پنج کاربرد مهم هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ در ۲۰۲۳ چیست؟

کاربرد هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ

هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ می تواند به افزایش سرعت انجام کارها منجر شود. قبل از هر چیز، این ابزار نیاز به آموزش دارد. برای آموزش هوش مصنوعی، باید اطلاعات را در اختیار آن قرار داد. علاوه بر آموزش اولیه، هوش مصنوعی می تواند در حین انجام وظایف مشخص شده، یاد بگیرد و کامل تر شود.

به همین دلیل، این ابزار می تواند در تحلیل داده ها و رفتار کاربران، بهبود کمپین های تبلیغاتی، اتوماسیون بازاریابی، برنامه های مارکتینگ بین المللی و … مورد استفاده قرار گیرد. در این مطلب قصد داریم تا در رابطه با این موضوعات و همچنین تاثیر هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ صحبت کنیم. لطفا تا پایان همراه ما باشید.

فهرست مطالب

هوش مصنوعی چیست؟

هوش انسانی به افراد کمک می کند تا نکات جدید را بیاموزند و برای حل مسائل از آن استفاده کنند. هوش مصنوعی یا Artificial Intelligence که با عنوان AI در ذهن بسیاری از ما جای گرفته است، در واقع کامپیوترهایی هستند که به کمک کدنویسی، توانایی یادگیری و حل مسائل را کسب می کنند.

در واقع به کمک کدنویسی، الگوریتم هایی به وجود می آید که به کامپیوتر کمک می کند تا طبق الگوی خاصی یاد بگیرد و بتواند مسائل مختلف را حل کند؛ مواردی که تا پیش از این توسط انسان ها حل می شد. یادگیری در هوش مصنوعی، همانند انسان ها، به کمک آموزش حاصل می شود.

به عنوان مثال، انسان برای حل سوالات ریاضی، باید آموزش ببیند و راه حل مربوط به مسائل ریاضی را درک کند. اگر بخواهیم این وظیفه را برعهده کامپیوترها قرار دهیم، ابتدا باید به کمک الگوریتم هایی که با کدنویسی ایجاد می شوند، داده ها را در اختیار کامپیوتر قرار دهیم تا مراحل یادگیری را طی کند. پس از آن می توانیم انتظار داشته باشیم که کامپیوتر بتواند به جای انسان مسائل ریاضی را حل کند.

ورود هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ و هوش مصنوعی

هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ انقلابی به پا کرده و بسیاری از تخصص ها و فرآیندها را تحت تاثیر قرار داده است. همزمان با ورود هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ، صحبت در مورد از بین رفتن بسیاری از فرصت های شغلی و تخصص ها افزایش یافت. برخی معتقد بودند که هوش مصنوعی جای متخصصان را خواهد گرفت. اما هر چه استفاده از این ابزار بیشتر شد، کاربران متوجه شدند که هوش مصنوعی هنوز به یک راهبر انسانی نیاز دارد؛ کسی که نسبت  به حیطه فعالیت خود تسلط دارد و می تواند از هوش مصنوعی برای افزایش سرعت کارها استفاده کند.

به عنوان مثال، به کمک هوش مصنوعی می توان استراتژی محتوا تدوین کرد و بعد، تولید محتوا انجام داد؛ محتوایی که طبق اصول سئو تولید شده باشد. همچنین می توان استراتژی سئو تدوین کرد و آن را جهت بهبود رتبه وبسایت در صفحه نتایج سرچ گوگل به کار گرفت. حتی برنامه نویسی، سوشال مدیا مارکتینگ، طراحی های گرافیکی و … هم توسط این ابزار قابل انجام است.

نکته قابل توجه این است که هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ صرفا یک ابزار است. هوش مصنوعی کارهای زیادی انجام می دهد اما همچنان باگ ها یا خطاهایی دارد. به همین دلیل، یک متخصص باید از آن استفاده کند تا ضمن افزایش سرعت انجام کار، اشکالات احتمالی را هم برطرف کند و خروجی قابل  قبولی به دست آید.

