۷ دروغ رایج بازاریابی آنلاین که باید بدانید | وعده های توخالی دیجیتال مارکترها!

دروغ های بازاریابی آنلاین

قبل از ورود به بحث دروغ های بازاریابی آنلاین، اجازه بدهید سخنی ناب را مرور کنیم. دیوید اوگیلوی فقید، پدر علم تبلیغات می گوید: مشتری احمق نیست؛ با او مثل همسرتان برخورد کنید! این جمله معروف باید چراغ راه هر بازاریاب و تبلیغ کننده ای باشد.

منظور او از این جمله، این است که قرار نیست با دروغ و ادعای خلاف واقع، چیزی را به مشتری غالب کنید. بلکه باید آن چیزی را به مشتری عرضه کرد که در درجه اول، احساس خوبی در او برانگیزد و در مرحله بعد، نیاز او را برآورده کند. ولی به دلیل رفتار و عملکرد برخی از بازاریابان، گاهی مردم کوچه و بازار از شنیدن واژه بازاریاب، حس منفی دریافت می کنند. اما مشکل کار از کجاست؟

فهرست مطالب

بازاریابی آنلاین چیست؟

آنلاین مارکتینگ

از زمانی که کامپیوتر و اینترنت گسترش یافت و به هر خانه ای راه پیدا کرد، شکل و شمایل بسیاری از کارها تغییر کرد. یکی از این مشاغل، بازاریابی بود. بستر دیجیتال مارکتینگ چیست؟ بستر دیجیتال زمینه را برای تحول در بازاریابی نیز فراهم نمود تا اولین قدم ها برای ایجاد بازاریابی آنلاین برداشته شود.

اما با ورود تلفن های همراه هوشمند و شبکه های اجتماعی مختلف، شکل جدیدی از بازاریابی آنلاین به وجود آمد. این مدل از بازاریابی، ابزارهای مختلفی را در اختیار مارکترها قرار داد. نتیجه استفاده از آن ها، افزایش توانایی تیم مارکتینگ برای رصد و پایش داده ها و استفاده از آن ها برای بالابردن دقت کمپین بازاریابی بود. این شیوه، نتایج مثبت زیادی برای کسب وکارها و تیم مارکتینگ آن ها داشت؛ البته نباید از چالش های بازاریابی آنلاین غافل شد.

یکی از این چالش ها، دروغ های بازاریابی آنلاین است. گاهی بازاریابان و آژانس های مارکتینگ برای به دست آوردن پروژه ها، وعده هایی می دهند که با پارامترهای عقلانی جور درنمی آیند و بیشتر به دروغ شباهت دارند. در ادامه، ۷ مورد از دروغ های بازاریابی آنلاین را بررسی خواهیم کرد. توصیه می کنیم اگر قصد برون سپاری پروژه یا همکاری در حوزه مارکتینگ را دارید، مطالعه این قسمت را از دست ندهید تا کلاه سرتان نرود!

۷ دروغ رایج بازاریابی آنلاین

همانطور که پیش تر گفتیم، بازاریابی دیجیتال ابزارهایی در اختیار مارکترها قرار می دهد تا به کمک آن ها، بتوانند داده های کمپین بازاریابی را رصد کنند و با آنالیز آن ها، به نتایج بهتری برسند. در واقع هدف این روند، اجرای برنامه بازاریابی است و درصورت عملی نشدن آن، ماهیت این شیوه زیر سوال می رود.

با این وجود، گاهی برخی با ارائه وعده های توخالی، اغراق آمیز و حتی شیادانه، نکات مثبت بازاریابی دیجیتال را در ذهن صاحبان کسب وکار تیره می کنند. اگر از کسی که در زمینه بازاریابی آنلاین فعال است، صحبت هایی شبیه به موارد زیر شنیدید، سعی کنید هرچه سریع تر جلسه را پایان دهید و از او دور شوید!

نتایج عالی

یکی از دروغ های بازاریابی آنلاین، این است که همیشه همه چیز عالی است. شاید کمتر بازاریاب آنلاینی را دیده باشید که در زمان طراحی یک صفحه محصول، با استفاده از تکنیک تولید محتوا، بخشی را به معایب محصول اختصاص دهد و به روشنی، از نکات منفی آن صحبت کند.

در واقع در چنین مواردی، با ارائه اطلاعات غلط یا نگفتن همه ویژگی های محصول، سعی در ارائه نتایجی عالی به مشتری دارند. شاید برای مشتری فهمیدن چنین داده هایی سخت باشد. اما صاحب یک کسب وکار برای آغاز همکاری خود با فرد یا تیم بازاریابی آنلاین، باید بتواند این نکات را از میان جلسات استخراج کند.

