مغز مشتریان را هک کنید، ترفندهایی برای حفظ و جذب مشتری ۲۰۲۴

جذب مشتری

کاملاً واضح است که بدون مشتری، شما کسب و کاری ندارید. اما جذب مشتریان جدید به صورت خودکار اتفاق نمی‌افتد. شما باید راه‌هایی برای رسیدن به آن‌ها پیدا کنید، آن‌ها را جذب کنید و آن‌ها را بازگردانید. کسب و کار شما به یک برنامه بازاریابی نیاز دارد که به چگونگی جذب مشتری و افزایش فروش بپردازد.
یک “طرح بازاریابی” می‌تواند کمی ترسناک به نظر برسد، اما نگران نباشید! خبر خوب این است که برای جذب مشتریان جدید به تیمی از MBA نیاز ندارید.
هک ذهن مشتری در این مقاله به معنای تسلط بر ذهن و مغز مشتریان برای متقاعدسازی او برای انتخاب برند و محصول شما است. ولی چطور این کار را انجام بدهم؟ در این مقاله از آژانس دیجیتال مارکتینگ دارت به بررسی راهکار‌های جذب مشتری می‌پردازیم. این راهکار‌ها می‌تواند راهگشای شما برای ر‌هایی کسب‌وکارتان از نبودن مشتری باشد.

فهرست مطالب

جذب مشتری چیست؟

جذب مشتری

همه کسب‌وکار‌ها یک مشتری بالقوه دارند که اگر شما یک فروشنده خوب باشید یا محصولات مفید و کارآمد برای او فراهم کنید، مجدداً به فروشگاه‌تان سر می‌زند. حالا اگر شما دست روی دست نگذارید تا او برگردد و برای بازگرداندن او کاری بکنید، در واقع فرآیند جذب مشتری را انجام داده‌اید.

فرآیند جذب مشتری با انجام یک‌سری اقدامات تکراری و قابل اندازه‌گیری امکان‌پذیر است. این اقدامات جذب مشتری چه زمانی باید انجام بگیرد؟ این را به خاطر داشته باشید، که «از دل برود، هر آنکه از دیده برفت. » بنابراین نباید زمان زیادی بگذرد که بخواهید مشتری بالقوه خود را دوباره برای خرید ترغیب کنید. شما باید از همان ابتدا به مشتری بالقوه خود‌امید و انگیزه برای بازگشت به خرید بدهید. مثلاً به او بگویید: «اگر دوباره برگردی، من بهت تخفیف خوبی می‌دم» یا اینکه به او بگویید: «در خرید چهارم امکان ارسال رایگان وجود داره» به این صورت یک برنامه منظم برای حفظ یا جذب مشتری خود چیده‌اید. اگر می‌خواهید با ترفند‌های جذب مشتری بیش‌تر آشنا شوید، پس ادامه مطلب را مطالعه کنید.

ترفندهای جذب مشتریان چیست؟

طبق بررسی‌های مارکتو، ۶۱ درصد از بازاریابان بر این باورند که تولید سرنخ‌های با کیفیت بالا بزرگترین چالش آن‌هاست. این بدان معنی است که همه مشاغل باید تلاش زیادی برای جذب سرنخ انجام دهند. برای اینکه فرایند جذب مشتری را کمی آسان‌تر کنید، مهم است که به برخی از تاکتیک‌های بازاریابی اساسی اما اثبات شده دست پیدا کنید در ادامه به بررسی مهمترین تکنیک‌های جذب مشتری خواهیم پرداخت:

قبل از جذب مشتری را بشناسید

 