تاثیر هوش مصنوعی در تبلیغات گوگل

یکی از کاربردهای اصلی هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ، مربوط به حوزه تبلیغات گوگل و بهبود عملکرد کلی تبلیغات است. با استفاده از الگوریتم های هوش مصنوعی، گوگل می تواند تبلیغات کلیکی یا هر تبلیغ دیگر را به صورت خودکار و هدفمند به مخاطب هدف و کاربرانی که به آن تبلیغ نیاز دارند، نمایش دهد. این کار از طریق یادگیری هوش مصنوعی گوگل امکان پذیر است.

روزانه میلیون‎ ها کاربر از گوگل استفاده می کنند. هر یک از آن ها، علایق خاص خود را دارند و بر همین اساس، در سایت ها و صفحات مختلف، جست وجو می کنند. جستجوهایی که هر کاربر انجام می دهد، داده هایی را به هوش مصنوعی گوگل می فرستد و از این طریق، علاقه مندی های خود را به این موتور جست وجو آموزش می دهد. از اینجا به بعد، گوگل می تواند محتوا و همچنین تبلیغاتی که مورد علاقه کاربر است و احتمال دارد نیاز او را رفع کند، به او نشان خواهد داد.

هرچه هدفمندی تبلیغات بیشتر باشد، احتمال دیده شدن آن توسط کاربر افزایش پیدا می کند. همچنین به دلیل نزدیک بودن محتوای تبلیغاتی و سلیقه فرد، احتمال پذیرفته شدن پیام تبلیغ توسط مخاطب هدف افزایش می یابد و درصد موفقیت تبلیغات انجام شده در گوگل بالاتر خواهد رفت.

هوش مصنوعی، ابزاری موثر برای کشف کلیک های تقلبی در تبلیغات

کاربردهای هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ چیست؟

نقش هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ

علاوه بر مواردی که در قسمت های قبل گفته شد، هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ می تواند تاثیرات بسیاری داشته باشد. ایجاد کمپین های تبلیغاتی هوشمند، بهبود تجربه کاربری، تولید محتوای هدفمند، تارگت هوشمند مشتریان و پیش بینی ترافیک از جمله فعالیت هایی هستند که هوش مصنوعی بر آن ها تاثیر گذاشته است.

همچنین هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ، برای بهبود و بهینه سازی روند بازاریابی و افزایش بازدهی استفاده می شود. این کار می تواند از طریق تحلیل داده ها انجام پذیرد. هوش مصنوعی قادر است به طور خودکار، داده های بزرگ (Big Data) را از منابع مختلف جمع آوری کرده و تحلیل کند. این داده ها می توانند شامل اطلاعات مربوط به مشتریان، رفتار آن ها، رقبا، بازار و … باشند. از این داده ها برای تشخیص الگوها، پیش بینی رفتار مشتریان و بهبود فرآیندهای بازاریابی استفاده می شود.

کمپین های تبلیغاتی هوشمند

استفاده از هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ و کمپین های تبلیغاتی هوشمند، می تواند تاثیر مثبتی روی بازدهی و بهره وری این کمپین ها داشته باشد. به عنوان مثال، هوش مصنوعی می تواند با تحلیل داده ها و الگوریتم های پیشرفته، فرآیند تصمیم گیری در کمپین های تبلیغاتی را بهبود دهد. به این ترتیب، تبلیغات بهتر و هوشمندتری در کانال های مختلف، مانند گوگل، فیسبوک، بنرهای تبلیغاتی و … اجرا می شود.

همچنین هوش مصنوعی قادر است ایده های جدید و خلاقانه ای برای کمپین های تبلیغاتی ارائه دهد. این ایده ها می توانند از طریق بالا بردن جذابیت تبلیغات، موجب بهبود بازدهی کمپین ها شوند. ایده های ارائه شده می تواند بر اساس تحلیل اطلاعات قبلی باشد. به عنوان مثال، اینکه هر کاربر چه مدت در هر صفحه بوده است یا چه صفحاتی را می بیند، همگی می توانند نکاتی را به هوش مصنوعی بیاموزند. AI از این نکات برای ارائه ایده هایی جهت بهبود کمپین استفاده می کند.

در واقع هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ و تبلیغات می تواند از ابتدای قیف فروش و بازاریابی و با ارائه ایده های خلاقانه کمک کننده باشد. در ادامه، به کمک تحلیل داده ها، مسیر را برای پیش رفتن کاربر در سایر مراحل قیف بازاریابی فراهم می کند تا در نهایت، کمپین تبلیغاتی بهبود یابد و نتایج بهتری حاصل شود.

