای تحلیل استراتژیک وضعیت یک بیزینس استفاده می شود. یکی از ساده ترین آن ها، ماتریس SWOT است. اما روش کار آن چیست؟

در این ماتریس، پس از تعیین عوامل اثرگذار داخلی و خارجی، استراتژی هایی اتخاذ می شود تا کسب و کار را به اهدافی که در پیش دارد، برساند. در این مطلب، شما را با چیستی این ابزار، نحوه کار با آن و مزیت های موجود آشنا خواهیم کرد. لطفا تا پایان همراه ما باشید.

فهرست مطالب

ماتریس SWOT چیست؟

ماتریس SWOT نمونه ای از ابزارهایی است که برای بررسی وضعیت کسب و کار و تحلیل شرایط استراتژیک آن مورد استفاده قرار می گیرد. این شیوه در عین سادگی و قابل فهم بودن، اطلاعات خوبی را در اختیار بیزینس می گذارد. در واقع با یک نگاه، می توانید دید خوبی نسبت به وضعیت کسب و کار خود پیدا کنید. اما نحوه کار swot چیست؟ چه بخش هایی را مورد سنجش و ارزیابی قرار می دهد؟

این ماتریس فضای شرکت را به دو بخش داخلی و خارجی تقسیم می کند. نقاط ضعف و قوت (strength و weakness) در بخش داخلی ارزیابی می شوند. در مقابل، opportunities و threats (فرصت ها و تهدیدها) در قسمت خارجی جای می گیرند. اما منظور از این بخش بندی در swot چیست؟

منظور از بخش داخلی، فضای درون یک کسب و کار و شرایط حاکم بر آن است. اینجا، نقاط ضعف و قوت کسب و کار که می تواند شرایط آینده را دگرگون کند، به طور کامل استخراج و تعیین می شود. اما فرصت ها و تهدیدها به واسطه عوامل خارجی برای شرکت به وجود می آید.

بنابراین، ابزار SWOT جدولی متشکل از چهار قسمت است که هر یک، به نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدها اختصاص دارد. تا اینجا، با ساختار و چیستی این ابزار آشنا شدیم. اما سوال بعد این است؛ ضرورت و اهمیت استفاده از SWOT چیست؟

مزایای SWOT چیست و چه اهمیتی دارد؟

بخش های مختلف SWOT

SWOT هر آن چه را که درون و بیرون کسب و کار می گذرد و بر آن اثر می گذارد، مشخص کرده و به صورت ماتریس دسته بندی می کند. از این رو، با یک نگاه می توان به اطلاعات مفیدی پیرامون شرکت و رخدادهای درون و بیرون آن دست یافت. اما اگر تجزیه و تحلیل SWOT انجام گیرد، داده هایی به دست می آید که موشکافانه و دقیق خواهد بود.

به عنوان مثال، با آنالیز SWOT داده هایی در مورد وضعیت کسب و کار در صنعت مورد نظر و سهم آن از بازار هدف حاصل می شود. با توجه به این نتایج، می توان برای افزایش فروش، گرفتن سهم بازار بیشتر و ایجاد برند قوی تر، به بازاریابی درونگرا، بازاریابی تعاملی یا سایر شیوه های تبلیغاتی و مارکتینگی روی آورد یا تصمیمات دیگری گرفت.

نتیجه آن، بهبود تعامل با مخاطبان هدف و ترغیب آنان برای پذیرش پیشنهادات کسب و کار مورد نظر است. اما چطور می توان به چنین نتایجی رسید؟ از کجا بفهمیم که در حال حاضر، به بازاریابی تعاملی یا سایر شیوه های بازاریابی و تبلیغات نیاز داریم؟

پاسخ این سوال و سوالات مشابه، به شیوه تحلیل ماتریس SWOT باز می گردد. در واقع، پس از تحلیل این ماتریس، علاوه بر اطلاعاتی که در جدول قرار دارد و اکثرا به شکل خام هستند، داده های بسیار مفیدی به دست می آید که دقیق و همراه با نگاه به جزئیات است. اما روش تحلیل SWOT چیست؟

بخش های مختلف ماتریس SWOT

قبل از بررسی روش تحلیل، بیایید تا با در نظر گرفتن یک کسب و کار فرضی که در حوزه فروش آنلاین مکمل های ورزشی فعالیت می کند، بخش های مختلف ماتریس SWOT را بیشتر بررسی کنیم تا با مفهوم هر یک، دقیق تر آشنا شویم. نام این ماتریس از حروف ابتدایی چهار کلمه Strenghth، Weaknesses، Opportunity و Threats گرفته شده است. در ادامه، این جدول را برای یک کسب و کار فرضی کامل می کنیم.