حالا به این نتیجه رسیدید که باید فروش خود را افزایش دهید و باید محصول بیش‌تری بفروشید. ولی باید به چه کسی محصول بفروشید؟ مثل این است که بخواهید برای کسی کادو بخرید، اما روحیات و علاقه‌مندی او را ندانید. مشتری فروشگاهم از من چه می‌خواهد؟ شناخت مشتری و مخاطب هدف یکی از ارکان استراتژی بازاریابی نیز به‌حساب می‌آید.
بنظرتان اگر شما بخواهید یک محصول ورزشی بفروشید، آیا باید برای همه مردم شرایط خرید از فروشگاه‌تان را فراهم کنید؟ مسلماً به سراغ ورزشکاران خواهید رفت، تا بخواهید وقت‌تان را برای فروش کفش کوهنوردی به فردی که تا به حال کوه نرفته، صرف کنید. پس ابتدا لازم است برای محصولات ورزشی خود به سراغ کوهنورد‌ها و ورزشکاران بروید. به‌طور مثال شرکت بزرگ آمازون که زیرساخت جذب مشتری از تمام اقشار جامعه را دارد، جمعیت‌شناسی خاص را ترجیح می‌دهد.
حالا بهتر است به انواع افرادی که ممکن است جذب خرید تجهیزات ورزشی شوند، فکر کنید. بعد از آن می‌بینید که دسته‌بندی کلی در ذهن‌تان نقش بسته و حالا آن جرقه فکری صورت گرفته است. مشتریان من بیش‌تر خانم هستند یا آقا؟ سن این افراد معمولاً چند سال است؟ باید این اطلاعات را براساس سن، درآمد و حتی مکان زندگی تقسیم‌بندی کنید. شما باید یک هدف خاص از مشتریان را در نظر بگیرید. البته حواس‌تان باشد که در این هیاهو و حساسیت تقسیم‌بندی از مشتریان بالقوه غافل نشوید.
می‌توانید برای نمونه این‌گونه عمل کنید: دو گروه زنان با سن بین ۳۰ تا ۵۰ سال را با زنان ۳۰ تا ۵۰ سال علاقه‌مند به یوگا و دارای سگ که در ۱۰۰ مایلی فروشگاه‌تان هستند، مقایسه کنید. حالا چقدر پیام فرستادن برای آن‌ها برای دعوت به خرید متفاوت‌تر خواهد بود. می‌توانید برای جذب افراد دسته دوم این‌طوری درخواست کنید:
ـ قرار است در پارک شهر یک فعالیت یا دورهمی برای یوگا داشته باشیم که ورود سگ‌ها آزاد است. پس با این راهکار می‌توانید مشتریان جدیدی را در اطراف فروشگاه خود جذب کنید.
پس هر چقدر بیش‌تر درباره ورزشکاران بدانید. توانایی بیش‌تری برای ارتباط گرفتن با او از طریق روش‌های بازاریابی، محصولات و ایونت‌ها دارید.

به مشتریان جدید پیشنهاد تخفیف و هدیه بدهید

در نگاه اول شاید ارائه تخفیف یا هدیه به مشتریان جدید پیشنهاد وسوسه‌انگیزی برای صاحبان کسب‌وکار‌های کوچک با دغدغه‌های مالی نباشد. ولی باید به این هزینه به چشم یک سرمایه‌گذاری کوچک و سودآوری نگاه کنید.

مشتری چندین بار از محصول یا خدمت شما عبور کرده آن را بخرد، ولی پشیمان شده است. حالا نوبت شما است که او را تشویق به خرید کنید. البته نیازی نیست که یک بلندگو در دست بگیرید و فریاد بزنید: ـ اگر بخری، ۱۰ هزار تومان تخفیف دارد.

