۷ راهکار برای کاهش نرخ ریزش مشتری با اتوماسیون بازاریابی

کاهش ریزش مشتری

آیا کاهش ریزش مشتری با مارکتینگ اتومیشن ممکن است؟ ریزش مشتری یکی از نکات حیاتی در هر کسب و کاری است. تجزیه و تحلیل نرخ ریزش مشتری به شما کمک می کند تا مراحل کلیدی سفر مشتری را شناسایی کنید. بعد از شناسایی این مراحل می توانید استراتژی های خاصی را برای بهبود تعامل آن ها با برند خود و بهبود وفاداری به برند مشخص کنید. در واقع مارکتینگ اتومیشن بهترین راه حل کاهش ریزش مشتری است که به شما درک دقیقی از سفر مشتری و تجربیات آن ها در حین تعامل با برندتان خواهد داد. با آژانس دیجیتال مارکتینگ دارت همراه باشید تا با ۵ راهکار مهم مارکتینگ اتومیشن در کاهش ریزش مشتری آشنا شوید.

فهرست مطالب

ریزش مشتری چیست؟

ریزش مشتری زمانی اتفاق می افتد که مشتری تصمیم می گیرد استفاده از محصولات یا خدمات یک برند را متوقف کند. این ممکن است به دلایل متعددی مانند محصولات با کیفیت پایین، ارائه خدمات بد به مشتری، پشتیبانی ضعیف و غیره رخ دهد. با این حال برندها می توانند با تجزیه و تحلیل دلایل ریزش مشتری عوامل کلیدی را شناسایی کنند و در جهت کاهش ریزش مشتری قدم بردارند.

برای تجزیه و تحلیل اینکه چرا مشتریان شما درحال ریزش هستند، باید نسبت به درک سفر مشتری و تجربیات آن ها حین تعامل با برند خود اقدام کنید و همچنین به جلب رضایت آن ها بپردازید.

آیا به دنبال بهترین راه حل برای کاهش ریزش مشتری کسب کارتان هستید؟

جلوگیری از ریزش مشتری

در دنیای تجارت امروزی، شرکت های مختلف سالانه ۱.۶ تریلیون دلار به دلیل ریزش مشتری از دست می دهند. بنابراین اتخاذ یک روش مناسب جهت جلوگیری از ریزش مشتری گام مهمی است که نباید نادیده گرفت. تعامل و ارتباط با مشتری دو فاکتور مهم در کاهش ریزش مشتری است! نگران نباشید امروزه ابزارهای مارکتینگ اتومیشن مختلف مانند وب انگیج به شما در حفظ مشتری استراتژی های دقیقی ارائه می دهند.

آیا Churn مشتری یک KPI است؟

بله، نرخ ریزش مشتری یکی از مهم ترین معیارهای حفظ مشتری برای اندازه گیری ریزش مشتری است. اندازه گیری این KPI به درک اینکه اشتباه برند کجاست و نیز اقدامات لازم برای اطمینان از حفظ مشتریان کمک می کند.

برای اندازه گیری نرخ ریزش مشتری باید تعداد کل مشتریان ریزش شده در یک دوره خاص را بر تعداد مشتریانی که در ابتدای همان دوره داشتید، تقسیم کنید.

نرخ ریزش مشتری = (تعداد مشتریان در ابتدای دوره تعداد مشتریان در پایان دوره) / تعداد مشتریان در ابتدای دوره

چگونه با اتوماسیون بازاریابی ریزش مشتری را کاهش دهیم؟

اتوماسیون بازاریابی به کسب و کارها کمک می کند تا رفتارها، ترجیحات و سفر مشتری را ردیابی کنند. سپس می توان از آن برای ایجاد کمپین های هدفمند و مؤثرتر استفاده کرد که به حفظ مشتری کمک می کند. در ادامه ۵ فاکتور مهم مارکتینگ اتومیشن که در کاهش ریزش مشتری حائز اهمیت است را مطالعه می کنید:

چگونه با اتوماسیون بازاریابی ریزش مشتری را کاهش دهیم؟

کاهش ریزش مشتری یک هدف مهم برای هر کسب و کاری است. خوشبختانه، اتوماسیون بازاریابی می تواند به دستیابی به این هدف کمک کند. با خودکار کردن فرآیندهای بازاریابی حفظ مشتری می توانید با مشتریان در ارتباط باشید، روابط قوی ایجاد کنید و در نهایت ریزش مشتری را کاهش دهید.

علاوه بر این، کسب وکارها می توانند رفتار مشتری را ردیابی کنند و نشانه های ریزش مشتریان بالقوه را تشخیص دهند. این به شناسایی مشتریانی که در معرض ریزش هستند و اقدامات لازم برای جلوگیری از آن کمک می کند. برای مثال نحوه تعامل مشتری در ابزار مارکتینگ اتومیشن وب انگیج چیست؟ وب اینگیج به شما کمک می کند بدون نیاز به نیروی انسانی واکنش مناسب و در لحظه به تعامل مشتری نشان دهید، یکی از بزرگ ترین مزیت های یک مارکتینگ اتومیشن برای کسب وکارها این پاسخ به هنگام به تعاملات مشتری است که موجب افزایش وفاداری و در نهایت بازداری و حفظ مشتری شما می شود.

