شش ویژگی فوق العاده بهترین پلتفرم اتوماسیون بازاریابی |marketing automation چیست؟

ویژگی های اتوماسیون بازاریابی

اتوماسیون بازاریابی چیست؟ امروزه شاهد پیشرفت در زمینه های مختلفی از کسب و کارها هستیم. از همین رو نیاز به خودکارسازی بسیاری از فرآیندها بیش از پیش احساس می شود. زیرا از صرف وقت و انرژی بر روی بسیاری از امور پیشگیری کرده و موجب سرمایه گذاری برای بخش های مهم تر کسب و کار می شود. اتوماسیون بازاریابی دقیقا چنین کاری برای هر کسب و کار اجرا می کند. ابزارهای متعددی در سراسر جهان به عنوان ابزار اتوماسیون بازاریابی مورد استفاده قرار می گیرند. در این نوشتار می خواهیم در مورد تمامی جوانب اتوماسیون بازاریابی صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

فهرست مطالب

اتوماسیون بازاریابی چیست؟

اتوماسیون بازاریابی چیست؟ بخشی از فعالیت هایی که در برنامه ها و کمپین های بازاریابی انجام می شوند، تکراری هستند. نرم افزارها و سیستم های اتوماسیون بازاریابی می توانند این امور را به صورت خودکار انجام دهند تا سرعت و دقت کار افزایش یابد.

مثالی از اتوماسیون بازاریابی چیست؟

اتوماسیون بازاریابی چیست

برای بازاریابی شبکه های اجتماعی (سوشال مدیا مارکتینگ) نیاز است تا به طور مرتب پست یا استوری منتشر شود. اتوماسیون بازاریابی می تواند با نظارت و مدیریت کارشناس سوشال مدیا، این کار را به صورت مرتب و خودکار انجام دهد.

نمونه دیگری از کاربرد اتوماسیون بازاریابی در ایمیل مارکتینگ دیده می شود. در کمپین های بازاریابی ایمیلی نیاز است تا بر اساس بانک اطلاعاتی گردآوری شده، به طور مرتب با مخاطبان ارتباط گرفت و ایمیل های تازه ای ارسال کرد. این کار می تواند به شکل خودکار با عملکرد مارکتینگ اتومیشن انجام شود.

علاوه بر ارسال ایمیل، سیستم اتوماسیون بازاریابی می تواند اطلاعاتی در مورد رفتار مخاطب و چگونگی برخورد او با ایمیل ارسالی جمع آوری کند و از آن برای تکمیل بانک اطلاعاتی ایمیل مارکتینگ استفاده کند. این داده ها می توانند در جهت بهبود کمپین های بازاریابی استفاده شوند.

مزایای اتوماسیون بازاریابی چیست؟

استفاده از اتوماسیون بازاریابی به ایجاد ارتباط بهتر با مخاطب کمک می کند. بهبود تعامل با افراد، می تواند به پیوند جدی تر بین مخاطب و کسب و کار منجر شود. در این صورت ترافیک ورودی از کانال های بازاریابی مختلف بیشتر می شود و احتمال فروش افزایش می یابد. هرچه درآمد حاصل از کمپین بازاریابی بیشتر باشد، هزینه انجام شده برای جذب هر نفر کاهش و نرخ ROI یا بازگشت هزینه افزایش می یابد.

نکته بعد در مورد فواید مارکتینگ اتومیشن کاهش خستگی و فرسودگی منابع انسانی است. انجام کارهای تکراری و روتین موجب فرسودگی انسان می شود و بازده کار را کم می کند. بنابراین توصیه می شود انجام این امور به سیستم های اتوماسیون بازاریابی سپرده شود.

کاربرد marketing automation چیست؟

کاربردهای اتوماسیون بازاریابی

تا اینجا در مورد برخی از موارد کاربرد اتوماسیون بازاریابی حرف زدیم. اما استفاده از اتوماسیون بازاریابی می تواند با اهداف دقیق تر و جزئی تر باشد. از جمله این موارد می توان به نکات زیر اشاره کرد:

  • ایجاد مشتریان راغب
  • جمع آوری سرنخ یا Lead Generation
  • گردآوری اطلاعات در مورد مشتریان جهت استفاده در بهبود کمپین تبلیغاتی
  • افزایش فروش از طریق بازاریابی هدفمند
  • تهیه گزارش های جامع و کاربردی
  • بهبود تعامل با مشتری با هدف حفظ و وفادارسازی آنان

ویژگی های بهترین ابزار اتوماسوین بازاریابی چیست؟

سیستم اتوماسیون بازاریابی توسط شرکت های مختلفی عرضه شده است. هریک از این سیستم ها ویژگی های خاصی دارند که می تواند در رفع نیاز کاربران موثر باشد. اما ویژگی های بهترین ابزارmarketing automation چیست؟

برای انتخاب بهترین ابزار اتوماسیون بازاریابی، ابتدا قابلیت های نرم افزار را بررسی کنید. هرچه ابزارهای بیشتری در اختیار کاربر باشد، می تواند فعالیت های خود را به صورت شخصی سازی شده مدیریت کند و بر روند اتوماسیون بازاریابی کنترل داشته باشد.