کافی است که براساس پتانسیل شرکت و فروشگاه‌تان به خرید اولی‌ها تخفیف یا یک هدیه بدهید. با کمک این ترفند ممکن است او را برای خرید ترغیب و جذب کنید. می‌توانید همان فروشگاه لوازم ورزشی را در نظر بگیرید. می‌توانید هدیه ۵۰ هزار تومانی برای ورود مشتریان جدید قرار بدهید. حالا مشتریان جدید دارید و مشتریان قبلی نیز برای دریافت تخفیف به فروشگاه‌تان برمی‌گردد. حالا این ۵۰ هزار تومان ارزش آن را ندارد؟

اگر فکر می‌کنید که این ترفند کمی برایتان هزینه‌بردار است، پس اجازه دهید یک ترفند دیگر برای یک معامله دو سر سود را بررسی کنیم:

بیش‌تر کارشناسان تجاری برای حل مشکل ارائه خدمات رایگان یک راه‌حل دارند. می‌توانید از برند‌های همسو برای ارائه تخفیف یا هدیه استفاده کنید. مثلاً برای فروشگاه ورزشی‌مان می‌توانیم به ورزشکاران یک مکمل از برند خاص را معرفی کنیم، از طرفی از او بخواهیم که محصول ورزشی ما را به دیگران معرفی کند. این یک معامله دو سر سود است، هم می‌توانید مشتریان جدید را با ارائه تخفیف به دست‌آورید. از طرفی می‌توانید مشتریان بیش‌تری از این طریق کسب کنید.

از مشتریان قدیمی خود بخواهید شما را معرفی کنند

اصطلاح «نو که آمد به بازار کهنه دل‌آزار شود» در ادبیات بازاریابی جایی ندارد. چراکه هیچ فروشنده یا صاحب فروشگاهی عاقلی از داشتن فروش بالا و مشتری بیش‌تر ناراحت نمی‌شود. بنابراین نباید از تأثیر مشتری قدیمی خود غافل شوید. باید به او حسن‌نیت خود را نشان دهید تا او همیشه به شما وفادار بماند. همین‌طور به او یادآوری کنید که حتی با وجود مشتریان جدید هنوز جای خالی او در فروشگاه برای خرید خالی است. در بازاریابی تعاملی نیز تعامل مشتریان نیز از مهم‌ترین مزایا محسوب می‌شود.

اسنپ گاهی پیام‌هایی حاوی ابراز دلتنگی برای دیدار مجدد مشتری‌های قدیمی خود ارسال می‌کند. وقتی مشتریان قدیمی خود را راضی نگه‌دارید. پس می‌توانید از آن‌ها بخواهید که محصول یا خدمت شما را نیز به دیگران معرفی کند. حالا مشتری شاید انگیزه فراوانی برای انجام این کار را نداشته باشد، پس برای ارائه انگیزه و تشویق به او پاداش دهید. می‌توانید درصدی از فروش محصول را به او پاداش بدهید. البته همیشه نیازی به پاداش نقدی نیست، کافی است که به او ۳۰ درصد تخفیف بدهید. از آن طرف هم به مشتری جدید برای خرید اول تخفیف ارائه دهید. به این نوع بازاریابی، بازاریابی ارجاع می‌گویند که این روز‌ها بحث ترند و محبوب با هزینه بسیار کم برای برند‌ها است.

گاهی نیز تبلیغ دهان‌به‌دهان نیز رخ می‌دهد. این زمانی اتفاق می‌افتد که مشتری شما از خدمات یا محصول یا سفر مشتری خوبی را از خرید تجربه کرده باشد.

 

با مشتریان قدیمی دوباره ارتباط بگیرید

برقراری ارتباط دوباره با مشتری‌های سابق و یک احوالپرسی ساده با آن‌ها نتایج خوبی را به دنبال دارد. انگار یک نفس تازه به کسب‌وکارتان بخشیده‌‌اید. همچنین یک فرصت دوباره برای سازمان‌هایی است که مشتری‌های خود را از دست داده‌اند و باید سراغ مشتری‌های سابق خود بروند. ارسال پیامک یکی از روش‌های ارتباط دوباره با مشتریان سابق است. در زمان شیوع ویروس کرونا بسیاری از کسب‌وکارها تبلیغات خود را متوقف کردند. آن‌ها شب و روز را به این  امید سر کرده بودند که وقت تبلیغات آغاز شود. حالا فصل تبلیغات شروع شده و وقتش شده که با مشتریان سابق خود از طریق ایجاد کمپین تبلیغاتی ارتباط بگیرید. با ارسال پیامک دوباره خود را به ذهن او یادآوری کنید: ـ خوشحالم که در سلامتی کامل هستی. به یاد روزهای خوب گذشته باز هم به فروشگاه ما سر بزن. خیلی دلتنگتیم…