با مشتریانتان ارتباط فعال و مستمر داشته باشید

تکنیک های ارتباط فعال را می توان به عنوان راهی تعریف کرد که از طریق آن یک نام تجاری می تواند به طور فعال با مشتریان در مورد اطلاعات مهم ارتباط برقرار کند و پیشنهاد دهد و رابطه ایجاد کند.

این نشان می دهد که شما برای درک و خدمت به مشتریان خود سرمایه گذاری کرده اید. با این حال، باید در نظر داشت که هر شکلی از ارتباط باید مرتبط و شخصی باشد. به عنوان مثال، اگر مشتری برای دریافت تخفیف در خبرنامه شما ثبت نام کرد و هنوز خریدی انجام نداده است، می توانید با ارسال یک تلنگر دوستانه او را تشویق به خرید کنید.

برای اینکه بتوانید با مشتریان خود از طریق اتوماسیون بازاریابی وب اینگیج رابطه پایداری ایجاد کنید با عوامل موثر در حفظ مشتریان را بشناسید که در ادامه نام برده ایم:

  • با استفاده از وب اینگیج برای هر قدم از تعامل مشتریانتان برنامه ریزی کنید و پاسخی مناسب به نیازهای آن ارائه کنید.
  • با استفاده از وب اینگیج برای هر قدم از تعامل مشتریانتان برنامه ریزی کنید و پاسخی مناسب به نیازهای آن ارائه کنید.
  • برای دریافت بهترین نتیجه از پیام های تبلیغاتی خود، با مشتریان خود ارتباطی شخصی سازی شده را در کانال هایی که ترجیح می دهند آغاز کنید.
  • WebEngage به شما کمک می کند که در زمان درست به هر تعامل کاربر پاسخ مناسب آن را به صورت کاملا خودکار ارائه کنید و مشتریان را با کسب ‍وکار خود درگیر کنید.

اهمیت دادن به بازخورد مشتریان

اگر نمی دانید مشتریان شما در مورد محصول یا خدمات شما چه فکر می کنند، ارائه خدمات صحیح به آن ها غیرممکن است. برندها باید درک روشنی از انتظارات مشتریان خود داشته باشند و اقدامات لازم را برای برآورده کردن آن ها انجام دهند.

یک راه عالی برای کاهش ریزش مشتری با اتوماسیون بازاریابی، خودکار کردن فرم های بازخورد پس از انجام یک اقدام خاص توسط مشتری است. برای مثال در وب انگیج پیام های درون برنامه ای شخصی شده و بی درنگ و پوش نوتیفکیشن موبایل (هم اپ و هم وب ) مشتریان فعلی را هر چند وقت یک بار در چرخه فروش سوق می دهند.

تقسیم بندی مشتریان

تقسیم بندی کاربران بر اساس موقعیت مکانی، جمعیت شناسی یا رفتار خرید می تواند به برندها کمک کند تا مشتریان را به طور موثر هدف قرار دهند. از داده ها برای ایجاد پروفایل های منحصر به فرد مشتری استفاده کنید و پروفایل های مشابه را تقسیم بندی کنید تا مکالمات خود را شخصی سازی کنید.

برای تقسیم بندی زنده مشتریان، بخش های مختلف کاربران را که با استفاده از داده های شخصی و رفتاری پروفایل مشتری در زمان واقعی بدست آمده و با نیازهای کسب و کار شما مطابقت دارد، ایجاد کنید:

  • از اطلاعات مکانی خاص در مورد کاربران خود مانند شهر، استان، کدپستی، کشور و غیره استفاده کنید.
  • برای سگمنتیشن زنده مشتریان، کمپین ها را با اطلاعات کلیدی مانند نام، جنسیت، تاریخ تولد، تحصیلات و غیره غنی کنید.
  • به بینش های رفتاری به دست آمده از اقدامات کاربر مانند نصب برنامه، کلیک ها، سابقه خرید و غیره برای تقسیم بندی زنده مشتریان باید دسترسی داشته باشید.

پیام های تبلیغاتی شخصی سازی شده ارسال کنید

۸۰ درصد از مصرف کنندگان بیشتر از برندی خرید می کنند که پیشنهادات شخصی ارسال می کند. ارسال پیام های تبلیغاتی واتس اپ می تواند به برند شما کمک کند تا مشتریان را برای تعامل و خرید از فروشگاه شما تشویق کند. همچنین می توانید از پیام های واتس اپ برای درک مکالمه مشتریان خود و ارائه آنچه آن ها به دنبال آن هستند استفاده کنید.

با اتوماسیون بازاریابی وب اینگیج، می توانید مسیر رفتار کاربر و ایده روشنی از آنچه کاربران شما از برند شما نیاز دارند بدست آورید و با ایجاد کمپین های هدفمند، تعامل با کاربر را تقویت نمایید.

جهت دریافت مشاوره در مورد پیشگیری از ریزش کاربران با اتوماسیون بازاریابی، این فرم را تکمیل کنید.

و در پایان این که...

اتوماسیون بازاریابی یک ابزار مهم برای تیم های بازاریابی مدرن و کاهش ریزش مشتری است. بنابراین در صورت که یک ابزار مناسب مارکتینگ اتومیشن مانند وب انگیج به درستی اجرا شود، می تواند به افزایش درآمد، بهبود نرخ حفظ مشتری و استراتژی کمپین های بازاریابی کارآمد کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیگر مقالات