Strength

قبل از هر چیز، برای تکمیل این ماتریس باید به سراغ موارد داخلی رفت؛ نکاتی که از درون بر کسب و کار اثر می گذارند. اولین بخش، نقاط قوت است. باز به سراغ مثال بیزینس فروش مکمل های ورزشی برویم. البته این را در نظر داشته باشید که کسب و کار فرضی است؛ بنابراین نقاط قوت و سایر بخش ها برآمده از تخیل نویسنده است! صرفا این مثال برای روشن تر شدن موضوع بیان می گردد.

فروش آنلاین همراه با فروشگاه فیزیکی، تامین محصول خارجی با قیمت مناسب، تنوع بالای محصولات و سابقه فعالیت و تجربه کار در این بازار، می تواند از جمله نقاط قوت چنین شرکتی باشد. این نکات را در بخش Strenghth وارد می کنیم.

Weaknesses

بخش دوم از فاکتورهای داخلی، نقاط ضعف هستند. گاهی افراد در تکمیل این ماتریس، مرز باریک بین فاکتورهای داخلی و خارجی را فراموش می کنند. مثلا حضور رقبای تازه یک عامل خارجی است و نباید در نقاط ضعف ذکر شود. اما برای نقاط ضعف، می توان به مواردی همچون سرمایه در گردش پایین، طراحی ضعیف سایت، نداشتن استراتژی SEO و چنین نکاتی اشاره کرد.

Opportunity

بعد از فاکتورهای داخلی، به موضوعاتی می رسیم که از خارج بر کسب و کار مورد نظر اثر می گذارند. گزینه اول، فرصت ها هستند. تعداد کم فروشگاه های آنلاین فعال در زمینه فروش مکمل های ورزشی، فعالیت ضعیف فروشگاه های رقیب در فضای آنلاین و سایر نکات این چنینی، مواردی هستند که به عنوان فرصت در نظر گرفته می شوند.

Threats

در نهایت، بخش پایانی به تهدیدها اختصاص دارد. برای تکمیل این بخش، می توان به نکاتی مثل ظهور رقبای جدید با رویکرد فعالیت در زمینه آنلاین و توسعه فروشگاه اینترنتی اشاره کرد. با نوشتن این بخش، تکمیل نمونه SWOT به پایان می رسد.

اما هنوز کار تمام نشده و باید با تحلیل SWOT، داده های خام فعلی را به اطلاعاتی تبدیل کرد که به صاحبان کسب و کار، رویکرد عملی ارائه می کند. پیش از پرداختن به این مبحث، بیایید تا نکات فعلی را در یک جدول وارد کنیم تا کار تحلیل ساده تر انجام شود.

نمونه جدول SWOT

برای طراحی ماتریس SWOT به جدولی با چهار بخش نیاز داریم تا بتوانیم برنامه بازاریابی اصولی تدوین کنیم. نمونه آن در مثال زیر قابل مشاهده است. پس از جمع بندی تمام نکات در این جدول، با دید بازتری به سراغ تحلیل آن خواهیم رفت.

Opportunity

Strenghth

  • رقبای محدود
  • فعالیت ضعیف رقبا در فضای دیجیتال
  • فروش آنلاین در کنار فروشگاه فیزیکی
  • امکان واردات محصول خارجی
  • تامین محصول با قیمت مناسب
  • تنوع بالای محصولات

Threats

Weaknesses

حضور رقبای تازه

  • سرمایه در گردش کم
  • سایت ضعیف
  • نداشتن استراتژی سئو

تحلیل SWOT در بازاریابی

SWOT

برای تحلیل SWOT باید موارد هر بخش را نام گذاری کرد و بعد تک تک، در کنار یک دیگر سنجید. اما روش این کار در swot چیست؟

برای نام گذاری، هر مورد را با توجه به این که در کنار بخش قرار دارد و اینکه چندمین نکته از آن قسمت است، خواهیم شناخت. مثلا اولین نقطه قوت ذکر شده S1 یا سومین فرصت به شکل O3 شناخته می شود. حالا با ترکیب این موارد به صورت S1O3، نقطه قوتی را طبق یک فرصت می سنجیم تا بتوانیم از ترکیب آن ها، استراتژی دیجیتال مارکتینگ خاصی را بیرون بکشیم.