شما می‌توانید از روش‌های دیگری برای ارتباط مجدد با مشتریان قدیمی خود ارتباط مؤثر برقرار کنید:

  • تخفیف و پیشنهادات
  • کمپین‌های شخصی‌سازی شده
  • ارسال اطلاعیه‌های مهم (شماره تلفن جدید، محل جدید فروشگاه و…)
  • تبریک و پیام موفقیت
  • درخواست بازخورد و نظردهی درباره برند و محصول

شبکه سازی کنید

اگر شبکه‌سازی به صورت اصولی انجام شود، فرصت تازه و مسیر جدیدی در تجارت‌تان خواهد بود. شبکه‌سازی باعث جمع‌آوری داده‌ها و اطلاعات بیش‌تر و ایجاد یک مرجع کامل از مشخصات مشتریان نیز خواهد بود. در واقع شما با ایجاد اعتماد برای مشتریان بالقوه و تبادل اطلاعات درباره محصول او را برای تبدل شدن به مشتری واقعی تشویق می‌کنید.

اگر از مشتریان خود به‌عنوان یک شبکه تبلیغاتی استفاده کنید، شبکه‌سازی اتفاق افتاده است. قبل از هر کاری باید اعتماد مشتری را جلب کنید. ایجاد شرایط مناسب برای خرید، رعایت انصاف در خرید و عمل به تعهدات‌تان از راهکار‌های جلب اعتماد مشتری است. صداقت و شفافیت در فروش، اشتراک‌گذاری نظرات افراد برای خرید، ارائه ویدئوی نظرات مشتریان و ارائه یک برند شفاف از راه‌های جلب اعتماد مشتری است. حدود ۶۰ درصد افرادی که به یک برند وفادار هستند، معمولاً در جمع دوستان خود درباره آن برند صحبت می‌کنند.

آقای X از فروشگاه ورزشی آنلاین شما یک کفش ورزشی خریده است. ولی بعد از چند روز یک کفش سفید به جای کفش سبز رنگ برای او ارسال کرده‌اید. آقای X در نظرات فروشگاه به این مشکل اشاره کرده، ولی شما نظر او را پنهان کردید. این مشتری دیگر به شما اعتماد ندارد و خرید از شما را توصیه نمی‌کند. از مزایای شبکه‌سازی در فروش بیش‌تر موارد زیر است:

  • افزایش فروش و برندسازی
  • دسترسی به داده‌های جدید
  • آسان‌سازی فرآیند فروش و مذاکرات
  • اطلاعات بازار و رقبا

وب سایت خود را آپدیت کنید

ایجاد یک وبسایت برای رونق کسب‌وکارکافی نیست، باید استفاده بهینه از آن داشته باشید. یعنی اینکه با آن بتوانید راهی برای خرید بیش‌تر باز کنید. بهینه‌سازی و طراحی سایت بهتر برای کاربر از دغدغه در کسب‌وکارها است. بهینه‌سازی وبسایت شامل عملیات زیر است:

  • آماده‌سازی و طراحی لندینگ پیچ‌های جذاب و کاربردی (معرفی خدمات، محصول)
  • ایجاد فرم هنگام ثبت‌نام کاربر
  • ریسپانسیو وبسایت در موبایل، لپتاپ و تبلت
  • بهینه‌سازی سرعت وبسایت برای بارگذاری در سایت توسط کاربر
  • ارائه خدمات روزمرگی‌های کاربر مانند: ساعت، تقویم، وضعیت آب‌وهوا
  • ارائه قابلیت برای نظردهی مشتری در صفحه لندینگ و محصول
  • افزودن آدرس و ارائه نقشه گوگل برای خدمات‌ کاربردی

اگر این موارد را در وبسایت دارید، پس می‌توانید عملکرد آن‌ها را بررسی کنید. مثلا اگر کد تخفیفی در وبسایت قرار داده‌‌اید و کسی از آن استفاده نمی‌کند. پس حتما مشکلی در فرآیند دریافت کد تخفیف دارید که کاربر نمی‌تواند آن را استفاده کند.