مفاهیم گمراه کننده

دسته دیگری از دروغ های بازاریابی آنلاین، آن هایی هستند که از دل مفاهیم گمراه کننده خارج می شوند. شاید بتوان از چنین مفاهیمی با واژه «مغالطه» یاد کرد. منظور از مغالطه، تعریف هایی هستند که موجب به اشتباه افتادن مخاطب و مشتری می شود.

برای مثال، ممکن است یک شرکت لوازم آرایشی محصولاتی را تولید کند که در فرایند ساخت آن ها، از بافت های جانوری استفاده نمی شود. اما در عوض، از سایر مواد مضر در تولید آن استفاده می کند. اگر قرار باشد یک بازاریاب آنلاین دروغگو این محصول را تبلیغ کند، صرفا روی موضوع حذف استفاده از بافت های جانوری و مسائل زیست محیطی مانور می دهد. این، عین گمراه کردن مخاطب است.

شرایط و ضوابط شیادانه

شاید در ظاهر، این مورد کمی پیچیده باشد. اما اگر مثالی که در ادامه آمده است را بخوانید، حتما متوجه خواهید شد که چقدر با این مسئله روبه رو شده ایم.

زمانی که برای خرید لوازم خانگی یا تلفن همراه به برخی از فروشندگان مراجعه می کنید، آن ها سعی می کنند تا شما را مجاب کنند با پرداخت پول بیشتر، محصولی را بخرید که گارانتی دارد. اگر قبول کنید، کارتی تحت عنوان کارت گارانتی به شما داده می شود.

احتمالا روی این کارت، مدت زمانی جهت تعویض یا تعمیر کالا تعیین شده است. اما وای از روزی که بخواهید از این کارت استفاده کنید! دستگاه شما به هر علتی خراب شود، شامل گارانتی نخواهد بود. این دقیقا معنای شرایط و ضوابط شیادانه را برای شما روشن می کند. این موضوع، علاوه بر کسب وکارهای حضوری، از دروغ های بازاریابی آنلاین نیز محسوب می شود.

وعده های تو خالی

یکی از اصول اساسی در بازاریابی، به خصوص نوع آنلاین آن، صداقت و عمل به وعده های داده شده است. برای مثال و روشن شدن موضوع، به این عبارت ها دقت کنید:

  • آخرین فرصت خرید
  • فروش به تعداد محدود
  • تخفیف تکرارنشدنی

شاید چنین عبارت هایی را در کوچه و بازار زیاد بشنویم؛ اما در بازاریابی آنلاین هم رواج دارند. مشکل چنین مفاهیمی چیست؟

این موارد، به خودیِ خود، مشکلی ندارند. اشکال از زمانی به وجود می آید که کسب و کار یا بازاریاب آنلاین به حرف خود پایبند نباشد. در واقع، به چنین جملاتی، صرفا به عنوان ابزاری برای فروش های مقطعی نگاه می کند.

مثلا فرض کنید که یک کسب کار، از عبارت «تخفیف تکرارنشدنی» برای کمپین فروش محصولات آخر فصل خود استفاده کند. قاعدتا پس از مدت کوتاهی، باید این تخفیف برداشته شود. اما اگر همچنان برای هفته ها و حتی ماه ها تخفیفات پابرجا باشند، استفاده از ترکیب «تکرارنشدنی» بی معنا خواهد بود! این مثال برای سایر عبارت های این چنینی نیز قابل تعمیم است.

بیش فروش غیر ضروری

یکی دیگر از شیوه های شیادانه و دروغ های بازاریابی آنلاین، بیش فروشی غیرضروری است؛ اما منظور از این اصطلاح چیست؟

فرض کنید برای خرید اکانت پرمیوم یک اپلیکیشن خاص یا استفاده از محتوای دوره آموزشی ویژه ای، پولی پرداخت کرده اید. پس از آن انتظار دارید که به همه ابزارها و اطلاعات موجود دسترسی داشته باشید. اما ناگهان پس از ورود به حساب خود، متوجه موضوعی می شوید؛ پرداختی شما فقط بخشی از اطلاعات پرمیوم را در اختیارتان قرار داده است.

این مشکل زمانی حادتر می شود، که به شما پیشنهاد پرداخت پول بیشتر برای دسترسی به سایر ابزارها و اطلاعات داده می شود. این موضوع، مصداق بارز بیش فروشی غیرضروری است.

وعده های اغراق آمیز

شاید این مورد، در مشاغل خدماتی بیشتر به چشم بیاید. چراکه شما محصول قابل لمسی ندارید که در اختیار مشتری قرار دهید. اما منظورمان از وعده اغراق آمیز چیست؟

فرض کنید شرکت شما، در زمینه برندسازی فعال است. شاید اگر پروپوزال و پیشنهاد همکاری اولیه خود را ارائه کنید، قیمت آن به چشم مشتری بسیار زیاد بیاید؛ چون این خدمات را نمی تواند حس کند. به همین دلیل، ممکن است برخی از کسب وکارها، تعداد موارد را ریزتر کنند تا تعداد آن ها افزایش یابد و میزان کار انجام شده، در ظاهر بیشتر شود.

