لید نرچرینگ چیست؟ (به زبان ساده) | ۱۰ ترفند مهم lead nurturing چیست؟

لید نرچرینگ

لید نرچرینگ چیست؟ lead nurturing به معنای پرورش لید است که یکی از مهم ترین مراحل در کمپین های تبلیغاتی است و یک مرحله پس از جمع آوری لید از مخاطبین و مشتریان بالقوه است.

امروزه اکثر کسب و کارها در مرحله جمع آوری لید (لید جنریشن) موفق هستند و مشکلی که دارند این است که چگونه این سرنخ ها را به مشتری واقعی تبدیل کنند. در ادامه با ما همراه باشید تا به طور دقیق با اینکه لید نرچرینگ چیست و چگونه می توان سرنخ ها را به مشتریان واقعی تبدیل کرد، آشنا کنیم.

فهرست مطالب

به زبان ساده لید نرچرینگ چیست؟

اگر بخواهیم تعریفی ساده از اینکه لید نرچرینگ چیست ارائه دهیم، باید بگوییم که معنی این واژه پرورش لید و ایجاد ارتباط با مشتری بالقوه در مسیر قیف فروش است. در واقع این فرآیند باعث ایجاد ارزش و آگاهی مخاطب نسبت به برند، محصولات و خدمات شما می شود که در نهایت مشتری بالقوه را در قیف فروش حفظ می کند. این فرآیند باید به نحوی اجرایی شود که وقتی مشتری آماده خرید کردن است، برند شما را برای رفع نیازش انتخاب کند. 

اهمیت لید نرچرینگ چیست؟

Lead nurturing

بدون شک یکی از دلایل مهم ادامه فعالیت یک برند و موفقیت آن، لید نرچرینگ است. ممکن است شما در شبکه های اجتماعی فالوورهای زیادی داشته باشید که به هر نحوی با شما آشنا شده اند، اما از شما خرید نکرده اند. شما باید این افراد را با لید نرچرینگ ترغیب به خرید کنید. در ادامه با ما همراه باشید تا بدانید دقیقا اهمیت لید نرچرینگ چیست؟

  • مخاطبین اصولا در برخورد اول با یک برند یا فروشگاه خرید نمی کنند. شاید این به نظر شمایی که فروشنده هستید، ناراحت کننده باشد؛ اما یک واقعیت تلخ است که باید پذیرا باشید! مخاطبین ابتدا چند بار تبلیغ یک محصول را می بینند و سپس تصمیم می گیرند که آیا آن محصول یا سرویس را خریداری کنند یا خیر. مخاطب در این مرحله هرچقدر تبلیغات مرتبط بیشتری ببیند، امکان اینکه آن محصول را خریداری کند بالاتر می رود. بنابراین پس از جمع آوری سرنخ از مخاطب، باید ارتباط خود را با او حفظ کنید و با تبلیغات ریتارگتینگ، ابتدا احساس نیاز را در مخاطب ایجاد کنید و سپس وی را ترغیب به خرید کنید.
  • اکثر مخاطبینی که از آن ها سرنخ دریافت کرده اید در آن لحظه بنابر دلایل مختلفی مانند عدم موجودی کارت بانکی و … ممکن است آماده خرید نباشند. شما با استفاده از لید نرچرینگ باید ارتباط خود با مشتری حفظ کنید تا اگر تصمیم به خرید گرفت، شما زودتر از سایر فروشندگان در دسترس او باشید.
  • لید نرچرینگ یکی از مسیرهای به صرفه و اقتصادی برای افزایش فروش است. شما با کمترین هزینه می توانید مشتریان بالقوه خود را به مشتریان بالفعل تبدیل کنید.

تاثیر مارکتینگ اتومیشن در لید نرچرینگ چیست؟

با بهره مندی از مارکتینگ اتومیشن (اتوماسیون بازاریابی) و با صرف هزینه کم، اهداف مربوط به پرورش لید، بهتر و دقیق تر انجام می شود. در اتوماسیون بازاریابی شما می توانید با ارسال پیام های شخصی سازی شده در زمان و لحظه مناسب، مخاطب را ترغیب به انجام اقدامی خاص کنید. 