مورد بعد برای انتخاب بهترین نرم افزار مارکتینگ اتومیشن قابلیت تحلیل داده هاست. جمع آوری و تحلیل داده ها می تواند به بهبود کمپین تبلیغاتی کمک کند. به این صورت که از نتیجه تحلیل داده ها، برای تعامل بهتر با مخاطبان و ایجاد سفر مشتری جذاب تر استفاده شود.

نکته سوم برای انتخاب نرم افزار اتوماسیون بازاریابی قابلیت هماهنگی با ابزارهای دیگر است. در کمپین های بازاریابی و تبلیغاتی از کانال ها و ابزارهای مختلف استفاده می شود تا پیام کسب و کار به گوش مخاطبانش برسد. اگر نرم افزار اتوماسیون بازاریابی نتواند هماهنگی خوبی بین این ابزارها و کانال ها ایجاد کند، پایش و تحلیل نتایج بسیار دشوار خواهد شد.

علاوه بر این موارد، رابط کاربری ساده، پشتیانی و آموزش کامل و قیمت مناسب می تواند در انتخاب بهترین نرم افزار مارکتینگ اتومیشن موثر باشد. نرم افزار وب اینگیج چیست؟ وب اینگیج نمونه ای از سیستم‎ های اتوماسیون بازاریابی است که تمام ویژگی های ذکر شده را داراست. این نرم افزار ویژگی ها و امکانات مختلفی دارد. از جمله:

پلتفرم داده های مشتریان

پروفایل مشتریان می تواند اطلاعاتی در جهت بهبود کمپین بازاریابی در اختیار شما بگذارد. اتوماسیون بازاریابی به شما کمک می کند تا با یکپارچه سازی این اطلاعات، از آن ها بهره ببرید و از نتایج حاصل برای بهبود فرایند بازاریابی استفاده کنید.

تقسیم بندی مشتریان

وقتی داده های بیشتری در مورد مشتریان خود داشته باشید، می توانید آن ها را براساس ویژگی های مشترک که با کسب و کارتان در ارتباط است، دسته بندی کنید. سپس برای هر دسته پیام های تبلیغاتی مخصوصی ایجاد کنید و از این طریق، بازاریابی خود را هدفمندتر دنبال کنید و هزینه ها را کاهش دهید.

تجزیه و تحلیل درآمد

در یک کمپین بازاریابی همواره باید هزینه ها و درآمدهای خود را زیر نظر داشته باشید و با معیارهای مختلف آن ها را بررسی کنید. به عنوان مثال، اگر زمانی میزان درآمد شما از هر مشتری کاهش یافت، می توانید روی برنامه های حفظ مشتری و ریتارگتینگ آن ها تمرکز کنید. همه این استراتژی ها به کمک نرم افزار اتوماسیون بازاریابی قابل انجام است.

شخصی سازی وبسایت

امروزه بازاریابی براساس داده ها پیش می رود. هر تیمی که بتواند داده های بیشتری از بازار و مشتری به دست آورد و از آن ها برای بهبود کمپین خود استفاده کند، موفقت تر خواهد بود. به عنوان مثال، این امکان وجود دارد که با شخصی سازی وبسایت، تجربه کاربران را از حضور در سایت خود بهبود بخشید و با بهبود تعامل کاربران سایت، رضایت افراد را افزایش دهید.

شخصی سازی اپلیکیشن

همچون وبسایت، اپلیکیشن ها نیز می توانند برای کاربران خود شخصی سازی و بهینه شوند. به عنوان مثال، می توان با ارسال پوش نوتیفیکیشن متناسب با نیاز و رفتار کاربر در اپلیکیشن، اثرگذاری بیشتری بر او داشت تا در نهایت اقدام مد نظر کسب و کار را انجام دهد.

اجرای کمپین ها

در پایان به کمک بانک اطلاعاتی خود که از کانال های بازاریابی مختلف جمع آوری و تحلیل کرده اید، سفر مشتری را طراحی کرده و کمپین های تبلیغاتی هدفمند و هوشمند را اجرایی کنید. همه این ها به سادگی و با استفاده از نرم افزار اتوماسیون بازاریابی قابل انجام است.

راهکار اتوماسیون بازاریابی چیست؟

پس از مطالعه ویژگی های نرم افزار مارکتینگ اتومیشن، شاید این سوال برای شما پیش بیاید که روش انجام کار اتوماسیون بازاریابی چیست؟ در ادامه به چند مورد از راهکارهای آن اشاره خواهیم کرد.