حتما دستی به سر و روی وبسایت (رنگ‌بندی، کال تو اکشن و…) بکشید و امکانات وبسایت (چت روم کاربران) را نیز به دقت بررسی کنید. یکی دیگر از قسمت‌های وبسایت که بیش‌تر در فروشگاه‌های اینترنتی مورد استفاده کاربر است. قسمت سوالات متداول است، به یک نمونه آن اشاره می‌کنیم: 

ـ آیا محصولات شما دارای گارانتی است؟

ـ بله، تمام محصولات ما دارای گارانتی ۳ ماهه است.

این بخش پرسش و پاسخ به کاربر فرصت بررسی موارد دلخواه را داده و برای خرید اقدام می‌کند.

با بیزنس های مکمل همکاری کنید

یکی از اهداف بیزنس‌های مکمل همکاری دو طرفه با کسب‌وکار‌هایی است که یک مخاطب مشترک با هم دارند. فروشگاه لوازم ورزشی را در نظر بگیرید، یک فروشگاه لوازم کوهنوردی یا فروش مکمل ورزشی جزء همکاری دو طرفه آن محسوب می‌شود. می‌توانید از فروشنده لوازم مکمل بخواهید تا محصولات شما را به مشتریان خود تبلیغ کند. همچنین شما نیز برای آن‌ها مشتریانی را بفرستید و با هم همکاری صمیمانه داشته باشید. به این سیستم همکاری در فروش (Affiliate Marketing ) می‌گویند. البته شما می‌توانید با اینفلوئنسر‌ها یا اشخاص عادی نیز این همکاری را داشته باشید. با اعطای سود درصدی به این افراد می‌توانید یک همکاری دو طرفه یا بیزنس مکمل داشته باشید.

کسب و کار خود را معرفی کنید

یکی از مهم‌ترین کار‌های جذب مشتری ارائه اطلاعات جامع و کاربردی درباره کسب‌وکارتان به مشتریان است. متناسب با جامعه هدف ممکن است این ارائه و تبلیغات در روزنامه، بیلبورد و تبلیغات دیجیتال مارکتینگ باشد. در ابتدای مقاله گفتیم که تا مشتری خود را نشناسید، نمی‌توانید او را جذب کنید. ولی در این قسمت باید مشتری شما را ببینید و بشناسد که بخواهد به برندتان جذب بشود. مشتری آقای X شما را از کجا ببیند تا بخواهد از شما لوازم ورزشی بخرد؟

حالا اگر بودجه تبلیغات کافی برای تبلیغات بیلبوردی ندارید، شبکه‌های اجتماعی یا تبلیغات در گوگل ادز بستر خوبی برای ارائه تبلیغات شما هستند. ارتباط صورت به صورت در این روز‌ها رو به کاهش است. تبلیغات دهان‌به‌دهان همان تبلیغات اینترنتی است. با اینفلوئنسر‌ها در شبکه‌های اجتماعی ارتباط گرفته آن‌ها را از کسب‌وکار خود مطلع کنید. از آن‌ها بخواهید که کسب‌وکارتان را به دیگران معرفی کنند. در رسانه‌های اجتماعی حضور فعال داشته باشید و از آن برای حفظ ارتباط با مشتریان استفاده کنید.

از مشتریان خود در شبکه‌های اجتماعی بخواهید تا با ارائه نظرات به دیده شدن تبلیغات‌تان کمک کنند. اگر نظر منفی دارند باید به آن‌ها پاسخ بدهید. ارائه تخفیف، محصول رایگان را برای غرامت به آن‌ها بدهید. این حرکت شما نشان‌دهنده اهمیت شما به مشتری و رضایت او است.