اما مشکل زمانی است که این جریان، وارد فاز دروغ های بازاریابی آنلاین می شود. درواقع، صرفا مواردی به لیست خدمات اضافه می شود؛ نکاتی که هیچوقت عملیاتی نشوند. اما بودن شان، قیمت پیشنهادی شما را قابل پذیرش و اقتصادی جلوه خواهد داد.

رفتار نامحترمانه

برای توضیح این بخش، دوباره برگردیم به جمله ابتدایی که از اوگیلوی نقل کردیم. برخی از کسب وکارها صرفا به دنبال فروختن به مشتری هستند؛ فروختن هر چیزی به هر کسی. برای رسیدن به این مورد، او را هدف بمبارانی از تبلیغات و فعالیت های بازاریابانه قرار می دهد تا در نهایت، مجبور به خرید شود.

اما این کار، عین بدرفتاری و بی احترامی با مشتری است. کسب وکاری موفق و پایدار خواهد بود که متناسب با نیاز مشتری محصول را عرضه کند. همچنین این گونه بیزینس ها خود را به مخاطب نزدیک می کنند و سعی می کنند با زبان خود او، با فرد هم کلام شوند. دراین صورت، احساس خوبی را نیز به او منتقل می کنند.

در چنین شرایطی، نه تنها فروش آن چه که نیاز است به فردی که آن را لازم دارد، انجام می شود؛ بلکه احترام فرد نیز حفظ خواهد شد.

چطور درست بودن حرف های مارکترها را تشخیص دهیم ؟

صحبت با دیجیتال مارکتر

کار برای شناسایی مارکتری که دروغ می گوید، برای کسی که کمی تجربه کار در این حوزه را دارد، خیلی سخت نیست. صرفا باید در گفت وگو با او، به سخنان فرد توجه کنید.

معمولا بازاریاب آنلاین یا آژانس دیجیتال مارکتینگ که برای تعریف دستاوردهایش، همیشه از پول و افزایش درآمد کسب وکار حرف می زند، احتمالا دروغگوی بهتری خواهد بود! بیزینس این نیست که به هر طریقی، فروش انجام شود. بلکه به دنبال راهی است تا با به دست آوردن مشتریان ثابت، درآمد پایداری به دست آورد.

بنابراین مارکتری موفق است که بتواند دستاوردی هایی در این زمینه داشته باشد؛ نه صرفا درآمدها را افزایش دهد.

بینش اخلاقی به بازاریابی آنلاین

شاید اگر بخواهیم به دید اخلاقی به موضوع بازاریابی نگاه کنیم و از دروغ های بازاریابی آنلاین فاصله بگیریم، می توان گفت بازاریابی به جای فروش به افراد، به دنبال کمک به آن هاست. کسب وکاری که در زمینه تولید و ارائه خدمت فعال است، قبل از هر چیز، باید به ارائه ارزش به مخاطب و مشتری خود بپردازد.

بازاریاب چنین کسب وکاری نیز باید به جای تمرکز روی فروش، هدف خود را ارائه ارزش ها و کمک به مخاطب قرار دهد.

سوالات متداول در مورد دروغ های بازاریابی آنلاین

دروغ های بازاریابی آنلاین شامل چه مواردی هستند؟

نتایج عالی، مفاهیم گمراه کننده، شرایط و ضوابط شیادانه، وعده های تو خالی و … از جمله این موارد هستند.

هدف بازاریابی چیست؟

هدف از بازاریابی، ارائه ارزش ها به مشتری و کمک به اوست؛ درواقع فروش اولین هدف نیست.

برخی از وعده های توخالی مارکترهای آنلاین چیست؟

آخرین فرصت خرید، فروش به تعداد محدود، تخفیف تکرارنشدنی از این نکات محسوب می شوند.

جهت دریافت مشاوره در مورد چالش های بازاریابی آنلاین، این فرم را تکمیل کنید.

و در پایان این که...

دروغ های بازاریابی آنلاین بخش نازیبای مارکتینگ هستند. متاسفانه برخی از بازاریابان به جای حرکت در مسیر صداقت و شفافیت، از مسیر دروغ وارد می شوند. اما علم بازاریابی، در واقع در راستای کمک به مخاطب یا مشتری بنا شده و تمرکز آن به جای فروش، روی ارائه ارزش هاست. در این مطلب، سعی کردیم به ۷ دروغ بزرگ بازاریابی آنلاین بپردازیم. امیدواریم از این مطلب، استفاده لازم را ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیگر مقالات