بهبود تجربه کاربری

یکی دیگر از توانمندی های هوش مصنوعی، ارائه پیشنهادهایی جهت بهبود تجربه کاربری در کمپین های تبلیغاتی است. این پیشنهادها می تواند مربوط به طراحی صفحات، محل قرار گرفتن دکمه های مختلف، نوع CTA و … باشد.

به عنوان مثال، یکی از کمک های هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ این است که با تحلیل داده های حاصل از کاربران، می توانید بهترین زمان نمایش تبلیغات را تعیین کنید. همچنین این ابزار می تواند پیشنهاداتی جهت بهبود متن فراخوان به اقدام (CTA) و محل قرارگیری دکمه آن ارائه دهد.

تولید محتوای هدفمند

وقتی از تکنیک تولید محتوا با هوش مصنوعی صحبت می کنیم، منظور ما، همه قالب های محتوایی است. به کمک این ابزار می توانید مطالب بلاگ را با سرعت بیشتری بنویسید، متن را به عکس تبدیل کنید و ویدئوهایی خلاقانه بسازید.

نکته قابل توجه آن است که تولید محتوا می تواند براساس داده هایی باشد که از کاربران به دست آمده و این موضوع، می تواند فرآیند تولید محتوا را هدفمندتر کند. البته باید این نکته را در نظر داشت که قرار نیست هوش مصنوعی جایگزین کارشناسان محتوا شود. هنوز این ابزار در حال یادگیری و تکمیل شدن است؛ به همین دلیل ممکن است اشتباهاتی داشته باشد. از این رو، کارشناسان محتوا باید صحت محتوای تولید شده توسط AI  را بررسی و تایید کنند.

تارگت هوشمند مشتریان

 

به کمک هوش مصنوعی می توان مخاطبانی را شناسایی کرد که بیشترین احتمال خرید محصول یا خدمت را دارند. این کار با استفاده از تحلیل رفتار مخاطبان صورت می پذیرد. در نتیجه، از طریق هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ مخاطبان هدف با دقت بیشتری رصد می شوند تا در بهترین زمان ممکن، پیشنهاد نهایی به آن ها داده شود.

تحلیل رفتار مخاطبان کمک می کند تا مارکترها بتوانند مواردی همچون نیازها و نقاط درد (Pain Point) افراد را بهتر درک کنند. از این داده ها برای بهبود کمپین های بازاریابی و تبلیغات استفاده می شود. همچنین این اطلاعات می تواند به یادگیری هوش مصنوعی نیز کمک کند تا در مراحل بعد، هوشمندتر عمل کند.

پیش بینی ترافیک

 

ترافیک ورودی به وبسایت در ساعات مختلف شبانه روز متفاوت است. وبمستر می تواند به کمک ابزارهای مختلف، میزان ورودی در هر ساعت را بررسی کند. علاوه بر افراد متخصص، هوش مصنوعی هم می تواند این وظیفه را برعهده بگیرد. بر اساس اطلاعات حاصل، می توان برای ساعات مختلف به گونه ای برنامه ریزی کرد که متناسب با حجم ترافیک ورودی، بهترین خدمات به کاربران ارائه شود تا افراد دچار مشکل نشوند.

تاثیر هوش مصنوعی در بازاریابی بین الملل چیست؟

حضور در بازارهای بین المللی به بررسی بیشتر و استراتژی خاص خود نیاز دارد. این موارد به کمک شناخت از این گونه بازارها به دست می آید. یکی دیگر از تاثیرات هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ به خصوص در سطح بین المللی، کمک به شناخت بازارهای مختلف و همچنین تدوین استراتژی مارکتینگ است. البته همچنان به حضور متخصصان نیاز است تا بتوانند صحت اطلاعات را بررسی کنند. در حال حاضر، هوش مصنوعی نقش تسریع کننده در فرآیندهایی چون تحقیقات بازار و تدوین استراتژی مارکتینگ را دارد.