در واقع شما با استفاده از مارکتینگ اتومیشن بدون نیاز به نیروی انسانی و کاملا اتوماتیک، می توانید سرنخ های خود را به مشتریان واقعی تبدیل کنید. کافی است شما یک بار برای همیشه تنظیماتی را در نرم افزار اتوماسیون بازاریابی اعمال کنید تا بر اساس فعالیت های کاربر، محتواهای مورد نیاز را برای او ارسال کند. 

بهترین پلتفرم مارکتینگ اتومیشن ایرانی

ده ترفند مهم لید نرچرینگ چیست؟

اگر نمی دانید ترفندهای موفقیت در لید نرچرینگ چیست؟ با ما در ادامه همراه باشید تا ۱۰ ترفند مهم لید نرچرینگ را به شما آموزش دهیم.

شناسایی مخاطبین هدف

در صورتی که شما با پرسونای مخاطبین خود آشنایی داشته باشید، می توانید تبلیغات و فعالیت های خود را مطابق با نیازها، علایق و فعالیت آنها برنامه ریزی کنید.

شناسایی مخاطبین هدف

ترسیم و شناسایی سفر مشتری

آیا می دانید دلیل موفقیت در lead nurturing چیست؟ جواب اکثر افراد به این سوال این است که باید مخاطبین هدف خود را بشناسیم. اما در واقع علاوه بر شناخت مخاطب باید مسیر سفر مشتری خود را نیز بدانید. 

در واقع شما با شناخت مسیر و طراحی سفر مشتری به صورت اصولی می دانید که مشتری شما در هر مرحله از خرید به چه چیزی فکر می کند، نیازش چیست و چه سوالاتی دارد. آگاهی نسبت به این موضوع، باعث می شود که در ارسال پیام های تبلیغاتی هدفمندتر و دقیق تر، عمل کنید.

ترسیم و شناسایی سفر مشتری

طراحی دیتابیس مشتری

در صورتی که نسبت به مشتریان خود شناخت نداشته باشید، نمی توانید کاری برای پرورش لید انجام دهید. یکی دیگر از ترفندهای لید نرچرینگ این است که با استفاده از نرم افزار CRM اطلاعات تماس مخاطبین خود را دریافت کنید. به کمک این ابزار می توانید اطلاعات زیر را در مورد مخاطبین خود در اختیار داشته باشید:

  • نحوه آشنایایی مخاطبین شما بیشتر از چه طریقی است؟
  • بازدید کدام یک از صفحات شما بیشتر است؟
  • مخاطبین شما هر چند وقت یک بار با شما تعامل برقرار می کنند؟
  • تعداد تعامل کدام یک از محتواهای شما بیشتر است؟
  • و …
طراحی دیتابیس مشتری

سیستم امتیازدهی

پس از جمع آوری سرنخ از مخاطبین می توانید آن ها را بر اساس میزان علاقه شان به برندتان دسته بندی کنید. همچنین می توانید سرنخ ها را بر اساس فاکتورهای زیر نیز دسته بندی کنید:

  • آمار و ارقام: ارزیابی کنید که آیا ویژگی های سرنخ ها با خریداران شما از نظر شخصیتی و شغلی مانند سن، جنسیت، درآمد، عنوان شغلی و … سنخیت دارد یا خیر.
  • بودجه: آیا کاربر از لحاظ مالی توانایی خرید از برند شما را دارد یا خیر.
  • علاقه و فعالیت: آیا با فعالیت های مخاطب می توان نسبت به علاقه مندی وی مطلع شد؟
  • مرحله سفر مشتری: مشتری در کدام مرحله از قیف فروش است؟

براساس فاکتورهای گفته شده، می توانید به مخاطبین خود امتیاز دهید و میزان تعامل مشتری با برند خود را اندازه گیری کنید.

سیستم امتیازدهی

محتوای مسیر سفر مشتری

حال که نسبت به مخاطبین خود شناخت بیشتری پیدا کردید، می توانید برای هر دسته از آن ها در هر مرحله از سفر مشتری، محتوای مناسب تولید کنید.

محتوای سفر مشتری

راه اندازی کمپین های اتوماتیک

پس از تولید محتوای متناسب با هر مرحله از سفر مشتری نیاز است که با راه اندازی کمپین های بازاریابی اتوماتیک، پیام های هدف گذاری شده را در زمان مناسب به مخاطبین مناسب ارسال کنید.