جذب مشتری

یکی از کاربردهای اتوماسیون بازاریابی، جمع آوری اطلاعات مخاطبان جهت شناخت بیشتر پرسونای هدف است. از این طریق می توانید بازاریابی خود را متناسب با خصوصیات و نیاز هر فرد شخصی سازی کنید و با ارائه پیشنهادات تاثیرگذار، شانس موفقیت خود را در جذب مشتری افزایش دهید.

هرچه مشتریان بیشتری را از طریق کمپین بازاریابی خود جذب کنید، بازگشت سرمایه نیز افزایش می یابد. رسیدن به این هدف، نیازمند شناخت دقیق مخاطب هدف است. این شناخت به کمک اطلاعات جمع آوری شده به وسیله اتوماسیون بازاریابی حاصل می شود.

جلوگیری از ریزش مشتری

با وجود اتوماسیون بازاریابی و نقش آن در کاهش هزینه های جذب مشتری، باز هم ایجاد مشتریان جدید هزینه بیشتری نسبت به حفظ مشتریان فعلی دارد. مارکتینگ اتومیشن کمک می کند تا از طریق داده های جمع آوری شده، محل ریزش مشتری و چیزی را که باعث جدایی بین او و کسب و کارتان شده است، پیدا کنید. این هدف با به دست آوردن اطلاعات در مورد مشتریان قبلی و کسانی که خرید خود را تکرار نکرده اند، قابل دستیابی است.

علل ریزش مشتریان و راهکارهای قطعی برای کاهش نرخ آن

بازگشت مشتری

ریتارگتینگ یا هدف گیری مجدد مشتریان به معنای آن است که حتی پس از خرید، افراد را رها نکنید و سعی کنید تا راهی برای ادامه تعامل پیدا کنید. این تعامل به شما کمک می کند تا مشتریان خود را در مسیر وفادار شدن قرار دهید.

البته ریتارگتینگ صرفا برای وفادارسازی مشتری استفاده نمی شود. گاهی شما مشتریانی دارید که پس از خرید، به حالت غیرفعال درمی آیند. منظور از مشتری غیرفعال، افرادی هستند که تجربه خرید از شما را دارند اما در حال حاضر، قصد خرید جدیدی ندارند. در چنین مواردی نقش اتوماسیون بازاریابی چیست؟

همچون موارد گذشته، مارکتینگ اتومیشن می تواند از طریق اجرای کمپین بازاریابی هوشمند، مشتریان غیرفعال را به خریدهای بعدی ترغیب کند. از این طریق، هزینه های بازاریابی کاهش چشمگیری پیدا می کنند.

سوالات متداول در مورد ترافیک سایت

اتوماسیون بازاریابی چیست؟

نرم افزارها و سیستم هایی هستند که می توانند امور تکراری در کمپین های بازاریابی را به صورت خودکار انجام دهند تا سرعت و دقت کار افزایش یابد.

برای انتخاب بهترین نرم افزار مارکتینگ اتومیشن به چه نکاتی دقت داشته باشیم؟

قابلیت تحلیل داده ها، امکان هماهنگی با ابزارهای دیگر، رابط کاربری ساده، پشتیانی و آموزش کامل و قیمت مناسب.

مارکتینگ اتومیشن چه کاربردهایی دارد؟

- ایجاد مشتریان راغب - جمع آوری سرنخ یا Lead Generation - گردآوری اطلاعات در مورد مشتریان جهت استفاده در بهبود کمپین تبلیغاتی - افزایش فروش از طریق بازاریابی هدفمند - تهیه گزارش های جامع و کاربردی - بهبود تعامل با مشتری با هدف حفظ و وفادارسازی آنان

جهت دریافت مشاوره در مورد اتوماسیون بازاریابی، این فرم را تکمیل کنید.

و در پایان این که...

به عنوان یک راهکار سریع و دقیق، اتوماسیون بازاریابی می تواند گزینه مناسبی برای تیم های مارکتینگ و بازاریابی باشد. اما منظور از اتوماسیون بازاریابی چیست؟

سیستم های اتوماسیون بازاریابی در کمپین های بازاریابی استفاده می شوند تا فرایندهای تکراری را برعهده بگیرند و انجام آن ها را سرعت ببخشند. در طی آن، اطلاعات مفید و کاربردی را نیز استخراج می کنند که می تواند برای بهبود کمپین بازاریابی استفاده شود.

برای انتخاب بهترین نرم افزار مارکتینگ اتومیشن به چند نکته دقت داشته باشید؛ از جمله: قابلیت تحلیل داده ها، امکان هماهنگی با ابزارهای دیگر، رابط کاربری ساده، پشتیانی و آموزش کامل و قیمت مناسب. همه این موارد در نرم افزار اتوماسیون بازاریابی وب اینگیج در دسترس است. برای اطلاع بیشتر، می توانید به قسمت وب اینگیج مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیگر مقالات