یکی دیگر از کاربردهای هوش مصنوعی در بازاریابی بین المللی، استفاده از آن در قالب چت بات است. چت بات ها می توانند به پیام کاربران در زبان های مختلف پاسخ دهند. این کار در ساعات مختلف شبانه روز انجام می شود. بنابراین علاوه بر اختلاف زبان، تفاوت زمان بین مناطق جغرافیایی مختلف نیز مشکل ساز نخواهد بود.

اما نکته بعد، جمع‎ آوری، تحلیل و استفاده از داده ها در رابطه با رفتار مخاطبان در نقاط مختلف جهان است. این موضوع می تواند به کسب کار کمک کند تا متناسب با فرهنگ و شیوه رفتار کاربران مختلف، پاسخ متناسبی به نیاز آن ها ارائه کند؛ آن هم به کمک هوش مصنوعی.

کاربرد هوش مصنوعی در اتوماسیون بازاریابی چیست؟

هوش مصنوعی و اتوماسیون بازاریابی

منظور از اتوماسیون بازاریابی، انجام خودکار برخی از فرآیندها و فعالیت ها با هدف افزایش سرعت در روند بازاریابی است. این موضوع، مارکتینگ را برای کسب و کار ساده تر کرده و خدمات بهتری را در اختیار مخاطب قرار می دهد. هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ می تواند وظیفه مارکتینگ اتومیشن را برعهده بگیرد.

پیاده سازی اتوماسیون بازاریابی بدون دیتا امکان پذیر نیست. از این اطلاعات برای آموزش دادن به هوش مصنوعی استفاده می شود. پس از یادگیری، وظایفی برعهده این ابزار گذاشته می شود تا آن ها را به صورت اتوماتیک انجام دهد. هر چه اطلاعات بیشتری در مورد مخاطبان هدف و نحوه رفتار آن ها در اختیار AI قرار بگیرد، می تواند فعالیت های برنامه ریزی شده را با دقت بیشتری انجام دهد.

سوالات متداول در مورد کاربرد هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ

هوش مصنوعی چیست؟

هوش مصنوعی یا Artificial Intelligence که با عنوان AI هم شناخته می شود، در واقع کامپیوترهایی هستند که به کمک کدنویسی، توانایی یادگیری و حل مسائل را کسب می کنند. این یادگیری، براساس الگوریتم های خاصی صورت می پذیرد.

چت بات ها چطور می توانند به بازاریابی بین المللی کمک کنند؟

چت بات ها می توانند به پیام کاربران در زبان های مختلف پاسخ دهند. این کار در ساعات مختلف شبانه روز انجام می شود. بنابراین علاوه بر اختلاف زبان، تفاوت زمان بین مناطق جغرافیایی مختلف نیز مشکل ساز نخواهد بود.

هوش مصنوعی چه تاثیری بر تبلیغات گوگل دارد؟

با استفاده از الگوریتم های هوش مصنوعی، گوگل می تواند تبلیغات را به صورت خودکار و هدفمند به مخاطب هدف و کاربرانی که به آن تبلیغ نیاز دارند، نمایش دهد. این کار از طریق یادگیری هوش مصنوعی گوگل امکان پذیر است.

جهت دریافت مشاوره در مورد کاربرد هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ، این فرم را تکمیل کنید.

و در پایان این که...

می شود؛ اما هنوز نمی تواند به صورت مستقل امور را پیش ببرد. هوش مصنوعی همچون هوش انسانی به یادگیری نیاز دارد. هرچه اطلاعات بیشتری در اختیار آن قرار بگیرد، می تواند بهتر عمل کند.

متخصصان دیجیتال مارکتینگ می توانند به کمک این ابزار، رفتار کاربران را به شکل دقیق تری بررسی کنند و از آن جهت بهبود کمپین های تبلیغاتی، افزایش اثرگذاری تبلیغات، تدوین استراتژی و انجام بازاریابی بین المللی و … استفاده کنند. امیدواریم این مطلب به سوالات شما در این  مورد پاسخ داده باشد. همچنین شما می توانید پرسش های خود را در قسمت نظرات مطرح کنید تا کارشناسان ما به آن پاسخ دهند.

۱ Comment

  1. فاطمه اخلاقی گفت:

    بسیار مفید و کاربردی بود .سپاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیگر مقالات