در فرایند آنالیز این ماتریس چهار رویکرد وجود دارد؛ تهاجمی، رقابتی، محافظه کارانه و تدافعی. استراتژی تهاجمی یا SO از نقاط قوت بیزینس استفاده می کند تا با توجه ‎به فرصت های موجود، بیشترین موفقیت و سودآوری برای شرکت حاصل شود.

استراتژی بعد، رقابتی یا ST است. در اینجا تلاش استراتژیست بر آن است که با استفاده از نقاط قوت کسب و کار، تهدیدهای بیرونی را مدیریت کند تا از آن ها برای پیشی گرفتن از رقبا استفاده شود. استراتژی سوم، محافظه کارانه یا WO است. در این حالت، سعی می شود تا با بهره گیری از فرصت های موجود، تا حد امکان تاثیر نقاط ضعف بیزینس کمتر شود. این فرایند تا جایی قابل ادامه است که نقاط ضعف به طورکلی برطرف شوند.

آخرین استراتژی، حالت تدافعی یا WT است. برای استفاده از این استراتژی، باید سعی کنید تا تهدیدهای بیرونی را به نحوی کنترل کنید که کمتر نقاط ضعف شما را بولد کنند و از این راه، به کسب و کار آسیب بزنند. اما نحوه انتخاب استراتژی های SWOT چیست؟

برای این کار، استراتژیست، ابتدا وضعیت فعلی کسب و کار را مشخص می کند. یک بیزینس ممکن است در شرایطی باشد که برای بقا می جنگد یا به وضعیت ثابتی رسیده و حالا قصد دارد رقابت بیشتر و فروش بالاتر را هدف بگیرد. طبق این شرایط، هر یک از چهار استراتژی ذکرشده قابل اتخاذ خواهد بود.

سوالات متداول در مورد SWOT

SWOT چیست؟

این ابزار، ماتریسی است که برای تحلیل وضعیت کسب و کار و اتخاذ استراتژی عملیاتی به کار می رود.

انواع استراتژی های SWOT شامل چه مواردی می شود؟

این استراتژی ها شامل چهار مورد تهاجمی، رقابتی، محافظه کارانه و تدافعی است.

انتخاب استراتژی مناسب از طریق SWOT براساس چه معیاری انجام می گیرد؟

انتخاب استراتژی مناسب با توجه به شرایط فعلی کسب و کار صورت می پذیرد.

جهت دریافت مشاوره در مورد SWOT، این فرم را تکمیل کنید.

و در پایان این که...

برندها و کسب و کارها بنابر شرایط خود، باید تحلیلی از وضعیت داشته باشند تا بتوانند استراتژی های بعدی خود را تدوین کنند و مسیر فعالیت های آینده را تعیین نمایند. یکی از بهترین ابزارها برای رسیدن به چنین نتیجه ای، ماتریس SWOT است. اما روش کار با SWOT چیست؟

برای کار با این ابزار، ابتدا عوامل موثر داخلی (نقاط قوت و ضعف) و خارجی (فرصه ها و تهدیدها) تعیین می شوند. پس از آن و با توجه به وضعیت کسب و کار، از چهار استراتژی مختلف شامل تهاجمی، رقابتی، محافظه کارانه و تدافعی استفاده می شود تا از داده های خام ماتریس، به نتایج عملیاتی رسید.

در این مطلب، سعی کردیم تا به طور کامل، روش کار با SWOT را مورد بررسی قرار دهیم. امیدواریم پس از مطالعه آن، پاسخ پرسش های خود را دریافت کرده باشید. اما اگر همچنان نکته مبهمی در ذهن تان باقی مانده، می توانید در قسمت نظرات مطرح کنید تا توسط کارشناسان ما پاسخ داده شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیگر مقالات