با بهره مندی از بازاریابی اتوماتیک، نیازی نیست که به صورت دستی فعالیت لیدهای خود را زیر نظر داشته باشید. این سیستم با توجه به تنظیماتی که شما انجام داده اید و با توجه به فعالیت کاربران، محتواهای جدید و مناسب را برای آن ها ارسال می کند. این محتواها می توانند در اشکال مختلف مثل ایمیل، عکس، محتوای متنی، فرم ثبت نام و … باشند.

راه اندازی کمپین های اتوماتیک

تعامل در سوشال مدیا

آیا می دانید به غیر از ارسال ایمیل، دیگر راه های ارتباطی با مخاطبین برای lead nurturing چیست؟ همانطور که حدس می زنید یکی از بهترین این راه ها سوشال مدیا است. امروزه راه های زیادی برای تبلیغات و پرورش لید وجود دارد که یکی از موثرترین آن ها سوشال مدیا و صفحات اجتماعی است. شما می توانید با طراحی پست های تبلیغاتی یا آموزشی، مخاطبین خود را وارد قیف فروش کنید.

تعامل در سوشال مدیا

تولید محتوای جذاب

هیچ چیز به اندازه تولید محتوای جذاب و باکیفیت، کاربران را در شبکه های اجتماعی حفظ نمی کند. توصیه ما به شما این است که یک تقویم محتوایی اصولی داشته باشید و مطابق با برنامه تمام محتواهای مورد نیاز مخاطبان را تولید و منتشر کنید.

تولید محتوای جذاب

تبلیغات کلیکی

با وجود استقبال از شبکه های اجتماعی مختلف، همچنان گوگل یکی از پرچمداران جذب و پرورش لید است. مخاطبان شما در صورت نیاز به محصول یا خدمات خاصی، کلمات کلیدی مرتبط با آن را در گوگل جستجو می کنند. شما می توانید با انواع تبلیغات کلیکی کاربرانی که به دنبال محصول یا خدمات مشابه یا حتی عین محصولات یا خدمات شما هستند را جذب کنید.

تبلیغات کلیکی

نمونه لید نرچرینگ

پیام های لید نرچرینگ را می توان به سه روش اتوماتیک، نیمه اتوماتیک و دستی ارسال کرد. همچنین شما می توانید برای برنامه ریزی کمپین های لید نرچرینگ از شبکه های زیر استفاده کنید:

  • تبلیغات ریتارگتینگ با استفاده از شبکه های اجتماعی
  • نشر محتوای وبلاگ و بازاریابی محتوایی
  • تبلیغات در شبکه ‌های اجتماعی
  • فرستادن اخبار و خبرنامه
  • تماس تلفنی
  • ارسال ایمیل
  • ارسال ایمیل شخصی سازی شده
نمونه لید نرچرینگ

سوالات متداول در مورد مارکتینگ اتومیشن ایرانی

مزیت لید نرچرینگ چیست؟

طبق مطالعات انجام شده لید نرچرینگ (پرورش لید) فروش را تا ۲۰ درصد افزایش می دهد.

روش ساده کردن فرآیند لید نرچرینگ چیست؟

شما می توانید با استفاده از مارکتینگ اتومیشن، پرورش لید را با هزینه کمتر و کاملا اتوماتیک انجام دهید.

جهت دریافت مشاوره در مورد لید نرچرینگ، این فرم را تکمیل کنید.

و در پایان این که...

شاید قبل از مطالعه این نوشتار اطلاعات کاملی درباره اینکه لید نرچرینگ چیست نداشتید و شاید نمی دانستید که دلیل استفاده اکثر کسب و کارها از lead nurturing چیست؟ اما اکنون کاملا درک می کنید که چگونه می توان با کمپین های پرورش لید، مخاطبین را به خود جذب کنید. 

همچنین ما در طول این نوشتار ۱۰ ترفند شگفت انگیز و موثر درباره پرورش لید را در اختیار شما قرار دادیم که در صورت رعایت آنها بدون شک درصد فروش محصولات و خدمات شما به صورت چشمگیری افزایش پیدا خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیگر مقالات