اولین قدم برای جذب مشتری جدید این است که مطمئن شوید که از برندتان آگاهی دارند و بعد از آن منتظر نتیجه کار باشید.

در ایونت ها شرکت کنید

برگزاری رویداد یا ایونت در مناسبت‌ها پیاده‌روی‌های خانوادگی و مسابقات ورزشی یک فرصت برای جذب مشتریان جدید است. در این ایونت‌ها می‌توانید با مشتریان خود ارتباط بگیرید. کیفیت بالای لوازم خود را به نمایش بگذارید و از آن‌ها بخواهید که محصولات شما را امتحان کنند. با این ایونت‌ها و رویداد‌ها می‌توانید به یک فروش سودآور دست پیدا کنید.

شرکت در نمایشگاه‌های لوازم ورزشی و بسیاری از مسابقات لیگ قهرمانان می‌تواند به شما مشتری جدید بسازد. در این صورت با مشتریان جدید خود ارتباط گرفته و آن را تبدیل به مشتری وفادار کنید.

دارت چطور به شما در حفظ مشتری کمک می‌کند؟

جدب مشتری در دارت

جذب مشتری جدید ۵ برابر بیش‌تر از حفظ مشتریان سابق هزینه دارد. پس اگر بتوانید یک استراتژی بچینید که بتوانید هم مشتری جدید وارد حلقه مشتریان خود کنید. از طرفی هم بتوانید مشتری سابق خود را حفظ کنید. پس در بسیاری از هزینه‌های خود صرفه‌جویی کرده‌اید. آژانس بازریابی دییجیتال دارت با بهره‌گیری از متخصصین برجسته دنیای بازاریابی و روش‌های نوین خدمات مختلفی را برای جذب مشتری به شما ارائه می‌دهد:

  • انجام تحقیقات و پژوهش‌های لازم برای اجرای فرآیند تبلیغاتی
  • ایجاد ایده‌های جدید تبلیغاتی
  • انتخاب زمان درست ارائه تبلیغات در فضای مناسب (کانال و محیط)
  • برنامه‌ریزی کمپین (مارکتینگ اتومیشن و شخصی‌سازی)

سوالات متداول در مورد حفظ مشتری

برای جذب مشتری به چه ابزاری نیاز دارید؟

شناسایی مشتری، جلب اعتماد مشتری، بهینه‌سازی وبسایت، شرکت در ایونت‌ها، ترویج کسب‌وکار و برند.

مشتری قبلی چه نقشی در جذب مشتری جدید دارد؟

با ارائه خدمات صادقانه و محصولات با کیفیت اعتماد مشتری قبلی را جذب کرده و حالا او برند شما را به دوستانش معرفی کرده و منجر به جذب مشتری جدید خواهد شد.

اولین گام در جذب مشتری چیست؟

شناخت مشتری، اولین گام جذب مشتری است.

جهت دریافت مشاوره در مورد جذب مشتری، این فرم را تکمیل کنید.

و در پایان این که...

لازم نیست که یک نابغه بازاریابی باشید تا مشتریان جدیدی برای کسب و کار خود داشته باشید. فقط باید نکات بالا تمرکز کنید و از همین امروز شروع به اقدام کنید.

در این مقاله دارت به بررسی برخی راهکارهای جذب مشتری پرداختیم که می‌توانید متناسب با کمپین تبلیغاتی که به راه‌ انداخته‌اید آن را به کار بگیرید. می‌توانید دیگر راه‌های جذب مشتری را با ما در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.

  • با مشتریان خود صادقانه رفتار کنید
  • برای جلب اعتماد به مشتریان تخفیف ارائه دهید
  • از مشتریان بخواهید که برندتان را به دیگران پیشنهاد کند
  • به مشتری جدید هدیه و به مشتری وفادار قبلی درصد همکاری دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیگر مقالات